JWBokx schreef:Zoals je al aangeeft is het zo'n conventie fraai, maar gevolgen voor de misdadigers is lastig en zeer langdurig.
Onderbuik gevoelens kan ik niet veel mee, ik wet mijn eigen gevoelens niet eens te verwoorden...
Het lijkt alsof de burgers beschermd worden met behulp van recht.
Maar uiteindelijk hebben veel burgers er niets aan. Als ze het overleven zijn ze vaak alles kwijt en getraumatiseerd. Dus wat hen je aan dat recht.
Verder is alle informatie wat als nieuws gebracht wordt op zijn minst gekleurd. Zeker tegenwoordig is de betrouwbaarheid niet meer na te gaan.
En als er in een oorlog dingen gebeuren die volgens "het recht" niet mogen, wat dan? Naar elkaar wijzen en desinformatie over en weer. De waarheid is niet te achterhalen.
Wat me ook een verbaast waarom de mens zo aangetrokken wordt tot oorlogsvoering... Het begint al als kind met de spellen, bv op computers, waarbij een groot over oorlog gaat. Tenminste de populairste. Er zijn best genoeg andere, maar daar hoor ik in ieder geval minder van. Ik speel zelf overigens nauwelijks computer spellen, dus is meer wat ik van mijn kinderen hoor(de)
Er zijn zat computerspellen die absoluut niet op oorlog, moord of doodslag gebaseerd zijn, maar daarbij is het vaak lastiger om een win-verlies modus te hebben.
En voor wat betreft de aantrekkingskracht van oorlog: lees het OT er maar eens op na: het is zo oud als de wereld.
In een nummer van Guns 'n Roses (een groep die verder niet vaak geciteerd zal worden op dit forum)
"the wars go on with brainwashed pride
For the love of God and our human rights
And all these things are swept aside
By bloody hands time can't deny"
en iets later in hetzelfde nummer:
"still the wars go on as the years go by
With no love of God nor human rights
'Cause all these dreams are swept aside
By bloody hands of the hypnotized"
Hoewel ik de band verder niet heel hoog heb zitten moet ik bij deze zinnen tocch wel toegeven dat het wellicht de meest rake typering van "oorlogsrecht" is die ik ooit heb horen geven.
Om met de slotzin vna dit nummer te spreken:
What's so civil about war anyway?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.