Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 17 mar 2023 17:00

Er loopt nu een arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof tegen Poetin vanwege het illegaal deporteren van kinderen uit Oekraine. Dat is inderdaad een oorlogsmisdaad.
Rusland heeft de erkenning van dit Strafhof ingetrokken, dus in de praktijk zal er voorlopig niet zoveel van terecht komen, maar het is een signaal dat Poetin nu in een groot aantal landen persona non grata is. Datzelfde geldt voor een aantal generaals en ministers in zijn regime, die ook een aantal aanklachten tegemoet kunnen zien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2023 09:21

elbert schreef:Er loopt nu een arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof tegen Poetin vanwege het illegaal deporteren van kinderen uit Oekraine. Dat is inderdaad een oorlogsmisdaad.
Rusland heeft de erkenning van dit Strafhof ingetrokken, dus in de praktijk zal er voorlopig niet zoveel van terecht komen, maar het is een signaal dat Poetin nu in een groot aantal landen persona non grata is. Datzelfde geldt voor een aantal generaals en ministers in zijn regime, die ook een aantal aanklachten tegemoet kunnen zien.

Lijkt me nogal een wassen neus, ten eerste komt die man toch al nooit buiten Rusland, ten tweede zie ik maar weinig landen het lef hebben om hem daadwerkelijk op te pakken mocht hij zich onverhoopt binnen hun landsgrenzen bevinden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 20 mar 2023 09:26

StillAwake schreef: Ik had het niet over de dwangregels, maar over het gegeven dat (correct me if I'm wrong) je voor je vakantie gratis wilde kunnen testen, terwijl die testen daar niet voor bedoeld waren, dat je het prima vond dat voetbalstadions dicht waren, maar met verve de openstelling van kerken verdedigde, en dat je een predikant die daar echt hele vuile dingen over zei te vuur en te zwaard verdedigde. Of de maatregelen het collectief belang dienden stond daar los van.

Natuurlijk zijn er mensen die liever neit wilden vechtne. Net zoals in WOll niet iedereen stond te springen om het verzet in te gaan, en clubs als NSB ook gewoon pro-Duitse leden hadden.

De overgrote meerderheid van de Oekraïners daarentegen ziet de Russen liever gaan dan komen.

Eigenlijk moet ik hier niet op ingaan, maar ik kan het niet laten. Je begrijpt nog steeds het belang van een kerkdienst niet boven een voetbalwedstrijd? En de predikant waarvan de tekst geknipt en uit z'n verband gehaald werd? Ik heb me nooit laten testen voor een vakantie trouwens. Wel omdat ik anders m'n kind op de parkeerplaats van het zwembad moest aankleden. In de winter.
Nou, ik begrijp nog steeds niet dat jij het prima vond dat ongevaccineerden minder rechten verdienden, achteraan moesten sluiten voor een ICbed en dat men best ontslag mocht krijgen als ze geen vaccinatie willen. Sterker nog, je eigen werknemer ontslagen hebt om die reden.

Wat betreft de rest, dus eigenlijk stel je Oekrainers die niet willen vechten gelijk met NSBers of lafaards. Duidelijk. En Russen die niet willen vechten zijn helden zeker?

Misschien hebben ze van beide kanten gewoon geen doodswens en zien ze het niet zitten om als kanonnenvoer gebruikt te worden. Zolang je veilig achter een scherm kunt blijven zitten is oordelen makkelijk.
Laatst gewijzigd door Dorpeling op 20 mar 2023 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 20 mar 2023 09:36

StillAwake schreef:Lijkt me nogal een wassen neus, ten eerste komt die man toch al nooit buiten Rusland, ten tweede zie ik maar weinig landen het lef hebben om hem daadwerkelijk op te pakken mocht hij zich onverhoopt binnen hun landsgrenzen bevinden.
Het is iets belangrijker dan dat. Er zijn 123 landen in de wereld die aangesloten zijn bij het internationaal strafhof, waaronder alle landen in Zuid-Amerika en flink wat landen in Afrika. Dat zijn landen waar Rusland politieke en economische steun bij zoekt. Dat wordt nu heel lastig. Bovendien heeft dit arrestatiebevel wellicht gevolgen voor de interne Russische politiek. Want degenen die de orders van Poetin volgen, weten nu dat zij mogelijk ook een arrestatiebevel tegemoet kunnen zien. Aangezien nogal wat Russische politici graag in het westen verblijven (evenals hun kinderen die er vaak naar school gaan!), geeft dat misschien toch aanleiding om nog eens na te denken of Poetin nou wel de man is die ze tot het bittere eind moeten volgen. Dus hoewel ik het er mee eens ben dat dit arrestatiebevel niet direct gevolgen heeft, hebben de Russen wel een extra reden om naar een andere president uit te kijken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2023 10:56

Dorpeling schreef:Eigenlijk moet ik hier niet op ingaan, maar ik kan het niet laten. Je begrijpt nog steeds het belang van een kerkdienst niet boven een voetbalwedstrijd? En de predikant waarvan de tekst geknipt en uit z'n verband gehaald werd? Ik heb me nooit laten testen voor een vakantie trouwens. Wel omdat ik anders m'n kind op de parkeerplaats van het zwembad moest aankleden. In de winter.
Nou, ik begrijp nog steeds niet dat jij het prima vond dat ongevaccineerden minder rechten verdienden, achteraan moesten sluiten voor een ICbed en dat men best ontslag mocht krijgen als ze geen vaccinatie willen. Sterker nog, je eigen werknemer ontslagen hebt om die reden.

Wat betreft de rest, dus eigenlijk stel je Oekrainers die niet willen vechten gelijk met NSBers of lafaards. Duidelijk. En Russen die niet willen vechten zijn helden zeker?

Misschien hebben ze van beide kanten gewoon geen doodswens en zien ze het niet zitten om als kanonnenvoer gebruikt te worden. Zolang je veilig achter een scherm kunt blijven zitten is oordelen makkelijk.


Niemand zegt dat iedereen in de oorlog in het verzet zou moeten of anders fout was, of dat iedere Oekraïner die niet vecht een lafaard is. Je praat om het essentiële punt heen, namelijk wat er precies te onderhandelen valt als Rusland weigert Oekraïne te verlaten. Want iedereen hoopt op een diplomatieke oplossing, maar die is er alleen als Rusland de strijd staakt en teruggeeft wat niet van hen is. En dat willen ze juist niet. Dat probeerde ik met het voorbeeld van de tuinen duidelijk te maken want als dat bij jou zou gebeuren zou je ook niet zeggen: Ik ga wel onderhandelen en sta dan een stuk van mijn tuin aan de buurman af. En dat is hier in het groot ook aan de gang. Net als dat het niemand in WW2 zei: Er vallen zoveel slachtoffers, laten we maar onderhandelen met de Duitsers, krijgen zij een deel van Europa en een ander deel niet. Hoe verschrikkelijk oorlog ook is, dat was geen oplossing en is het nu ook niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor naamloos » 20 mar 2023 14:07

Dorpeling schreef:Eigenlijk moet ik hier niet op ingaan, maar ik kan het niet laten. Je begrijpt nog steeds het belang van een kerkdienst niet boven een voetbalwedstrijd?

Ik kan het ook even niet laten: Ik denk dat het eerder dat het virus geen geen onderscheid maakt tussen het belang van een kerkdienst en een voetbalwedstrijd.
Het ging om de bestrijding van het virus, niet om wat belangrijker is een kerkdienst of een voetbalwedstrijd.

Nou, terug maar weer naar het Poetinvirus. Volgens mij wil ie ook liefst een pandemie.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2023 13:25

Dorpeling schreef:Eigenlijk moet ik hier niet op ingaan, maar ik kan het niet laten. Je begrijpt nog steeds het belang van een kerkdienst niet boven een voetbalwedstrijd? En de predikant waarvan de tekst geknipt en uit z'n verband gehaald werd? Ik heb me nooit laten testen voor een vakantie trouwens. Wel omdat ik anders m'n kind op de parkeerplaats van het zwembad moest aankleden. In de winter.
Nou, ik begrijp nog steeds niet dat jij het prima vond dat ongevaccineerden minder rechten verdienden, achteraan moesten sluiten voor een ICbed en dat men best ontslag mocht krijgen als ze geen vaccinatie willen. Sterker nog, je eigen werknemer ontslagen hebt om die reden.

Wat betreft de rest, dus eigenlijk stel je Oekrainers die niet willen vechten gelijk met NSBers of lafaards. Duidelijk. En Russen die niet willen vechten zijn helden zeker?

Misschien hebben ze van beide kanten gewoon geen doodswens en zien ze het niet zitten om als kanonnenvoer gebruikt te worden. Zolang je veilig achter een scherm kunt blijven zitten is oordelen makkelijk.

Laten we deze discussie niet opnieuw gaan voeren, maar ik zie het belang van een kerkdienst boven dat van een voetbalwedstrijd zeker wel.
Ik ben echter ook oud en wijs genoeg om te beseffen dat dat voor veel mensen juist andersom ligt.

En laten we eerlijk zijn: een kerkdienst is gemakkelijker digitaal te houden dan een wedstrijd ;-)
En voor wat betreft het besmettingsrisico: ik denk niet dat het virus een wezenlijk verschil zag tussen beide bijeenkomsten, en daarbij verwacht ik dat in kerkdiensten meer kwetsbare ouderen zitten dan in de meeste stadions.

Dat ik een werknemer heb moeten ontslaan omdat hij vanwege zijn vaccinatieweigering niet kon werken ging me oprecht aan het hart, maar stond los van mijn persoonlijke mening. Werkweigering is grond voor staande voet, en dat hebben we dan ook gedaan.
Als het vele reizen onderdeel van je beroep is, en je kiest ervoor niet te kunnen reizen kan ik daar helaas nog steeds niks anders van maken.
En achteraansluiten voor een IC-bed: ik zou dat willen omdraaien: nu stonden juist andere mensen achteraan. Mensen die daar neit voor gekozen hadden. Dan lijkt het mij beter om de IC-druk te verlagen door de voorangsregels te veranderen.

Maar dat staat redelijk los van dit onderwerp, dus deze discussie voeren we niet verder.

Jij stelde dat er ook Oekraïners zijn die liever aan Rusland onderworpen zijn dan dat ze geconfronteerd worden met bloedvergieten.
In reactie daarop heb ik gesteld dat dat in WOII ook in Nederland gold. Niet alleen onder de pro-Duitse NSB. We moeten namelijk concluderen dat slechts een héél kleine minderheid het verzet in ging.
Dat maakt het ingrijpen van de geallieerden niet minder noodzakelijk (ik neem tenminste aan dat we het eens zijn als ik stel dat Hitler en de Nazi's hier niks te zoeken hadden), het illustreert alleen dat in Nederland een heleboel mensen wel met de situatie konden leven.

Nergens heb ik een Oekraïner die niet wil vechten voor NSB-er of laffaard uitgemaakt. Echt nergens.
En net zo min maak ik een rus die niet wil vechten voor held uit. Aan beide kanten van de lijn worden levens opgeofferd ter eer en meerdere glorie van Putin, en aan beide kanten zit niemand daarop te wachten (afgezien van een kleine kring van vertrouwelingen om Putin heen).

Ik stel alleen maar dat het feit dat niet iedere Oekraïner wil vechten, dat er een minderheid is die liever onder Russisch bewind leeft dan in een oorlog, en dat een enkeling zelfs pro-russisch is niet wegneemt dat Putin de agressor is, en dat je een agressor nooit zijn zin moet geven. Nooit.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Dorpeling » 23 mar 2023 10:18

StillAwake schreef:Maar dat staat redelijk los van dit onderwerp, dus deze discussie voeren we niet verder.

Eens.

Ik stel alleen maar dat het feit dat niet iedere Oekraïner wil vechten, dat er een minderheid is die liever onder Russisch bewind leeft dan in een oorlog, en dat een enkeling zelfs pro-russisch is niet wegneemt dat Putin de agressor is, en dat je een agressor nooit zijn zin moet geven. Nooit.

Gedeeltelijk eens, het is niet Oekraine ten koste van alles. Mensenlevens zijn een hele hoge prijs om te betalen.
Daarnaast denk ik dat het vooral verstandig is om in te zetten op het behoud van de grond die na 24 februari ingenomen is, maar niets meer. Dus niet de Krim of aanvallen op Rusland zelf. We moeten reeel blijven en de situatie wordt dusdanig onvoorspelbaar wanneer Poetin zich rechtstreeks bedreigd gaat voelen, dat de kans op nuclaire escalatie steeds groter wordt. Is dat het risico waard?
Het onderhouden van contact met Poetin blijft hoe dan ook van groot belang. Ik hoop nog steeds op onderhandelingen, dat is echt de enige uitweg.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2023 11:07

Dorpeling schreef:Eens.


Gedeeltelijk eens, het is niet Oekraine ten koste van alles. Mensenlevens zijn een hele hoge prijs om te betalen.
Daarnaast denk ik dat het vooral verstandig is om in te zetten op het behoud van de grond die na 24 februari ingenomen is, maar niets meer. Dus niet de Krim of aanvallen op Rusland zelf. We moeten reeel blijven en de situatie wordt dusdanig onvoorspelbaar wanneer Poetin zich rechtstreeks bedreigd gaat voelen, dat de kans op nuclaire escalatie steeds groter wordt. Is dat het risico waard?
Het onderhouden van contact met Poetin blijft hoe dan ook van groot belang. Ik hoop nog steeds op onderhandelingen, dat is echt de enige uitweg.


Niemand heeft ook gezegd dat we Rusland zelf moeten aanvallen. Wat de Krim betreft is het een iets ander verhaal, dat is 9 jaar terug net zo illegaal van Oekraïne afgepakt als de regio's in het oosten van Oekraïne nu, maar daar valt denk ik nog wel over te praten. Het probleem is dat je telkens roept dat er geen steun moet zijn maar dat de partijen moeten onderhandelen, maar dat Rusland niet akkoord gaat met de eisen die je zelf noemt: terug naar de grenzen zoals die er in februari 2022 zijn. Want dan zou Rusland niks hebben bereikt met de oorlog en zou dat voor Poetin een nederlaag zijn. Dat wil hij niet. Maar daardoor valt er niet zoveel te onderhandelen want Poetin belonen voor zijn agressie met een deel van de bezette gebieden is vanuit ieder ander fatsoenlijk perspectief ook ondenkbaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 23 mar 2023 15:14

Dorpeling schreef:Eens.


Gedeeltelijk eens, het is niet Oekraine ten koste van alles. Mensenlevens zijn een hele hoge prijs om te betalen.
Dat klopt. De hoogste prijs zelfs. Maar vrijheid is dan ook een heel duur iets.
en ook een heel waardevol iets
Aan de andere kant: als Stalin werkelijk Putin's grote voorbeeld is, hoe veilig zijn de levens van etnische Oekraïners dan nadat Oekraïne onderdeel van de nieuwe USSR geworden is? Besef dat Stalin meer doden op zijn geweten heeft als Adolf Hitler, met dit verschil dat Stalin een heel groot deel van zijn slachtoffers in "vredestijd" gemaakt heeft.
Google eens op wat Staling met de Krim-tataren gedaan heeft (en ja: dat is diezelfde Krim)...
dorpeling schreef:Daarnaast denk ik dat het vooral verstandig is om in te zetten op het behoud van de grond die na 24 februari ingenomen is, maar niets meer. Dus niet de Krim of aanvallen op Rusland zelf.
Aanvallen op Rusland zelf is ook nooit ter prake geweest, en volgens mij heeft Oekraïne ook helemaal geen teritoriale aspiraties richting Rusland.
De Krim daarentegen is (welliswaar eerder dan 24 februari) van Oekraïne afgepakt, dus zou ook weer terug moeten bij Oekraïne.
De ellende is alleen dat Putin in dat geval de grote verliezer is van dit hele verhaal, en hij dat niet zal accepteren.

Maar om hem nu als een verwende kleuter zijn zin maar te geven, om zijn ego heel te houden: dat is Chamberlain ook overkomen toen Hitler een stuk van Tsjechoslowakije wilde hebben...
En we weten allemaal hoe het verder gegaan is.
En hoewel ik meestal nogal huiverig ben om mensen met Hitler te vergelijken, ik denk dat de parallellen bij Putin wél vrij sterk zichtbaar zijn.
dorpeling schreef: We moeten reeel blijven en de situatie wordt dusdanig onvoorspelbaar wanneer Poetin zich rechtstreeks bedreigd gaat voelen, dat de kans op nuclaire escalatie steeds groter wordt. Is dat het risico waard?
Wellicht is dat inderdaad het risico niet waard. Maar om nu een groot stuk van Europa aan Putin te geven omdat hij zo'n rode knop op zijn bureau heeft gaat ook wat ver. Het gaat om mensen, het gaat om vrijheid in plaats van een spelletje Risk...
dorpeling schreef:Het onderhouden van contact met Poetin blijft hoe dan ook van groot belang. Ik hoop nog steeds op onderhandelingen, dat is echt de enige uitweg.
Klopt, dat is de enige uitweg, maar dat gaat pas werken als Putin bereid is om te onderhandelen.
En zolang die bereidheid er nog niet is heeft het weinig zin om alvast op die onderhandelingen voor te gaan sorteren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 23 mar 2023 16:25

Rusland haalt nu zelfs stokoude T-54 tanks uit de opslag omdat het veel meer tanks verliest dan het kan bijbouwen.
Op deze foto links een Britse Challenger 2 tank waarvan Oekraïne er minstens 14 en volgens sommige berichten 28 zal ontvangen. Rechts een T-54 tank.
Het verschil is eh... groot.
Afbeelding

De Russen zijn er nog steeds niet in geslaagd om Bachmoet te veroveren. Sterker nog: het offensief daar lijkt nu helemaal vastgelopen te zijn. Ze hebben de oostelijke rand van het stadje in handen en bovendien een stukje ten noorden en ten zuiden, maar verder lijken ze niet te komen. De verliezen zijn zo hoog dat het offensief momenteel niet verderkomt. Het is voor beide kanten een afschuwelijke gehaktmolen, al schijnen de verliezen voor de Russen daar veel hoger te liggen dan voor de Oekraïeners. Vandaar ook dat de Oekraïense generale staf besloot om in deze stad stand te willen houden.

Ondertussen is Oekraïne druk bezig om gedoneerde MIGS (van Slowakije en Polen), tanks (Leopards, Challengers en sovjetvarianten) en gevechtsvoertuigen (Bradleys, CV-90s, Marders en AMX-10RC) samen te voegen tot een strijdmacht die later dit voorjaar een offensief uit moet voeren om de Russen in het zuidoosten van Oekraïne terug te dringen. Naar mijn inschatting zullen de voorbereidingen daarvoor nog wel minstens een maand gaan duren, maar daarna wordt het wel spannend hoe ver ze met dat offensief gaan komen en of de oorlog daarmee in een beslissende fase terechtkomt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2023 17:47

StillAwake schreef:En zolang die bereidheid er nog niet is heeft het weinig zin om alvast op die onderhandelingen voor te gaan sorteren.


Plus dat het grootste manco is dat Dorpeling telkens zegt: Onderhandelingen in plaats van steun.

Maar zonder die steun had het er heel anders uitgezien en was de onderhandelingspositie van Oekraïne veel slechter geweest. Daarom is die steun juist heel belangrijk zodat er redelijk eisen aan Rusland gesteld kunnen worden. Waar ze niet mee akkoord gaan uiteraard.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 24 mar 2023 09:40

Marnix schreef:Plus dat het grootste manco is dat Dorpeling telkens zegt: Onderhandelingen in plaats van steun.

Maar zonder die steun had het er heel anders uitgezien en was de onderhandelingspositie van Oekraïne veel slechter geweest. Daarom is die steun juist heel belangrijk zodat er redelijk eisen aan Rusland gesteld kunnen worden. Waar ze niet mee akkoord gaan uiteraard.

Als we geen steun hadden gegeven als Navo zijnde hadden we nu mogen onderhandelen over de status van Helsinki in plaats van die van Kiyv ben ik bang.
Ik ken Rusland een klein beetje (al is Murmansk niet maatgevend voor de rest van dit immense land), maar waar ik zat maakte men altijd het grapje dat de Finse landcode (SF) voor Sovjet-Finland staat.
En als ik Putin zo inschat zou hij niet stoppen na de verovering van Oekraïne.
Strategisch is Oekraïne wel het belangrijkst, omdat Rusland buiten Novorossiejsk geen havensteden aan de Zwarte zee had.
Maar Oekraïne is geen eindstation in de kop van Putin vermoed ik.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor elbert » 24 mar 2023 13:36

StillAwake schreef:Als we geen steun hadden gegeven als Navo zijnde hadden we nu mogen onderhandelen over de status van Helsinki in plaats van die van Kiyv ben ik bang.
De Finnen kennende, zouden de Russen dan nu over Sint-Petersburg moeten onderhandelen. :) Het Finse leger is net als het Oekraïense leger, alleen dan met betere wapens en training. Sinds WO2 hebben de Finnen zich steeds op een treffen met de Sovjets/Russen voorbereid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spanning loopt op in Oost Europa/Oorlog in Oekraine

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2023 15:10

elbert schreef:De Finnen kennende, zouden de Russen dan nu over Sint-Petersburg moeten onderhandelen. :) Het Finse leger is net als het Oekraïense leger, alleen dan met betere wapens en training. Sinds WO2 hebben de Finnen zich steeds op een treffen met de Sovjets/Russen voorbereid.


Misschien wel, maar onderschat niet dat verdedigen een stuk eenvoudiger is dan aanvallen. Zeker als het om Rusland gaat. Natuurlijk zou Finland die ambitie ook niet hebben, hooguit zouden ze hun eigen landsgrenzen verdedigen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten