Dorpeling schreef:Eigenlijk moet ik hier niet op ingaan, maar ik kan het niet laten. Je begrijpt nog steeds het belang van een kerkdienst niet boven een voetbalwedstrijd? En de predikant waarvan de tekst geknipt en uit z'n verband gehaald werd? Ik heb me nooit laten testen voor een vakantie trouwens. Wel omdat ik anders m'n kind op de parkeerplaats van het zwembad moest aankleden. In de winter.
Nou, ik begrijp nog steeds niet dat jij het prima vond dat ongevaccineerden minder rechten verdienden, achteraan moesten sluiten voor een ICbed en dat men best ontslag mocht krijgen als ze geen vaccinatie willen. Sterker nog, je eigen werknemer ontslagen hebt om die reden.
Wat betreft de rest, dus eigenlijk stel je Oekrainers die niet willen vechten gelijk met NSBers of lafaards. Duidelijk. En Russen die niet willen vechten zijn helden zeker?
Misschien hebben ze van beide kanten gewoon geen doodswens en zien ze het niet zitten om als kanonnenvoer gebruikt te worden. Zolang je veilig achter een scherm kunt blijven zitten is oordelen makkelijk.
Laten we deze discussie niet opnieuw gaan voeren, maar ik zie het belang van een kerkdienst boven dat van een voetbalwedstrijd zeker wel.
Ik ben echter ook oud en wijs genoeg om te beseffen dat dat voor veel mensen juist andersom ligt.
En laten we eerlijk zijn: een kerkdienst is gemakkelijker digitaal te houden dan een wedstrijd
En voor wat betreft het besmettingsrisico: ik denk niet dat het virus een wezenlijk verschil zag tussen beide bijeenkomsten, en daarbij verwacht ik dat in kerkdiensten meer kwetsbare ouderen zitten dan in de meeste stadions.
Dat ik een werknemer heb moeten ontslaan omdat hij vanwege zijn vaccinatieweigering niet kon werken ging me oprecht aan het hart, maar stond los van mijn persoonlijke mening. Werkweigering is grond voor staande voet, en dat hebben we dan ook gedaan.
Als het vele reizen onderdeel van je beroep is, en je kiest ervoor niet te kunnen reizen kan ik daar helaas nog steeds niks anders van maken.
En achteraansluiten voor een IC-bed: ik zou dat willen omdraaien: nu stonden juist andere mensen achteraan. Mensen die daar neit voor gekozen hadden. Dan lijkt het mij beter om de IC-druk te verlagen door de voorangsregels te veranderen.
Maar dat staat redelijk los van dit onderwerp, dus deze discussie voeren we niet verder.
Jij stelde dat er ook Oekraïners zijn die liever aan Rusland onderworpen zijn dan dat ze geconfronteerd worden met bloedvergieten.
In reactie daarop heb ik gesteld dat dat in WOII ook in Nederland gold. Niet alleen onder de pro-Duitse NSB. We moeten namelijk concluderen dat slechts een héél kleine minderheid het verzet in ging.
Dat maakt het ingrijpen van de geallieerden niet minder noodzakelijk (ik neem tenminste aan dat we het eens zijn als ik stel dat Hitler en de Nazi's hier niks te zoeken hadden), het illustreert alleen dat in Nederland een heleboel mensen wel met de situatie konden leven.
Nergens heb ik een Oekraïner die niet wil vechten voor NSB-er of laffaard uitgemaakt. Echt nergens.
En net zo min maak ik een rus die niet wil vechten voor held uit. Aan beide kanten van de lijn worden levens opgeofferd ter eer en meerdere glorie van Putin, en aan beide kanten zit niemand daarop te wachten (afgezien van een kleine kring van vertrouwelingen om Putin heen).
Ik stel alleen maar dat het feit dat niet iedere Oekraïner wil vechten, dat er een minderheid is die liever onder Russisch bewind leeft dan in een oorlog, en dat een enkeling zelfs pro-russisch is niet wegneemt dat Putin de agressor is, en dat je een agressor nooit zijn zin moet geven. Nooit.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.