Berichtdoor Neon » 24 nov 2025 18:41
Wanneer ik 'Gods zegen', 'zegen van God', 'God's zegen', 'zegen van de Heere' etc. intoets in de zoekfunctie van de SV bijbel, dan is het NT zeer karig in het weergeven van gevonden teksten, áls er al een tekst wordt gegeven met die uitdrukking.
Het is m.i. op hetzelfde vlak (..) als het genezen; de heling of heiliging.
Wanneer is dit 'Gods zegen wensen' mogelijk of wanneer kan men dat dan iemand toewensen.
Is dit iets vanuit God tot datgene wat deze zegen, heling of heiliging kan ontvangen? Dat moet haast wel, omdat het geen zin heeft in een vergankelijke natuur, of zelfs onmogelijk, om deze vergankelijkheid in de eeuwigheid te betrekken.
Komt die Bijbeltekst boven over geven; Matt. 13:12 sv
11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.
12 Want wie heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloediglijk hebben; maar wie niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.
13 Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.
Hierin lees ik een natuur van zegen, of heling, of heiliging van diegene die heeft, en waarin Hij kan groeien (Hij moet groeien en ik kleiner worden), en diegene die de goddelijke natuur nog niet heeft (nog niet tot het geloof van de Zoon is gekomen, in zichzelf) weer in deze aardse natuur wordt opgenomen.
Het is m.i. een taak van de Geest, waar de mens in 'zijn uiterste best doen voor God' niet eens nog weet van heeft.
Heeft de rups weet van de vlinder? Het is de taak van de rups, zich over te geven aan het proces van verandering, waarin de rups zich overgeeft aan het proces van transfiguratie tot vlinder, de vrijgemaakte Geest.