elbert schreef:De vraag is natuurlijk wat er precies gebeurd is. Hamas zegt dat bij een bombardement op zaterdag er 100 doden te betreuren waren, Israël zegt dat het om ongeveer 20 Hamasleden gaat en dat de berichten van Hamas niet kloppen. Later las ik berichten (zoals deze: https://x.com/MiddleEastBuka/status/1822571747754778873) dat het om 40 doden ging. Wat is nou waar? Daarvoor is meer informatie nodig en mijn observatie is dat in westerse media vrijwel altijd uitgegaan wordt van de cijfers van Hamas en dat daar vrijwel nooit op teruggekomen wordt.
Het lijkt erop dat wie het eerst een claim doet met zoveel mogelijk slachtoffers (en dat is altijd Hamas) gelijk lijkt te hebben en dat beeld blijft dan hangen (100 slachtoffers), terwijl het een paar minuten of zelfs een paar uur na een bombardement nog zelden mogelijk is om een duidelijk beeld te kunnen geven. Herinneren we ons de Bijlmerramp in 1992 nog? Een dag later dachten experts nog dat er honderden mensen onder het puin konden liggen. Het bleek om tientallen te gaan. En dit was in een land met vrije pers zonder oorlog.
Hoe accuraat is het dan in een oorlogsgebied zonder vrije pers?
Dit is vooral ook een propaganda oorlog en in het westen zijn we ons daarvan onvoldoende bewust.
Het gegoochel met aantallen is soms inderdaad wat misleidend. Hamas probeert het zo erg mogelijk te
laten lijken en Israel zo min mogelijk. Inderdaad is er geen vrije pers om dat te controleren maar voor zover die er nog was heeft Israel dat de nek ongedraaid want de pers is te kritisch op Israel. En waarschijnlijk ligt qua aantallen de waarheid ergens in het midden. Overigens goochel je zelf ook met aantallen door deze methode:
1. Kort na de inslag had men het over 40 doden, even later waren het er opeens 100.
2. Bij de Bijlmerramp viel het aantal slachtoffers veel lager uit dan verwacht.
Hoeveel rampen moet ik opnoemen waarbij het dodental hoger uitpakte dan in eerste instantie verwacht? Kortom, geen sterk argument. je kan dit gebruiken om af te leiden van de harde werkelijkheid, maar de realiteit is dat of het er
40, 60 of 80 zijn, de beelden van verminkte en dode burgers waaronder kinderen en ouderen aantonen dat er veel slachtoffers te betreuren zijn. En dan blijft mijn vraag en de kritiek van anderen staan.