JWBokx schreef:Ik zag dit bericht in de NOS app voorbij komen:
[url]'Kans is groot dat pieperaanval oorlogsrecht schendt' -
https://nos.nl/l/2537827[/url]
Maar bij het woord "oorlogsrecht" raakt mijn brein in de knoop...
Oorlog en recht lijken mij nogal tegengesteld.
Bovendien wordt er in oorlogstijd weinig recht gedaan vind ik.
Wie helpt mijn brein uit de knoop?

Ook in tijden van oorlog is niet alles geoorloofd. Er zijn bijvoorbeeld de
Geneefse conventies die o.a. handelen over hoe strijdende partijen burgers en krijgsgevangenen dienen te behandelen tijdens een gewapend conflict. Overtreding van die conventies kan in theorie leiden tot vervolging middels een tribunaal, maar dat gebeurt eigenlijk niet zo vaak.
In dit geval vind ik het bericht van de NOS dat Israel met de pieperaanval het oorlogsrecht schendt behoorlijk dubieus. Hezbollah is een terreurorganisatie en valt dus volgens mij niet onder de bescherming van het oorlogsrecht. Bovendien was het doel van de aanval uiterst gericht, nl. op militaire communicatie apparatuur van de Hezbollah beweging en niet op burgers. Dat Nederlandse deskundigen "vermoeden" dat dit niet onder het oorlogsrecht valt, is niet meer dan dat: vermoedens op basis van gegevens die ze niet hebben, maar wel met veel "als, dan" veronderstellingen. Bijvoorbeeld: "
als een Hezbollah strijder zo'n aparaat aan zijn oude moedertje heeft gegeven (wat moet zij daar eigenlijk mee?),
dan is zij een burgerslachtoffer". Het zijn op dit moment dus onderbuikgevoelens, meer niet.
Feit is bovendien dat de Hezbollah beweging die apparaten heeft aangeschaft als onderdeel van de eigen militaire communicatieinfrastructuur. Militaire infrastructuur is in een gewapend conflict altijd een legitiem doel. Dat geldt ook als zo'n apparaat in de zak zit bij een soldaat of terrorist en ik vermoed ook zelfs bij een burger. Dat is het tegenargument dat ik zou geven aan deze deskundigen.
Bovendien: wat is een burger in deze oorlog?
Dit is een wel heel opvallende opmerking die vandaag in de Washington Post staat opgetekend: "het waren allemaal burgers!" zei een Libanees over degenen die getroffen waren door die pieperaanval. Op de vraag waarom ze dan toch zo'n pieper van Hezbollah hadden gekregen, was zijn antwoord: "in dit gebied zit iedereen in het verzet tegen Israel".
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)