StillAwake schreef:Overigens zeg ik niet dat Rusland het expres gedaan heeft, de theorie dat de dam vanwege de waterdruk in het voorjaar bezweken is vanwege eerder veroorzaakte schade (oorlogsschade, dus de schuld van de agressor) is in mijn ogen ook nog steeds plausibel.
De maximale waterhoogte die de dam zou moeten kunnen tegenhouden is 25 meter boven zeeniveau. Het niveau ten tijde van de breuk was 17,5 meter, dus ruim daaronder. Bovendien is deze dam ontworpen om enorme schade van buitenaf te kunnen weerstaan. De Oekraieners hebben er inderdaad een paar HIMARS raketten op laten vallen, maar dat was alleen op het wegdek en dat richtte maar beperkte schade aan. Je krijgt er een paar gaten mee in de weg waardoor het verkeer wordt belemmerd en dat was ook het doel, maar de stuwdam zelf had nauwelijks schade.
De enige manier waarop je deze dam zou kunnen verwoesten, is van binnenuit. Russische soldaten hebben zelf al toegegeven dat ze de dam hadden ondermijnd en hadden ook de intentie om die tzt op te blazen, dus dit lijkt me de meest logische verklaring.
Nog een saillant detail: vlak voordat de stuwdam werd opgeblazen, heeft Rusland een
decreet aangenomen die het verbiedt om het opblazen van hydrotechnische installaties te onderzoeken. Hoe toevallig nou toch...
Dit is zo goed als een erkenning dat ze erachter zitten.
Terwijl Oekraine de eigen bevolking evacueert uit hun ondergelopen huizen, worden deze mensen beschoten door de Russen. Hier een
twitterdraadje van een Nederlander die in Kherson woonachtig is/was.
StillAwake schreef:Die watervoorziening naar de Krim is dan een typisch geval van jammer dan.
Die watervoorziening is vooral bedoeld voor de landbouw en ik heb begrepen dat de waterreservoirs op de Krim zelf voor 80% gevuld zijn. De Russen kunnen er dus wel even mee vooruit.
StillAwake schreef:Dat Rusland ontkent zegt neit zo heel veel, officieel ontkennen ze zelfs nog steeds dat ze in oorlog zijn.
In deze regio wordt iets pas als waar gezien als het Kremlin het officieel ontkend heeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)