Moderators: elbert, henkie, Moderafo's
Marnix schreef:Precies. En misschien zit in alle visies wel een kern van waarheid omdat iedereen een verschillende focus kiest maar ligt de volledige waarheid in het naast elkaar laten bestaan van die dingen. Want iedereen baseert zich op de Bijbel en zegt: De Bijbel zegt dat God mensen kiest en de ander: de Bijbel zegt dat we een keuze hebben en opgeroepen worden om het goede te kiezen dus misschien moeten we stoppen om daar "partij tussen te kiezen" en moeten we leren om beiden naast elkaar te laten staan aangezien de Bijbel beiden leert. Als gereformeerden zijn we heel goed in dogmatiek, alles verklaarbaar willen proberen te maken maar misschien moeten we daar eens mee stoppen omdat we er juist altijd mee tekort doen aan Gods volle raad.
Gtn schreef:Mijn idee waarom "Dordt" als uitgangspunt genomen wordt: in rechts reformatorisch Nederland word je tegenwoordig nogal snel voor 'remonstrants' uitgemaakt. Om dit te weerleggen gebruikt ds. van den Brink de geschriften waarmee de remonstranten weerlegd zijn.
Mijns inziens doet hij dat heel helder en duidelijk.
Zelf zou ik nog een stap verder willen gaan: ook de Farizeeërs (geestelijke leiders) in de tijd van Jezus waren er van overtuigd dat ze het bij het juiste eind hadden, en brachten het volk onder de wet. Dat is exact wat er ook met het hypercalvinisme gebeurt.
Ik vind het dan ook volkomen logisch en terecht dat ds. van den Brink hiertegen strijd.
benefietdiner schreef:Ds. G. Clements maakt op de opening van de Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten een hint naar Ds. G.A. van den Brink. Hij zei:
„de uiterlijke kerk is in verwarring. Daar zit iets treffends in, ook gelet op de verwarring van de laatste weken over de geloofsleer en over de vraag wat bekering is. Christus maakt in deze gelijkenis onderscheid: niet alle geloof is zaligmakend geloof.”
benefietdiner schreef:Een vervolgbrief op Cvandaag van Ds. A. Kort aan Ds. A.C. van den Brink en achter een betaalmuur die ik niet kan lezen.
De vraag aan mij zelf is of ik de brief van ds. Kort wel wil lezen wat de kopopschrift van Cvandaag zegt al veel, daar staat: ‘ U maakt van Gods knechten een schrik beeld’. Duidelijk gaat de inhoud van deze brief niet over het onderwerp / inhoud maar over personen oftewel dominees.
Cathy schreef:Die wil je idd niet lezen. De brief staat bol van de ad hominem en speculaties.
Ze kunnen die briefwisseling beter stoppen.
Speedy schreef:Ja en Vd Brink ook het is werkelijk triest voor woorden hoe het allemaal (van wederzijdse kanten) gaat.
Marnix schreef:Gelukkig hangt of geloof zaligmakend geloof is niet af van dogmatiek en de leer tot in de puntjes goed weten.
gravo schreef:Als we het zalig worden terecht verbinden aan Gods Raad, waarom houden we dan op z'n minst ook niet de mogelijkheid open dat alle mensen zalig worden, zoals de wens van God ook in de Bijbel te lezen is?
gravo
Dorpeling schreef:Een algemene verzoening bedoel je? Dat is pas onbijbels..
Dorpeling schreef:Niet van dogmatiek of de juiste uitleg van 'de leer' inderdaad.
Maar minder dan het zaligmakend geloof is niet genoeg om met God verzoend te worden. En juist dat geloof is een geschonken geloof, uit genade alleen zalig te worden.
Dat stukje mis ik bij vdBrink toch wel.
benefietdiner schreef:ja... en zo gaat dat er aan toe in de reformatorische kringen.
https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... cht-ik-op/
Terug naar “[Religie] - Bijbel en Dogmatiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten