Ben je bekeerd als je gelooft dat Jezus is gestorven aan het kruis?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Everdien200612
Verkenner
Verkenner

Ben je bekeerd als je gelooft dat Jezus is gestorven aan het kruis?

Berichtdoor Everdien200612 » 11 apr 2025 08:19

Hallo,

Mijn gelovige oma vertelde mij een keer toen ze nog niet overleden was, dat je alleen maar hoeft te geloven dat Jezus is gestorven aan het kruis. Ik vroeg me af of dit klopt.
Sinds maandag zoek ik vaak naar berichten dat mensen verwachten dat Jezus binnen 25 jaar waarschijnlijk terug op aarde komt. Ik maak me hier echt heel erg druk om, want ik voel dat ik nog slecht ben. Ik heb spijt van wat ik allemaal heb gedaan, maar aan de andere kant lukt het ook niet om dit niet meer te doen.

Ik worstel hiermee dus best vaak. Ik blijf hoop houden op dat ene zinnetje: ´Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden.´ Omdat ik sinds maandag wel weer bid, en lees. Maar ik vind het toch zo lastig.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Ben je bekeerd als je gelooft dat Jezus is gestorven aan het kruis?

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2025 08:34

Everdien200612 schreef:Hallo,

Mijn gelovige oma vertelde mij een keer toen ze nog niet overleden was, dat je alleen maar hoeft te geloven dat Jezus is gestorven aan het kruis. Ik vroeg me af of dit klopt.
Sinds maandag zoek ik vaak naar berichten dat mensen verwachten dat Jezus binnen 25 jaar waarschijnlijk terug op aarde komt. Ik maak me hier echt heel erg druk om, want ik voel dat ik nog slecht ben. Ik heb spijt van wat ik allemaal heb gedaan, maar aan de andere kant lukt het ook niet om dit niet meer te doen.

Ik worstel hiermee dus best vaak. Ik blijf hoop houden op dat ene zinnetje: ´Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden.´ Omdat ik sinds maandag wel weer bid, en lees. Maar ik vind het toch zo lastig.

Hey, welkom hier! Je laatste woorden zijn volgens mij best bemoedigend want je bent duidelijk aan het zoeken en ik hoop en neem aan ook aan het bidden en Jezus zegt dat als je zoekt, je zult vinden.

Nou is je vraag best groot en complex dus ik denk niet dat je hier een antwoord krijgt en het dan allemaal gelijk helemaal veranderd is. Zoeken en vinden is vaak ook wel een proces. Maar je eerste vraag is best eenvoudig en volgens mij maakt de Bijbel het ook niet veel moeilijker dan dat. Er is wel een belangrijk woordje wat ontbreekt. Het woordje "jou". Je kan geloven dat Jezus God is, naar de aarde kwam en stierf voor de zonden van mensen. Er zijn tal van mensen die dat geloven maar zich geen kind van Hem noemen. Maar de vraag is of je gelooft dat Hij dat ook voor JOU wilde doen.

Een natuurlijke reactie is dan misschien: Voor mij? Maar ik ben zo slecht. Maar als je goed naar de Bijbel kijkt zie je dat Hij juist daarom naar de aarde kwam, om zondaren te redden, om mensen uit de gebrokenheid te halen. Daar zijn tal van voorbeelden van. Hij houdt van mensen, zijn liefde en bewogenheid wil juist mensen die ziek zijn genezen, niet mensen die denken dat ze geen genezing nodig hebben. Ga naar Hem toe met je gebrokenheid, je zonden. Hij neemt ze met alle liefde weg want Hij houdt van je. Dat is denk ik het belangrijkste om te gaan ontdekken want als je leert dat Hij van je houdt, wordt je eigen presteren minder belangrijk. Denk deze Goede Vrijdag en Pasen eens extra over wat Hij voor je deed en waarom. Ik hoop dat het je mag raken, je Zijn liefde mag ontdekken en ook steeds meer van Hem gaat houden.

Ik ben benieuwd naar je reactie. Je mag me ook altijd een bericht sturen als je 1 op 1 even door wil praten.

Veel zegen!

ps. of Jezus binnen 25 jaar terugkomt weten we niet.
Laatst gewijzigd door Marnix op 11 apr 2025 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 11 apr 2025 15:19

Everdien200612 schreef:Mijn gelovige oma vertelde mij een keer toen ze nog niet overleden was, dat je alleen maar hoeft te geloven dat Jezus is gestorven aan het kruis. Ik vroeg me af of dit klopt.

Hoi! :)

Het is door alle geluiden en berichten ook erg lastig. Dat zorgt er misschien ook voor dat je ergens halverwege het Evangelie begint en niet bij het begin.

God sprak: "Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb; luister naar Hem!" Daar begint het, bij luisteren naar Jezus. Lees de Bijbel (gewoon in een taal die je begrijpt). Je kunt ook vragen stellen: Waarom moest Jezus komen en waarom moest Hij sterven aan het kruis? Waarom gelooft iemand in Jezus? Wie is Hij?

"Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden."

Dat is hoe het is, het is de waarheid, maar zijn wij ook in de waarheid? Er zijn massa's mensen die bidden, zoeken, kloppen en wachten (tot God iets doet), maar er gebeurt niets... Waarom niet? Dan denk ik: Wat klopt er niet? Of het klopt niet wat er staat geschreven of ons gebed klopt niet en we zoeken en kloppen helemaal niet.

Er is een verkeerd bidden, een niet zoeken en een kloppen op de verkeerde deur. Wat wil je? Wat, waarom en tot wie bid je? Naar wie of wat zoek je? Waarom klop je? Bidden we om iets van God te verkrijgen voor ons gemak of voor onze eigen eer?

"En Hij (Jezus) sprak ook met het oog op sommigen die van zichzelf overtuigd waren dat zij rechtvaardig waren en alle anderen minachtten, deze gelijkenis:

Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden. De één was een Farizeeër en de ander een tollenaar. De Farizeeër stond daar en bad dit bij zichzelf: O God, ik dank U dat ik niet ben zoals de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers of ook als deze tollenaar. Ik vast tweemaal per week. Ik geef tienden van alles wat ik bezit.

En de tollenaar bleef op een afstand staan en wilde ook zelfs zijn ogen niet naar de hemel opheffen, maar sloeg op zijn borst en zei: O God, wees mij, de zondaar, genadig. Ik zeg u: Deze man ging gerechtvaardigd terug naar zijn huis, in tegenstelling tot die andere. Want ieder die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden en wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.
"
Lukas 18:9-14

Op wie lijken we meer? Op de tollenaar of op de Farizeeër?
.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 12 apr 2025 08:51

Ja daar had je oma helemaal gelijk in.

Dat klinkt als een samenvatting van een kernleer binnen het evangelisch of protestants-evangelisch christendom, met name binnen de denominaties die vaak "het geloof alleen" benadrukt — in het Latijn: sola fide.

Wat houdt dit geloof in?

Deze denominaties leren dat iemand gered wordt (vergeving van zonden krijgt en eeuwig leven ontvangt) alleen door geloof in Jezus Christus — meer specifiek: door te geloven dat Jezus voor de zonden van de mens is gestorven aan het kruis en is opgestaan uit de dood.
Het idee komt onder andere uit Bijbelteksten zoals:
"Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen." – Efeziërs 2:8-9
"Als u met uw mond Jezus als Heer belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zult u gered worden." – Romeinen 10:9

Het is ook een centraal punt binnen het denken van Maarten Luther en de Reformatie.

Wat geloven ze dan niet?
Ze leggen minder nadruk op:
Goede werken als voorwaarde voor redding
Traditie of kerkelijke sacramenten als noodzakelijke voorwaarden
Regels en rituelen die in sommige andere christelijke stromingen belangrijker zijn

Is dat alles?

Hoewel “alleen geloven” centraal staat, geloven veel van deze gelovigen ook dat echt geloof leidt tot verandering in iemands leven: liefde voor anderen, gehoorzaamheid aan God, een morele levenswandel. Maar die daden zijn volgens hen een gevolg van geloof, niet een voorwaarde voor redding.
Dit antwoord kom met behulp van Open AI.

Neon
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neon » 12 apr 2025 17:26

Mijns inziens komt men dan tot in-kering wanneer de woorden ''Neem uw kruis op en volg Mij'' daarbij ook indalen.

Lucas 9
23 En Hij zeide tot allen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op, en volge Mij.

24 Want zo wie zijn leven behouden wil, die zal het verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal het behouden.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 12 apr 2025 20:32

Bekeren is gewoon van het 1 tot het andere overgaan. Van rechts naar links, van a naar b,van de ene overtuiging tot de andere...enz.
Lees Johannes de doper die opriep tot bekering van vergeving van zonden: Lucas 3 Wie twee stel onderkleren heeft, moet delen met wie er geen heeft, en wie eten heeft moet hetzelfde doen.’ Er kwamen ook tollenaars om zich te laten dopen, en die vroegen hem: ‘Meester, wat moeten wij doen?’ 13 Hij zei tegen hen: ‘Vorder niet meer dan wat jullie is opgedragen.’ 14 Ook soldaten kwamen hem vragen: ‘En wij, wat moeten wij doen?’ Tegen hen zei hij: ‘Jullie mogen niemand afpersen en je ook niet laten omkopen, neem genoegen met je soldij.’

Ga gewoon in je eigen leven na wat voor verbetering vatbaar is, en bekeer je daartoe.
Alleen maar geloven dat Jezus is gestorven aan het kruis, daar wordt je echt niet bekeerd van.
Zonder heiligmaking zal niemand God zien leert de Bijbel, en geloof zonder werken is dood volgens Jakobus.
Jezus en Paulus zeggen dat de mensheid wordt ge- veroordeeld naar hun daden.
Ik kan je tal van teksten noemen die het eenzijdige "Alleen geloof" onderuit halen.
Laat je niet meezuigen in selectief tekstgegruik, Jezus zelf zegt "wie mijn woorden hoort en DOET"zal Gods koninkrijk ingaan.
En verder hoef echt niet wachten tot er een wonderlijk soort van een flits van geloof je 'gegeven' wordt.
Echte/hartelijke bekering uit zich per definitie uit de vrucht, er komt uit wat er in (je hart) zit.

De tekst "bid en u zal gegeven worden ..." betekent echt niet dat je zelf niets hoeft te doen als je verkeerd bezig bent (werk aan de winkel: bekeren!!), en anderzijds mag je er moed uit putten dat je God aan je zijde hebt als je het kwade de rug toegekeerd en hij je kracht en moed en wiil geeft/beloofd om recht/gerechtigheid in liefde te betrachten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 apr 2025 07:22

Of je nou zult meemaken dat Jezus terugkomt op aarde of dat je daarvoor zult komen te overlijden, eens zal dit leven voorbij zijn en dan word je misschien wel geconfronteerd met wat je hebt gedaan. Maar het zal altijd zeer liefdevol zijn, met als doel om wat krom is recht te zetten. Daar hoef je dus niet bang voor te zijn. Heb je weleens wat gehoord of gelezen over bijna-dood-ervaringen? Dat is enorm boeiend en het kan je angst wellicht wat beteugelen.

Ooit heb ik artikelen geschreven over boeken die hierover gaan:
https://lalageleest.nl/2013/09/15/bijna-dood-ervaringen/
https://lalageleest.nl/2014/12/25/na-dit-leven-een-neurochirurg-over-zijn-reis-naar-het-hiernamaals/
https://lalageleest.nl/2016/11/02/levenseinde/

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 14 apr 2025 07:21

naamloos schreef:Bekeren is gewoon van het 1 tot het andere overgaan. Van rechts naar links, van a naar b,van de ene overtuiging tot de andere...enz.
Lees Johannes de doper die opriep tot bekering van vergeving van zonden: Lucas 3 Wie twee stel onderkleren heeft, moet delen met wie er geen heeft, en wie eten heeft moet hetzelfde doen.’ Er kwamen ook tollenaars om zich te laten dopen, en die vroegen hem: ‘Meester, wat moeten wij doen?’ 13 Hij zei tegen hen: ‘Vorder niet meer dan wat jullie is opgedragen.’ 14 Ook soldaten kwamen hem vragen: ‘En wij, wat moeten wij doen?’ Tegen hen zei hij: ‘Jullie mogen niemand afpersen en je ook niet laten omkopen, neem genoegen met je soldij.’

Ga gewoon in je eigen leven na wat voor verbetering vatbaar is, en bekeer je daartoe.
Alleen maar geloven dat Jezus is gestorven aan het kruis, daar wordt je echt niet bekeerd van.
Zonder heiligmaking zal niemand God zien leert de Bijbel, en geloof zonder werken is dood volgens Jakobus.
Jezus en Paulus zeggen dat de mensheid wordt ge- veroordeeld naar hun daden.
Ik kan je tal van teksten noemen die het eenzijdige "Alleen geloof" onderuit halen.
Laat je niet meezuigen in selectief tekstgegruik, Jezus zelf zegt "wie mijn woorden hoort en DOET"zal Gods koninkrijk ingaan.
En verder hoef echt niet wachten tot er een wonderlijk soort van een flits van geloof je 'gegeven' wordt.
Echte/hartelijke bekering uit zich per definitie uit de vrucht, er komt uit wat er in (je hart) zit.

De tekst "bid en u zal gegeven worden ..." betekent echt niet dat je zelf niets hoeft te doen als je verkeerd bezig bent (werk aan de winkel: bekeren!!), en anderzijds mag je er moed uit putten dat je God aan je zijde hebt als je het kwade de rug toegekeerd en hij je kracht en moed en wiil geeft/beloofd om recht/gerechtigheid in liefde te betrachten.

Er zijn geen voorwaarden in de zin van prestaties.
Je kun niet eerst iets moeten bewijzen, verdienen of doen om tot geloof te mogen komen. Geloof wordt gezien als een genadegave van God – iets wat je ontvangt, niet iets wat je verdient.
“Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is de gave van God” – Efeze 2:8
Maar er zijn wel innerlijke houdingen die vaak genoemd worden:
Hoewel je niets hoeft te “doen” om te mogen geloven, worden er wel bepaalde houdingen van het hart genoemd als onderdeel van tot geloof komen. Denk aan:
Berouw / besef van zonde – erkennen dat je God nodig hebt, dat je zonder Hem verloren bent.
Verlangen naar redding – het zoeken van hoop, waarheid, vergeving.
Vertrouwen op Jezus Christus – geloven dat Hij voor jouw zonden gestorven is en dat Hij de weg tot God is.
Bekering – je afkeren van het oude leven en je richten op God.
Nogmaals je hoeft niet aan voorwaarden te voldoen om naar God toe te gaan. Juist mensen die gebroken zijn, twijfelen, zoeken, of fouten maken worden uitgenodigd. De “voorwaarde” is eerder een open hart, een verlangen om te geloven – en zelfs dát kan al door God worden gewerkt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2025 08:42

benefietdiner schreef:Er zijn geen voorwaarden in de zin van prestaties.
Je kun niet eerst iets moeten bewijzen, verdienen of doen om tot geloof te mogen komen. Geloof wordt gezien als een genadegave van God – iets wat je ontvangt, niet iets wat je verdient.
“Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is de gave van God” – Efeze 2:8
Maar er zijn wel innerlijke houdingen die vaak genoemd worden:
Hoewel je niets hoeft te “doen” om te mogen geloven, worden er wel bepaalde houdingen van het hart genoemd als onderdeel van tot geloof komen. Denk aan:
Berouw / besef van zonde – erkennen dat je God nodig hebt, dat je zonder Hem verloren bent.
Verlangen naar redding – het zoeken van hoop, waarheid, vergeving.
Vertrouwen op Jezus Christus – geloven dat Hij voor jouw zonden gestorven is en dat Hij de weg tot God is.
Bekering – je afkeren van het oude leven en je richten op God.
Nogmaals je hoeft niet aan voorwaarden te voldoen om naar God toe te gaan. Juist mensen die gebroken zijn, twijfelen, zoeken, of fouten maken worden uitgenodigd. De “voorwaarde” is eerder een open hart, een verlangen om te geloven – en zelfs dát kan al door God worden gewerkt.

Je kan het niet verdienen maar je wordt wel opgeroepen om tot inkeer te komen, je te bekeren als je bij Hem vandaan bent gelopen. Als men Petrus vraagt op de Pinksterdag wat ze moeten doen om gered te worden is het antwoord: Bekeert u! Dat is dus wel een opdracht. Waar je terecht op wijst is dat God ook geeft wat Hij vraagt. We hoeven niets te verdienen maar we worden wel opgeroepen om Hem te volgen en zo ook dingen te doen en te laten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 apr 2025 10:58

benefietdiner schreef:Er zijn geen voorwaarden in de zin van prestaties.

Wie heeft het dan over eerst iets moeten presteren, bewijzen, verdienen om tot geloof te komen?
Ik in elk geval niet, het is eerder andersom. Wie van harte in Jezus gedachtengoed gelooft zal zich bekeren van de dingen ie daar haaks op staan.

En de tekst uit Ef 2 interpreteer ik anders. De zaligheid is de genadegave die door geloof ontvangen wordt.

benefietdiner schreef:Nogmaals je hoeft niet aan voorwaarden te voldoen om naar God toe te gaan. Juist mensen die gebroken zijn, twijfelen, zoeken, of fouten maken worden uitgenodigd. De “voorwaarde” is eerder een open hart, een verlangen om te geloven – en zelfs dát kan al door God worden gewerkt.

Jezus gaf opdracht het evengelie aan de hele wereld te verkondigen, en wie wil is welkom hem te volgen in zijn/haar levenswandel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 14 apr 2025 20:16

Marnix schreef:Als men Petrus vraagt op de Pinksterdag wat ze moeten doen om gered te worden is het antwoord: Bekeert u! Dat is dus wel een opdracht.

Petrus kan ze opdragen om B te doen, omdat men A gelooft. Ze vragen wat ze moeten doen, omdat ze geloven wat Petrus zegt. Het staat er ook: "En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt"

Dat is het overtuigende werk van Gods Geest in hun hart (de gave van geloof, waardoor ze geloven). God laat ze hun zonde en schuld zien en daarom hebben ze alle reden om zich te bekeren, gedoopt te worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden. Daarna ontvangen ze de gave van de Heilige Geest (worden levend gemaakt).

"Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God" (Romeinen 10:17).
.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2025 21:55

DeDwaler schreef:Petrus kan ze opdragen om B te doen, omdat men A gelooft. Ze vragen wat ze moeten doen, omdat ze geloven wat Petrus zegt. Het staat er ook: "En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt"

Dat is het overtuigende werk van Gods Geest in hun hart (de gave van geloof, waardoor ze geloven). God laat ze hun zonde en schuld zien en daarom hebben ze alle reden om zich te bekeren, gedoopt te worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden. Daarna ontvangen ze de gave van de Heilige Geest (worden levend gemaakt).

"Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God" (Romeinen 10:17).

En daarna lees je: Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen. Wat impliceert dat niet iedereen die dat vraagt zich dus ook bekeerde. Dat zie je vaker in de Bijbel. Er komt een man bij Jezus die zegt: wat moet ik doen om gered te worden? Als Jezus zegt: “je aan Gods geboden houden” zegt de man: dat doe ik al. Maar als Jezus dan zegt: dan hoef je nog maar één ding te doen: “je bezittingen verkopen, het geld aan de armen geven en mij volgen” haakt de man toch af. En zo zijn er wel meer voorbeelden. Ja, God werkt geloof maar de oproep tot bekering klinkt ook voor ons en vraagt ook om het maken van rigoreuze keuzes. Dat God het geloof werkt en wij worden opgeroepen tot bekering en daarin keuzeverantwoordelijkheid hebben en een opdracht, laat de Bijbel naast elkaar staan. Het is dan te kort door de bocht om te stellen: We hebben een opdracht maar God zorgt wel dat we die uitvoeren.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 15 apr 2025 08:36

Beste Everdien,
Dat je alleen maar hoeft te geloven dat Jezus is gestorven aan het kruis is niet waar.
Het bewijs daarvoor is dat Satan dat ook geloofd maar geen oprecht gelovige is en niet heeft wat God zelf zegt in Efeze 2 vers 8 en 9

Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme.

Ook als je je bekeerd hebt wil nog niet zeggen dat je een kind van God bent.
De zaligheid kunnen we niet verdienen, het is Gods gave. Bekeren, een andere weg kiezen is een oproep en doen we zelf. Laat je niet misleiden dat kerkbezoek of Bijbelkennis je een kind van God maakt. Je hebt vergeving nodig, door oprechte erkenning en berouw dat je gezondigd hebt tegen God en De Heere Jezus schenken zij genade. Als je oprecht een leven met God wil, ga op je knieën vraag om vergeving over hetgeen je spijt hebt, noem het gewoon bij naam en vraag Jezus' leiding in je leven, Hij wil het nog liever dan jij, echt waar. Maar Hij wacht op jou.
Als je het moeilijk vindt om dingen niet meer te doen kun je dat natuurlijk ook vertellen tegen God en om hulp vragen.
Kom privé als je er over wil praten
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 apr 2025 08:49

Ik snap trouwens sowieso niet waarom er soms zo'n punt gemaakt wordt over geloof als gave.
Je weet toch bij jezelf of en wat je gelooft, soms heb je ergens argumenten voor en soms is het gewoon wat het is.
Ik geloof bijvoorbeeld in Jezus vanwege (argument) zijn morele gedachtengoed, en omdat hij daarnaar geleefd heeft.
En ik geloof in liefde, trouw, rechtvaardigheid, vergevingsgezindheid, eerlijkheid omdat dat nu eenmaal zo is, punt.

Ik vind de topicvraag totaal niet logisch. Wel of niet geloven dat Jezus gestorven is aan het kruis zegt verder helemaal niks over de manier waarop je leeft.
Dat oplossen door geloven dat Jezus VOOR MIJ gestorven is aan het kruis, dan wordt de inhoud van geloof al helemaal ingevuld vaak (meestal?) als de context daar totaal geen aanleiding voor geeft.
Johannes 3 bijvoorbeeld is een faroriet: opdat een ieder die in hem (Jezus) gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft zou dan betekenen geloven dat Jezus in jouw plaats voor jouw zonden gestorven is, dan zul je eeuwig leven.
Bijzonder denk ik dan, waar maakt je dat in vredesnaam uit op? Het gaat in dat stuk over wedergeboorte, leven vanuit de Geest ipv uit het zondige vlees.
Jezus vestigt de aandacht op zichzelf: De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft.
Het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

De tekst over geloof en eeuwig leven staat in de context van werken.
Wie dus in het gedachtengoed van Jezus gelooft en daarmee in Jezus zelf, is tot het licht gekomen, heeft de Geest ontvangen, is wedergeboren en handelt oprecht. (wat struikelen en vallen niet uitsluit uiteraard, niemand is volmaakt).
Wie uit zijn aard in zondige slechte daden leeft zal zich moeten bekeren om niet veroordeeld te worden: Over wie in Hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in Hem gelooft is al veroordeeld.
Hartelijk geloof in Jezus' woorden en daden uit zich in het navolgen van hem, en waar je je dan allemaal van moet bekeren kun je uit je eigen leven wel weten.
Goede werken doe je niet uit 'dankbaarheid' maar omdat je erin gelooft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2025 16:03

naamloos schreef:Ik snap trouwens sowieso niet waarom er soms zo'n punt gemaakt wordt over geloof als gave.
Je weet toch bij jezelf of en wat je gelooft, soms heb je ergens argumenten voor en soms is het gewoon wat het is.

Dat komt omdat heel veel (Nederlandse) christenen bang zijn voor een soort activisme. We zijn opgegroeid met het idee dat we allemaal van onszelf slecht zijn (fair enough) en Gods genade nodig hebben. Het is niet voor niets dat als Jezus zegt: "Bekeert u!" er gelijk mensen gaan waarschuwen: Dat zegt Hij wel maar je kan je helemaal niet bekeren, dat moet je geschonken worden, je moet uitverkoren zijn enzovoorts. En zo ontstaat onzekerheid, passiviteit want dat is in de ogen van sommigen beter dan dat je het zelf denkt te kunnen doen. En zo wordt met allerlei dogmatiek het evangelie veel te ingewikkeld gemaakt. Jezus roept ons op tot geloof en bekering en het is aan ons om daaraan gehoor te geven. Ja, de Geest werkt en overtuigt, God spreekt tot ons, trekt soms aan ons en zonder dat zouden we vast blijven aanmodderen maar het verandert de oproep van Hem aan ons niet: Bekeer je, volg Jezus, luister naar Zijn woorden en doe het vervolgens ook.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”