Kindernaam met een negatieve Bijbelse betekenis.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Forties
Verkenner
Verkenner

Kindernaam met een negatieve Bijbelse betekenis.

Berichtdoor Forties » 14 jul 2025 12:38

Hoi allemaal,

Onze 6-jarige dochter draagt een Bijbelse naam die in de Schrift gekoppeld is aan een beruchte dame. Wij zijn atheïst, dol op de naam én op onze dochter – maar we overwegen een huis te kopen in een dorp waar > 60 % SGP stemt. Dit baart ons een beetje zorgen hoe er uiteindelijk met haar omgegaan wordt. We gaan niet het risico nemen dat we ergens tegenaan moeten vechten en zij, op deze leeftijd al, hinder ondervindt in haar ontwikkeling.

Ervaringen gezocht:
Krijgt zo’n naam in zo’n omgeving écht commentaar?
Zo ja: hoe dealen wij daarmee?

Wij zelf hebben helemaal geen problemen met mensen met andere overtuigingen maar komen dan ook uit de stad. Een dorp met minder dan 1000 inwoners heeft toch een andere dynamiek, zelfs als er veel minder Christenen wonen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

elbert
Moderator

Re: Kindernaam met een negatieve Bijbelse betekenis.

Berichtdoor elbert » 14 jul 2025 14:42

Dag Forties,

welkom op dit forum! Hoe er op de naam van je dochter gereageerd wordt? Geen idee, dat zal van persoon tot persoon verschillen denk ik. Ik hoop wel een beetje vriendelijk en normaal.
Uiteindelijk gaat het er in een dorp om hoe je je opstelt richting de dorpsbewoners. Is dat positief, dan krijg je dat waarschijnlijk in de meeste gevallen ook terug. Christenen worden daarbij opgeroepen om vriendelijk te zijn naar alle mensen en hopelijk houden ze zich daar ook aan.
Als je dochter bijvoorbeeld Izebel of Jezebel (een beruchte dame in de Bijbel) zou heten, dan zou ik wel benieuwd zijn waarom je als atheïst zo'n niet-atheïstische naam kon kiezen, maar dat is dan meer de interesse in je beweegredenen ervoor. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Forties
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Forties » 14 jul 2025 15:14

Hi Elbert,

Bedankt voor je reactie. Het is juist in mijn zoektocht naar antwoorden dat ik vaak tegenkom dat Christenen de naam niet zouden willen uitspreken of afkortingen gaan gebruiken. Ik zou dat persoonlijk een vorm van gebrek aan respect vinden maar wellicht dat het benoemen van de naam zwaarder weegt. Dat zijn zaken die ik niet kan invullen. Verder ben ik het met je eens dat normaal en vriendelijk gedrag resulteert in een zelfde houding terug. Dat heeft overigens weinig met geloof te maken.

Wat betreft de naam, voor ons heeft geen enkele naam een betekenis behalve dat wij deze mooi, leuk, stoer of bij ons als gezin vinden passen. Ingewikkelder kan ik het niet maken ;-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2025 19:50

Forties schreef:Hi Elbert,

Bedankt voor je reactie. Het is juist in mijn zoektocht naar antwoorden dat ik vaak tegenkom dat Christenen de naam niet zouden willen uitspreken of afkortingen gaan gebruiken. Ik zou dat persoonlijk een vorm van gebrek aan respect vinden maar wellicht dat het benoemen van de naam zwaarder weegt. Dat zijn zaken die ik niet kan invullen. Verder ben ik het met je eens dat normaal en vriendelijk gedrag resulteert in een zelfde houding terug. Dat heeft overigens weinig met geloof te maken.

Wat betreft de naam, voor ons heeft geen enkele naam een betekenis behalve dat wij deze mooi, leuk, stoer of bij ons als gezin vinden passen. Ingewikkelder kan ik het niet maken ;-)

Welkom! Misschien is het handig om de naam even te delen, dan kunnen we iets beter inschatten hoe mensen er op zullen reageren.Ik kan trouwens niet echt namen bedenken die echt niet geaccepteerd / uitgesproken zouden worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Forties
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Forties » 15 jul 2025 10:21

Hi Marnix, de naam is reeds genoemd, ze heet inderdaad Jezzebel.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 jul 2025 10:45

Forties schreef:Wat betreft de naam, voor ons heeft geen enkele naam een betekenis behalve dat wij deze mooi, leuk, stoer of bij ons als gezin vinden passen. Ingewikkelder kan ik het niet maken ;-)
Ok.
Toch even wat achtergrond: Izebel/Jezzebel betekent zoveel als: "verheven door Baäl". Een andere mogelijke vertaling is: "waar is hoogheid?". Wat betreft de eerste vertaling: Baäl was de Kanaanitische (af)god van de vruchtbaarheid.

Overigens heb ik bij het bedrijf waar ik werk best wat collega's die uit India komen. Velen van hun namen hebben een verwijzing naar hindoegoden, zoals Krishna, Shiva of Vishnu. Dat maakt voor mij als christen in de dagelijkse omgang met hen niet uit, al zou ik mijn kinderen nooit een dergelijke naam geven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2025 12:37

Forties schreef:Hi Marnix, de naam is reeds genoemd, ze heet inderdaad Jezzebel.

Ik had dat nog niet gelezen. Maar allereerst, dat er een slecht iemand is met die naam zegt niets over haar, het geeft voor sommigen bij de naam misschien een wat negatieve bijklank maar we zijn denk ik nuchter genoeg in Nederland om dan niet gelijk de persoon daarop aan te kijken.

Daarnaast zegt Elbert wat over te betekenis maar ik denk, daarop aanvullend, dat de neem ook gewoon een variant is op Jezebel (veel gegeven in Amerika, juist als Hebreeuwse naam) en kennen we in Europa en Zuid Amerika Isabel / Izabel ook als naam en dan is de betekenis juist weer wel christelijk. Dus ik zou me niet tevel zorgen maken, hooguit vragen mensen je een keer waarom je die naam hebt gekozen maar daar heb je een prima antwoord op.

Isabel is een afkorting van de naam Isabella. Deze naam is waarschijnlijk ontstaan vanuit de kindertaal en stamt via Ilsabeth af van de Hebreeuwse naam Elisabeth. Deze naam betekent ‘God heeft gezworen, God is mijn eed.’

Het is ook mogelijk dat de meisjesnaam een verband heeft met het Arabisch. In die taal bestaat het woordt ‘izah’. Dat betekent ‘leeuw’, of ‘leeuwkleurig’. Ook wordt in de Koran Jezus Christus aangeduid als de profeet Isa. Deze naam kan ook ten grondslag liggen aan Isabel.

Ten slotte kan Isabel nog een variant zijn op de oude Hebreeuwse naam Jezebel. Deze naam was oorspronkelijk een uitroep tijdens diensten waarbij de afgod Baal werd aanbeden. Het betekent zoiets als ‘Waar is de prins?’. De naam Jezebel is inmiddels in Nederland in onbruik geraakt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2025 15:25

Misschien kan je het vragen op de beoogde basisschool hoe er daar over wordt gedacht? Of zou die dan niet in het dorp zijn. Als het echt problemen geeft, kan je het altijd nog afkorten. Het zou me wel verbazen. Er zijn ook meisjes die Isis heten en dat was een paar jaar geleden ook ineens iets negatiefs, maar iedereen snapt dat dat niets te maken heeft met iemand die toevallig dit naam draagt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2025 16:29

Ik was al aan het denken wat de naam zou kunnen zijn. Volgende kind misschien Lilith noemen? Is wel wat obscuurder dan Jezzebel.

Serieus, tenzij de naam "officeel" moet worden gebruikt (in aktes en dergelijke), is er natuurlijk gemakkelijk "Jesse" van te maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Forties
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Forties » 15 jul 2025 17:21

Bedankt voor jullie reacties en de inzicht. Afkorten zou voor ons geen optie zijn. Dit is haar naam en niet Jazz of Jesse. Als we dit hadden gewild dan hadden we die keuze gemaakt. Ze corrigeert zelf altijd mensen, zelfs als de uitspraak een beetje afwijkt. Lilith is trouwens ook wel een leuke naam ;-)

Ik heb de vraag ook bij een paar scholen neergelegd maar helaas is het hier al schoolvakantie.

Terug naar “[Religie] - Open forum”