Religieuze opvoeding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Religieuze opvoeding

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 15:29

Kardinaal Simonis schreef:Kardinaal: Helaas geen RK-opvoeding Amalia

Kardinaal Simonis heeft laten weten dat hij het betreurt dat prinses Amalia geen Rooms-Katholieke opvoeding zal krijgen. Wel respecteert hij de keuze van prins Willem-Alexander en prinses Máxima om hun dochter protestant op te voeden.

"Zelf blijf ik erbij: een katholiek is moreel verplicht zijn kinderen katholiek op te voeden", zei Simonis, die voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie is. De kroonprins is Nederlands Hervormd, maar zijn vrouw Máxima is Rooms-Katholiek.

ik persoonlijk vindt dat een kind neutraal opgevoed moet worden en zelf als hij oud genoeg is (+\- 14 a 15 jaar) zelf moet beslissen of hij of zij wil geloven of niet.

ik zie nu vaak genoeg dat zwaar gelovigen hun kinderen ook zo opvoeden en als die dan +/- 14 a 15 zijn helemaal doorslaan de andere kant op en dan door papa en mama gezien worden als gek en naar een psychiater gestuurd worden en als die dan zegt dat ze niet gek zijn dan worden die ouders nog boos ook en gaan ze weer naar de volgende die hetzelfde zegt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 17 mar 2004 15:36

Hm, ik ben niet tegen een religieuze opvoeding.
Het probleem is alleen dat het gauw verstikkend wordt. Je mag jouw waarden overbrengen, maar kinderen er niet van weerhouden zelf naar waarde te zoeken.

Jongeren die niet christelijk zijn opgevoed, zoeken vaak ook niet verder, omdat ze dat niet gewend zijn. Een religieuze opvoeding kan toch goed dienen als basis, om naar zingeving te zoeken.

Maar eigenlijk zie ik misschien toch meer in spirituele dan in religieuze opvoeding. Religie kan vaak vrij beperkend zijn, en juist niet de vrijheid en basis geven.
If you want world peace, fight for justice.

Aragorn

Re: Religieuze opvoeding

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 15:40

Raido schreef:ik zie nu vaak genoeg dat zwaar gelovigen hun kinderen ook zo opvoeden en als die dan +/- 14 a 15 zijn helemaal doorslaan de andere kant op en dan door papa en mama gezien worden als gek en naar een psychiater gestuurd worden en als die dan zegt dat ze niet gek zijn dan worden die ouders nog boos ook en gaan ze weer naar de volgende die hetzelfde zegt.
Daar heb ik nog nooit van gehoord... echt gebeurd?

Verde ben ik het wel met VJ eens. Je mag je kinderen best ergens in opvoeden, als je ze op een bepaalde leeftijd ook maar vrij kan laten. Het gaat dan om voorleven en laten zien, niet opleggen.

En neutraal opvoeden is mi. ook niet mogelijk, want wanneer is een opvoeding neutraal? Moet je dan agnostisch opvoeden, of atheistisch, of wat dan ook? En dat is dan toch ook weer een bepaalde levensbeschouwing. Daarnaast lijkt het me onmogelijk om je eigen levensvisie opzij te zetten als je met je kinderen omgaat, om daar niets van mee proberen te geven..

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 17 mar 2004 15:43

Ik vind het heel logisch dat je er als ouder voor kiest om je kind religieus op te voeden. Als jezelf christen bent en elke zondag naar de kerk gaat, vind ik het logisch dat je je kind meeneemt. Als je zelf vanuit de Bijbel leest en daardoor weet dat onze enige redding erin bestaat door Jezus te kennen, dan wil je dat je kind ook laten weten.
Dat neemt niet weg, dat ik het ook wel eens vervelend heb gevonden, dat ik zo opgevoed was en vooral niks mocht op zondag. Het is niet voor niks, dat toen ik op mezelf ging wonen het geloof heb laten verwateren. Maar later heeft God me wel geroepen en toen was ik blij met mijn opvoeding. Daardoor wist ik zoveel dingen al, ik had er alleen niks mee gedaan.

En eigenlijk vind ik dat kardinaal Simonis blij moet zijn dat het een christelijke opvoeding betreft, ipv moeilijk doen over het feit dat het niet katholiek is. Als zelfs kardinalen niet meer inzien dat het om Jezus gaat en niet om katholiek, protestant of evangelisch :?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 16:15

Ja dat gebeurd *hier spreekt een ervaringsdeskundige* Aragorn
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Religieuze opvoeding

Berichtdoor hijwel » 17 mar 2004 16:29

Raido schreef:ik zie nu vaak genoeg dat zwaar gelovigen hun kinderen ook zo opvoeden en als die dan +/- 14 a 15 zijn helemaal doorslaan de andere kant op en dan door papa en mama gezien worden als gek en naar een psychiater gestuurd worden en als die dan zegt dat ze niet gek zijn dan worden die ouders nog boos ook en gaan ze weer naar de volgende die hetzelfde zegt.

wat bedoel je met zwaar gelovigen?
Ik denk dat als je je kinderen opvoed met Gods liefde, veel praat met je kinderen, openstaat voor kritiek, en vooral ze in je gebed betrekt. Dat God het zal zegenen, ik ken ook voorbeelden van mensen die doorgeslagen zijn maar ik weet zeker dat ze de liefde die de ouders hadden voor God en hem of haar nooit zullen vergeten.

Waar liefde woont gebied de Heer zijn zegen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 17 mar 2004 23:21

religieus opvoeden? wat een rotterm.

Ik geloof in een leven met God. En als ik leef als christen slaat dat als het goed is over op mijn kids. Als God voor mij belangrijk is en ik uit liefde leef, willen mijn kinderen dat ook.
Zo hebben mijn ouders mij opgevoed, en ik ben alleen maar jaloers gewordne op de manier zoals mijn ouders God kennen en ervaren.

En tegelijk heb ik een gezonde dosis tegenzin in de kerk gekregen, ook van hen geerfd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 23:26

Raido schreef:Ja dat gebeurd *hier spreekt een ervaringsdeskundige* Aragorn

Die mensen zijn dus gek. Maar gekke mensen komen in alle milieus voor. Lijkt me geen argument om al het religieuze uit de opvoeding te bannen, temeer omdat (zoals ik ook al betoogd heb) een neutrale opvoeding niet mogelijk is.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 18 mar 2004 14:53

Wij hebben de kinderen wel met de bijbel opgevoed en met het geloof. Ook al waren wij nog niet gedoopt toen de kids klein waren, hebben we ze toch op een Christelijke school gedaan, en al vanaf dat ze klein waren, heb ik als moeder, een kinderbijbel gekocht, en ze van jongs af aan iedere dag, voor het slapen gaan voorgelezen. Eerst las ik een verhaaltje voor uit een ander boekje, pinkeltje of zo of andere kinderboekjes: dan las ik een verhaaltje uit de kinderbijbel voor, zodat ze dat als laatste hoorden, zodat dat goed op ze in kon werken. En voor het slapen gaan even bidden: eerst danken en dan vragen om zegen, maar op een lieve manier, niet streng.
Voor het eten hebben we ook altijd gebeden en gedankt. Dat deed mijn man als hij thuis was en met ons at, anders deed ik het. Ook hebben we wel de kinderen toen ze groter waren zelf na het avondeten een stukje uit de kinderbijbel laten voorlezen. Ze mochten zelf kiezen, en meestal wilden ze het verhaal van de barmhartige samaritaan horen.
We hebben ze nooit gedwongen, maar het er met liefde met de paplepel ingegoten.
Het liefst had ik gewild dat mijn man altijd zou onderwijzen uit de bijbel, maar vaak moest ik het doen, omdat hij vaak van huis weg was om te werken.
Mijn mening is, dat als je het liefdevol en gezellig doet, dat de kinderen het dan als positief ervaren. Nu zijn ze allemaal groot, de jongste wordt volgende maand 18, en ik heb het ze wel eens gevraagd, maar ze vinden niet dat het geloof aan ze opgedrongen is. Ze hadden een gettoblaster op hun kamer, en de jongste, was gek op liedjes van Ellie en Rikkert toen ze klein waren. Dat mocht bv ook weleens als ze een beetje bang waren savonds, heel zachtjes aanstaan, tot ze in slaap vielen.
Mijn schoonfamilie is antiechristelijk en is van mening, dat met name ik (de meest fanatieke gelovige van ons tweeen), de kids het geloof heb opgedrongen.
De kids zelf vinden dat niet. Ze zijn dankbaar dat wij ze die opvoeding meegegeven hebben. Zelf kunnen ze er nu mee doen wat ze willen. Ze gaan niet elke zondag naar de gemeente maar toch wel vaak. En onze jongste heeft zijn meisje ook in de gemeente leren kennen. Echt een superlief schatje! Haar zie ik echt als onze dochter.
Ik ben van mening dat als je opgevoed bent met het geloof, op een liefdevolle manier, dat het een verrijking is, voor de rest van je leven.
Een basis, die gelegd is in je prille jeugd, waar je wat aan hebt.
Zelf ben ik niet christelijk opgevoed, ik heb zelfs 6 jaar in een moslimland gewoond, waar ik met een hoofddoekje naar een meisjesschool moest, een heel klein klasje.
Maar ik ken wel mensen die het geloof afgezworen hebben, omdat ze strengchristelijk zijn opgevoed. Jammer!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 mar 2004 16:18

Ook als je 'niet-religieus' bent opgevoed krijg je een bepaalde levenshouding mee, dat zou je net zo goed als negatief kunnen zien. Wat zou dan een neutrale manier van opvoeden zijn? Ik denk dat niemand dat precies weet.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 18 mar 2004 16:36

surfer schreef:Ook als je 'niet-religieus' bent opgevoed krijg je een bepaalde levenshouding mee, dat zou je net zo goed als negatief kunnen zien. Wat zou dan een neutrale manier van opvoeden zijn? Ik denk dat niemand dat precies weet.

Ja, en het is toch altijd moeilijk. Je doet je best, maar je maakt toch fouten. Het belangrijkste is denk ik, dat als je kids op de wereld zet, dat je als ouders je best doet om zo goed mogelijk voor ze te zijn. Normen en waarden meegeven. Dat heb ik dus nooit gehad, met een atheistische opvoeding. Mijn ouders zetten zich destijds heel erg af tegen de gevestigde samenleving, dus waren "alternatief" dus veel reizen, feesten, wilde orgies, e.d. Das ook niet leuk om te zien als kinderen. Mijn pa was rijk, dus aan geld was geen gebrek, maar normen en waarden hebben wij (ik en mijn broers) onszelf moeten aanleren. Want wij gingen over onze nek van wat wij allemaal zagen gebeuren. En omdat ik een hele bazige moeder had, ben ik zelf denk ik een onderdanige vrouw geworden, en al die dingen meer. Mijn broertjes hebben ook een hekel aan feministische vrouwen, omdat ons moeder zo was, niet feministisch, want dat woord bestond toen nog niet, maar dominant, bah! ik denk dat ik me op mijn manier dus tegen mijn opvoeding heb afgezet, door "burgelijk" te worden: huisje boompje beestje" en een geregeld leven, etc.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 mar 2004 17:07

Zijn we het toch nog eens met elkaar eens MM.
Wij hebben onze kinderen eigenlijk op dezelfde manier opgevoed als dat jullie hebben gedaan.
Elke dag met ze lezen en bidden. En vooral VEEL zingen!
Ik zou het raar vinden om ze niet van God te vertellen terwijl Hij de belangrijkste persoon in ons leven is.
Maar zoals in het voorbeeld waarmee dit topic begint lijkt het me niet de manier om ze Gods liefde te laten zien.

Ik vind het knap dat je in zo'n totaal andere wereld als ik leef, toch weet stand te houden in je geloof MM.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 17:19

surfer schreef:Ook als je 'niet-religieus' bent opgevoed krijg je een bepaalde levenshouding mee, dat zou je net zo goed als negatief kunnen zien. Wat zou dan een neutrale manier van opvoeden zijn? Ik denk dat niemand dat precies weet.

Precies, die bestaat dus ook niet.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 18 mar 2004 17:50

joepie schreef:Zijn we het toch nog eens met elkaar eens MM.
Wij hebben onze kinderen eigenlijk op dezelfde manier opgevoed als dat jullie hebben gedaan.
Elke dag met ze lezen en bidden. En vooral VEEL zingen!
Ik zou het raar vinden om ze niet van God te vertellen terwijl Hij de belangrijkste persoon in ons leven is.
Maar zoals in het voorbeeld waarmee dit topic begint lijkt het me niet de manier om ze Gods liefde te laten zien.

Ik vind het knap dat je in zo'n totaal andere wereld als ik leef, toch weet stand te houden in je geloof MM.

Dank je wel, fijne tijd was dat he, toen ze klein waren, en dat je dan uit de kinderbijbel die verhaaltjes voorlas...... echt waardevol!

joepie

Berichtdoor joepie » 18 mar 2004 18:03

Ja dat is zo, maar ik vind deze tijd ook zeer waardevol! Nu je op gelijk niveau met ze kan spreken over Gods liefde enz.

Terug naar “Archief”