Ben je bekeerd als je gelooft dat Jezus is gestorven aan het kruis?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Ben je bekeerd als je gelooft dat Jezus is gestorven aan het kruis?

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2025 10:40

Marnix schreef:Dat komt omdat heel veel (Nederlandse) christenen bang zijn voor een soort activisme. We zijn opgegroeid met het idee dat we allemaal van onszelf slecht zijn (fair enough) en Gods genade nodig hebben. Het is niet voor niets dat als Jezus zegt: "Bekeert u!" er gelijk mensen gaan waarschuwen: Dat zegt Hij wel maar je kan je helemaal niet bekeren, dat moet je geschonken worden, je moet uitverkoren zijn enzovoorts. En zo ontstaat onzekerheid, passiviteit want dat is in de ogen van sommigen beter dan dat je het zelf denkt te kunnen doen. En zo wordt met allerlei dogmatiek het evangelie veel te ingewikkeld gemaakt. Jezus roept ons op tot geloof en bekering en het is aan ons om daaraan gehoor te geven. Ja, de Geest werkt en overtuigt, God spreekt tot ons, trekt soms aan ons en zonder dat zouden we vast blijven aanmodderen maar het verandert de oproep van Hem aan ons niet: Bekeer je, volg Jezus, luister naar Zijn woorden en doe het vervolgens ook.

Eerlijk gezegd snap ik het nog steeds niet.
Behalve dat activisme nou niet bepaald een lelijk woord is, is het geloof op zichzelf niet echt zo activistisch.
Je bekeren daarentegen is juist wel activistisch, en dat doe je doorgaans als je inziet dat je verkeerd bezig bent.
Maar christenen die zeggen dat ze Jezus volkomen betrouwbaar achten, en zijn leer heilig en goed noemen zouden dan toch tot de conclusie moeten komen dat God hen blijkbaar de gave van het geloof heeft gegeven, dus wat is het probleem dan? Waar wachten ze op?
Het houdt niet in dat je geen genade nodig hebt, ook niet dat je iets zou verdienen, maar ook zeker niet dat je je niet bekeren kunt.

Johannes de Doper koppelt geloof en bekering aan elkaar: laat je dopen en kom tot inkeer om vergeving van zonden te ontvangen.
Degenen die het 1 wel willen doen (gedoopt worden) en het andere niet noemt hij addergebroed die het oordeel niet zullen ontlopen.
‘Addergebroed, wie heeft jullie wijsgemaakt dat je het komende oordeel kunt ontlopen? 8 Breng vruchten voort die tonen dat jullie tot inkeer gekomen zijn, en zeg niet meteen bij jezelf: Wij hebben Abraham als vader. Want ik zeg jullie: God kan uit deze stenen kinderen van Abraham verwekken! 9 Ja, de bijl ligt al aan de wortel van de boom: iedere boom die geen goede vruchten voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.’
10 De mensen vroegen hem: ‘Wat moeten we dan doen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Wie twee stel onderkleren heeft, moet delen met wie er geen heeft, en wie eten heeft moet hetzelfde doen.’ 12 Er kwamen ook tollenaars om zich te laten dopen, en die vroegen hem: ‘Meester, wat moeten wij doen?’ 13 Hij zei tegen hen: ‘Vorder niet meer dan wat jullie is opgedragen.’ 14 Ook soldaten kwamen hem vragen: ‘En wij, wat moeten wij doen?’ Tegen hen zei hij: ‘Jullie mogen niemand afpersen en je ook niet laten omkopen, neem genoegen met je soldij.’

Ik vind het zo'n rare gedachtengang om te denken dat er bovennatuurlijke krachten nodig zijn om mensen die gebrek lijden eten en kleding te geven, of om te stoppen met stelen, onderdrukken en afpersen e.d.
Net zo vreemd vind ik het argument dat je genade zou verdienen als je je bekeert, dat is toch aperte onzin!
Niet meer liegen, stelen, moorden, vreemdgaan, onderdrukken, afpersen e.d. ik zou zeggen 'dat is je geraden ook, daar verdien je echt geen zaligheid mee. Het zou de normaalste gang van zaken moeten zijn'.
En natuurlijk snap ik best dat we allemaal onvolmaakte mensen zijn, daarom hebben we ook genade en vergeving nodig.
Maar genade is een gift en vergeving ook, dus er is geen sprake van verdienste. Als we kregen wat we verdienen zag het er niet best uit!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2025 13:15

naamloos schreef:Eerlijk gezegd snap ik het nog steeds niet.
Behalve dat activisme nou niet bepaald een lelijk woord is, is het geloof op zichzelf niet echt zo activistisch.
Je bekeren daarentegen is juist wel activistisch, en dat doe je doorgaans als je inziet dat je verkeerd bezig bent.
Maar christenen die zeggen dat ze Jezus volkomen betrouwbaar achten, en zijn leer heilig en goed noemen zouden dan toch tot de conclusie moeten komen dat God hen blijkbaar de gave van het geloof heeft gegeven, dus wat is het probleem dan? Waar wachten ze op?
Het houdt niet in dat je geen genade nodig hebt, ook niet dat je iets zou verdienen, maar ook zeker niet dat je je niet bekeren kunt.

Johannes de Doper koppelt geloof en bekering aan elkaar: laat je dopen en kom tot inkeer om vergeving van zonden te ontvangen.
Degenen die het 1 wel willen doen (gedoopt worden) en het andere niet noemt hij addergebroed die het oordeel niet zullen ontlopen.
‘Addergebroed, wie heeft jullie wijsgemaakt dat je het komende oordeel kunt ontlopen? 8 Breng vruchten voort die tonen dat jullie tot inkeer gekomen zijn, en zeg niet meteen bij jezelf: Wij hebben Abraham als vader. Want ik zeg jullie: God kan uit deze stenen kinderen van Abraham verwekken! 9 Ja, de bijl ligt al aan de wortel van de boom: iedere boom die geen goede vruchten voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.’
10 De mensen vroegen hem: ‘Wat moeten we dan doen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Wie twee stel onderkleren heeft, moet delen met wie er geen heeft, en wie eten heeft moet hetzelfde doen.’ 12 Er kwamen ook tollenaars om zich te laten dopen, en die vroegen hem: ‘Meester, wat moeten wij doen?’ 13 Hij zei tegen hen: ‘Vorder niet meer dan wat jullie is opgedragen.’ 14 Ook soldaten kwamen hem vragen: ‘En wij, wat moeten wij doen?’ Tegen hen zei hij: ‘Jullie mogen niemand afpersen en je ook niet laten omkopen, neem genoegen met je soldij.’

Ik vind het zo'n rare gedachtengang om te denken dat er bovennatuurlijke krachten nodig zijn om mensen die gebrek lijden eten en kleding te geven, of om te stoppen met stelen, onderdrukken en afpersen e.d.
Net zo vreemd vind ik het argument dat je genade zou verdienen als je je bekeert, dat is toch aperte onzin!
Niet meer liegen, stelen, moorden, vreemdgaan, onderdrukken, afpersen e.d. ik zou zeggen 'dat is je geraden ook, daar verdien je echt geen zaligheid mee. Het zou de normaalste gang van zaken moeten zijn'.
En natuurlijk snap ik best dat we allemaal onvolmaakte mensen zijn, daarom hebben we ook genade en vergeving nodig.
Maar genade is een gift en vergeving ook, dus er is geen sprake van verdienste. Als we kregen wat we verdienen zag het er niet best uit!

Ik probeer je de gereformeerde visie alleen een beetje uit te leggen. Die gaat niet uit van goedheid in de mens maar dat de mens geneigd is tot alle kwaad. Als de mens goed was geweest zou hij de wereld ook wel goed kunnen laten zijn, maar omdat ze slecht is gaat het er in de wereld ook slecht aan toe. Daarom is Jezus nodig, om ons daarvan te redden. Maar als de mens slecht is impliceert dat ook dat hij helemaal niet gered wil worden. Om bekeerd te worden moet er dus van buitenaf iets gebeuren want van nature wil de mens dat niet.

Maar het vreemde is dat men zegt: "Je wil je van nature niet bekeren" maar als iemand dan wel afvraagt hoe je bekeerd kan worden dat het antwoord blijft. Maar als mensen zich van nature niet willen bekeren en toch die vraag gaan stellen kunnen we toch ook stellen dat er iets is gebeurd waardoor dat veranderd is, waarom iemand die vraag toch is gaan stellen. Los daarvan, als je Hem alleen kan volgen als Hij dat in je werkt kan je dat toch gewoon proberen. Dus is de opdracht gewoon: Luister naar Hem en doe wat Hij zegt. En als je dat doet kan je Hem danken dat Hij je heeft veranderd. Mensen maken het allemaal veel te ingewikkeld met hun dogmatiek....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 16 apr 2025 14:40

Everdien200612 schreef:Hallo,

Mijn gelovige oma vertelde mij een keer toen ze nog niet overleden was, dat je alleen maar hoeft te geloven dat Jezus is gestorven aan het kruis. Ik vroeg me af of dit klopt.
Sinds maandag zoek ik vaak naar berichten dat mensen verwachten dat Jezus binnen 25 jaar waarschijnlijk terug op aarde komt. Ik maak me hier echt heel erg druk om, want ik voel dat ik nog slecht ben. Ik heb spijt van wat ik allemaal heb gedaan, maar aan de andere kant lukt het ook niet om dit niet meer te doen.

Ik worstel hiermee dus best vaak. Ik blijf hoop houden op dat ene zinnetje: ´Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden.´ Omdat ik sinds maandag wel weer bid, en lees. Maar ik vind het toch zo lastig.

Ik denk dat er verschillende 'bekeringen' kunnen bestaan. Je kent misschien het verhaal van Timotheüs? Paulus is ervan overtuigd dat het ongeveinsde geloof in Timotheüs woont.
2 Timotheüs 1:4-8 Herziene Statenvertaling (HSV)
Wanneer ik aan uw tranen denk, verlang ik er vurig naar u te zien, om met blijdschap vervuld te worden. Daarbij herinner ik mij het ongeveinsde geloof dat in u is en dat eerst gewoond heeft in uw grootmoeder Loïs en in uw moeder Eunike. En ik ben ervan overtuigd dat het ook in u woont. Daarom herinner ik u eraan de genadegave van God die in u is door de oplegging van mijn handen, aan te wakkeren. Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid. Schaam u dan niet voor het getuigenis van onze Heere, en ook niet voor mij, Zijn gevangene, maar lijd met mij verdrukking om het Evangelie, overeenkomstig de kracht van God.

Als je het woord bekeren leest dan zie je dat het een werkwoord is. Ik bekeer, hij bekeert, wij bekeren :) .
Het is dus iets wat je zelf kan doen. De oproep tot bekering klinkt ook in de Bijbel. In het O.T. worden de mensen aangesproken om een rechtvaardig leven te lijden (psalm 1). In het N.T. lees je Mattheüs 4:17 Herziene Statenvertaling (HSV)
Van toen af begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.

Jij vraagt 'of je bekeerd bent' als je gelooft dat Jezus is gestorven aan het kruis. Bekeerd is een voltooid deelwoord. Dat zou dan de status zijn waarmee je jezelf kunt stempelen.
Als er iemand een 'bekering' van buitenaf heeft meegemaakt is het wel Paulus op weg naar Damascus (Handeling 9: 1-19). In een goddelijke openbaring verschijnt Jezus aan Paulus zelf. Toch heeft Paulus nadat hij 'bekeerd is' nog dagelijks te strijden tegen zijn natuurlijke vlees wat verkocht is onder de zonde. Romeinen 7: vers 18,19.

Ik denk dat we zolang we op deze aardbol wonen dagelijks een strijd te voeren hebben. Heilig worden we hier niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2025 08:09

Huisje_op_de_hei schreef:Ik denk dat er verschillende 'bekeringen' kunnen bestaan. Je kent misschien het verhaal van Timotheüs? Paulus is ervan overtuigd dat het ongeveinsde geloof in Timotheüs woont.
2 Timotheüs 1:4-8 Herziene Statenvertaling (HSV)
Wanneer ik aan uw tranen denk, verlang ik er vurig naar u te zien, om met blijdschap vervuld te worden. Daarbij herinner ik mij het ongeveinsde geloof dat in u is en dat eerst gewoond heeft in uw grootmoeder Loïs en in uw moeder Eunike. En ik ben ervan overtuigd dat het ook in u woont. Daarom herinner ik u eraan de genadegave van God die in u is door de oplegging van mijn handen, aan te wakkeren. Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid. Schaam u dan niet voor het getuigenis van onze Heere, en ook niet voor mij, Zijn gevangene, maar lijd met mij verdrukking om het Evangelie, overeenkomstig de kracht van God.

Als je het woord bekeren leest dan zie je dat het een werkwoord is. Ik bekeer, hij bekeert, wij bekeren :) .
Het is dus iets wat je zelf kan doen. De oproep tot bekering klinkt ook in de Bijbel. In het O.T. worden de mensen aangesproken om een rechtvaardig leven te lijden (psalm 1). In het N.T. lees je Mattheüs 4:17 Herziene Statenvertaling (HSV)
Van toen af begon Jezus te prediken en te zeggen: Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.

Jij vraagt 'of je bekeerd bent' als je gelooft dat Jezus is gestorven aan het kruis. Bekeerd is een voltooid deelwoord. Dat zou dan de status zijn waarmee je jezelf kunt stempelen.
Als er iemand een 'bekering' van buitenaf heeft meegemaakt is het wel Paulus op weg naar Damascus (Handeling 9: 1-19). In een goddelijke openbaring verschijnt Jezus aan Paulus zelf. Toch heeft Paulus nadat hij 'bekeerd is' nog dagelijks te strijden tegen zijn natuurlijke vlees wat verkocht is onder de zonde. Romeinen 7: vers 18,19.

Ja je hebt twee soorten bekering in de Bijbel. Allereerst die waar Paulus een mooi voorbeeld van is, wanneer je van vijand van God verandert in kind van God. Het moment van ommekeer, dat je niet meer de ene kant op loopt maar de andere kant op, achter Hem aan. En je hebt de dagelijkse bekering, ook als kind van Hem moet je soms tot inkeer komen want we zijn vaak toch met andere dingen bezig dan we zouden moeten zijn. Dat gaat over heiliging. Maar als kind van God ben je bekeerd en mag je je ook telkens weer tot inkeer komen.

Ik denk dat we zolang we op deze aardbol wonen dagelijks een strijd te voeren hebben. Heilig worden we hier niet.

Je hebt ook twee soorten heilig. Ik denk dat jij doelt op heilig in de zin van foutloos, zonder zonde. Dat worden we hier uit onszelf niet nee. Mar toch lees je overal in de Bijbel dat we heilig moeten zijn, maar worden we ook aangesproken als heiligen. Dus blijkbaar zijn we toch heilig of kunnen we dat zijn. En ook dan moet je naar Jezus toe, je heiligheid heb je niet van jezelf maar van Hem. We zijn dus heilig door Zijn offer en we worden opgeroepen om heilig te leven, ons te heiligen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 21 apr 2025 10:26

Marnix schreef: Je hebt ook twee soorten heilig. Ik denk dat jij doelt op heilig in de zin van foutloos, zonder zonde. Dat worden we hier uit onszelf niet nee. Mar toch lees je overal in de Bijbel dat we heilig moeten zijn, maar worden we ook aangesproken als heiligen. Dus blijkbaar zijn we toch heilig of kunnen we dat zijn. En ook dan moet je naar Jezus toe, je heiligheid heb je niet van jezelf maar van Hem. We zijn dus heilig door Zijn offer en we worden opgeroepen om heilig te leven, ons te heiligen.

Ik ben het met je eens :). Zoals jij het verwoordt kan ik me er goed in vinden.
We worden aangespoord om heilig te leven terwijl die heiligheid niet van onszelf is maar van Hem.

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 22 apr 2025 18:29

Marnix schreef:En daarna lees je: Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen. Wat impliceert dat niet iedereen die dat vraagt zich dus ook bekeerde. Dat zie je vaker in de Bijbel. Er komt een man bij Jezus die zegt: wat moet ik doen om gered te worden? Als Jezus zegt: “je aan Gods geboden houden” zegt de man: dat doe ik al. Maar als Jezus dan zegt: dan hoef je nog maar één ding te doen: “je bezittingen verkopen, het geld aan de armen geven en mij volgen” haakt de man toch af. En zo zijn er wel meer voorbeelden. Ja, God werkt geloof maar de oproep tot bekering klinkt ook voor ons en vraagt ook om het maken van rigoreuze keuzes. Dat God het geloof werkt en wij worden opgeroepen tot bekering en daarin keuzeverantwoordelijkheid hebben en een opdracht, laat de Bijbel naast elkaar staan. Het is dan te kort door de bocht om te stellen: We hebben een opdracht maar God zorgt wel dat we die uitvoeren.

Ja, we hebben een opdracht, maar die kunnen we net zomin uitvoeren als de rijke jongeman, tenzij we de illusie hebben dat wij onszelf kunnen verloochenen. Dat is de opdracht van Jezus: dat we onszelf verloochenen en ons leven verliezen omwille van Hem. De rigoureuze keuze houdt in dat we alles en iedereen opgeven voor Jezus, zelfs ons eigen leven.

Volgens mij hebben wij mensen Jezus, de geliefde Zoon van God, aan het kruis gespijkerd en gedood, omdat we Hem niet wilden als Heere en Koning over ons leven. Dat is althans het Evangelie dat Petrus verkondigt.

Er is nog een probleem met wat je zegt en dat is dat Jezus zegt dat Hij van alles wat de Vader Hem gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doet opstaan op de laatste dag. Dat is zekerheid. Er staat geschreven dat het niet van de mens afhangt, maar van Gods ontferming.

Verderop in Handelingen staat: "Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en prezen het Woord van de Heere, en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven." (Handelingen 13:48)

Volgens het Woord leidt het ene met zekerheid tot het andere. God werkt alles in de mens, omdat het zondige vlees (de mens) uit zichzelf niet wil en niet werkt. De natuurlijke mens kiest voor zichzelf en zijn eigen leven, zoals de genodigden zich allen eensgezind begonnen te verontschuldigen en niet naar de grote maaltijd wilden komen.
.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2025 20:29

DeDwaler schreef:Ja, we hebben een opdracht, maar die kunnen we net zomin uitvoeren als de rijke jongeman, tenzij we de illusie hebben dat wij onszelf kunnen verloochenen. Dat is de opdracht van Jezus: dat we onszelf verloochenen en ons leven verliezen omwille van Hem. De rigoureuze keuze houdt in dat we alles en iedereen opgeven voor Jezus, zelfs ons eigen leven.

Volgens mij hebben wij mensen Jezus, de geliefde Zoon van God, aan het kruis gespijkerd en gedood, omdat we Hem niet wilden als Heere en Koning over ons leven. Dat is althans het Evangelie dat Petrus verkondigt.

Er is nog een probleem met wat je zegt en dat is dat Jezus zegt dat Hij van alles wat de Vader Hem gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doet opstaan op de laatste dag. Dat is zekerheid. Er staat geschreven dat het niet van de mens afhangt, maar van Gods ontferming.

Verderop in Handelingen staat: "Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en prezen het Woord van de Heere, en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven." (Handelingen 13:48)

Volgens het Woord leidt het ene met zekerheid tot het andere. God werkt alles in de mens, omdat het zondige vlees (de mens) uit zichzelf niet wil en niet werkt. De natuurlijke mens kiest voor zichzelf en zijn eigen leven, zoals de genodigden zich allen eensgezind begonnen te verontschuldigen en niet naar de grote maaltijd wilden komen.

Ik snap totaal niet waarom je hier problemen ziet in wat in zeg. Ik zeg namelijk hetzelfde toch? Van nature willen we niet. Maar als God werkt veranderen we. De Bijbel laat san beide zaken naast elkaar staan. Werk je zaligheid met vrees en beven (opdracht aan ons) want God is het die het willen en werken in u werkt naar Zijn welbehagen.

Maar wat is dan je probleem als iemand dat eerste zegt? Als iemand vraagt: “wat moet ik doen” is de opdracht duidelijk. En God werkt in ons. Maar als iemand vraagt wat hij moet doen is het heel raar als je het een probleem vindt dat men die Bijbelse opdracht herhaalt terwijl dat datgene is waartoe we door Hem worden opgeroepen.

Petrus zegt niet: je kan je niet bekeren en je laten doorn, dat wil je niet, God moet dat gaan doen. Hij zegt: bekeer je en laat je dopen. En als mensen dat doen ontdekken ze meer en meer dat God dat werk al lang in ze was begonnen, ze veranderde waardoor ze die stap konden zetten.

En waar ik voor waarschuw is voor pacifisme wat ik bij jou niet heb gezien maar wel om me heen zie: ik kan niks, uit mezelf kan ik me niet bekeren, niet oprecht bidden. God moet het doen en dan leidt het onherroepelijk tot mijn acties dus daar zit ik nu op te wachten.

Tonny
Mineur
Mineur

Re: Ben je bekeerd als je gelooft dat Jezus isu gestorven aan het kruis?

Berichtdoor Tonny » 25 apr 2025 20:49

Nee, daar heeft je oma geen gelijk in. Satan gelooft namelijk ook dat Jezus aan het kruis gestorven is. Net zoals heel veel andere mensen, aangezien er enorm veel bewijs van is. Deze mensen geloven echter niet dat Jezus de zoon van God is.
Satan gelooft dat wel, maar dat geloof heeft hem niet op z'n knieën gebracht. Lees Jakobus 2 vanaf vers 14.

Je schrijft dat je nog zoveel zonden doet. Had Paulus ook last van, lees Romeinen 7 vanaf vers 14. Als je zijn geloof uit Romeinen 8:38-39 maar hebt.

Het gaat niet zozeer over 'geloven in God' want dat doet satan ook. Het gaat over God geloven, geloof Hem op Zijn Woord.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 apr 2025 11:21

Tonny schreef:Het gaat niet zozeer over 'geloven in God' want dat doet satan ook. Het gaat over God geloven, geloof Hem op Zijn Woord.

Het blijkt maar weer dat je eerst goed duidelijk moet hebben wat iemand onder geloven verstaat.
Naar mijn stellige overtuiging gaat het in de Bijbel juist hoofdzakelijk over geloven in.
In iemand geloven doe je niet zonder reden, daarvoor moet je de ander kennen. Je leert iemand kennen door zijn woorden en vooral door zijn daden.
Iemand die je kent als rechtvaardig, liefdevol, vergevingsgezind, opkomend voor de onderdrukten: kortom als volkomen integer, in zo'n mens geloof je en wel omdat je in liefde, trouw, recht en vergeving gelooft. Vanzelfsprekent impliceert dat, dat je zo'n mens ook op zijn woord gelooft.
Andersom kan het goed zijn dat je iemand terecht op zijn woord gelooft, maar hoeft dat geenzins automatisch te impliceren dat je inhoudelijk in de dingen gelooft die hij zegt, wat dan weer met zich meebrengt dat je liever uit z'n buurt blijft ipv een hartelijke vertrouwensband met hem aan te gaan.
In Johannes 14 zegt Jezus tegen Filippus: ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet?
Geloof me: Ik ben in de Vader en de Vader is in Mij. Als je mij niet gelooft, geloof me dan om de werken zelf. (prachtig hoofdstuk trouwens).
Ook Jakobus zegt in het tweede hoofdstuk: Broeders en zusters, het geloof in Jezus Christus, onze glorierijke Heer, staat niet toe ... (dan volgen er werken die geloven in uitsluiten)
Het 'platte geloof' dat God een enig God is (wat de duivel ook heeft) noemt Jakobus op zich wel goed, maar het zegt verder niets over geloven in, want aan de vrucht kent men de boom. Aan je levenswandel is te zien waarin (wat en/of wie) je gelooft, waar je hart en gezindheid naar uitgaan.
De Bijbel leert meermaals dat het oordeel gaat over de werken, wat je gedaan hebt: hetzij goed of kwaad.
Welke geloofs-dogma's iemand daarnaast gelooft is onder de streep niet zo belanglijk.
Ook de heidenen (die geen of andere geloofs-dogma's hebben) die van nature het goede doen, bewijzen door hun daden dat Gods wet in hun hart is, en ontvangen glorie, eer, vrede en eeuwig leven. Romeinen 2.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 26 apr 2025 12:28

Ook de heidenen (die geen of andere geloofs-dogma's hebben) die van nature het goede doen, bewijzen door hun daden dat Gods wet in hun hart is, en ontvangen glorie, eer, vrede en eeuwig leven. Romeinen 2.

Wat versta jij onder heidenen? M.i. wordt hier de niet-joden bedoelt. Mensen buiten de wet van Mozes, die wél Jezus kennen. Dus ik weet niet of je kunt zeggen dat ze van nature het goede doen, of het goede zijn gaan doen omdat ze Jezus hebben leren kennen.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 26 apr 2025 12:43

Iemand die je kent als rechtvaardig, liefdevol, vergevingsgezind, opkomend voor de onderdrukten: kortom als volkomen integer, in zo'n mens geloof je en wel omdat je in liefde, trouw, recht en vergeving gelooft.

Jona kende God ook met de eigenschappen die jij benoemt (Jona 4:2) en hij vond het volstrekt kwalijk (vers 1). De oproep tot geloof gaat meestal gepaard met de oproep tot bekering, het omkeren naar een leven met God, incl de bijbehorende wet (van naastenliefde). Jona gedroeg zich niet als liefdevol, vergevingsgezind christen ondanks zijn geloof in (de eigenschappen van) God. Wat niet direct iets zegt over zijn wel of niet bekeerd zijn. Hij had in deze nog wat te leren, en God had ook met hem voldoende geduld om dat te doen.

Overigens geloof ik in een 'gered' zijn, dus naar de hemel gaan op grond van genade. Daarnaast spreekt de bijbel over loon naar werken. Maar dat staat los van het 'behouden zijn' waar deze vraag uiteindelijk over gaat.

Openbaring 22:12
1 Korinthe 3:10-15

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 apr 2025 19:14

Tonny schreef:Wat versta jij onder heidenen? M.i. wordt hier de niet-joden bedoelt. Mensen buiten de wet van Mozes, die wél Jezus kennen. Dus ik weet niet of je kunt zeggen dat ze van nature het goede doen, of het goede zijn gaan doen omdat ze Jezus hebben leren kennen.

Ja, ik bedoel de niet-Joden.
Verder, het staat gewoon: ''van nature'' maar wat er niet staat is dat ze Jezus kennen.
Die toevoeging lijkt me een framing om een theologisch dogma erin te houden.

God beloont ieder mens naar zijn daden. 7 Aan wie met volharding het goede doet, wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt Hij het eeuwige leven. 8 Maar wie handelt uit geldingsdrang, de waarheid niet eerbiedigt en zich laat leiden door onrecht, straft Hij met zijn toorn en woede. 9 Iedereen die het slechte doet wacht leed en ellende, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 10 Maar iedereen die het goede doet wacht glorie, eer en vrede, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 11 Want God maakt geen onderscheid.
12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort geldt voor God als rechtvaardig, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk mensen uit volken die de wet niet hebben, de wet van NATURE naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

Tonny schreef:Jona kende God ook met de eigenschappen die jij benoemt (Jona 4:2) en hij vond het volstrekt kwalijk (vers 1). De oproep tot geloof gaat meestal gepaard met de oproep tot bekering, het omkeren naar een leven met God, incl de bijbehorende wet (van naastenliefde). Jona gedroeg zich niet als liefdevol, vergevingsgezind christen ondanks zijn geloof in (de eigenschappen van) God. Wat niet direct iets zegt over zijn wel of niet bekeerd zijn. Hij had in deze nog wat te leren, en God had ook met hem voldoende geduld om dat te doen.

Laten we aannemen dat het verhaal van Jona letterlijk waar is (wat ik niet geloof, maar goed voor de betekenis maakt dat weinig of niets uit).
Kennelijk vond Jona die eigenschappen van God voor zichzelf en zijn volk prima, maar voor hun vijanden zag hij dat toch even anders.
De genade en vergevingsgezindheid van Jezus gaat de hele wereld aan (al was dat toen nog niet bekent want de heidenen waren zonder Christus, vreemdelingen wat betreft de verbonden en belofte Ef. 2: 12).
Als Jona m.b.t. Gods wereldwijde vergevingsgezindheid in zijn hart zoiets had als ''yes, daar geloof ik nou in, daar wil ik ook voor gaan. Geen onderscheid, we hebben allemaal vergeving nodig'' dan zou hij niet zo boos geworden zijn.
Hij wist/vermoedde/geloofde wel dat God zo was, maar dat 'geloof' heeft op dit punt een andere betekenis dan waar ik het over had.
En God wees hem daar fijntjes op, daar moest Jona zich van bekeren.
Wie echt in liefde, rechtvaardigheid, mededogen en vergeving gelooft stopt daar niet mee als Gods liefde en vergeving ook je vijanden die zich bekeerd hebben daarin mogen delen.

Tonny schreef:Overigens geloof ik in een 'gered' zijn, dus naar de hemel gaan op grond van genade. Daarnaast spreekt de bijbel over loon naar werken. Maar dat staat los van het 'behouden zijn' waar deze vraag uiteindelijk over gaat.

Jezeus (en niet alleen Jezus) zegt op meerdere manieren bij verschillende gelegenheden dat wie de wil van God DOET Zijn koninkrijk zal ingaan.
Daar volgt niet uit dat de genade buiten spel staat. Niemand is volmaakt en iedereen zondigt in meer of minder mate.
We hebben allemaal vergeving nodig, en God vergeeft uit genade.
Loon naar werken is inderdaad een ander verhaal, maar werken staan niet los van Gods koninkrijk.

KR38
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor KR38 » 28 apr 2025 09:19

Tonny schreef:Nee, daar heeft je oma geen gelijk in. Satan gelooft namelijk ook dat Jezus aan het kruis gestorven is. Net zoals heel veel andere mensen, aangezien er enorm veel bewijs van is. Deze mensen geloven echter niet dat Jezus de zoon van God is.
Satan gelooft dat wel, maar dat geloof heeft hem niet op z'n knieën gebracht. Lees Jakobus 2 vanaf vers 14.

Je schrijft dat je nog zoveel zonden doet. Had Paulus ook last van, lees Romeinen 7 vanaf vers 14. Als je zijn geloof uit Romeinen 8:38-39 maar hebt.

Het gaat niet zozeer over 'geloven in God' want dat doet satan ook. Het gaat over God geloven, geloof Hem op Zijn Woord.

Wat zegt God in Zijn Woord? Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Er staat duidelijk dat het gaat om het geloven in.
De oma heeft dus wel gelijjk maar het moet wel een persoonlijk geloof zijn. Jezus is ook voor mij aan het kruis gestorven.
Dat persoonlijke geloof heeft de duivel niet en dat kan ook niet want het evangelie is niet voor hem maar voor de mensen.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 28 apr 2025 09:54

De oma heeft dus wel gelijjk maar het moet wel een persoonlijk geloof zijn. Jezus is ook voor mij aan het kruis gestorven.
Dat persoonlijke geloof heeft de duivel niet en dat kan ook niet want het evangelie is niet voor hem maar voor de mensen.

Ik ga uit van de geschreven tekst van topicstarter, die geeft aan dat oma zegt dat je bekeerd bent als je 'gelooft dat Jezus aan het kruis gestorven is'. Daarop zeg ik nee. Het gros van mijn ongelovige kring gelooft namelijk dat er ooit een man is gekruisigd die Jezus heet aangezien er voldoende bewijzen voor zijn.
Als we hem completer maken 'Ja, maar het moet wel...' is het niet meer de stelling zoals hij was. Dan gaan we zelf van alles invullen.

Het is natuurlijk, zoals eerder gezegd, wat versta je onder 'geloven'. M.i. is de bijbelse betekenis een geloof gecombineerd met bekering. Meestal wordt dit aan elkaar gekoppeld (bekeer u, en geloof het evangelie).
Het woord 'bekering' is van het griekse metanoia, wat verandering van denken betekent.
De brieven van Johannes zijn daar erg duidelijk over, dit thema komt elk hoofdstuk eigenlijk weer terug:
1 joh 1:6-10
1 joh 2:1-11
1 joh 3:6-17
1 joh 4:7-21
1 joh 5:10-11

Ik geloof niet dat je een bijbels geloof bezit, als dat je niet aanzet tot actie, tot gehoorzamen, tot 'doen wat Jezus deed', hoe gebrekkig ook. Demas (2 Tim 4:10) zal vast ook geloofd hebben in de kruisiging, maar het bracht hem, zoals ik de tekst lees, niet tot de zaligheid.

Elke tekst (Joh 3:16) moet in samenhang met de rest van de bijbel gelezen worden (Joh 5:24, Matt 10:37-38).

KR38
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor KR38 » 28 apr 2025 12:44

Het geloof dat Jezus voor jouw zonden gestorven is zet aan tot gehoorzaamheid en dankbaarheid.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”