@nieuw_hier
Ik vraag me af wat het is dat jou nu de 'gelovige' kant op drijft. Als je voor jezelf helder hebt waarom je God wil gehoorzamen dan maakt dat het makkelijker om iets te doen of juist iets niet te doen.
Ik schreef eerder al dat het geloof volgens mij niet alléén draait om het volgen van regeltjes. Anderen schreven dat ook en ik sta daar nog steeds achter. Ben je inderdaad bang voor de hel (waar lalage zich op toespitst) of is er meer?
Zelf heb ik vreselijk in mijn maag gezeten met de nimmereindigende eeuwigheid en over de vraag aan welke kant van de lijn ik zou staan als het moment daar was.
Openbaringen 20:12
En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, overeenkomstig hun werken.
Je zou kunnen zeggen dat ik wilde geloven uit eigenbelang. Uit egoïsme. Ik wist namelijk niet over mijzelf of ik wel geschreven stond in dat boek des levens. Iemand die mij daarvan beschuldigt zal ik niet tegenspreken. Want het is zo.
Aan de andere kant. Veel later las ik eens in een dagboekje dat liefde voor Jezus niet draait (een klein beetje misschien) dat je Hem liefhebt zodat je niet in de hel komt. Dat kun je toch geen liefde noemen? Klinkt ook zo raar. Ja Heere ik heb u lief zodat ik niet in de hel komt

.
Nog een andere kant. Stel dat het angst voor de hel is. Ook moslims geloven in een hel met vuur en martelende pijnen. Dus dat beeld is niet persé Bijbels ofzo. Bertje (Bert van Veluw) schrijft in het boek: Aan tafel, een heel hoofdstuk over de hel en trekt de conclusie dat zoiets er niet is. Dus dan is dood gewoon dood. Klaar over en uit. Dat klinkt aan de ene kant als een opluchting. En wellicht kun je dat met Bijbelse teksten nog wel bewijzen ook.
Ik denk dat als ik iemand dag en nacht hoorde kermen in zo'n plaats dat ik diegene eruit ging halen. Zelfs al was het een heel vervelend persoon (ik ken er wel een paar). Zoiets kun je toch niet aanhoren?!
Maarrrrrr..... stel nu dat er geen straf meer is voor de goddeloze. Het O.T. spreekt wel over een straf en in het N.T. spreekt Jezus er ook over. Weliswaar via gelijkenissen maar het staat er met de goddeloze niet goed voor.
Als die straf er niet is...... dan kun je helemaal maar doen waar je zin in hebt. Leef er lekker op los want dat maakt dan ook niet meer uit.
Nogmaals, wat maakt dat jij nu wel gelovig wil worden en waarom dan? Wat denk je ermee te winnen?