Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Israël

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2024 10:01

elbert schreef:Het herbouwen van bijvoorbeeld de Syrische luchtmacht en luchtverdediging is iets wat helemaal niet zo snel en eenvoudig gaat zijn. Daar gaan waarschijnlijk vele jaren overheen, zeker ook omdat de nieuwe Syrische bewindhebbers tijd en geld nodig hebben om het land weer op te bouwen.
Israel heeft geen risico genomen door de wapens van de vorige Syrische regering uit te schakelen. Wat dat betreft lijkt dit een beetje op de actie van Churchill in WO2 toen Frankrijk door Hitler veroverd was en hij besloot om de Franse vloot te vernietigen om te voorkomen dat die in handen van de nazis zou vallen. Voor Churchill was dit een uiterst moeilijke beslissing, voor Israel was dit eigenlijk een no-brainer omdat het geen vrienden had in Syrie en die ook niet verwacht te krijgen.

Dat zou kunnen, aan de andere kant heeft de leider van de nieuwe machthebbers aangegeven gezegd een redelijk tolerant beleid te gaan voeren. Het is de vraag of dat inderdaad gaat gebeuren, maar de kans op een iets tolerantere houding richting Israël waarbij men elkaar in ieder geval met rust laat wordt er op deze manier niet groter op. Het zou overigens best kunnen dat het nieuwe bestuur in Syrië besluit zich vooral op interne issues (denk aan wederopbouw, de problemen met/tussen de verschillende groeperingen die in het land actief zijn) en de rest wat meer laat zoals het is, als Soennitische groepering zullen ze misschien niet zo snel met Iran en Hezbollah samenwerking zoeken. Syrië en Israël zullen inderdaad geen vrienden worden maar het hoeven ook niet direct aartsvijanden te worden als ze elkaar een beetje met rust laten, in de wetenschap dat ze allebei genoeg problemen aan hun hoofd hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 dec 2024 08:55

Marnix schreef:Dat zou kunnen, aan de andere kant heeft de leider van de nieuwe machthebbers aangegeven gezegd een redelijk tolerant beleid te gaan voeren. Het is de vraag of dat inderdaad gaat gebeuren, maar de kans op een iets tolerantere houding richting Israël waarbij men elkaar in ieder geval met rust laat wordt er op deze manier niet groter op.
Voor Israël is hopen dat het nieuwe bestuur meevalt geen basis om beleid op te voeren. Daarvoor is de situatie in Syrië momenteel nog te onzeker. Feit is dat er wapens in Syrië lagen die nu of in de toekomst een potentieel gevaar voor Israël waren en daarom heeft Israël besloten om te voorkomen dat die in vijandige handen zouden vallen. Nu deze wapens er niet meer zijn, kan ook Israël zich richten op het stabiliseren van de situatie.
Overigens is Israël niet het enige land dat bombardementen in Syrië heeft uitgevoerd. Ook de VS hebben de afgelopen dagen tientallen bombardementen uitgevoerd. Turkije ook, op Koerden. Maar goed, we weten wel welk land altijd de meeste kritiek krijgt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 jan 2025 09:27

Er is eindelijk een deal om te komen tot een wapenstilstand. Opvallend is dat die a.s. zondag, een dag voor de inauguratie van Trump, in moet gaan. Eerder had Trump Hamas en zijn ondersteuners gedreigd dat ze maar beter de gijzelaars vrij konden laten, of anders...
Soms is het goed als de (aankomende) Amerikaanse president een grillig en onvoorspelbaar profiel heeft.
Soms dan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2025 11:01

elbert schreef:Er is eindelijk een deal om te komen tot een wapenstilstand. Opvallend is dat die a.s. zondag, een dag voor de inauguratie van Trump, in moet gaan. Eerder had Trump Hamas en zijn ondersteuners gedreigd dat ze maar beter de gijzelaars vrij konden laten, of anders...
Soms is het goed als de (aankomende) Amerikaanse president een grillig en onvoorspelbaar profiel heeft.
Soms dan.

Eerst maar eens zien of het allemaal echt rond komt, er zijn wat mensen in regering Netanyahu die de wapenstilstand het liefst zo kort mogelijk laten duren en zo te zien wil Hamas ook weer dingen aan de voorwaarden aanpassen. Vervolgens is het even afwachten hoeveel levende gijzelaars er daardwerkelijk terugkomen en met welke verhalen en of het dan na die 6 weken (als die uberhaupt gehaald worden) dan niet nog erger wordt dan het allemaal al was.

Ik hoeverre de dreigementen van Trump een rol hebben gespeeld weet ik niet precies. Wat kan Trump precies doen? Gaza bombarderen? Dat gebeurt al. Een speciale operatie om de gijzelaars vrij te bevrijden? Kan maar erg gevaarlijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 jan 2025 12:24

Marnix schreef:Eerst maar eens zien of het allemaal echt rond komt, er zijn wat mensen in regering Netanyahu die de wapenstilstand het liefst zo kort mogelijk laten duren en zo te zien wil Hamas ook weer dingen aan de voorwaarden aanpassen. Vervolgens is het even afwachten hoeveel levende gijzelaars er daardwerkelijk terugkomen en met welke verhalen en of het dan na die 6 weken (als die uberhaupt gehaald worden) dan niet nog erger wordt dan het allemaal al was.
Ik denk wel dat er een wapenstilstand komt en ik denk ook dat die uiteindelijk weer verbroken gaat worden. Dat is namelijk de geschiedenis van de Gazastrook de afgelopen 20 jaar.
Marnix schreef:Ik hoeverre de dreigementen van Trump een rol hebben gespeeld weet ik niet precies. Wat kan Trump precies doen? Gaza bombarderen? Dat gebeurt al. Een speciale operatie om de gijzelaars vrij te bevrijden? Kan maar erg gevaarlijk.
Dat dacht ik eerst ook, maar er is 1 land dat bijzonder bang is voor Trump: Iran. En Iran is uiteindelijk de hoofdsponsor van Hamas. Daar denk ik aan als ik aan dit dreigement van Trump denk: hij gaat niet Gaza bombarderen en ook geen speciale operatie starten. Hij gaat waarschijnlijk iets in Iran doen.
Overigens geeft het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken toe dat de regering Biden als de aankomende regering Trump de afgelopen tijd hebben samengewerkt om deze deal rond te krijgen.
Dat doen ze waarschijnlijk ook v.w.b. Oekraine, wat trouwens hoopvol is.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”