De ziel sterft...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Skoezie
Mineur
Mineur
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 nov 2002 09:36
Locatie: /home/skoezie
Contacteer:

De ziel sterft...

Berichtdoor Skoezie » 25 nov 2003 11:23

Heey luitjes, ik las pas een 'leer' waar in men zij dat de mens een ziel was en dat dood, dood was.

Genesis 2:7 - En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen de adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.

Als je deze tekst letterlijk uit legt was de mens dus die hoop stof, doordat goed adem in zijn neusgaten blies werd de mens een levende ziel.

Genesis 3:19 - In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.

Hier staat niets over een hemel of hel, of wat dan voor mystisch geestenrijk. Als de mens een ziel is en hij sterft en zal tot stof wederkeren .... sorry maar ik snap het niet.... wat moet ik hier mee?

Groetsels Sk.
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Gebruikersavatar
Kaw
Majoor
Majoor
Berichten: 1855
Lid geworden op: 03 apr 2003 08:02

Berichtdoor Kaw » 25 nov 2003 11:30

Daniël 12 : 2 En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing.

Ook voor Eliahu die ontkent dat een mens voor eeuwig door God verstoten kan zijn.

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 nov 2003 15:26

De ziel is levend geschapen (kende God) maar is door de zondeval van nature dood (kent God niet meer) maar kan door geloof weer levend worden. Het lichaam is uit stof gemaakt en zal tot stof wederkeren (zeg maar: biorecycling). De ziel van de persoon echter gaat na het sterven van het lichaam naar de hemel of hel.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: De ziel sterft...

Berichtdoor Gershwin » 27 nov 2003 19:47

Skoezie schreef:Heey luitjes, ik las pas een 'leer' waar in men zij dat de mens een ziel was en dat dood, dood was.

Genesis 2:7 - En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen de adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.

Als je deze tekst letterlijk uit legt was de mens dus die hoop stof, doordat goed adem in zijn neusgaten blies werd de mens een levende ziel.

Genesis 3:19 - In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.

Hier staat niets over een hemel of hel, of wat dan voor mystisch geestenrijk. Als de mens een ziel is en hij sterft en zal tot stof wederkeren .... sorry maar ik snap het niet.... wat moet ik hier mee?

Groetsels Sk.


Waar in het OT het woord 'ziel' vertaald is, staat in de grondtaal 'nefesh'. Dit wordt ook gebruikt voor 'leven'. Dit doet absoluut geen uitspraken over de 'ziel' als theologisch begrip: ook dieren hebben in het OT een 'nefesh' (ziel??). Pas in het NT wordt geheel duidelijk dat de mens een wezenlijk andere bestemming heeft dan de dieren, en dat dat niet 1 dodenrijk (OT) maar een hemel en een hel is.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 dec 2003 13:36

De mens sterft en de ziel gaat naar zijn eeuwig huis!

joris

Berichtdoor joris » 07 dec 2003 14:00

citaat uit mijn scriptie:
Een mens bestaat uit een lichaam, een ziel en een geest. Tenminste, dat is de meest simpele manier om een mens in kaart te brengen. Deze termen vinden we ook in de bijbel terug, bijvoorbeeld in het liefdegebod: G ij zult de Here Uw God liefhebben met geheel uw hart, geheel uw ziel en al uw verstand. Ook in 1 thes 5:23 zien we deze trits:'' ...en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Heere Jezus Christus blijken in alle delen onberispelijk bewaard te zijn''. Het gevaar van deze trits is dat hetervoor zorgt dat je de eenheid van de mens uit het oog gaat verliezen als zich problemen voor doen. . De eenheis is belangrijk, want het gaat om Heel de mens. Schoonhoven en Geluk zeggen het zo: we kunnen stellen dat d emens als schepsel van God een relationeel wezen is, die inrelatie staat met zichzelf, met de ander en met de Ander. Via zijn lichama weet hij van zijn materiele bestaan af, via zijn psyche kan hij bewust denken over zichzel en anderen, en via zijn geest staat hij inrelatie met God. Op dit snijvlak vandeze drie relaties speelt het leven van de mens af. . Ouweneel zegt: niet maar een deel vande mens is op God betrokken, nee, de hele mens: het lichaaam wordt aan God gewijs (rom 12:1) het vlees smacht naar God (ps 63:2) ziel en geest maken de HEre groot (luk 1:46-47). Anderson zegt het zo: toen GOd Adam de levensadem in blies, kwam elk onderdeel tot leven, ongeacht uit hoeveel delen Adam bestond. Zowel lichamelijk als geestelijk was hij springlevend.

De Heidelberges catechismus doet aan dualisme: ziel en lichaam gescheiden. Dat was helemaal in in de tijd dat die geshreven werd. Maar de bijbel heeft het niet over een scheiding. HEt gatat om de hele mens.
Als je eenmaal geboren bent leef je voor eeuwig door. Of voor eeuwig met God, of voor eeuwig zonder GOd.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 dec 2003 21:20

joris schreef:De Heidelberges catechismus doet aan dualisme: ziel en lichaam gescheiden. Dat was helemaal in in de tijd dat die geshreven werd. Maar de bijbel heeft het niet over een scheiding. HEt gatat om de hele mens.
Als je eenmaal geboren bent leef je voor eeuwig door. Of voor eeuwig met God, of voor eeuwig zonder GOd.

Ziel en lichaam worden bij de natuurlijke dood gescheiden. Het lichaam zal begraven worden en de ziel gaat naar de rechterstoel van God, waar God de mens zal oordelen. Als de straf is betaald door een Borg (Christus) zal de mens voor eeuwig bij God mogen zijn in de hemel. Als de mens niet door Christus het eigendom van God is geworden en God het eigendom van Hem, zal hij buitengeworpen worden in het rijk van de vorst der duisternis.
Op de jongste dag zullen ziel en lichaam weer verenigd worden en het lichaam zal onsterfelijk worden. Wat er verder zal gebeuren is ons bekend.

Wat doet de Heidelberger Cathechismus volgens jou fout?

joris

Berichtdoor joris » 11 dec 2003 22:12

die maakt scheiding tussen lichaam en ziel en maakt de ziel hoger dan het lichaam.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 dec 2003 22:17

joris schreef:die maakt scheiding tussen lichaam en ziel en maakt de ziel hoger dan het lichaam.

Een ziel is meer waard dan een lichaam.

joris

Berichtdoor joris » 11 dec 2003 22:21

Waarom? Jezus heeft met zjin lichaam het grootste werk gedaan hier op aarde.

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 11 dec 2003 22:55

Misschien doelt Caprice op deze tekst:

Matth. 10:28 En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.

Als je wilt kun je hier lezen dat het lichaam meer waard is dan de ziel. Die interpretatie is niet noodzakelijk. Je kan ook lezen: Satan kan maar een ding, God kan twee dingen, en daarom moet je Hem meer vrezen (is dat verstandiger in ieder geval :) )


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 115 gasten