Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Re: Israël

Berichtdoor Erik1960 » 09 mei 2025 16:03

Huisje_op_de_hei schreef:Ja dat snap ik. Dat je het gevoel hebt dat de slager zijn eigen vlees keurt. Hoe hadden ze het dan anders moeten doen denk je?

Een fatsoenlijk accountantskantoor deze beschuldigingen laten onderzoeken.

Huisje_op_de_hei schreef:JEn bedoel je met de publicatie van de Telegraaf dat iemand hen financiert om sommige artikelen op een bepaalde manier te formuleren? Dat ze daarvan afhankelijk zijn?
Ik weet niet wat een betaalmuur is en hoe de zaken in de media werken.

Ik bedoelde zeker niet te zeggen dat de Telegraaf betaald is voor dit bericht. Het gaat inderdaad om een 'betaalmuur' in de zin dat je een betaald abonnement moet hebben om het bericht te kunnen lezen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 09 mei 2025 16:09

elbert schreef:Het is heel simpel: een paar activisten beschuldigen (bijvoorbeeld) Christenen voor Israel, dat komt in het nieuws en vervolgens verweert CvI zich tegen de beschuldigingen.
Als de beschuldiging wel in het nieuws komt en het verweer niet, dan mogen we ons weleens afvragen of dat niet duidt op een bepaalde vooringenomenheid van de nieuwsredactie.

Investico en Nederlands Dagblad zijn 'een paar activisten'? Als dat zo zou zijn, zou CVI zich toch niet zo druk maken om die beschuldigingen? Ik snap ergens wel dat het verweer niet in het nieuws komt, want het is niet meer dan verweer van de beschuldigde organisatie en de staat Israel.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 mei 2025 07:53

Erik1960 schreef:Investico en Nederlands Dagblad zijn 'een paar activisten'? Als dat zo zou zijn, zou CVI zich toch niet zo druk maken om die beschuldigingen? Ik snap ergens wel dat het verweer niet in het nieuws komt, want het is niet meer dan verweer van de beschuldigde organisatie en de staat Israel.
Als je doelt op het programma van Tim Hofmann, waarbij er slecht onderbouwde beschuldigingen werden geuit dat CvI geld zou hebben gedoneerd voor wapens aan Israelische kolonisten, dan komt dat heel dicht in de buurt van activisme. Sterker nog: het bewijs is zo flinterdun dat het regelrecht gênant is. Meer dan insinuaties zijn het niet.
Uiteraard doet CvI er goed aan om dit te weerleggen. Als je dat "je druk maken" noemt, dan is dat maar zo. Je eigen goede naam beschermen is het waard om je druk over te maken.
Maar daar doelde ik nog niet eens op. Ik doelde vooral op degenen die het hoofdgebouw van CvI meerdere keren hebben besmeurd met leuzen. En ook degenen die het nodig vonden om een lezing van ds. Lohuis bij CvI te verstoren met gewelddadigheden en intimidatie, waarna er kamervragen door verschillende fracties in de Tweede Kamer werden gesteld.
Want dit soort activisme is nog het meest kwalijk, waarop verschillende actiegroepen tegen CvI blijkbaar meeliften.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 10 mei 2025 19:57

elbert schreef:Als je doelt op het programma van Tim Hofmann, waarbij er slecht onderbouwde beschuldigingen werden geuit dat CvI geld zou hebben gedoneerd voor wapens aan Israelische kolonisten, dan komt dat heel dicht in de buurt van activisme. Sterker nog: het bewijs is zo flinterdun dat het regelrecht gênant is. Meer dan insinuaties zijn het niet.
Uiteraard doet CvI er goed aan om dit te weerleggen. Als je dat "je druk maken" noemt, dan is dat maar zo. Je eigen goede naam beschermen is het waard om je druk over te maken.
Maar daar doelde ik nog niet eens op. Ik doelde vooral op degenen die het hoofdgebouw van CvI meerdere keren hebben besmeurd met leuzen. En ook degenen die het nodig vonden om een lezing van ds. Lohuis bij CvI te verstoren met gewelddadigheden en intimidatie, waarna er kamervragen door verschillende fracties in de Tweede Kamer werden gesteld.
Want dit soort activisme is nog het meest kwalijk, waarop verschillende actiegroepen tegen CvI blijkbaar meeliften.

Nee, ik heb dat programma niet gezien. Wel het rapport en het verantwoordingsdocument van Investico gelezen.

Over de gang van zaken bij de bijeenkomsten en het intimideren van bezoekers zijn we het eens. Dat slaat nergens op. Nooit.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 13 mei 2025 11:22

Vrijlating gijzelaar plaatst Israël voor dilemma: onderhandelen of oorlog hervatten

De vrijlating van de Amerikaans-Israëlische gijzelaar Eden Alexander plaatst Israël voor een enorm dilemma. Onderhandelen met Hamas en de herleving van de Palestijnse terreurbeweging riskeren. Of de oorlog hervatten en het leven van de ontvoerden op het spel zetten.
https://www.rd.nl/artikel/1107054-vrijl ... -hervatten

De oorlog tegen Hamas moet hervat worden!

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 13 mei 2025 11:29

benefietdiner schreef: benefietdiner schreef:
Ik juich het geweld in geen enkele vorm toe en distantieer mij daarvan.

Jaja…

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2025 15:09

benefietdiner schreef:Vrijlating gijzelaar plaatst Israël voor dilemma: onderhandelen of oorlog hervatten

De vrijlating van de Amerikaans-Israëlische gijzelaar Eden Alexander plaatst Israël voor een enorm dilemma. Onderhandelen met Hamas en de herleving van de Palestijnse terreurbeweging riskeren. Of de oorlog hervatten en het leven van de ontvoerden op het spel zetten.
https://www.rd.nl/artikel/1107054-vrijl ... -hervatten

De oorlog tegen Hamas moet hervat worden!

De hulpverlening moet ook hervat worden want het zijn vooral burgers die nu omkomen van de honger en de burgerbevolking uithongeren en miedische hulp weghouden is een oorlogsmisdaad.

Waarom het NIOD spreekt van genocidaal geweld in Gaza

Vernietiging van belangrijke infrastructuur als ziekenhuizen en scholen, honger als wapen, en het tegenhouden van medicijnen en brandstof. Het zijn allemaal ontwikkelingen die er bij elkaar opgeteld toe leiden dat het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies inmiddels met enige voorzichtigheid spreekt van genocidaal geweld door Israël in Gaza. Bron:NOS.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 13 mei 2025 15:37

Marnix schreef:De hulpverlening moet ook hervat worden want het zijn vooral burgers die nu omkomen van de honger en de burgerbevolking uithongeren en miedische hulp weghouden is een oorlogsmisdaad.

Waarom het NIOD spreekt van genocidaal geweld in Gaza

Vernietiging van belangrijke infrastructuur als ziekenhuizen en scholen, honger als wapen, en het tegenhouden van medicijnen en brandstof. Het zijn allemaal ontwikkelingen die er bij elkaar opgeteld toe leiden dat het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies inmiddels met enige voorzichtigheid spreekt van genocidaal geweld door Israël in Gaza. Bron:NOS.

Israël wil Gaza in komende dagen ‘met volle kracht’ binnenvallen: ‘We gaan door tot het eind’
Het Israëlische leger zal Gaza in de komende dagen ‘met volle kracht binnenvallen om de operatie te voltooien’. Dat meldt het kantoor van premier Benjamin Netanyahu dinsdag.
https://www.ad.nl/buitenland/live-midde ... ~a8f4eb07/

Nogmaals procifiat Benjamin Netanyahu de enige mogelijkheid

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 13 mei 2025 18:03

benefietdiner schreef:[size=150]Nogmaals procifiat Benjamin Netanyahu de enige mogelijkheid

Ik kan me best voorstellen dat je sympathie bij Israël ligt.
je vreugde over het geweld en de talloze burgerslachtoffers, waaronder veel kinderen, vind ik smakeloos. Je gedweep met een man die gezocht wordt wegens oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid vind ik ronduit stuitend.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 13 mei 2025 18:32

Mijn sympathie ligt bij recht en mensenrechten en bij hen die dat betrachten.
Ik veracht de gruweldaden die recht en mensenrechten met voeten treden, Hamas en niet minder Netanyahu incl. hun aanhangers.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 13 mei 2025 18:34

Erik1960 schreef:Ik kan me best voorstellen dat je sympathie bij Israël ligt.
je vreugde over het geweld en de talloze burgerslachtoffers, waaronder veel kinderen, vind ik smakeloos. Je gedweep met een man die gezocht wordt wegens oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid vind ik ronduit stuitend.

Zo’n opmerking begrijp ik. Maar kijk eens terug in de geschiedenis. Hamas doelstellingen is altijd geweest de vernietiging van Israël. Hamas is een Palestijnse islamitische terroristische organisatie waarmee niet valt te onderhandelen zo is gebleken, die geweld als primair middel gebruikt in plaats van dialoog. Wat heeft dat al voor levens gekost. Daarvoor ligt alle schuld bij de Palestijnen wat Netanyahu nu besloten heeft.

Gebed blijft over:

Eeuwige God, God van Abraham, Izaäk en Jakob,
U die de rechtvaardige Rechter bent, vol van waarheid én genade —
wij komen tot U met een zwaar hart.

Wij roepen tot U, omdat het bloed roept vanaf de aarde.
De stemmen van vermoorde vaders, moeders, kinderen —
van wie het leven is weggerukt door terreur, haat en oorlog.

Heer, wij bidden voor Israël, Uw oogappel,
voor de kinderen van Jeruzalem die leven onder dreiging.
Bescherm hen tegen hen die hen willen vernietigen.

U kent de daden van Hamas,
die dood zaaien in Uw land,
die Uw naam onteren door geweld in religieuze taal te verpakken.

O God van recht,
Laat hun plannen falen.
Laat hun wapens stilvallen.
Laat hun hart van steen verbrijzeld worden.

En toch, Heer,
geef ons het hart van Jezus,
die huilde over vijanden,
die bad: “Vader, vergeef het hun.”

Wij bidden voor de onschuldige Palestijnen,
voor wie gevangen zitten tussen angst en tirannie.
Voor hen die geen wapens dragen, maar wel wonden dragen.
Ontferm U.

Wij bidden voor leiders aan beide zijden —
dat ze niet kiezen voor wraak, maar voor wijsheid.
Dat gerechtigheid mag bloeien,
en vrede mag wortelen waar nu haat groeit.

Heer,
breng vrede die sterker is dan politiek,
hoop die dieper gaat dan geschiedenis,
verzoening die onmogelijk lijkt —
maar bij U mogelijk is.

Tot die dag dat U zelf zult heersen
van Jeruzalem tot de einden der aarde.
Kom, Heer Jezus.

KOM.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 13 mei 2025 18:44

benefietdiner schreef:Zo’n opmerking begrijp ik. Maar kijk eens terug in de geschiedenis. Hamas doelstellingen is altijd geweest de vernietiging van Israël. Hamas is een Palestijnse islamitische terroristische organisatie waarmee niet valt te onderhandelen zo is gebleken, die geweld als primair middel gebruikt in plaats van dialoog. Wat heeft dat al voor levens gekost. Daarvoor ligt alle schuld bij de Palestijnen wat Netanyahu nu besloten heeft.

Alles voor de maar is niet waar, zei mijn wijze oma altijd. Je kunt in deze kwestie niet volstaan met verwijzen naar 1987. Dat maakt dit conflict ook zo ongelofelijk complex. Bovendien is dat niet mijn punt: het gaat mij om jouw verheerlijking van geweld terwijl je weet dat het aantal burgerslachtoffers immens is. En ja, ik weet dat er aan de kant van Israël ook veel burgerslachtoffers zijn gevallen. Dat is een extra reden om niet te juichen als er geweld ingezet wordt. Bovendien: geweld is nog nooit de oplossing van een conflict geweest. En dat zal het deze keer ook niet zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 mei 2025 20:25

benefietdiner schreef:Daarvoor ligt alle schuld bij de Palestijnen

Echt waar? De gemiddelde Palestijnse kleuter van een jaar of 3 draagt de schuld voor Hamas? Ben je wel helemaal lekker?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2025 23:57

Mortlach schreef:Echt waar? De gemiddelde Palestijnse kleuter van een jaar of 3 draagt de schuld voor Hamas? Ben je wel helemaal lekker?

Tja van iemand die landelijk een extremistische haatideologie aanhangt kan je op internationaal gebied weinig anders verwachten, dan lachen om onschuldige slachtoffers en iets roepen van “God wil het”. Wat dat betreft is Benefietdiner niets anders dan de gemiddelde terrorist of rechts-extremist. Alleen is het dit keer niet gelegimiteerd dat iedere Jood of westerling wordt gedood maar iedere Palestijn. Verder is er geen verschil behalve de religie die dit soort dingen goedpraat.
Laatst gewijzigd door Marnix op 14 mei 2025 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 14 mei 2025 09:16

Tientallen doden bij Israëlische aanvallen in noorden van Gaza
https://www.ad.nl/buitenland/live-midde ... ~a8f4eb07/
Één schuldige aan te wijzen de Palestijnse Hamas omdat onderhandelen niet mogelijk was.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”