Marnix schreef:Dat komt omdat heel veel (Nederlandse) christenen bang zijn voor een soort activisme. We zijn opgegroeid met het idee dat we allemaal van onszelf slecht zijn (fair enough) en Gods genade nodig hebben. Het is niet voor niets dat als Jezus zegt: "Bekeert u!" er gelijk mensen gaan waarschuwen: Dat zegt Hij wel maar je kan je helemaal niet bekeren, dat moet je geschonken worden, je moet uitverkoren zijn enzovoorts. En zo ontstaat onzekerheid, passiviteit want dat is in de ogen van sommigen beter dan dat je het zelf denkt te kunnen doen. En zo wordt met allerlei dogmatiek het evangelie veel te ingewikkeld gemaakt. Jezus roept ons op tot geloof en bekering en het is aan ons om daaraan gehoor te geven. Ja, de Geest werkt en overtuigt, God spreekt tot ons, trekt soms aan ons en zonder dat zouden we vast blijven aanmodderen maar het verandert de oproep van Hem aan ons niet: Bekeer je, volg Jezus, luister naar Zijn woorden en doe het vervolgens ook.
Eerlijk gezegd snap ik het nog steeds niet.
Behalve dat activisme nou niet bepaald een lelijk woord is, is het geloof op zichzelf niet echt zo activistisch.
Je bekeren daarentegen is juist wel activistisch, en dat doe je doorgaans als je inziet dat je verkeerd bezig bent.
Maar christenen die zeggen dat ze Jezus volkomen betrouwbaar achten, en zijn leer heilig en goed noemen zouden dan toch tot de conclusie moeten komen dat God hen blijkbaar de gave van het geloof heeft gegeven, dus wat is het probleem dan? Waar wachten ze op?
Het houdt niet in dat je geen genade nodig hebt, ook niet dat je iets zou verdienen, maar ook zeker niet dat je je niet bekeren kunt.
Johannes de Doper koppelt geloof en bekering aan elkaar: laat je dopen en kom tot inkeer om vergeving van zonden te ontvangen.
Degenen die het 1 wel willen doen (gedoopt worden) en het andere niet noemt hij addergebroed die het oordeel niet zullen ontlopen.
‘Addergebroed, wie heeft jullie wijsgemaakt dat je het komende oordeel kunt ontlopen? 8 Breng vruchten voort die tonen dat jullie tot inkeer gekomen zijn, en zeg niet meteen bij jezelf: Wij hebben Abraham als vader. Want ik zeg jullie: God kan uit deze stenen kinderen van Abraham verwekken! 9 Ja, de bijl ligt al aan de wortel van de boom: iedere boom die geen goede vruchten voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.’
10 De mensen vroegen hem: ‘Wat moeten we dan doen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Wie twee stel onderkleren heeft, moet delen met wie er geen heeft, en wie eten heeft moet hetzelfde doen.’ 12 Er kwamen ook tollenaars om zich te laten dopen, en die vroegen hem: ‘Meester, wat moeten wij doen?’ 13 Hij zei tegen hen: ‘Vorder niet meer dan wat jullie is opgedragen.’ 14 Ook soldaten kwamen hem vragen: ‘En wij, wat moeten wij doen?’ Tegen hen zei hij: ‘Jullie mogen niemand afpersen en je ook niet laten omkopen, neem genoegen met je soldij.’
Ik vind het zo'n rare gedachtengang om te denken dat er bovennatuurlijke krachten nodig zijn om mensen die gebrek lijden eten en kleding te geven, of om te stoppen met stelen, onderdrukken en afpersen e.d.
Net zo vreemd vind ik het argument dat je genade zou verdienen als je je bekeert, dat is toch aperte onzin!
Niet meer liegen, stelen, moorden, vreemdgaan, onderdrukken, afpersen e.d. ik zou zeggen 'dat is je geraden ook, daar verdien je echt geen zaligheid mee. Het zou de normaalste gang van zaken moeten zijn'.
En natuurlijk snap ik best dat we allemaal onvolmaakte mensen zijn, daarom hebben we ook genade en vergeving nodig.
Maar genade is een gift en vergeving ook, dus er is geen sprake van verdienste. Als we kregen wat we verdienen zag het er niet best uit!