Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Everdien200612 schreef:Hallo,
Mijn gelovige oma vertelde mij een keer toen ze nog niet overleden was, dat je alleen maar hoeft te geloven dat Jezus is gestorven aan het kruis. Ik vroeg me af of dit klopt.
Sinds maandag zoek ik vaak naar berichten dat mensen verwachten dat Jezus binnen 25 jaar waarschijnlijk terug op aarde komt. Ik maak me hier echt heel erg druk om, want ik voel dat ik nog slecht ben. Ik heb spijt van wat ik allemaal heb gedaan, maar aan de andere kant lukt het ook niet om dit niet meer te doen.
Ik worstel hiermee dus best vaak. Ik blijf hoop houden op dat ene zinnetje: ´Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden.´ Omdat ik sinds maandag wel weer bid, en lees. Maar ik vind het toch zo lastig.
Everdien200612 schreef:Mijn gelovige oma vertelde mij een keer toen ze nog niet overleden was, dat je alleen maar hoeft te geloven dat Jezus is gestorven aan het kruis. Ik vroeg me af of dit klopt.
Sinds maandag zoek ik vaak naar berichten dat mensen verwachten dat Jezus binnen 25 jaar waarschijnlijk terug op aarde komt. Ik maak me hier echt heel erg druk om, want ik voel dat ik nog slecht ben. Ik heb spijt van wat ik allemaal heb gedaan, maar aan de andere kant lukt het ook niet om dit niet meer te doen.
Ik worstel hiermee dus best vaak. Ik blijf hoop houden op dat ene zinnetje: ´Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden.´ Omdat ik sinds maandag wel weer bid, en lees. Maar ik vind het toch zo lastig.
Mijn gelovige oma vertelde mij een keer toen ze nog niet overleden was, dat je alleen maar hoeft te geloven dat Jezus is gestorven aan het kruis. Ik vroeg me af of dit klopt.
naamloos schreef:Bekeren is gewoon van het 1 tot het andere overgaan. Van rechts naar links, van a naar b,van de ene overtuiging tot de andere...enz.
Lees Johannes de doper die opriep tot bekering van vergeving van zonden: Lucas 3 Wie twee stel onderkleren heeft, moet delen met wie er geen heeft, en wie eten heeft moet hetzelfde doen.’ Er kwamen ook tollenaars om zich te laten dopen, en die vroegen hem: ‘Meester, wat moeten wij doen?’ 13 Hij zei tegen hen: ‘Vorder niet meer dan wat jullie is opgedragen.’ 14 Ook soldaten kwamen hem vragen: ‘En wij, wat moeten wij doen?’ Tegen hen zei hij: ‘Jullie mogen niemand afpersen en je ook niet laten omkopen, neem genoegen met je soldij.’
Ga gewoon in je eigen leven na wat voor verbetering vatbaar is, en bekeer je daartoe.
Alleen maar geloven dat Jezus is gestorven aan het kruis, daar wordt je echt niet bekeerd van.
Zonder heiligmaking zal niemand God zien leert de Bijbel, en geloof zonder werken is dood volgens Jakobus.
Jezus en Paulus zeggen dat de mensheid wordt ge- veroordeeld naar hun daden.
Ik kan je tal van teksten noemen die het eenzijdige "Alleen geloof" onderuit halen.
Laat je niet meezuigen in selectief tekstgegruik, Jezus zelf zegt "wie mijn woorden hoort en DOET"zal Gods koninkrijk ingaan.
En verder hoef echt niet wachten tot er een wonderlijk soort van een flits van geloof je 'gegeven' wordt.
Echte/hartelijke bekering uit zich per definitie uit de vrucht, er komt uit wat er in (je hart) zit.
De tekst "bid en u zal gegeven worden ..." betekent echt niet dat je zelf niets hoeft te doen als je verkeerd bezig bent (werk aan de winkel: bekeren!!), en anderzijds mag je er moed uit putten dat je God aan je zijde hebt als je het kwade de rug toegekeerd en hij je kracht en moed en wiil geeft/beloofd om recht/gerechtigheid in liefde te betrachten.
benefietdiner schreef:Er zijn geen voorwaarden in de zin van prestaties.
Je kun niet eerst iets moeten bewijzen, verdienen of doen om tot geloof te mogen komen. Geloof wordt gezien als een genadegave van God – iets wat je ontvangt, niet iets wat je verdient.
“Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is de gave van God” – Efeze 2:8
Maar er zijn wel innerlijke houdingen die vaak genoemd worden:
Hoewel je niets hoeft te “doen” om te mogen geloven, worden er wel bepaalde houdingen van het hart genoemd als onderdeel van tot geloof komen. Denk aan:
Berouw / besef van zonde – erkennen dat je God nodig hebt, dat je zonder Hem verloren bent.
Verlangen naar redding – het zoeken van hoop, waarheid, vergeving.
Vertrouwen op Jezus Christus – geloven dat Hij voor jouw zonden gestorven is en dat Hij de weg tot God is.
Bekering – je afkeren van het oude leven en je richten op God.
Nogmaals je hoeft niet aan voorwaarden te voldoen om naar God toe te gaan. Juist mensen die gebroken zijn, twijfelen, zoeken, of fouten maken worden uitgenodigd. De “voorwaarde” is eerder een open hart, een verlangen om te geloven – en zelfs dát kan al door God worden gewerkt.
benefietdiner schreef:Er zijn geen voorwaarden in de zin van prestaties.
Je kun niet eerst iets moeten bewijzen, verdienen of doen om tot geloof te mogen komen. Geloof wordt gezien als een genadegave van God – iets wat je ontvangt, niet iets wat je verdient.
“Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is de gave van God” – Efeze 2:8
benefietdiner schreef:Nogmaals je hoeft niet aan voorwaarden te voldoen om naar God toe te gaan. Juist mensen die gebroken zijn, twijfelen, zoeken, of fouten maken worden uitgenodigd. De “voorwaarde” is eerder een open hart, een verlangen om te geloven – en zelfs dát kan al door God worden gewerkt.
Marnix schreef:Als men Petrus vraagt op de Pinksterdag wat ze moeten doen om gered te worden is het antwoord: Bekeert u! Dat is dus wel een opdracht.
DeDwaler schreef:Petrus kan ze opdragen om B te doen, omdat men A gelooft. Ze vragen wat ze moeten doen, omdat ze geloven wat Petrus zegt. Het staat er ook: "En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt"
Dat is het overtuigende werk van Gods Geest in hun hart (de gave van geloof, waardoor ze geloven). God laat ze hun zonde en schuld zien en daarom hebben ze alle reden om zich te bekeren, gedoopt te worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden. Daarna ontvangen ze de gave van de Heilige Geest (worden levend gemaakt).
"Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God" (Romeinen 10:17).
naamloos schreef:Ik snap trouwens sowieso niet waarom er soms zo'n punt gemaakt wordt over geloof als gave.
Je weet toch bij jezelf of en wat je gelooft, soms heb je ergens argumenten voor en soms is het gewoon wat het is.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten