Wanneer is Paulus bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 24 apr 2004 18:20

U zult wel denken, wat een vraag! Op de weg naar Damascus natuurlijk!
Ik weet het niet. Bepaalde tekstgedeelten doen mij twijfelen of dat die Godsopenbaring aan Paulus wel zijn eigenlijke bekering te noemen is. Ik zal het uitleggen. In Galaten 1:15 zegt Paulus: "Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft en geroepen door Zijn genade, Zijn Zoon in mij te openbaren, enz".
Hij zegt dus van moeders lijf afgezonderd te zijn. Is het dan niet zo dat hij toen al een kind Gods was? Zoals ook David en o.a. Johannes in de vroege jeugd zijn wedergeboren? Want hij zegt geroepen te zijn door Zijn genade, ja TOEN! ja hij zegt dat de Zoon in hem geopenbaard is. Iets kan alleen geopenbaard worden als het al aanwezig is. Dus stelling:
PAULUS HAD AL GENADE OP DE WEG NAAR DE DAMASCUS, MAAR WAS DOOR VERKEERDE OPVOEDING DWALENDE GEWORDEN. EN NU BEHAAGDE HET DE HEERE HEM TERUG TERECHT TE BRENGEN. HIJ WAS DUS ALLEEN DIEP GEVALLEN TERWIJL HIJ AL IN DE GENADESTAAT WAS.
Graag alleen serieuze reacties onderbouwd uit de Schrift die deze stelling kunnen weerleggen.[/b]
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 apr 2004 19:06

galaten 1-15 schreef:15
Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders44) lijf aan afgezonderd heeft,45) en geroepen door Zijn genade,46)

uitleg schreef:44)
van mijner moeders
Grieks uit; dat is, eer ik van mijne moeder geboren was. Zie dergelijke Jer. 1:5.

45)
afgezonderd heeft,
Dat is, voorgenomen en besloten heeft, mij af te zonderen uit den algemenen hoop van de andere mensen, om te zijner tijd tot een apostel te beroepen.

46)
door Zijn genade,
Namelijk als de enige oorzaak, waarom Hij dat gedaan heeft, en derhalve zonder enige waardigheid of verdiensten in mij voorgezien; gelijk ook tevoren Gods welbehagen de oorzaak daarvan gesteld wordt. Zie Ef. 1:5,6,9,11.

jeremia 1 vers 5 spreekt over:

Eer Ik u in moeders buik formeerde,11) heb Ik u gekend,12) en eer gij uit de baarmoeder voortkwaamt,13) heb Ik u geheiligd;14) Ik heb u den volken tot een profeet gesteld.15)

een mens wordt verleidt door de duivel. Jezus kon de drang van de duivel weerstaan, maar wij mensen van nature niet. dus wij vallen in de zonde. zo ook paulus denk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2004 00:35

Hm, in principe is natuurlijk elke gelovige van zijn moeders buik af al bijzonder voor God, omdat Hij alles van tevoren weet, ook dat diegene een kind van Hem is.

Maar met het moment van bekering wordt toch meestal bedoeld dat moment waarop je concreet je leven veranderd en God dient ipv de duivel/jezelf.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Wanneer is Paulus bekeerd?

Berichtdoor hijwel » 25 apr 2004 08:02

Bookman schreef:U zult wel denken, wat een vraag! Op de weg naar Damascus natuurlijk!
Ik weet het niet. Bepaalde tekstgedeelten doen mij twijfelen of dat die Godsopenbaring aan Paulus wel zijn eigenlijke bekering te noemen is. Ik zal het uitleggen. In Galaten 1:15 zegt Paulus: "Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft en geroepen door Zijn genade, Zijn Zoon in mij te openbaren, enz".
Hij zegt dus van moeders lijf afgezonderd te zijn. Is het dan niet zo dat hij toen al een kind Gods was? Zoals ook David en o.a. Johannes in de vroege jeugd zijn wedergeboren? Want hij zegt geroepen te zijn door Zijn genade, ja TOEN! ja hij zegt dat de Zoon in hem geopenbaard is. Iets kan alleen geopenbaard worden als het al aanwezig is. Dus stelling:
PAULUS HAD AL GENADE OP DE WEG NAAR DE DAMASCUS, MAAR WAS DOOR VERKEERDE OPVOEDING DWALENDE GEWORDEN. EN NU BEHAAGDE HET DE HEERE HEM TERUG TERECHT TE BRENGEN. HIJ WAS DUS ALLEEN DIEP GEVALLEN TERWIJL HIJ AL IN DE GENADESTAAT WAS.
Graag alleen serieuze reacties onderbouwd uit de Schrift die deze stelling kunnen weerleggen.[/b]

Ik denk ook dat het een terugblik was van paulus op Zijn leven. God had in hem al het willen gewerkt om God te dienen. Hij deed dat alleen op een vreeselijk manier. Maar hij d8 dat hij wel goed deed.

Het is heel goed mogelijk dat paulus al heel vroeg in zijn leven wist dat God van hem hielt.
Maar het kan ook zijn dat hij daar pas op de weg naar damascus achter kwam. Maar dat hij in galaten terugblik en ziet dat God al veel eerder in hem een omkeer heeft gemaakt.

Maar met het moment van bekering wordt toch meestal bedoeld dat moment waarop je concreet je leven veranderd en God dient ipv de duivel/jezelf.

het kan best zijn dat Paulus zich al eerder bekeert had. Maar wat zo iig duidelijk is dat God in paulus al het verlangen had gewerkt voordat hij op de weg naar damacus was stil gezet.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2004 10:59

Het lijkt mij het meest aannemelijk dat Paulus wel een erg enthousiast religieus persoon was, maar niet de ware liefde van en voor God kende.
Dus hij diende God wel, maar op de verkeerde manier, en misschien ook met verkeerde motieven. Dat werd onderweg naar damascus door God rechtgezet.

joris

Berichtdoor joris » 25 apr 2004 11:50

ik dnek niet dat hij bekeerd was voordat hij JEzus ontmoette. Niemand kan bekeerd zijn vorodat je Jezus ontmoet en je er echt van dorodrongen bent dat je zondig bent. En dat je doorkrijgt dat je Jezus moet volgen en niet de regels van de kerk.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 apr 2004 11:03

zonder werken geen geloof en zonder geloof geen werken. Bij paulus zie ik voor zijn bekering noch werken, noch geloof. Lijkt me dus nogal sterk om te stellen dat hij toch al bekeerd was. Nergens lijkt het er maar ook enigzins op dat hij maar iets van God kent.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 01 mei 2004 20:52

Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft

Heeft dit niet alles met zijn afkomst te maken. Paulus was Joods van geboorte, omdat zijn moeder Joods was en behoorde tot tot het volk dat door God afgezonderd was.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 mei 2004 21:03

Hemelburger schreef
Heeft dit niet alles met zijn afkomst te maken. Paulus was Joods van geboorte, omdat zijn moeder Joods was en behoorde tot tot het volk dat door God afgezonderd was.

Oke, goed opgemerkt. Maar.....

Waarom is Jezus dan in hem geopenbaard? Me dunkt dat de Joden niet geleerd werd dat Jezus vanaf moeders lijf in hen werkte?
En kan het niet zijn dat Paulus in een heel verkeerde ijver toch meende oprecht God te dienen. Zoals ook nu nog gebeurd. Kijk maar naar al die mannen die zeggen dat ze Gods raad uitdragen en verkondigen,terwijl hun boodschap nog niet eens bijbels te noemen is? Hun bedoeling kan evengoed oprecht zijn. Enne bekeerd zullen ze natuurlijk ook wel zijn...... hoop ik :lol:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 11 mei 2004 14:43

Was Paulus Joods van geboorte? Volgens mij was hij een Turk (Tarsis). Hij is wel bij de Joden in de leer gweest, maar dat hij Jood van geboorte was, waar lees ik dat?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 15:21

Hij gedroeg zich wel erg Joods eerst... alleen verder kwam hij denk ik wel veel meer los van de joodse tradities dan anderen in zijn tijd.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 11 mei 2004 21:41

Paulus was joods opgevoed. Hij was een schriftgeleerde geweest. Dat houd in dat hij in iedergeval een hele hoop wist van de bijbel van die tijd. Wie weet ha hij daaruit wel de echte God gezien. En was hij door het joodse geloof van die tijd gaan heenkijken, zoals wel meer mensen deden toen. En oen raakte die gefrustreerd en ging zo ver door, dat hij christenen zelfs ging haten.
Dit is zomaar even een in elkaar geflantste theorie hoor, die ik zomaar even terplekke verzin, maar het zou best kunnen. En dat hij schriftgeleerde is geweest staat ook vast. Dus wie weet. 8)

DoIoRoK

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 21:44

Hm, het lijkt me niet aannemelijk dat hij extra fundamentalistisch werd als hij juist door het joodse geloof heen begon te kijken.

Ook hoe hij onderweg naar Damascus aangepakt werd door God, dat lijkt er toch niet echt op dat hij langzamerhand tot inzich kwam ofzo.

Terug naar “Archief”