EK voetbal 2024

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

EK voetbal 2024

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2024 07:43

Nav deze vraag & antwoord waarin voor reacties naar het forum wordt verwezen dacht ik: volgens mij is er nog geen voetbal-topic. Bij deze.

Ik moest bij de vraag (ik vind dat ik niet mag kijken maar christelijke vrienden van me doen dat wel gewoon) ook denken aan het item dat de NOS deze week online had staan en in het Journaal ook uitzond, waarin het ging over geloof binnen Oranje. 16 van de 25 spelers in Oranje gelooft en komt daar ook wel openlijk voor uit. Voor hen is geloof en topsport blijkbaar dus te combineren.

Kijk jij wel? Of niet?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: EK voetbal 2024

Berichtdoor StillAwake » 22 jun 2024 07:57

Hier leeft het nauwelijks (Noorwegen is niet geplaatst), maar de wedstrijden worden wel uitgezonden.

Tot nog toe 3 wedstrijden gekeken (waaronder 1x NL), ik probeer het wel te volgen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 22 jun 2024 10:06

Marnix schreef:... 16 van de 25 spelers in Oranje gelooft en komt daar ook wel openlijk voor uit. Voor hen is geloof en topsport blijkbaar dus te combineren.

Kijk jij wel? Of niet?

Of voetbal topsport is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat betaald voetbal vergeven is van corruptie en crimineel gedrag. Ik kijk dus niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 jun 2024 13:04

Prisma23 schreef:Of voetbal topsport is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat betaald voetbal vergeven is van corruptie en crimineel gedrag. Ik kijk dus niet.

Op zich mee eens, maar dat geldt voor veel meer zaken.
Corruptie zit in de haarvaten van de maatschappij helaas.
Echt niet alleen in zuid-amerika...

Als je om die reden niet kijkt kan ik dat respecteren, maar ik vraag me af of je met zaken waar je wel van kunt genieten ook zo rechtlijnig bent.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 22 jun 2024 18:52

Ik kijk wel, maar niet alles. En hoewel het voetbal de afgelopen 63 jaar (sinds ik leef) alleen maar commerciëler is geworden, boeit het me steeds minder. Dus heb ik tijdens de wedstrijden tijd om andere dingen te doen. Soms zelfs stichtelijke dingen :-)
Gisteravond vond ik de wedstrijd net zo spannend als kijken naar groeiend gras. Toen had ik dus heul veul tijd andere dingen te doen. Vakantieplannen 2025 maken bijvoorbeeld 8)
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 22 jun 2024 19:12

Marnix schreef: 16 van de 25 spelers in Oranje gelooft en komt daar ook wel openlijk voor uit. Voor hen is geloof en topsport blijkbaar dus te combineren.
Er zijn heel veel mensen die geloven.
Ik lees in Jakobus 2:19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
De Bijbel bewijst met deze tekst dat alle geloof geen waar geloof is.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 22 jun 2024 19:28

benefietdiner schreef:Er zijn heel veel mensen die geloven.
Ik lees in Jakobus 2:19 Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Dus?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 jun 2024 19:41

benefietdiner schreef:Er zijn heel veel mensen die geloven.

En wat heeft dat met dit topic te maken?
Vooralsnog denk ik dat er meer mensen van buiten de refozuil gered zijn dan er überhaupt in die zuil zitten, maar wat dat met een voetbalwedstrijd te maken heeft ontgaat me enigszins...

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 22 jun 2024 20:29

StillAwake schreef:Op zich mee eens, maar dat geldt voor veel meer zaken.
Corruptie zit in de haarvaten van de maatschappij helaas.
Echt niet alleen in zuid-amerika...

Als je om die reden niet kijkt kan ik dat respecteren, maar ik vraag me af of je met zaken waar je wel van kunt genieten ook zo rechtlijnig bent.

Maak je geen zorgen, er is genoeg om van te genieten. Over sport gesproken, onlangs heb ik met plezier naar delen van het EK atletiek gekeken. Vind ik wel aardig, zeker omdat men daar de doping nu redelijk onder controle heeft waardoor het weer een eerlijke sport is geworden.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 22 jun 2024 21:05

Prisma23 schreef:Maak je geen zorgen, er is genoeg om van te genieten. Over sport gesproken, onlangs heb ik met plezier naar delen van het EK atletiek gekeken. Vind ik wel aardig, zeker omdat men daar de doping nu redelijk onder controle heeft waardoor het weer een eerlijke sport is geworden.

Zelfde ervaring hier. Ik was vooral onder de indruk van die Italiaanse hoogspringer die op de linkerkant van zijn gezicht baard en snor had en aan de rechterkant gladgeschoren was. Heb mijn vrouw voorgesteld om het ook eens zo te proberen. Ik kreeg geen antwoord :mrgreen:

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 22 jun 2024 21:15

Erik1960 schreef:Zelfde ervaring hier. Ik was vooral onder de indruk van die Italiaanse hoogspringer die op de linkerkant van zijn gezicht baard en snor had en aan de rechterkant gladgeschoren was. Heb mijn vrouw voorgesteld om het ook eens zo te proberen. Ik kreeg geen antwoord :mrgreen:

Ik heb thuis dezelfde vraag gesteld. Wat denk je? Ook geen antwoord.... :o

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 22 jun 2024 21:32

Prisma23 schreef:Ik heb thuis dezelfde vraag gesteld. Wat denk je? Ook geen antwoord.... :o

Dat is wel terecht natuurlijk, jij hoeft het niet beter te hebben dan ik :D

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 23 jun 2024 07:04

StillAwake schreef:En wat heeft dat met dit topic te maken?
Vooralsnog denk ik dat er meer mensen van buiten de refozuil gered zijn dan er überhaupt in die zuil zitten, maar wat dat met een voetbalwedstrijd te maken heeft ontgaat me enigszins...

Ik gaf een reactie op de twijfelachtige opmerking van Marnix die zei: ‘voor hen is geloof en topsport blijkbaar dus te combineren’. Ik reageerden op de woorden ‘geloof’ en ‘blijkbaar’.
Je moet wel in de Bijbel thuis zijn om te begrijpen wat ik aanhaalde met het Bijbelboek Jakobus en het ons in deze tijd te zeggen heeft met betrekking tot geloven.
Ook in Jakobus tijd zeiden mensen dat zij geloofden. Maar Jakobus antwoorden en zei dat ze een duivels geloof hadden oftewel dat het geen waar oprecht geloof was. Dat pas ik ook toe op het geloof van de voetballers.
Ik heb niets tegen voetballen het is een prachtige sport maar de manier waarop het nu in onze tijd is uitgegroeid en wordt toegepast is duivels en afgod verheerlijkend.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 23 jun 2024 09:03

benefietdiner schreef:Ik gaf een reactie op de twijfelachtige opmerking van Marnix die zei: ‘voor hen is geloof en topsport blijkbaar dus te combineren’. Ik reageerden op de woorden ‘geloof’ en ‘blijkbaar’.
Je moet wel in de Bijbel thuis zijn om te begrijpen wat ik aanhaalde met het Bijbelboek Jakobus en het ons in deze tijd te zeggen heeft met betrekking tot geloven.
Ook in Jakobus tijd zeiden mensen dat zij geloofden. Maar Jakobus antwoorden en zei dat ze een duivels geloof hadden oftewel dat het geen waar oprecht geloof was. Dat pas ik ook toe op het geloof van de voetballers.
Ik heb niets tegen voetballen het is een prachtige sport maar de manier waarop het nu in onze tijd is uitgegroeid en wordt toegepast is duivels en afgod verheerlijkend.

JIJ past dat toe op het geloof van de voetballers, maar de onderbouwing die in Jakobus staat lever je er niet bij.
De context van "De Voetbal" wordt bepaalt door het bestuur en de supporters, dus dat zegt weinig/niks over het geloof van de voetballers zelf.
De manier waarop ze daarmee omgaan is weer een ander verhaal, daarvoor moet je feitenkennis hebben om in hun hart en leven te kijken.
Als je hun levenspraktijk gaat analiseren (voor zover mogelijks is) zul je vast wat tegenkomen, maar ja ..., dat heb je bij iedereen, incl. kerkgangers/avondmaalgangers.
Geloof en zwartwerken/vreemgaan/roddelen/wegkijken/uitbuiten/discriminatie ...enz. blijken redelijk veel christenen ook te kunnen combineren.
Zolang je geen concrete feiten levert zou ik maar een beetje oppassen met je conclusie 'duivels geloof'. (de maat waarmee wij meten ...!!)
Als je naar een ander wijst zou je zomaar eens met drie vingers naar jezelf kunnen wijzen. :mrgreen:
"De tong" als een scherp wapen is ook een bekende uitspraak van Jakobus.

Verder, ik kijk niet veel voetbal omdat ik er teveel in opga als ik het wel doe, en dan kan ik daarna niet slapen. Voor mij alleen de uitslagen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 23 jun 2024 11:55

naamloos schreef:Verder, ik kijk niet veel voetbal omdat ik er teveel in opga als ik het wel doe, en dan kan ik daarna niet slapen. Voor mij alleen de uitslagen.

Hier kan ik mij niets bij voorstellen. Laatst was er een wedstrijd met NUL doelpunten lees ik, ik zou na een kwartier al in slaap vallen!

Terug naar “Actualiteit & Politiek”