Niet in de kerk maar buiten trouwen

Moderators: Memmem, Moderafo's

EVHS
Verkenner
Verkenner

Niet in de kerk maar buiten trouwen

Berichtdoor EVHS » 08 mei 2025 12:56

Goedemiddag!

Als stel met al meer dan 3 jaar een relatie zijn we ons ondertussen rustig aan het oriënteren hoe we onze bruiloft willen vormgeven. We zijn nog niet verloofd maar het is en blijft leuk om hier al wel over na te denken.
Nu zitten we met het volgende punt… het lijkt ons heel leuk om op een buiten locatie te trouwen waar alles mogelijk is (ceremonie, huwelijksdienst en avondfeest). Nu vroegen wij ons af, zijn er (op grond van kerkelijke voorschriften of normen en waarden) bezwaren om ook de kerkdienst buiten te houden en dus niet in een kerk. Na wat speurwerk op het internet zijn we hier niet echt uitgekomen, dus vandaar dat we de vraag hier stellen. We horen graag jullie mening hierover!

Met vriendelijke groet!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Niet in de kerk maar buiten trouwen

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2025 13:39

EVHS schreef:Goedemiddag!

Als stel met al meer dan 3 jaar een relatie zijn we ons ondertussen rustig aan het oriënteren hoe we onze bruiloft willen vormgeven. We zijn nog niet verloofd maar het is en blijft leuk om hier al wel over na te denken.
Nu zitten we met het volgende punt… het lijkt ons heel leuk om op een buiten locatie te trouwen waar alles mogelijk is (ceremonie, huwelijksdienst en avondfeest). Nu vroegen wij ons af, zijn er (op grond van kerkelijke voorschriften of normen en waarden) bezwaren om ook de kerkdienst buiten te houden en dus niet in een kerk. Na wat speurwerk op het internet zijn we hier niet echt uitgekomen, dus vandaar dat we de vraag hier stellen. We horen graag jullie mening hierover!

Met vriendelijke groet!

Interessante vraag. Op zich is een huwelijksdienst geen officiele kerkdienst en los daarvan zijn kerkdiensten volgens mij niet aan een specifiek gebouw gekoppeld, denk maar aan de tijd dat er hagenpreken waren. Ik denk dus dat het niet zoveel problemen hoeft te geven maar dat het vooral afhankelijk is van de predikant of die dit ziet zitten en hoe makkelijk er van een gewoonte wordt afgeweken, daarnaast zul je natuurlijk wel zorgen dan de locatie duidelijk wordt gecommuniceerd naar de gemeente want een kerkdienst is wel openbaar toegankelijk is en dat er mogelijkheden zijn om de dienst goed vorm te geven met bijvoorbeeld muziek / liederen.

Dus ik zou zeggen, vraag het eens aan je predikant, misschien moet die het overleggen met de kerkenraad maar als die dat geen probleem vindt zijn er volgens mij geen problemen. Mocht het wel een probleem zijn, dan zou je er nog voor kunnen kiezen om de kerkelijke inzegening op een ander moment te doen dan het wettelijke burgerlijke huwelijk en het feest.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 mei 2025 15:41

Leuk idee! Bedenk wel wat je doet als het regent…
Ik heb weleens een kerkdienst buiten meegemaakt. Of eigenlijk was dat een mis :) Het was tijdens een pelgrimstocht ergens in Spanje, in de tuin naast de kerk! En in die kerk hebben we overnacht.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 mei 2025 15:44

Natuurlijk het kan. Echter zal aan de ‘strengheid’ van de kerk liggen of ze hier enthousiast over zijn

Er zijn bepaalde kerken bijv die de dienst om 19:00 uur willen want alleen dan kan de hele gemeente (en ook de mensen die werken) komen
Maar de KR heeft 25 geleden bij hoge uitzondering ons toen toegestaan de dienst om 15:00 uur te houden. Moet er nog om lachen als ik daar aan denk

Bedenk zelf dat een kerkdienst openbaar is, wil je je gemeente allemaal op je trouwdag? Misschien wel? Maar misschiej zit jij in een gemeente van 500 man. Dan mss niet?

Er is nog een optie trouwens en mocht ik ooit nog trouwen zou ik dat doen. In de Rk trouw je eerst in de kerk en dan ga je naar het gemeentehuis. Een protestant ziet het anfers, die trouwt voor een ambtenaar en in de kerk vraagt hij Gods zegen over het reeds gesloten huwelijk
Zelf zou ik dus lekker doordeweeks een feestje geven en de huwelijksinzegening in de zondagse kerkdienst doen. Lijkt me supergezellig en wat lekkers na de dienst verzorgen. En mooie reden om nog een mooi jurkje aan te schaffen

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 08 mei 2025 16:03

meribel schreef:In de Rk trouw je eerst in de kerk en dan ga je naar het gemeentehuis.

Dit is wettelijk niet toegestaan. Ongeacht je geloof, er worden geen religieuze huwelijken voltrokken voordat het burgerlijk huwelijk gesloten is.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 mei 2025 16:04

meribel schreef:Zelf zou ik dus lekker doordeweeks een feestje geven en de huwelijksinzegening in de zondagse kerkdienst doen. Lijkt me supergezellig en wat lekkers na de dienst verzorgen. En mooie reden om nog een mooi jurkje aan te schaffen

ik heb dat weleens meegemaakt, bij een ouder echtpaar, en vond dat zo mooi!

Wij hebben de kerk wel om 19 uur in de avond gedaan, zodat er lekker veel mensen konden komen en daarna was iedereen ook welkom bij het feest. Ik vind het zo ongastvrij om mensen ’s middags te laten komen voor gemeentehuis/kerk en ’s avonds voor het feest, maar daartussenin moeten ze zichzelf dan maar vermaken, want iedereen te eten geven is te duur. Dat wilde ik dus niet.

Overigens klopt het niet wat je zegt over katholieken. Ik lees op de website van een parochie:
Als jullie in Nederland trouwen, is het verplicht om eerst voor de wet te trouwen voordat een kerkelijk huwelijk kan plaatsvinden. De Kerk kan alleen een huwelijk inzegenen dat al wettelijk door de staat is erkend.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 mei 2025 08:20

Zit verkeerd in mijn hoofd dan van de katholieken mijn excuses

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2025 11:01

meribel schreef:Natuurlijk het kan. Echter zal aan de ‘strengheid’ van de kerk liggen of ze hier enthousiast over zijn

Er zijn bepaalde kerken bijv die de dienst om 19:00 uur willen want alleen dan kan de hele gemeente (en ook de mensen die werken) komen
Maar de KR heeft 25 geleden bij hoge uitzondering ons toen toegestaan de dienst om 15:00 uur te houden. Moet er nog om lachen als ik daar aan denk

Bedenk zelf dat een kerkdienst openbaar is, wil je je gemeente allemaal op je trouwdag? Misschien wel? Maar misschiej zit jij in een gemeente van 500 man. Dan mss niet?

Er is nog een optie trouwens en mocht ik ooit nog trouwen zou ik dat doen. In de Rk trouw je eerst in de kerk en dan ga je naar het gemeentehuis. Een protestant ziet het anfers, die trouwt voor een ambtenaar en in de kerk vraagt hij Gods zegen over het reeds gesloten huwelijk
Zelf zou ik dus lekker doordeweeks een feestje geven en de huwelijksinzegening in de zondagse kerkdienst doen. Lijkt me supergezellig en wat lekkers na de dienst verzorgen. En mooie reden om nog een mooi jurkje aan te schaffen

Pff alsof die ene jurk nog niet genoeg heeft gekost :-)
Bij die optie ligt het er wel aan waar je familie woont, als ke op dinsdag trouwt en op zondag het kerkelijk huwelijk hebt en je familie / vrienden wonen ver weg heb je kans dat die er lang niet allemaal bij zijn, of 2x heel ver moeten rijden. Je zou kunnen redeneren: trouwceremonie is voor familie en vrienden en de bevestiging in de kerk voor de familie, maar ik vond het toch ook wel leuk dat familie en vrienden ook in de dienst waren. En veel gemeenteleden waar we een goede band mee hadden kwamen toch wel naar de dienst, ook al was die doordeweeks.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Relaties”