pindas83 schreef:Nou nou je mag wel wat minder hoog van de toren blazen hoor. Ik heb geen belang bij uitbreiding van Russisch grondgebied hoor dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt
Klinkt toch wel enigszing als egoisme. Jij hebt er geen probleem mee als Oekraine Russisch wordt, zolang het een ver van je bed show blijft intereseert het je niet, maar als het je geld kost vind je het ineens vervelend worden.
pindas83 schreef:Ben ik ook niet zo bang voor.
Logisch, vanuit onze relatief veilige NAVO landen...
pindas83 schreef:Dat hysterische gedoe dat Rusland ook wel even Polen in zou pakken enzo… ze hebben al moeite met een paar provincies in Oekraïne.
Dat Rusland zich verkeken heeft op Oekraine is een feit. Maar ieder land wat door een ander land wordt ingenomen, geannexeerd, gebombardeerd, uitgemoord of vernietigd is er één te veel. En daarom verdient Oekraine onze volledige steun.
pindas83 schreef:Maar iedereen moet maar bang gemaakt (of gehouden) worden zodat er draagvlak voor wapenleverancies blijft bestaan. Zolang dat duurt gaan er steeds meer Oekraïners de gehaktmolen in.
Als je Rusland zijn zin geeft leven die mensen onder een dictatuur, dus wat dat betreft is het kiezen uit twee kwaden. Waar die dictatuur jouw voorkeur heeft omdat het je geen geld kost.
pindas83 schreef:Als je niet bereid bent te onderhandelen gaat kan het nog zover komen dat jij je kinderen aan de ’goede zaak’ mag opofferen zodra de Oekraïners de hunne hebben opgesoupeerd (sorry voor de woordkeuze).
Natuurlijk moet de bereidheid er zijn om te onderhandelen. Maar wellicht is je opgevallen dat die bereidheid er juist aan Russische zijde niet is? Stellen dat er onderhandeld kan worden, maar dat dat pas gedaan kan worden als al je eisen ingewilligd zijn is niet hetzelfde als "willen onderhandelen". Als jij een nieuwe auto koopt, en de verkoper zegt: we kunnen onderhandelen over de prijs, maar alleen als jij vooraf verklaart dat je 120% van de vraagprijs betaalt, en onder ede verklaart dat het voertuig van mij blijft, en ik de enige ben die beslist wanneer jij ermee mag rijden kunnen we gaan praten beschouw jij dat vast ook niet als een erg warme uitnodiging om een bakje koffie te komen drinken en de details door te spreken, of wel?
En als de geallieerden de "pindas83" mentaliteit hadden gehad had jij nu Duits gesproken in een volledig jodenvrij Europa, waar je niet hoefde te stemmen, en tegen de muur ging als je het niet met de grote baas in Berlijn eens was.
Gelukkig hebben de geallieerden indertijd wél ingegrepen, maar ik vermoed dat de mensen die indertijd op de Normandische stranden, in de Ardennen of bij Arnhem hun leven gaven voor de zaak waarin zij geloofden niet trots op jouw opmerkingen zouden zijn geweest.
pindas83 schreef:En ondertussen ben je al door de actualiteit ingehaald gezien de betrokkenheid van de held Zelensky maar dat maakt jou waarschijnlijk niet uit omdat alles geoorloofd moet zijn in strijd tegen Rusland. Deze actie is in weze gewoon een oorlogsverklaring aan west Europa.
Gelukkig maakt jouw held Putin nooit fouten. Bovendien: als ik de oorlogstaal richting het westen vanuit Moskou hoor (met dreigementen over kernbommen op specifieke doelen (waarvan 1 in Nederland) en dergelijke) Is een vrijbrief voor
Adolf Hitler Vladimir Putin een stuk enger dan de retoriek vanuit Zelenski.
Daarnaast: als de huidige meldingen in het nieuws kloppen heeft Zelenski over deze actie zijn veto uitgesproken, en is hij niet betrokken.
En hoe ik een aanslag op een pijpleiding als oorlogsverklaring moet zien is me ook niet helder. Wat dat betreft kwam MH17 daar meer in de buurt (maar laat me raden, dat zie jij ook nog steeds niet als een fout vanuit Rusland?)
pindas83 schreef:En dat we minder afhankelijk zouden moeten zijn van Russisch gas is niet aan jou Marnix. Met name de Duitse economie wordt zwaar geraakt door dit gedoe en dat heeft sociaal economisch hele grote consequenties die jij helemaal niet kan overzien.
En jij kunt die gevolgen wél overzien? Dat vind ik ongelofelijk knap van je...
Feit is vooralsnog dat Duitsland gewoon doordraait, ook zonder de levering via Nordstream (en pijpleiding die overigens nog niet eens in in gebruik genomen was...).
En feit is dat Rusland inmiddels toch wel wat moeite heeft om de financien rond te breien, omdat ze het gas niet tegen de Duitse prijs kunnen slijten.
Daarnaast: de gasembargo's voor Rusland waren al afgekondigd, dus op het moment dat Nordstream opgeblazen werd was er al geen sprake meer van Russisch gas om de Duitse economie van brandstof te voorzien.
En laten we eerlijk zijn, de Nordstream leiding was in Europa best controversieel, en dat we onze afhankelijkheid van een dictator in Moskou aan het afbouwen zijn is een erg prettig neveneffect.
Hier zijn we helemaal niet afhankelijk van Russisch gas, en dat is een voorbeeld wat meer Europese landen hadden moeten volgen.
En nog een laatste positief neveneffect: als Nordstream hersteld moet worden, of zeelfs opnieuw aangelegd moet worden: van de 5 bedrijven wereldwijd die technisch in staat zijn dit voor elkaar te boksen zijn er 3 Nederlands, het is dus in dat geval waarschijnlijk een steun in de rug voor de Nederlandse economie...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.