Wat zijn jullie favoriete paas-nummers?

Moderator: Moderafo's

Tonny
Verkenner
Verkenner

Wat zijn jullie favoriete paas-nummers?

Berichtdoor Tonny » 11 feb 2025 22:50

Ik merk altijd dat ik heel veel kerstmuziek heb, en veel te weinig muziek rondom pasen. Dat terwijl de apostelen juist 'met kracht spraken van de opstanding'. Dus om mijn lijst aan te vullen, mijn vraag naar jullie mooiste muziek rondom lijden, sterven en opstanding. Mijn voorkeur loopt van metal tm psalmen op hele noten, dus houd je niet in :D .

Hierbij een aantal die bij mij thuis, ook buiten pasen om, regelmatig op repeat gaan:

https://youtu.be/uwFbUeUeWSU?si=poQzYIFCUGxCGmeY

https://youtu.be/vIB0a5OTF_o?si=rpE56wplUtepRncd

https://youtu.be/fR02AsPaz78?si=PDcaTGyo9WDtkKcS
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Re: Wat zijn jullie favoriete paas-nummers?

Berichtdoor Prisma23 » 11 feb 2025 23:54

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=NCtEFG46Azo&t=16s

Wat andere stijl. Is alleen op DVD te koop, een goede opname op vinyl of CD heb ik nog niet kunnen vinden

He has risen!

https://youtu.be/E_XXnl85b9A

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2025 12:07

Tonny schreef:Ik merk altijd dat ik heel veel kerstmuziek heb, en veel te weinig muziek rondom pasen. Dat terwijl de apostelen juist 'met kracht spraken van de opstanding'. Dus om mijn lijst aan te vullen, mijn vraag naar jullie mooiste muziek rondom lijden, sterven en opstanding. Mijn voorkeur loopt van metal tm psalmen op hele noten, dus houd je niet in :D .

Hierbij een aantal die bij mij thuis, ook buiten pasen om, regelmatig op repeat gaan:

https://youtu.be/uwFbUeUeWSU?si=poQzYIFCUGxCGmeY

https://youtu.be/vIB0a5OTF_o?si=rpE56wplUtepRncd

https://youtu.be/fR02AsPaz78?si=PDcaTGyo9WDtkKcS

Bedankt, ik ga ze luisteren. Het klopt denk ik ook wel dat er veel kerstmuziek wordt gemaakt en veel minder paasmuziek. Dat komt ook wel omdat er ook al wel heel veel christelijke en seculiere kerstmuziek is waar je op kan voortborduren. Daarnaast is het Kerst ook wel een gezellig onderwerp met een vleug romantiek (een baby in een stal, dieren erbij, licht in het donker) waar Goede Vrijdag en Pasen voor een deel een wat minder vrolijk is , liedjes over zonde, marteling, kruis en dood doen het toch wat minder bij de Mainstream. Dan moet je echt de context kennen en achter de inhoud staan en dus wat meer in de christelijke scene zoeken.

Maar goed, als albums:

Adrian Snell - The Passion
Sela - Via Dolorosa

Dit is een prachtige medley van 3 nummers uit een rockopera over Jezus:

En natuurlijk veel losse nummers.

Phil Wickham - Living Hope
Charity Gayle - Thank You Jesus for the Blood
Tim Hughes - Happy day (favoriet bij de kinderen om heel hard in de auto te draaien :-) )
Lauren Daigle - Still Rolling Stones
Hillsong Worship - King of Kings

En in het iets minder ganbare genre:

Theocracy - Easter
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tonny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tonny » 12 feb 2025 13:59

En in het iets minder ganbare genre:

Theocracy - Easter

Theocracy vind ik dus heel goed! Hun nummer 'as the worlds bleeds' stuur ik vaak naar ongelovige mensen wanneer we discussies hebben in het genre van 'waarom is er zoveel ellende in de wereld als God bestaat?' Ik houd wel van die vernietigend eerlijke teksten van ze, zoals in 'sinner' en 'light of the world'.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 12 feb 2025 14:24

Hier ook iemand die veel naar Theocracy heeft geluisterd. Is de afgelopen jaren wel wat afgenomen omdat de intervallen tussen de albums wel erg lang zijn en ik de laatste twee albums toch minder vond dan Zielenspiegel en Terwijl de wereld bloedt.

Ik kan niet zo snel op echte Paasliederen buiten de bekende kerkelijke liederen komen. Wellicht is dit wel wat in de richting (over dood en herrijzen)?

Tonny schreef:Hun nummer 'as the worlds bleeds' stuur ik vaak naar ongelovige mensen wanneer we discussies hebben in het genre van 'waarom is er zoveel ellende in de wereld als God bestaat?'
Muzikaal is dat een goed nummer maar qua boodschap valt het toch tegen en ik vind het niet een overtuigend antwoord op het probleem van het lijden. Sterker nog, ik denk dat dit antwoord het probleem alleen nog maar groter maakt en dat het dus in een andere richting gezocht moet worden.
"Een libelle zweeft over het water..."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 feb 2025 16:27

Het Paasoratorium van Bach natuurlijk! Je bent wel een beetje vroeg. Eerst komt nog de veertigdagentijd, waarin passiemuziek toepasselijk is om te luisteren, zoals de Matthäus-Passion en de Johannes-Passion van J.S. Bach.

Wat leuk dat jullie Theocracy noemen. Die band hebben wij een paar maanden geleden live gezien op het Brainstorm-festival in Apeldoorn.

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 12 feb 2025 20:21

Een andere vorm van muziek in de lijdenstijd.

Paasvoorstelling De Dood van de Zoon is terug. Na tien jaar stilte en een kleine huiskamertour zijn we terug waar we thuishoren: in kleine, intieme kerken. De weken voor Pasen bezoeken we vier verschillende plaatsen om het eeuwenoude verhaal te vertellen.

De laatste uren van Jezus komen op een nieuwe manier dichtbij met prachtige muziek en een bevlogen verteller. Geen musicalspektakel of klassiek stuk, maar klein, ongepolijst en indringend muziektheater. Dit jaar met nummers van Damien Rice, Semler, Low en Bruce Springsteen.

Het verhaal van Jezus gaat over hoop en verlies, over liefde en verraad, over eenzaamheid en groepsdruk. Juist in alternatieve, eerlijke muziek krijgen deze thema’s diepte. Beleef die diepte mee met de voorstelling. Meesterverteller Geert Riezebosch en een band met bevlogen, ervaren muzikanten zorgen ervoor dat het eeuwenoude, overbekende verhaal je op een nieuwe manier raakt.

Bezoekers zeiden eerder over De Dood van de Zoon:

'Het was prachtig, zeer indrukwekkend! Mooi en vernieuwend om zo het Paasverhaal te beleven.'

'Ik had het nodig om na afloop even te blijven zitten... het was heel intens en kwam heel dichtbij!'

'De Dood van de Zoon getuigt van Bijbeltrouw, ingetogenheid, talent, passie, respect en ook: diepe droefenis. Ik kan eenieder aanraden een bezoek te brengen.'

10/04 Zwolle, Noorderkerk
11/04 Ede, Lutherse Kerk
12/04 Ede, Lutherse Kerk
15/04 Delft, Fransiscus en Clarakerk
16/04 Delft, Fransiscus en Clarakerk
17/04 Leiden, Herengrachtkerk

https://www.dedoodvandezoon.nl/

https://www.truetickets.nl/p/19272/paas ... an-de-zoon

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2025 09:48

Hmm interessant.

Lalage schreef:Het Paasoratorium van Bach natuurlijk! Je bent wel een beetje vroeg. Eerst komt nog de veertigdagentijd, waarin passiemuziek toepasselijk is om te luisteren, zoals de Matthäus-Passion en de Johannes-Passion van J.S. Bach.

Ja in de klassieke muziek komt het heel veel terug. Naar de bekende passies die je noemt heb je bijvoorbeeld ook nog Olivet at Calvary van Maunder en zo zijn er tal van voorbeelden. In de commercielere muziek zie je dit (in tegenstelling tot met Kerst) minder terugkomen, waarschijnlijk omdat het commercieel minder aantrekkelijk is om over lijden en dood te zingen dan over een baby in een stal en licht in de duisternis.

Wat leuk dat jullie Theocracy noemen. Die band hebben wij een paar maanden geleden live gezien op het Brainstorm-festival in Apeldoorn.

Nog nooit live gezien, hoop dat dat nog wel een keer gaat gebeuren maar sinds er geen Flevo meer is (en dat is al wel even) mis ik dit soort bands toch makkelijk.... :-) Dus als ze er weer zijn, tip me even! In het Kerst-topic is er trouwens ook al wel wat van ze gedeeld recent!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 feb 2025 16:47

Marnix schreef:sinds er geen Flevo meer is (en dat is al wel even) mis ik dit soort bands toch makkelijk.... :-)

Herkenbaar, maar soms kom je toch iets tegen. Brainstorm vonden we wel erg leuk, dus dat is sowieso eentje om in de gaten te houden als je van metal houdt

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2025 21:05

Lalage schreef:Herkenbaar, maar soms kom je toch iets tegen. Brainstorm vonden we wel erg leuk, dus dat is sowieso eentje om in de gaten te houden als je van metal houdt

Ja, doe ik wel, het moet alleen wel melodieus zijn. Ik zie dat de line-up van 2025 dan wel voldoet, behoorlijk melodieus en symphonisch :-)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 feb 2025 08:20

Marnix schreef:Ja, doe ik wel, het moet alleen wel melodieus zijn. Ik zie dat de line-up van 2025 dan wel voldoet, behoorlijk melodieus en symphonisch :-)

Helemaal eens! Welke band vind je goed van komende editie?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2025 09:59

Lalage schreef:Helemaal eens! Welke band vind je goed van komende editie?

Ik ken alleen Rhapsody echt, luisterde daar vroeger wel naar, ooit zelfs een keer naar een concert geweest, ruim 20 jaar geleden. Tekstueel altijd matig, maar de combinatie van power metal en klassiek vind ik af en toe nog steeds wel even lekker :-) Maar Innerwish klinkt ook wel prima, stemgeluid doet me een beetje aan Blind Guardian denken.

Kamila46
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kamila46 » 19 mar 2025 11:30

Hello! Easter music includes Handel's "Messiah", which covers resurrection themes.In metal, try "The End of Heartache" by Killswitch Engage.For choral psalms, Penderecki's "Symphonic Psalms" are great. :)

Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”