pindas83 schreef:Nou nou je mag wel wat minder hoog van de toren blazen hoor. Ik heb geen belang bij uitbreiding van Russisch grondgebied hoor dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt
Dat weet ik. Je belang is dat als er steun wordt verleend aan Oekraïene, je bang bent dat dat jou een paar centen gaat kosten. Je belang bij Russische uitbreiding omdat er geen financiele steun voor Oekraïene is is dat het jou zo weinig mogelijk kost. Wat overigens onzin is, als Rusland Oekraïne had veroverd en tot een vazallenstaat had gemaakt en na dat succes mogelijk nog meer landen had geannexeerd had dat op de lange termijn economisch gezien meer impact gehad.
Ben ik ook niet zo bang voor. Dat hysterische gedoe dat Rusland ook wel even Polen in zou pakken enzo… ze hebben al moeite met een paar provincies in Oekraïne.
Maar iedereen moet maar bang gemaakt (of gehouden) worden zodat er draagvlak voor wapenleverancies blijft bestaan. Zolang dat duurt gaan er steeds meer Oekraïners de gehaktmolen in.
Rusland heeft moeite omdat er zoveel steun is waar Poetin niet op had gerekend. Als die steun er totaal niet was geweest was het heel anders gelopen. En met een makkelijke overwinning waren andere oud-USSR-landen ook niet veilig geweest. Verdraai de feiten niet telkens.
Ps1. De term gehaktmolen gebruiken experts ook wel maar dan vooral als het gaat om de Russische troepen.
Ps2. Ook hier klink je als sceptici in WW2 die riepen: Oke, jammer van Sudetenland en oh nou gaat heel Tsjechoslowakije en Oostenrijk over naar Hitler maar
daarmee is hij niet zomaar in west-europa aan de macht….
Deze argumenten zijn trouwens door verschillende mensen al vaker aangedragen maar je weigert er op in te gaan.
Als je niet bereid bent te onderhandelen gaat kan het nog zover komen dat jij je kinderen aan de ’goede zaak’ mag opofferen zodra de Oekraïners de hunne hebben opgesoupeerd (sorry voor de woordkeuze).
Ze vechten tenminste voor hun vrijheid. Jij hebt geen idee wat vrijheid is. Jij zou blijkbaar liever een slaaf in een dicatuur zijn dan te vechten voor je land, je cultuur, je vrijheid van Godsdienst, meningsuiting enz.
En ondertussen ben je al door de actualiteit ingehaald gezien de betrokkenheid van de held Zelensky maar dat maakt jou waarschijnlijk niet uit omdat alles geoorloofd moet zijn in strijd tegen Rusland. Deze actie is in weze gewoon een oorlogsverklaring aan west Europa. Ik leg af en toe een link met WW2, ik krijg iedere keer het idee dat je snel de kant van Duitsland zou hebben gekozen want je roept precies dezelfde dingen als die tak toen riep. “Je gaat
toch niet je leven of dat van je kidneren wagen voor je vrijheid”. Hoeveel mensen deden dat 80 jaar geleden? En dan moet ik iedere keer weer denken aan “hij die voor tirannen zwicht”. Jij stuurt daar constant op aan. Geef je gewoon over aan Poetin, straks ga je nog dood in de strijd tegen hem….
En dat we minder afhankelijk zouden moeten zijn van Russisch gas is niet aan jou Marnix. Met name de Duitse economie wordt zwaar geraakt door dit gedoe en dat heeft sociaal economisch hele grote consequenties die jij helemaal niet kan overzien.
Klets niet. Zo slecht gaat het niet met de Duitse economie dit jaar. De afgelopen twee jaar was er wat stagnatie maar er is momenteel weer groei. En die stagnatie had weinig met gasprijzen te maken, vooral met andere zaken. Sterker nog, ruim voor de Russische invasie was de krimp al voorspeld. Maar ja, zoals ik al zei, je verdraait de boel graag om je pro-Russische verhaal te kunnen onderstrepen.
En dan hebben we het nog niet eens over de korte en lange termijn gehad. Als je zo afhankelijk bent van een dictatuur die zo andere landen binnenvalt en als je daar kritiek op hebt dreigt de gaslevering te stoppen kan je beter sorgen
dat je minder afhankelijk daarvan wordt.
Juist die onzekerheid is slecht voor de economie en op de iets langere termijn is het juist veel beter voor de economie als je een betrouwbare gasleverancier hebt dan een onbetrouwbare. Het is juist goed, oom economisch dat we veel minder afhankelijk worden van Rusland.