Huisje_op_de_hei schreef:Ben ik met je eens dat Gods boodschap blijvend is. Dat de kern ofwel het Woord ofwel God Zelf blijvend is. Daar kan ik aardig wat teksten over opdissen dat God altijd en eeuwig Dezelfde blijft.
De schrijver tast het Woord van God wel degelijk aan omdat hij het framet als een cultuur en traditie. Wat het dus niet is! De Bijbelboeken Leviticus en Romeinen kun je niet aanduiden als een traditie of cultuur.
Mijn overtuiging is dat Gods boodschap van een morele aard is, de principes van weldoen, niet-schaden, verantwoordelijkheid en rechtvaardigheid.
De schrijver van het artikel tast dat op geen enkele manier aan als hij de cultuur en traditie ter discussie stelt.
Daarbij spreekt de Bijbel nogal eens in negatieve zin over traditie Matt. 15, Kol. 2. en ik lees ook nergens dat het de bedoeling is om een bepaalde cultuur in stand te houden. Dat deed Jezus ook niet, die was best progressief.
Lees o.a. in Korinthe en Galaten wat Paulus zegt. En wat er in o.a. Hebreeen 8 en 9 over het oude en nieuwe verbond staat.
‘De dag zal komen – spreekt de Heer – dat Ik een nieuw verbond zal sluiten met het volk van Israël en met het volk van Juda. Niet een verbond zoals Ik dat sloot met hun voorouders toen Ik hen bij de hand nam om hen weg te leiden uit Egypte, want aan dat verbond zijn ze niet trouw gebleven. Daarom heb Ik me niet langer om hen bekommerd – spreekt de Heer.... Op het moment dat Hij spreekt over een nieuw verbond heeft Hij het eerste al als verouderd bestempeld.
Het oude verbond had als voorwaarde zegen bij gehoorzaamheid, vloek bij ongehoorzaamheid Deut. 28.
Jezus is door zijn dood de middelaar van het nieuwe verbond. (zie ook wat Jezus zegt over het nieuwe verbond in Matt. ''dit is mijn bloed van het nieuwe verbond...") Een testament(verbond) is geldig na de dood van de erflater, het heeft geen rechtskracht als de erflater nog leeft.
Het is niet alleen tijdgebonden maar ook persoonsgebonden. In de Bijbel lees je dat God verbonden sluit met bepaalde personen, groepen/volken.
Wat je dus hoort te doen is nagaan met wie God een verbond sluit, wat er in dat verbond staat, of het voorwaardelijk of onvoorwaardelijk is, wat de consequenties zijn van het houden of breken van dat verbond.
Het oude verbond was gesloten met het volk van Israel.(het nieuwe verbond ook trouwens) en Israel heeft dat oude verbond verbroken.
Wie bij Israel wilde horen moest aan bepaalde voorwaarden voldoen o.a. de besnijdenis. Dat zijn de proselieten.
Te stellen dat de wetten uit het oude verbond ook voor ons gelden is toedoen aan dat verbond. Bovendien in tegenspraak met Hand. 15.
In Galaten 3 staat over een rechtsgeldig testament/verbond dat niemand daar iets aan toe of af mag doen.
Dat is bij mensen onderling al not done, laat staan dat je eenzijdig/eigenmachtig aan Gods verbond zit te sleutelen.(Ook nog eens selectief).
Dat is hetzelfde als een testament veranderen qua inhoud en/of erfgenamen na iemand zijn/haar dood. Da's niet rechtsgeldig!
Geen verandering van verbondspartners (in dit geval God en Israel), geen verandering van de inhoud (ook niet door theologische contructies).
Huisje_op_de_hei schreef:Als ik gelegenheid heb (en eerlijk gezegd ook zin, want die moet ik wel maken) dan wil ik me daar eens in gaan verdiepen. Op welke manier de heidenen in het O.T. welkom waren bij het Joodse volk. Ik weet dat bij de uittocht uit Egypte (ook het O.T.) ook heidenen zich aansloten. Dat kan ik lezen in de Bijbel. Toen was het Jodendom al wel uitgevonden. En trouwens Rachab en haar huisgenoten waren ook welkom.
Maar misschien krijg ik nu van jou (naamloos) wel flink commentaar dat dat een heel zielig verhaal is omdat de rest van Jericho omgekomen is en Rachab en haar huisgezin maar een klein groepje waren t.o.v. de rest.
Het Jodendom is officieel geworden toen Israel instemde met Gods verbond ''al wat u gesproken heeft zullen wij doen.''
En ja, je kent me al een beetje. Inderdaad vind ik het 'zielig' (zacht uitgedrukt) als de hele bevolking van een stad inclusief kinderen omkomt.
Huisje_op_de_hei schreef:Ik heb Paulus 1 Korinthe 9 er eens op na geslagen. Dat zijn 27 verzen onder het thema Paulus rechten en zelfverloochening. In welk vers specifiek kan ik lezen dat Paulus de Joodse wet en de wet van Christus tegen elkaar uitspeelt? Zijn dat trouwens twee verschillende zaken?
Vers 20: ikzelf sta niet onder de Joodse wet ... 21 maar ik heb mij onderworpen aan de wet van Christus.
De context is dat Paulus zich aansluit bij de mensen die hij onderwijst met als doel hen te winnen voor Christus.
Maar, staat er, vrij als hij was ten opzichte van iedereen werd hij voor de Joden alsof hij wel onder de Joodse wet stond, voor hen die niet onder de Joodse wet stonden werd hij als iemand die niet onder de wet is. Voor de zwakken werd hij zwak, voor iedereen is hij wel iets geworden om hen de winnen.
Da's wat anders dan mensen met een homoseksuele relatie (ver)oordelen, hen weren van het H.A.
Huisje_op_de_hei schreef:Ik denk niet dat Jezus zelf iets gezegd heeft over ‘homo’s’ expliciet. Misschien omdat Zijn leer alomvattender is dan dat wij het willen stellen.
Alomvattender, zodat het naar eigen inzicht ingevuld kan worden?
Jezus leert wel veel over relaties over ouders, kinderen, dienaars, echtparen, over overspel en scheidingen, maar toevallig vergeet hij homo's?
Huisje_op_de_hei schreef:Ja Jezus heeft de wet vervuld (niet vervangen of afgedaan). Ik vind dat lastig om te denken dat Jezus tittels en jota’s van de wet heeft afgehaald en denk dat dat niet kan. Ik zou het N.T. helemaal uit moeten spitten om erachter te komen of er ergens een titel of jota afgehaald was.
Doet me denken aan dat verhaal dat de discipelen van Jezus hun handen niet wasten voor het eten. Even google en de Bijbel erop naslaan. Ja ik heb het. Mattheüs 15 vers 1-6.
Daar zegt Jezus in vers 6 dat de Schriftgeleerden Gods gebod krachteloos hebben gemaakt door hun inzetting. Conclusie?
in de Thora staat dat de sabbat een dag voor de Here God is en Jezus leert dat de sabbat er voor de mens is.
Nou hoeft dat elkaar niet per definitie uit te sluiten, maar ik krijg toch wel de indruk dat de doelpalen wat verschoven worden.
De Thora leert dat overspeligen gestenigd moesten worden, maar Jezus zegt ''wie zonder zonde is werpt de eerste steen'' en toen iedereen weg was zei hij ''ik veroordeel u ook niet, ga naar huis en zondig niet mee.''
In de Thora staat ''een oog voor een oog en een tand voor een tand, maar, zegt Jezus, ik zeg u je niet te verzetten tegen wie kwaad doet. Wie je op de rechterwang slaat, keer hem je linker toe.
In de Thora staat heel wat over wat rein en onrein is, wat je wel of niet eten mag, maar Jezus verklaarde alle spijzen rein en zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; al deze slechte dingen komen van binnenuit, dat is wat de mens onrein maakt.
Jezus neemt de tittels, jota's en ook maar de kleinste geboden blijkbaar nogal ruim. in ieder geval niet letterlijk. Conclusie?
Huisje_op_de_hei schreef:Nogal makkelijk, ik zou (als ik geloof dat dat mag en als ik dat zou willen) gewoon het advies van de auteur volgen. Ik chargeer hier wél natuurlijk.
Ik niet. Ik zou alle argumenten gaan onderzoeken, ik neem niet zomaar iets aan wat een ander zegt.
Huisje_op_de_hei schreef:Hola… ik geloof dat Christus God is (jij ook hoop ik) zoals in Johannes 1 vers 1 staat. Wij weten nu meer (dan in het O.T.) omdat Christus, God zelf, in het vlees aan ons geopenbaard is.
De christelijke leer is niet ‘nieuw’ om het zo uit te drukken.
De christelijke leer is gewoon anders dan het Jodendom, daarmee zeg ik niets over de Godheid van Jezus.
Huisje_op_de_hei schreef:Ik heb erg moeten lachen om het idee van een babyfant!
Verder denk ik dat ik de auteur goed begrijp. De conclusie die je uit zijn lezing kunt trekken is dat een praktiserende relatie met iemand van hetzelfde geslacht mag.
Ik geloof niet dat dat kan en daarom heb ik mijn eerdere betoog, van 12 augustus, geschreven.
Je hebt zijn conclusie goed begrepen, zijn argumenten wat minder is mijn indruk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)