Berichtdoor Mariamagdalena » 18 mar 2004 14:53
Wij hebben de kinderen wel met de bijbel opgevoed en met het geloof. Ook al waren wij nog niet gedoopt toen de kids klein waren, hebben we ze toch op een Christelijke school gedaan, en al vanaf dat ze klein waren, heb ik als moeder, een kinderbijbel gekocht, en ze van jongs af aan iedere dag, voor het slapen gaan voorgelezen. Eerst las ik een verhaaltje voor uit een ander boekje, pinkeltje of zo of andere kinderboekjes: dan las ik een verhaaltje uit de kinderbijbel voor, zodat ze dat als laatste hoorden, zodat dat goed op ze in kon werken. En voor het slapen gaan even bidden: eerst danken en dan vragen om zegen, maar op een lieve manier, niet streng.
Voor het eten hebben we ook altijd gebeden en gedankt. Dat deed mijn man als hij thuis was en met ons at, anders deed ik het. Ook hebben we wel de kinderen toen ze groter waren zelf na het avondeten een stukje uit de kinderbijbel laten voorlezen. Ze mochten zelf kiezen, en meestal wilden ze het verhaal van de barmhartige samaritaan horen.
We hebben ze nooit gedwongen, maar het er met liefde met de paplepel ingegoten.
Het liefst had ik gewild dat mijn man altijd zou onderwijzen uit de bijbel, maar vaak moest ik het doen, omdat hij vaak van huis weg was om te werken.
Mijn mening is, dat als je het liefdevol en gezellig doet, dat de kinderen het dan als positief ervaren. Nu zijn ze allemaal groot, de jongste wordt volgende maand 18, en ik heb het ze wel eens gevraagd, maar ze vinden niet dat het geloof aan ze opgedrongen is. Ze hadden een gettoblaster op hun kamer, en de jongste, was gek op liedjes van Ellie en Rikkert toen ze klein waren. Dat mocht bv ook weleens als ze een beetje bang waren savonds, heel zachtjes aanstaan, tot ze in slaap vielen.
Mijn schoonfamilie is antiechristelijk en is van mening, dat met name ik (de meest fanatieke gelovige van ons tweeen), de kids het geloof heb opgedrongen.
De kids zelf vinden dat niet. Ze zijn dankbaar dat wij ze die opvoeding meegegeven hebben. Zelf kunnen ze er nu mee doen wat ze willen. Ze gaan niet elke zondag naar de gemeente maar toch wel vaak. En onze jongste heeft zijn meisje ook in de gemeente leren kennen. Echt een superlief schatje! Haar zie ik echt als onze dochter.
Ik ben van mening dat als je opgevoed bent met het geloof, op een liefdevolle manier, dat het een verrijking is, voor de rest van je leven.
Een basis, die gelegd is in je prille jeugd, waar je wat aan hebt.
Zelf ben ik niet christelijk opgevoed, ik heb zelfs 6 jaar in een moslimland gewoond, waar ik met een hoofddoekje naar een meisjesschool moest, een heel klein klasje.
Maar ik ken wel mensen die het geloof afgezworen hebben, omdat ze strengchristelijk zijn opgevoed. Jammer!