Als God spreekt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Als God spreekt

Berichtdoor meschianza » 10 nov 2003 13:32

Het mooiste wat in je leven kan gebeuren is de ontdekking dat de bijbel geen droge tekst, (waar je slechts uit verplichting en gewoonte in leest) meer is maar echt het levende woord. Waarin God tot jou persoonlijk spreekt, je onderwijst, je bestraft, je confronteerd en bovenal: je de weg wijst naar het leven!

Maar hoe ervaar jij het als God tot je spreek? UIteraard door de bijbel, maar ook door gebeurtenissen, omstandigheden, boeken die je leest, en mensen die je ontmoet, of diepgaande gesprekken precies op het juiste moment die jou de wegwijzen? Na een opeenvolging van gesprekken en gebeurtenissen dat je realiseert: dit kan geen meer toeval zijn, ik kan niet om Hem heen: Hij heeft me weer onderwezen in de weg die ik moet gaan! Hij heeft weer laten voelen: Mijn oog zal altijd op je zijn, Ik verlaat je niet.
Of als je bid: en je ervaart de gemeenschap met God tot in het diepste van je ziel.

Kan je daar over praten, heb jij die ervaring en hoe? Of heb je het gevoel dat God nog verder weg is als de maan, altijd, dat Hij je nog nooit persoonlijk aangeraakt heeft.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 nov 2003 13:44

Bij mij persoonlijk is de bijbel de enige en onbetwistbare bron van kracht en wijsheid.

Soms spreekt God tot mij in de bijbel. Vaak als ik de bijbel lees, kom ik een tekst tegen die verklaart waar ik al een hele poos mee worstelt.

Een heel concreet voorbeeld: Ik sprak laatst met een man die al 50 jaar naar de kerk ging en nog nooit wat had gevoelt. Hij las aan tafel voor over Jezus en Zijn schapen en kon op een gegeven moment niet meer spreken, maar enkel lachen en huilen te gelijk. 1 keer raden.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 nov 2003 14:01

Kaw schreef:Bij mij persoonlijk is de bijbel de enige en onbetwistbare bron van kracht en wijsheid.

Soms spreekt God tot mij in de bijbel. Vaak als ik de bijbel lees, kom ik een tekst tegen die verklaart waar ik al een hele poos mee worstelt.

Een heel concreet voorbeeld: Ik sprak laatst met een man die al 50 jaar naar de kerk ging en nog nooit wat had gevoelt. Hij las aan tafel voor over Jezus en Zijn schapen en kon op een gegeven moment niet meer spreken, maar enkel lachen en huilen te gelijk. 1 keer raden.

Ik denk dat zo'n ontmoeting met iemand die getuigt van Hem wel eens een onderdeel is van God spreken tot jou.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

padvinder
Verkenner
Verkenner

Re: Als God spreekt

Berichtdoor padvinder » 10 nov 2003 14:03

meschianza schreef:Kan je daar over praten, heb jij die ervaring en hoe? Of heb je het gevoel dat God nog verder weg is als de maan, altijd, dat Hij je nog nooit persoonlijk aangeraakt heeft.

Inderdaad. Ik hoop dat mij ook nog eens een aha-erlebnis zoals Kaw die beschrijft, ten deel valt :mrgreen:
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 10 nov 2003 15:16

Soms is God heel dichtbij, bijvoorbeeld door een preek of als ik bid of in de Bijbel lees. Of tijdens m'n werk, dat ik voel dat ik bepaalde dingen niet in eigen kracht had kunnen doen, maar dat het Gods kracht is geweest waardoor ik mijn werk deed.
Maar ik heb ook wel eens het gevoel dat God heel ver weg is. Bijvoorbeeld als het lijkt dat de hemel gesloten is, dat God geen antwoord geeft op mijn gebed. Toch weet ik dat God er is en dat Hij iedere dag, zelfs elk moment voor mij zorgt, want als God dat niet zou doen, dan zou ik niet kunnen leven. Hij zorgt er voor dat ik iedere seconde adem haal.
Ik hoef niet perse iedere dag Zijn nabijheid te voelen. Ik was altijd heel erg gericht op het 'God ervaren'. Nu weet ik dat dat niet altijd nodig is. Ook zonder dat ik God iedere dag ervaar, weet ik dat God er is. En je moet leren om ook aan alleen die wetenschap genoeg te hebben. Want God openbaart Zich niet iedere dag aan je, maar dat betekent niet dat Hij er dan niet is!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 12 nov 2003 00:20

Ik had hier pas met een vriendin over. Eigenlijk zeg je heel weinig dat het van God komt. Dingen die uitkomen van gebed. Of als je bid en je weet zeker dat het gebeurt.

Ik twijfel dan vaak doe ik dat zelf of zorgt God daar voor.

Of soms weet ik soms iets of kan mensen helpen. Mijn vriendin zei toen tegen mij:

Als mensen zeggen God openbaarde mij, is nederiger dan een ik zag dat....

Maar toch is het soms moeilijk om te accepteren dat God ook zo in je werkt en tot je spreekt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 nov 2003 01:01

combinatie van gevoel en bijbel: Ik zat op de verkeerde weg en ik wist dat door de bijbel. Ik was eigenwijs en wilde de gulden middenweg bewandelen, maar die leidde steeds tot de verkeerde weg. Gelukkig was God zo wijs om mij door een rotgevoel toch naar de goede weg te doen keren. Het was echt overduidelijk, omdat ik gebeden had en ik voelde me echt ziek... Nu moet ik er wel bij vermelden dat mijn gevoel me vaak op die verkeerde weg duwde, maar dan voelde ik me daarna weer schuldig (ingewikkeld he?)

In de rest van mijn leven zijn gevoel en de bijbel ook altijd wegwijzers. Het wordt wel moeilijk als gevoel en verstand tegen elkaar in gaan, maar uiteindelijk overwint Jezus, omdat Hij in mijn hart woont.

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 12 nov 2003 10:25

Lalage schreef:In de rest van mijn leven zijn gevoel en de bijbel ook altijd wegwijzers. Het wordt wel moeilijk als gevoel en verstand tegen elkaar in gaan, maar uiteindelijk overwint Jezus, omdat Hij in mijn hart woont.

k denk dat je nie zo op je gevoel moe afgaan, want dat kan ook van de duivel komen. En het geloof en de Bijbel niet. En da 's best moeilijk om niet op je gevoel af te gaan, maar op de Bijbel.
Je gevoel kan je zo voor de gek houden (heb 't aan de lijve ondervonden) maar de Bijben en God niet! en dat is nou 't wonderlijke en heerlijke van 't geloof!
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 nov 2003 12:29

Poolrev schreef:
Lalage schreef:In de rest van mijn leven zijn gevoel en de bijbel ook altijd wegwijzers. Het wordt wel moeilijk als gevoel en verstand tegen elkaar in gaan, maar uiteindelijk overwint Jezus, omdat Hij in mijn hart woont.

k denk dat je nie zo op je gevoel moe afgaan, want dat kan ook van de duivel komen. En het geloof en de Bijbel niet. En da 's best moeilijk om niet op je gevoel af te gaan, maar op de Bijbel.
Je gevoel kan je zo voor de gek houden (heb 't aan de lijve ondervonden) maar de Bijben en God niet! en dat is nou 't wonderlijke en heerlijke van 't geloof!

Lees mijn stukje eens, ik zeg daarin toch juist dat gevoel en de bijbel soms tegen elkaar ingaan en dat dat lastig is.

Andrea
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Andrea » 12 nov 2003 15:15

[quote="meschianza"]Het mooiste wat in je leven kan gebeuren is de ontdekking dat de bijbel geen droge tekst, (waar je slechts uit verplichting en gewoonte in leest) meer is maar echt het levende woord. Waarin God tot jou persoonlijk spreekt, je onderwijst, je bestraft, je confronteerd en bovenal: je de weg wijst naar het leven!

Het is soms heel fijn en verduidelijkend als God tot je spreekt. Hij kan me dan dingen leren en wat ik vooral ervaar is dat Hij door andere mensen tot mij spreekt en natuurlijk door de Bijbel. Maar ik merk ook dat ik vaak aangeraakt wordt tijdens de dienst en dat God echt een persoonlijke boodschap voor mij heeft. Dat is echt super om te ervaren!

Soms heb ik ook van die momenten dat God ver weg lijkt en ik me ook niet zo voor Hem interesseer, dan heb ik het druk met van alles en nog wat en heb ik geen zin meer om bezig te zijn met God. Dan heb ik al genoeg aan mijn hoofd denk ik dan. Op die momenten laat God ook heel duidelijk merken dat Hij het er niet mee eens is en dat Hij op die momenten ook dichtbij wil zijn! Maar dan voel ik me schuldig, lees nog minder of helemaal niet uit de Bijbel, voel ik me weer schuldig en blijft het kringetje rond :oops:

Het enige wat God op die momenten van mij verwacht is dat ik rust neem om dicht bij Hem te zijn, om juist niet van alles te moeten...

Wauw, wat een God!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 nov 2003 13:12

Andrea schreef:Soms heb ik ook van die momenten dat God ver weg lijkt en ik me ook niet zo voor Hem interesseer, dan heb ik het druk met van alles en nog wat en heb ik geen zin meer om bezig te zijn met God. Dan heb ik al genoeg aan mijn hoofd denk ik dan. Op die momenten laat God ook heel duidelijk merken dat Hij het er niet mee eens is en dat Hij op die momenten ook dichtbij wil zijn! Maar dan voel ik me schuldig, lees nog minder of helemaal niet uit de Bijbel, voel ik me weer schuldig en blijft het kringetje rond :oops:

Het enige wat God op die momenten van mij verwacht is dat ik rust neem om dicht bij Hem te zijn, om juist niet van alles te moeten...

Wauw, wat een God!

En dan is het heel beschamend dat God zelf je vaak weer tot de orde moet roepen.
En over dat rust nemen....soms maak je het jezelf zo moeilijk door daar geen gehoor aan te geven omdat je denkt betere dingen te doen hebben.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 13:34

1 uur per dag besteden aan God doet letterlijk en figuurlijk wonderen!

Je kunt het net zo als fitness opbouwen. Eerst eens een vaste tijd voor God inplannen van misschien maar 10 minuten en dan dit uitbouwen tot de tijd die je God waard vind. Misschien ontdek je dat 1 uur wel niet genoeg is!

En dan bedoel ik niet alleen intensief bidden en bijbellezen, maar zingen of iets anders ontspannends met God als doel is ook heel opbouwend voor je geloof!

Krully
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krully » 13 nov 2003 16:30

God spreek iedere dag tot mij als ik in de bijbel lees,een psalm zing,van de natuur geniet enz!
Maar dat ervaar je iedere dag weer anders.
De ene x is een preek op zondag heel speciaal dan voel ik dat God echt tot mij spreekt!!
Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?
Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.

Wat een troost!!Wat een bemoediging!

joris

Berichtdoor joris » 13 nov 2003 16:35

Voorwaarde voor het ontvangen van Gods worod is volgens mij dat je als basis voor heel je leven hebt aanvaard en aangenomen: God leeft! God spreekt! God houdt van mij!!!!

als je daar al niet in mee kunt gaan, zal je ''of niets van God ervaren dan droge LOGOS, of Hij zal je moeten overweldigen zoals Hij met Saulus deed.

Ik ervaar zovaak dat ik stukken tegenkom in de bijbel waar ik dan een speciaal gevoel voor krijg. Dan schrijf ik de tekst op, of onderstreep hem in mij bijbel. En prompt hebik hem de volgende dag dan nodig!!! Of nog mooier, dan hoor ik dat een ander het daar over heeft of ook heeft gelezen die dag! Dat is zo ongelooflijk gaaf en bevestigend dan!

Ik geloof in het verschil tussen Logos en Rhema. Logos zijn de letters die er staan> Rhema is de toegepaste tekst. oftwel: de persoonlijke boodschap voor jou op dat moment en indie situatie.

Terug naar “Archief”