Dominee met meeste beroepen

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johannes_1_6e8
Verkenner
Verkenner

Dominee met meeste beroepen

Berichtdoor Johannes_1_6e8 » 09 okt 2025 22:45

Hallo allemaal!
Ik was in een gesprek beland over dominees die heel lang in een bepaalde gemeente hadden gestaan (is al een mooi forum over). Sommigen daarvan hadden in de soms meer dan 30 jaar dat ze daar stonden wel 250 beroepen gehad (J.J. van Eckeveld), anderen enkelen of zelfs geen (ds. J.A.H. Jongkind).

Dat zette me aan het denken: welke dominees hebben ooit de meeste beroepen gehad?

Op dominees.nl zag ik zal dat ds. E.A. Lazonder (1839-1891) 269 beroepen heeft gehad, maar heel makkelijk kon ik het van anderen niet vinden.
Hierbij hang ik overigens geen oordelen aan deze dominees, het is simpelweg een vraag uit interesse

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Dominee met meeste beroepen

Berichtdoor Pcrtje » 09 okt 2025 23:07

Met een simpele muisklik kun je zelf beginnen met tellen: klik hier.
"Een libelle zweeft over het water..."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2025 08:31

Johannes_1_6e8 schreef:Hallo allemaal!
Ik was in een gesprek beland over dominees die heel lang in een bepaalde gemeente hadden gestaan (is al een mooi forum over). Sommigen daarvan hadden in de soms meer dan 30 jaar dat ze daar stonden wel 250 beroepen gehad (J.J. van Eckeveld), anderen enkelen of zelfs geen (ds. J.A.H. Jongkind).

Dat zette me aan het denken: welke dominees hebben ooit de meeste beroepen gehad?

Op dominees.nl zag ik zal dat ds. E.A. Lazonder (1839-1891) 269 beroepen heeft gehad, maar heel makkelijk kon ik het van anderen niet vinden.
Hierbij hang ik overigens geen oordelen aan deze dominees, het is simpelweg een vraag uit interesse

Ik ben wel benieuwd waarom je dit wil weten, vanuit interesse voor wat? In mijn ogen is het echt de minst interessante vraag ever en ik denk ook dat het daarom is dat niemand het daarom nauwkeurig bijhoudt. Als je dat zelf wil moet je inderdaad alle beroepen gaan opzoeken en gaan turven maar ik zou je aanraden om je tijd aan iets nuttigers te besteden :mrgreen:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 okt 2025 09:52

Haha ik dacht aan compleet wat anders bij deze titel
Onze dominee was vroeger bezorger voor een apotheek

Terug naar “[Religie] - Algemeen”