waarom zo sober??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rockje
Verkenner
Verkenner

waarom zo sober??

Berichtdoor Rockje » 19 dec 2003 19:30

ff vraagje aan de refo's,

Waarom moet het hele leven zo somber? Het blij zijn en danken van hem gebeurt op zon saaie verdrietige manier dat ik vaak het idee heb dat het voor de meeste refos meer een zware last is degene die het op deze manier beleven! Zou het niet veel fijner zijn om een andere manier te vinden om God te danken en te loven....

ik ben idd geen refo nee
waarom gaf God mij twee benen terwijl hij wist dat ik een OV-jaarkaart krijg....

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 19 dec 2003 19:32

Je generaliseert wel erg hoor, dè refo bestaat niet en niet iedereen is somber of sober.

Rockje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rockje » 19 dec 2003 19:45

jammer dat je daarover valt terwijl je toch wel met me eens zult zijn dat een groot deel van de refo's het sober en somber beleven een antwoord op mijn vraag geef je ook niet!!
waarom gaf God mij twee benen terwijl hij wist dat ik een OV-jaarkaart krijg....

Annygirl
Verkenner
Verkenner

Re: waarom zo sober??

Berichtdoor Annygirl » 19 dec 2003 19:46

Rockje schreef:ff vraagje aan de refo's,

Waarom moet het hele leven zo somber? Het blij zijn en danken van hem gebeurt op zon saaie verdrietige manier dat ik vaak het idee heb dat het voor de meeste refos meer een zware last is degene die het op deze manier beleven! Zou het niet veel fijner zijn om een andere manier te vinden om God te danken en te loven....

ik ben idd geen refo nee

Ik kan me voorstellen dat je dat van de refo's zo ervaart. Toch heb je lang niet helemaal gelijk. Mensen die bij God horen zijn daar vaak juist heel gelukkig om, maar zien tegelijkertijd daartegenover hun eigen gebreken en zonden, en dan kun je echt niet alleen loven en prijzen.
Ik vind wel dat er meer gelooft(van loven) mag worden. Het is de waarheid dat de mens uit zichzelf niks goed doet, maar daartegenover moet om het even gesteld worden dat we daarom God nodig hebben en dat het er nog de tijd voor is om Hem te zoeken!!!!
Er staat in de bijbel, Zoekt en gij zult vinden!!!!En we kunnen nooit genoeg loven om het feit dat we nogsteeds bij God mogen komen.
(stel gerust nog veel meer vragen of opmerkingen)

Rockje
Verkenner
Verkenner

Re: waarom zo sober??

Berichtdoor Rockje » 19 dec 2003 19:59

Annygirl schreef:
Rockje schreef:

Ik kan me voorstellen dat je dat van de refo's zo ervaart. Toch heb je lang niet helemaal gelijk. Mensen die bij God horen zijn daar vaak juist heel gelukkig om, maar zien tegelijkertijd daartegenover hun eigen gebreken en zonden, en dan kun je echt niet alleen loven en prijzen.
Ik vind wel dat er meer gelooft(van loven) mag worden. Het is de waarheid dat de mens uit zichzelf niks goed doet, maar daartegenover moet om het even gesteld worden dat we daarom God nodig hebben en dat het er nog de tijd voor is om Hem te zoeken!!!!
Er staat in de bijbel, Zoekt en gij zult vinden!!!!En we kunnen nooit genoeg loven om het feit dat we nogsteeds bij God mogen komen.
(stel gerust nog veel meer vragen of opmerkingen)

Dan kun je niet echt loven en prijzen?? sorry hoor maar je prijst toch niet jou eigen daden? je prijst toch de grootheid van God en niet wat jijzelf goed danwel fout doet??

Je zegt dat je nooit genoeg kan loven maar waarom moeten we dan zo netjes stilzitten in de kerk, moeten we in zwart gekleed -nee idd niet overal-. het is toch juist een feest om te een kind van Hem te zijn?? Ik ben zelf ook Christen hoor dus ik ken het allemaal maar ik denk dat God veel liever heeft dat we blij zijn en dat uitten aan anderen. Ook in de opdracht die Hij ons gegeven heeft: "gaat heen en verkondigd het evangelie" denk ik dat het veel beter en makkelijker zou zijn om met een blijere instelling je Christen zijn te beleven!!!!
Als er op tv een commercial van BMW is, en daarin zegt iemand:"ja het is een mooie auto maar blij ben ik er niet mee"dan gaat toch ook niemand dat ding kopen...
Nee ik wil God niet vergelijken met een auto maar meer het verhaal van het evangeliseren een beetje verklaren!!!

joris

Berichtdoor joris » 19 dec 2003 20:30

Dan kun je niet echt loven en prijzen?? sorry hoor maar je prijst toch niet jou eigen daden? je prijst toch de grootheid van God en niet wat jijzelf goed danwel fout doet??

dat vindt ik een hele sterke, mister!

Ik kwam dat vanavond toevallig ook in een boek tegen, dat we vaak verchten tegen de zonde en dan stoer zijn dat het lukt om niet te zondigen. maar dan is vaak alleen de buitenkant maar veranderd. HEt gaat erom dat God je van binnen verandert tewijl jij aan de buitenkant je stappen zet.

Inderdaad, hte gaat om de grootheid van de Heer!

Rockje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rockje » 20 dec 2003 09:48

joris schreef:
Dan kun je niet echt loven en prijzen??

dat was een quote van annygirl

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 20 dec 2003 12:59

Het gaat hier niet om een oppervlakkig blij zijn! ik ken veel mensen van andere kerken waar ze altijd maar blij zijn, en juichen. Probleem is wel dat het vaak erg oppervlakkig is! Neem je de Bijbel zoals het is, of maak je je eigen God? Een soort van Grootvader die altijd blij is met wat wij doen, en die zegt: "Geeft niet hoor, je bdoelde het goed" Of neem je God zoals Hij is, namelijk heilig, rechtvaardig, die geen een zonde door de vingers kan zien, die zonden straft met de dood etc.

Ja, in Christus zijn we vergeven! Dat is reden tot immense blijdschap. Maar ondanks die vergeving, en dat betoon van eeuwige liefde zondigen wij door. Dat geeft reden tot droefheid! Reden tot verdriet, reden om met Paulus uit te roepen:Ik ellendig mens! Ja, ik weet dat we dankbaar mogen zijn voor wat Christus voor ons gedaan heeft, maar een oppervlakkige blijheid kom je nergens tegen in de Bijbel, integendeel. Hoe meer je leert (ja, een nieuw Christen ziet vaak alleen de blijde kant, omdat het leven dan net begint!) maar als je meer leert, dan zie je meer en meer wat zonden is, wie God is, wie wij zelf zijn! DAn leer je zien de straf die Christus droeg, de heiligheid van God! Dan vergaat al het blijde lachen en juichen je wel.

'k Zou zeggen: lees je Bijbel, nader tot God in gebed, en mediteer over de Bijbel gedeelten die je las. Ik zal niet zeggen dat je in het diep donker zwart moet, uiterlijk vertoon ben ik niet weg van. Maar een oppevlakkig door het leven huppelen kun je niet in de Bijbel vinden.

Ja, evangeliseren is belangrijk, en natuurlijk doe je dat niet met een lang gezicht, maar realiseer je het gewicht van je woorden? Die mensen waar je het tegen hebt zijn op weg naar de hel, voorgoed bij God vandaan, naar de eeuwigheid! En zo God het niet verhoedt ligt dat vast. Elke dag leven die mensen zonder een Borg voor hun schuld, zonder gerechtigheid. Dat is niet iets om blij over te zijn, of licht te nemen. Die mensen heben moedwillig tegen een heilig God gezondigt, ze hebben de eeuwige straf verdient, net als jij en ik!
Jezus wordt vaak als oplossing aangeboden voor eenzaamheid, moeite, verdriet etc.Gewoon even voor Jezus kiezen, dan ben je van alle problemen af... dan kun je doorleven met een blij gevoel en een lach op je gezicht. Jaja, maar dat is niet de Jezus die in de Bijbel staat!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

S-ther
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor S-ther » 20 dec 2003 13:07

Ben refo, al heel m'n leven. Speel in 'n praiseband A-life, ga naar praise-avonden/jeugdkerken (vanavond weer), ga naar evangelische kerk zo af en toe.

Beetje combineren... moet je zelf doen...

Ger.gem is wel okay wat bijbel-onderwijs betreft. Maar ik ben nog steeds bang voor die mannen in zwarte pakken :? Waarom dat nou zwart moet zijn, snap ik ook niet helemaal. Ze zijn gewoon te afstandelijk...

Neem bijvoorbeeld de evangelische kerk, daar zijn de oudsten gewoon mensen die je regelmatig spreekt. Je kan altijd na de dienst een praatje met ze maken over koetjes en kalfjes en dan zou je ook makkelijker over kunnen gaan op een serieuzer gesprek. Ze hebben daar ook altijd koffiedrinken met z'n allen na de dienst, dan lopen hun daar ook gewoon rond...

Bij de ger.gem. en de zwarte pakken is dan gewoon een veel te hoge drempel om een gesprek te beginnen. Waardoor komt dat? Zwarte pakken, strakke gezichten, geen gelegenheid... of ist wat anders?

http://www.savemysoul.nl

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 20 dec 2003 13:12

Ja, dat is iets wat erg jammer is! Hier in engeland hebben we dta gelukkig niet. De zwarte pakken wel, maar die afstand niet!

Het is iets wat gegroeid is, denk ik. Veel mensen houden het trouwens zelf in stand, nog niet eens altijd de ambstdragers zelf... Maar door het woord 'dominee' fluisterend uit te spreken geef je die man meteen een paar meter afstand!

Aan de andere kant, hij wordt verantwoordelijk gesteld voor de gemeente. Als hij een verkeerde leer zou brengen wordt dat van zijn hand geeist. Dat geeft verantwoordelijkheid, vooral als je een grote gemeente hebt! Bovendien, zoveel vrije tijd hebben ze nou ook weer niet...dat komt ook niet bepaald ten goede, toch? Met constant de telefoon roodgloeiend, de brievenbus vol (vooral als je iets gezegd hebt wat de gemeente niet aanstond...!) etc. Een keer een aardig kaartje doet misschien wel erg veel goed?!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 20 dec 2003 15:52

Rockje schreef:jammer dat je daarover valt terwijl je toch wel met me eens zult zijn dat een groot deel van de refo's het sober en somber beleven een antwoord op mijn vraag geef je ook niet!!

Voor ik antwoord kan geven, zal ik toch moeten weten wat jij onder 'refo' verstaat, je kunt namelijk niet een hele groep individuen op een berg schuiven en die vervolgens het stickertje sober opplakken. Bovendien, komt je vraag nog al veroordelend over, ik zie dat in je vervolgantwoorden ook, zo komt het op me over, misschien is het niet zo bedoeld. Iedereen zal zijn geloof anders beleven, God roept mensen op verschillende manieren, zo zal de een heel blij zijn, de ander juist stiller en verwonderd vanwege het grote werk van God. Ik denk niet dat sober per definitie fout is, net zo min als dat blijdschap dat is.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 20 dec 2003 16:12

dat de ouderlingen en dominees meestal zwarte of donkergrijze pakken dragen komt omdat het traditie is. en het is ook best netjes al zal ik zelf niet snel ik een zwart pak naar de kerk gaan.
over de 'afstand' tussen ons ,kerkmensen, en de ouderlingen/dominees:
ik wilde al een tijd mijn d.s. bellen voor een afspraak. toch stelde ik het uit. nu zag ik dat hij over e-mail beschikt, een paar minuten later had ik al gemailt om een afspraak te maken en kreeg snel een antwoord terug.
ik bedoel te zeggen dat die afstand denk ik wel minder word in de kerk.
langzaam maar zeker
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

S-ther
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor S-ther » 20 dec 2003 16:16

columbus schreef:dat de ouderlingen en dominees meestal zwarte of donkergrijze pakken dragen komt omdat het traditie is. en het is ook best netjes al zal ik zelf niet snel ik een zwart pak naar de kerk gaan.
over de 'afstand' tussen ons ,kerkmensen, en de ouderlingen/dominees:
ik wilde al een tijd mijn d.s. bellen voor een afspraak. toch stelde ik het uit. nu zag ik dat hij over e-mail beschikt, een paar minuten later had ik al gemailt om een afspraak te maken en kreeg snel een antwoord terug.
ik bedoel te zeggen dat die afstand denk ik wel minder word in de kerk.
langzaam maar zeker

Door email? Telefoneren is veel persoonlijker en email is gewoon alles nog op een afstand houden...
Waarom blijven die wolken hangen?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 20 dec 2003 16:25

telefoneren is idd persoonlijker, maar ik vond een email sturen net een tikje makkelijker. klinkt raar, maar ik wilde de d.s. , die het meestal erg druk heeft, niet storen. tja, zal wel een rare kronkel van mij zijn :)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 dec 2003 16:31

Ja, ik weet dat we dankbaar mogen zijn voor wat Christus voor ons gedaan heeft, maar een oppervlakkige blijheid kom je nergens tegen in de Bijbel, integendeel. Hoe meer je leert (ja, een nieuw Christen ziet vaak alleen de blijde kant, omdat het leven dan net begint!) maar als je meer leert, dan zie je meer en meer wat zonden is, wie God is, wie wij zelf zijn! DAn leer je zien de straf die Christus droeg, de heiligheid van God! Dan vergaat al het blijde lachen en juichen je wel.

'k Zou zeggen: lees je Bijbel, nader tot God in gebed, en mediteer over de Bijbel gedeelten die je las. Ik zal niet zeggen dat je in het diep donker zwart moet, uiterlijk vertoon ben ik niet weg van. Maar een oppevlakkig door het leven huppelen kun je niet in de Bijbel vinden.

Juist, daar word ik nou zo evangelisch blij van :mrgreen: , huppelen hoeft niet gelijk oppervlakkig te zijn. Juist als je je zonden steeds meer leert zien, leer je ook meer de genade zien. Dat juist ondanks je zonde God jouw wil vergeven, dat is een verdieping in de relatie. Dat is juist wel iets om blij mee te zijn. Verblijd u ten alle tijde :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”