Gelovig en niet gelovig...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Gelovig en niet gelovig...

Berichtdoor Lalage » 03 feb 2025 20:25

nieuw_hier schreef:Ik zit er heel erg mee. Zelfs de positieve stukjes uit de Bijbel zijn ineens negatief. (Bijvoorbeeld: opdat ieder die in Mij gelooft, eeuwig leven zal hebben). Ik denk dan gelijk aan mijn niet gelovige vriendin. En dat geeft heel veel verdriet

Ook over het leven na dit leven hebben christenen diverse opvattingen. Lang niet iedereen interpreteert de bijbel zo dat ongelovigen voor eeuwig gepijnigd worden in de hel. Ik denk daar zelf bijvoorbeeld heel anders over, op grond van een heleboel bijbelstudie. Dus nogmaals: zet jezelf en je naasten niet vast met opvattingen die je vroeger hebt meegekregen, maar sta open voor verschillende inzichten en ga vooral op onderzoek uit.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 05 feb 2025 14:16

@nieuw_hier

Ik vraag me af wat het is dat jou nu de 'gelovige' kant op drijft. Als je voor jezelf helder hebt waarom je God wil gehoorzamen dan maakt dat het makkelijker om iets te doen of juist iets niet te doen.
Ik schreef eerder al dat het geloof volgens mij niet alléén draait om het volgen van regeltjes. Anderen schreven dat ook en ik sta daar nog steeds achter. Ben je inderdaad bang voor de hel (waar lalage zich op toespitst) of is er meer?
Zelf heb ik vreselijk in mijn maag gezeten met de nimmereindigende eeuwigheid en over de vraag aan welke kant van de lijn ik zou staan als het moment daar was.
Openbaringen 20:12
En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, overeenkomstig hun werken.

Je zou kunnen zeggen dat ik wilde geloven uit eigenbelang. Uit egoïsme. Ik wist namelijk niet over mijzelf of ik wel geschreven stond in dat boek des levens. Iemand die mij daarvan beschuldigt zal ik niet tegenspreken. Want het is zo.

Aan de andere kant. Veel later las ik eens in een dagboekje dat liefde voor Jezus niet draait (een klein beetje misschien) dat je Hem liefhebt zodat je niet in de hel komt. Dat kun je toch geen liefde noemen? Klinkt ook zo raar. Ja Heere ik heb u lief zodat ik niet in de hel komt :-$ .

Nog een andere kant. Stel dat het angst voor de hel is. Ook moslims geloven in een hel met vuur en martelende pijnen. Dus dat beeld is niet persé Bijbels ofzo. Bertje (Bert van Veluw) schrijft in het boek: Aan tafel, een heel hoofdstuk over de hel en trekt de conclusie dat zoiets er niet is. Dus dan is dood gewoon dood. Klaar over en uit. Dat klinkt aan de ene kant als een opluchting. En wellicht kun je dat met Bijbelse teksten nog wel bewijzen ook.
Ik denk dat als ik iemand dag en nacht hoorde kermen in zo'n plaats dat ik diegene eruit ging halen. Zelfs al was het een heel vervelend persoon (ik ken er wel een paar). Zoiets kun je toch niet aanhoren?!
Maarrrrrr..... stel nu dat er geen straf meer is voor de goddeloze. Het O.T. spreekt wel over een straf en in het N.T. spreekt Jezus er ook over. Weliswaar via gelijkenissen maar het staat er met de goddeloze niet goed voor.
Als die straf er niet is...... dan kun je helemaal maar doen waar je zin in hebt. Leef er lekker op los want dat maakt dan ook niet meer uit.

Nogmaals, wat maakt dat jij nu wel gelovig wil worden en waarom dan? Wat denk je ermee te winnen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 feb 2025 18:31

Huisje_op_de_hei schreef:Als die straf er niet is...... dan kun je helemaal maar doen waar je zin in hebt. Leef er lekker op los want dat maakt dan ook niet meer uit.

Het is misschien een beetje off-topic, maar dit vind ik altijd een beetje een enge gedachte. De reden dat ik niet moordend en verkrachtend door het land trek, is niet omdat ik geloof dat er in het leven na de dood een straf op staat (want dat geloof ik namelijk niet), maar omdat ik dat andere mensen dat leed niet wil aandoen.

Er is ergens een citaat uit een gesprek tussen een gelovig persoon en Penn Jillette, geloof ik. De gelovige zegt dat als je niet in de hel gelooft, je zo veel mensen als je wilt kunt verkrachten. Jillette antwoord: Ik verkracht al zo veel mensen als ik wil, namelijk 0.

Gevonden: "The question I get asked by religious people all the time is, without God, what’s to stop me from raping all I want? And my answer is: I do rape all I want. And the amount I want is zero. And I do murder all I want, and the amount I want is zero. The fact that these people think that if they didn’t have this person watching over them that they would go on killing, raping rampages is the most self-damning thing I can imagine. I don't want to do that. Right now, without any god, I don't want to jump across this table and strangle you. I have no desire to strangle you. I have no desire to flip you over and rape you."

https://theinterrobang.com/penn-jillett ... -religion/
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2025 10:04

Mortlach schreef:Het is misschien een beetje off-topic, maar dit vind ik altijd een beetje een enge gedachte. De reden dat ik niet moordend en verkrachtend door het land trek, is niet omdat ik geloof dat er in het leven na de dood een straf op staat (want dat geloof ik namelijk niet), maar omdat ik dat andere mensen dat leed niet wil aandoen.

Er is ergens een citaat uit een gesprek tussen een gelovig persoon en Penn Jillette, geloof ik. De gelovige zegt dat als je niet in de hel gelooft, je zo veel mensen als je wilt kunt verkrachten. Jillette antwoord: Ik verkracht al zo veel mensen als ik wil, namelijk 0.

Gevonden: "The question I get asked by religious people all the time is, without God, what’s to stop me from raping all I want? And my answer is: I do rape all I want. And the amount I want is zero. And I do murder all I want, and the amount I want is zero. The fact that these people think that if they didn’t have this person watching over them that they would go on killing, raping rampages is the most self-damning thing I can imagine. I don't want to do that. Right now, without any god, I don't want to jump across this table and strangle you. I have no desire to strangle you. I have no desire to flip you over and rape you."

https://theinterrobang.com/penn-jillett ... -religion/

Ik snap dat punt inderdaad ook niet. Nou geloof ik persoonlijk wel dat dat komt omdat mensen naar Gods beeld zijn geschapen en ons morele kompas (want dat hebben we als mensheid toch wel een beetje) daar vandaan komt. Nou denk ik dat er ook wel een bepaald rechtvaardigheidsgevoel (wat ook in dat morele kompas zit) of achter zit als je kijkt naar het hel-denken want de realiteit is dat er wel mensen zijn die moorden of verkrachten en daar hier niet of in onze ogen niet voldoende voor worden gestraft. En dan is het natuurlijk een lekker gevoel om te bedenken dat dan in het hiernamaals nog wel ruimschoots gecompenseerd wordt.

Maar dat als God er niet zou zijn, je als christen lekker dat soort dingen zou kunnen doen is een rare en ook enge gedachte. Ik snap dat mensen denken: Als ik niet zou geloven dan zou ik me misschien bepaalde regels niet opleggen zodat ik meer van bepaalde zaken zou kunnen genieten. Seks, drugs, rock 'n roll. Maar ook dan al kan je je sterk afvragen of je daar gelukkiger van wordt. Ik zou me kunnen voorstellen dat ik er een wat individualistischer van zou worden, meer gericht op mezelf en minder op te ander (niet voor niets is de samenleving veel individualistischer geworden sinds geloof een veel minder grote rol speelt in de samenleving) maar het heeft gelukkig niet echt geleid tot een samenleving waarin moord en verkrachting normaal is geworden.... :roll:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 feb 2025 10:36

Hmm, doen waar je zin in hebt en er lekker op los leven ... dan denk ik dan zeker niet automatisch aan moorden en verkrachten o.i.d.
Geen idee wat @Heidehuisje daaronder verstaat (ze noemde deze zaken in elk geval niet), maar we hebben gelukkig ook onze eigen Nederlandse wet waar iedereen zich gewoon aan dient te houden. Dus doen waar je zin in hebt en er op los leven zal binnen die grenzen moeten gebeuren.

Ik ben verder ook wel benieuwd waarom 'het geloof' opeens zo belangrijk is, en ook waarom de zondag daarbij een hot item is.
Als je toch op 'het geloof' wilt overgaan zou ik gewoon beginnen bij wat het balangrijkste is.
Ik zou ook veel breder kijken dan de leer van de Gereformeerde Gemeente, geloven in de leer van de Ger. Gem. is op zich ook een geloof.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 feb 2025 11:15

nieuw_hier schreef:Goedemorgen, dank wederom voor de reacties! Wat blijft het een mega lastig verhaal! Toch besloten om het samen te proberen maar ik blijf het enorm lastig vinden. Ik hou zo mega veel van haar, juist dat maakt het lastig.

Zondag met de familie naar een theater voorstelling geweest en ik zat er inderdaad met 3 bakstenen in mijn maag… Iets wat voor haar natuurlijk ook echt niet leuk is.

Wel hebben we samen gepraat over het geloof maar ze geeft ook aan dat ze zelf echt niet gelovig is en het niets voor haar is. En dat het wellicht nooit gaat komen.

Ik zit er heel erg mee. Zelfs de positieve stukjes uit de Bijbel zijn ineens negatief. (Bijvoorbeeld: opdat ieder die in Mij gelooft, eeuwig leven zal hebben). Ik denk dan gelijk aan mijn niet gelovige vriendin. En dat geeft heel veel verdriet.

Maar ik kan haar het geloof niet geven.. Wel bid ik ervoor en dan bidden we samen. Maar voor haar is dat natuurlijk compleet anders.

En later met kinderen wordt dit verdriet vrees ik alleen maar groter. Aan de andere kant kan ik ook echt niet zonder haar. Ze is me echt alles. We wonen samen, hebben huisdieren en zijn in alles naast dit vreselijk gelukkig met elkaar.

Maar het gevoel is zo vreselijk sterk. Ineens dook het op en het gaat nu al een week niet meer weg. Ik blijf er 24/7 over nadenken…

Geloof aan een ander kan je inderdaad niet geven. Dat moet langzaam groeien. Ik kom uit een zelfde situatie. Mijn man was seculier en ik niet. Verschil is wel dat ik vanaf het begin mijn grenzen heb aangegeven. Samenwonen hebben wij niet gedaan en theaterbezoek op zondag ook niet. Was het makkelijk? Nee, zeker niet. Ook zijn familie wel eens boos geweest als ik niet deelnam aan bepaalde activiteiten. Met dopen van de kinderen weigerden zij bijvoorbeeld ook om te komen.

Wat wij wel in het begin hebben afgesproken dat wij 'mijn' lijn in de opvoeding van de kinderen zouden volgen. Dat geeft tot op de dag van vandaag teen enkel probleem. Mijn man heeft zich in grote lijnen meer aan mij aangepast dan ik aan hem. Over sommige randzaken zijn wij het gewoon nog steeds niet eens, maar dat geeft ook niet.

Wat voor ons enorm geholpen heeft, is heel veel praten en duiden wat je ervan vind. Mijn man heeft na 10 jaar belijdenis gedaan. Hij gaat meestal 1x mee naar de kerk. De kinderen en ik gaan over het algemeen 2 keer per zondag. Veel dingen blijven een worsteling voor hem, terwijl het bij wijze van spreken bij mij ingebakken zit.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 feb 2025 18:26

Marnix schreef:... Ik zou me kunnen voorstellen dat ik er een wat individualistischer van zou worden, meer gericht op mezelf en minder op te ander (niet voor niets is de samenleving veel individualistischer geworden sinds geloof een veel minder grote rol speelt in de samenleving)

De vraag is alleen of het krimpen van de rol van geloof een oorzaak, gevolg of losstaand feit is. Er zijn namelijk voldoende andere plausibele redenen te bedenken voor de individualisering van de samenleving.

Ik kan natuurlijk niet voor jou spreken, maar voor mezelf weet ik niet of ik meer of minder op anderen gericht zou zijn als ik zou geloven. Ik heb van mezelf niet het idee dat ik heel individualistisch ben en de mensen in onze omgeving staan echt wel klaar voor elkaar als er iets gebeurt. Het is lastig om te vergelijken met een hypothetische situatie.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 feb 2025 18:29

naamloos schreef:Hmm, doen waar je zin in hebt en er lekker op los leven ... dan denk ik dan zeker niet automatisch aan moorden en verkrachten o.i.d.
Geen idee wat @Heidehuisje daaronder verstaat (ze noemde deze zaken in elk geval niet), maar we hebben gelukkig ook onze eigen Nederlandse wet waar iedereen zich gewoon aan dient te houden. Dus doen waar je zin in hebt en er op los leven zal binnen die grenzen moeten gebeuren.

Excuses, ik wilde zeker niet zeggen dat Heidehuisje dit bedoelde. Het is ongetwijfeld meer zoals Marnix zei (seks, drugs, rock'n'roll), maar de opmerking deed mij aan dat citaat van Jillette denken. Want er zijn absoluut christenen die wél expliciet de zwaarst denkbare misdaden benoemen in deze situatie.

Tonny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tonny » 06 feb 2025 18:56

Ik kan natuurlijk niet voor jou spreken, maar voor mezelf weet ik niet of ik meer of minder op anderen gericht zou zijn als ik zou geloven

Geloof jij dan niet?
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 feb 2025 22:09

Tonny schreef:Geloof jij dan niet?

Nee, ik geloof inderdaad niet.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 07 feb 2025 11:34

-
Laatst gewijzigd door Huisje_op_de_hei op 07 feb 2025 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 07 feb 2025 11:34

Mortlach schreef: Excuses, ik wilde zeker niet zeggen dat Heidehuisje dit bedoelde

Geen probleem. Ik vind het wel een goed artikel wat je plaatste van Pen Jillette (wel blij dat je het citaat in het Nederlands erbij zette :wink: ).
Het is juist een goede zaak dat je andere mensen dat leed niet wil aandoen.
Het is meer een gedachte die ik heb. Kan hem zo 1,2,3 niet Bijbels onderbouwen. Maar er zijn mensen die er wel van genieten om moordend en verkrachtend door het land te gaan. Dat is natuurlijk een heel statement om het zo te benoemen maar sommige mensen beleven er plezier aan.
Volgens de Heidelbergse Catechismus (foei huisje_op_de_hei dat is geen Bijbel) zijn wij mensen geneigd tot alle kwaad. Kwaad is er in het groot en klein.
Losbandigheid, wellust, dronkenschap, hoereren, lasteren, gierigheid etc.
Dan hoop ik maar dat voordat iemand een groot kwaad begaat diegene zich bedenkt dat dat niet kan zonder consequenties.

Tonny
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tonny » 07 feb 2025 11:55

Nee, ik geloof inderdaad niet.

Niet om je weg te sturen :D, maar wat maakt dat je als niet-gelovige toch vrij actief bent op een forum waar juist gelovigen elkaar ontmoeten?
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 feb 2025 18:18

Tonny schreef:Niet om je weg te sturen :D, maar wat maakt dat je als niet-gelovige toch vrij actief bent op een forum waar juist gelovigen elkaar ontmoeten?

Hoe lang is het geleden dat ik hier begonnen ben? Ergens rond het jaar 2000, als ik het me goed herinner. Dus ondertussen is het gewoon traditie en mis ik het contact met bepaalde mensen als ik hier een tijdje niet ben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2025 08:20

Mortlach schreef:De vraag is alleen of het krimpen van de rol van geloof een oorzaak, gevolg of losstaand feit is. Er zijn namelijk voldoende andere plausibele redenen te bedenken voor de individualisering van de samenleving.

Ik kan natuurlijk niet voor jou spreken, maar voor mezelf weet ik niet of ik meer of minder op anderen gericht zou zijn als ik zou geloven. Ik heb van mezelf niet het idee dat ik heel individualistisch ben en de mensen in onze omgeving staan echt wel klaar voor elkaar als er iets gebeurt. Het is lastig om te vergelijken met een hypothetische situatie.

Klopt. Het is daarnaast ook meer een algemene tendens, een gemiddelde dat je ook lastig op het individu kan betrekkken. Het is niet niet zo dat iedereen of iedere ongelovige opeens individualistisch is en minder betrokken. Er zijn tal van voorbeelden van atheïst die heel betrokken zijn en van gelovigen die dat niet zijn. En het is zekere zin ook gekoppeld aan de ontzuiling en dat gaat verder dan alleen maar een gedeelde religie. Dus voel je vooral niet persoonlijk aangesproken ;-)

Toch heeft de kerk doorgaans wel een rol gehad in omzien naar elkaar, nog steeds ook wel denk ik, als ik zie wat er allemaal wordt georganiseerd. Van maaltijden voor eenzamen uit de buurt, inzamelingen voor de voedselbank, schuldhulpsystemen, koppelen van hulpvragers aan hulpbieders enzovoorts. Ze geven veel meer aan goede doelen dan niet-christenen gemiddeld doen (waarschijnlijk ten dele omdat de kerk ook als goed doel wordt gezien :) ) Wat best logisch is want omzien naar elkaar is ook gewoon een opdracht van Jezus aan zijn volgelingen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Relaties”