Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

LH65
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2021 11:58

Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor LH65 » 26 okt 2021 12:23

Hallo mensen,

Ik heb een vraag over schuldbelijdenis doen (voor de kerkenraad).

Wij zijn een getrouwd stel (voor de wet getrouwd) met even kort opgesomd het volgende verleden:

- man is enkele jaren geleden ongeoorloofd gescheiden en binnen zijn toenmalige kerkverband GerGem onder stille censuur geplaatst
- wegens schenden van de geheimhouding door de kerkenraad en meerdere ernstige beschadigingen van het vertrouwen in de kerkenraad heeft man besloten om zijn bewijs van lidmaatschap op te vragen.
- huidige vrouw afkomstig uit andere gemeente, waar vanwege ervaren onzuiverheden in de leer het lidmaatschap is opgezegd.
- hierdoor enkele jaren als getrouwd stel niet samen bij een kerkelijke gemeente behoord
- na tot volle inzicht van onze schuld en zonden in deze kwestie te zijn gekomen, willen wij ons weer voegen bij een kerkelijke gemeente
- wij beseffen ten volle dat er alsnog schuldbelijdenis afgelegd moet worden door ons
- wij zijn in gesprek getreden met de kerkenraad van een behoudende CGK

en nu de vraag/het dilemma:

De kerkenraad verwacht van ons dat wij schuldbelijdenis gaan afleggen voor de kerkenraad van de gemeente (GerGem) waartoe man bijna 5 jaar geleden behoorde.
Kan iemand ons vertellen of dit een gebruikelijke weg is? Wij kunnen er in Kerkordes niet voldoende over terug vinden.
Maar schuldbelijdenis doen in een andere woonplaats dan waar je nu woont, bij een kerkgemeenschap waartoe je al jaren niet meer behoort lijkt een typische gang van zaken?
Zou deze schuldbelijdenis niet afgelegd moeten worden voor de kerkenraad van de gemeente waar wij ons nu gemeld hebben?

Wie kan ons op weg helpen met wat handvatten in deze?
Bedankt alvast voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor gravo » 26 okt 2021 13:03

LH65 schreef:Hallo mensen,

Ik heb een vraag over schuldbelijdenis doen (voor de kerkenraad).

Wij zijn een getrouwd stel (voor de wet getrouwd) met even kort opgesomd het volgende verleden:

- man is enkele jaren geleden ongeoorloofd gescheiden en binnen zijn toenmalige kerkverband GerGem onder stille censuur geplaatst
- wegens schenden van de geheimhouding door de kerkenraad en meerdere ernstige beschadigingen van het vertrouwen in de kerkenraad heeft man besloten om zijn bewijs van lidmaatschap op te vragen.
- huidige vrouw afkomstig uit andere gemeente, waar vanwege ervaren onzuiverheden in de leer het lidmaatschap is opgezegd.
- hierdoor enkele jaren als getrouwd stel niet samen bij een kerkelijke gemeente behoord
- na tot volle inzicht van onze schuld en zonden in deze kwestie te zijn gekomen, willen wij ons weer voegen bij een kerkelijke gemeente
- wij beseffen ten volle dat er alsnog schuldbelijdenis afgelegd moet worden door ons
- wij zijn in gesprek getreden met de kerkenraad van een behoudende CGK

en nu de vraag/het dilemma:

De kerkenraad verwacht van ons dat wij schuldbelijdenis gaan afleggen voor de kerkenraad van de gemeente (GerGem) waartoe man bijna 5 jaar geleden behoorde.
Kan iemand ons vertellen of dit een gebruikelijke weg is? Wij kunnen er in Kerkordes niet voldoende over terug vinden.
Maar schuldbelijdenis doen in een andere woonplaats dan waar je nu woont, bij een kerkgemeenschap waartoe je al jaren niet meer behoort lijkt een typische gang van zaken?
Zou deze schuldbelijdenis niet afgelegd moeten worden voor de kerkenraad van de gemeente waar wij ons nu gemeld hebben?

Wie kan ons op weg helpen met wat handvatten in deze?
Bedankt alvast voor jullie reacties.



Poe, wat een martelgang. Het is goed om aan elkaar onze fouten op te biechten. Dat zuivert de verhoudingen.
Maar in dit geval zie ik heel veel leeuwen en beren op de weg. Want als het allemaal waar is wat hier wordt gezegd, dan heeft ook de kerkenraad zich nog voor het een en ander te verontschuldigen.

De verstandigste beslissing was vast en zeker de keuze om het kerkverband te verlaten. De omgang met elkaar wordt in kerken waar men denkt de censuur op deze manier te moeten uitoefenen namelijk vaak gekenmerkt door een behoorlijk machtsverschil tussen "geestelijkheid" en "leken", terwijl dit tegelijkertijd ook handig gecamoufleerd wordt door allerlei vroomheid. Je kunt er door worden vermalen. Afscheid nemen is dan het beste.

Maar wat was dan de grote zonde? Ongeoorloofd gescheiden? En wie bepaalt dan het ongeoorloofde daarvan?
Er wordt gesproken van "onze schuld en zonden". Slaat dat op het feit dat men samen getrouwd is? Of op het feit dat men samen niet meer tot een kerkverband behoorde? Waarom komen jullie zelf terug op iets dat al is afgesloten? En waarom doen jullie dat samen? Wie dwingt jullie daartoe?

Het probleem dat ik met deze verknoopte situaties heb, is dat het altijd via de rotonde van "schuld" moet worden besproken en opgelost. Hoe dan ook moet en zal de schuld centraal worden gesteld en moet er boete worden gedaan. En die schuld wordt altijd één richting op geduwd. Maar de hele onverkwikkelijke klem waarin men dan wordt geduwd komt niet meer ter sprake. Vragen, vragen.

Moest dat middel van censuur wel worden gebruikt?
Is dat een vrijbrief om de sappige verhalen daarover vanuit de kerkenraadskamer te lekken naar gemeenteleden?
Wordt de vrijheid en de vrijwilligheid die er toch is om al dan niet lid te zijn van een kerk soms op onzichtbare wijze ernstig belemmerd, zodat je innerlijk nooit helemaal los komt van dat wat je achter je gelaten hebt?
Waarom gaat een andere kerkenraad dit verleden weer opzichtig omspitten om mensen weer terug te duwen in handen van degenen waar ze nu juist uit gevlucht zijn?
Hoe komt het dat iets je in kerkelijke kring 5 jaar lang kan blijven achtervolgen en dat iedereen die zich in je blikveld bevindt klakkeloos overneemt dat jij schuldig bent en dus nog iets recht te zetten hebt?
En waarom staat men in deze kringen met dat Bijbelgetrouwe hoofd zo graag klaar om zondaars (het zal vast wel weer over overspel en seks gaan) de eerste steen toe te werpen, terwijl men zichzelf veilig waant achter de vrome muur van schijnbare zondeloosheid en uiterlijke oppassendheid?
Wat is de belijdenis dat wij allen zondaars zijn eigenlijk waard?
En waarom komt het bij niemand op om in dit geval te vergeven. Vaak te vergeven. 70 x 7 maal te vergeven?

En waarom worden deze vragen nooit gesteld, maar worden de "schuldigen" wel openbaar aangewezen?

Ik vermoed dat de banden met de orthodoxe kerkverbanden nu (nog) te groot zijn om mijn volgende advies te begrijpen of op te volgen.

Maar ik zou me uit de voeten maken en samen een geheel nieuw kerkverband opzoeken, waarin een gesprek kan plaatsvinden om alles uit het verleden onder ogen te zien en om er ook afstand van te doen. Uiteindelijk kan geen christelijke gemeenschap volhouden dat schuld en zonden het laatste woord hebben. Dat is alleen zo, wanneer de verzoening en vergeving in Christus op afstand worden gehouden. Dan vergaan we in al onze smart en rouw.
En helaas ligt die grote (gepredikte) afstand van de mensen tot het heil in Christus vaak ten grondslag aan dit soort verstoorde verhoudingen en praktijken.
Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven onze schuldenaren. Als die beide zaken uit het gebed des Heeren geen praktijk zijn in de christelijke gemeenschap, verlaat haar dan. Want dan zijn alle uiterlijke godsdienstige praktijken (ja, ook het middel van censuur) slechts menselijke schijnvertoningen.

Maar weet dat de kern van ons christelijk leven de persoonlijke belijdenis is dat wij zondaar zijn en schuldig voor Gods aangezicht, maar dat wij nochtans geloven dat God ons liefheeft en ons van al onze zonden gewassen heeft. Als dat er niet is, houdt alles op.

Zo ver het west verwijderd is van 't oosten,
zo ver heeft Hij, om onze ziel te troosten,
van ons de schuld en zonden weggedaan.


Het christelijk geloof is een geloof van een nieuw begin. Van wedergeboorte, bekering. Ziet het is alles nieuw geworden!
Als die verlossing, die vergeving, die verzoening geen serieus onderwerp van gesprek is in jullie geval, dan is elk verder contact en elk volgend gesprek ijdel. Dan is dat een doodlopende weg. Vandaar mijn advies.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2021 13:33

Pff, ingewikkeld, ik ben geen expert op het gebied van kerkrecht. Maar als jullie geen lid meer zijn van die gemeente vraag ik me af waarom je daar dan wel schuldbelijdenis zou moeten doen. Zou je je weer bij die gemeente aansluiten, dan is dat logisch maar je sluit je bij een andere gemeente aan en dus val je dan ook onder de verantwoording van die kerkenraad.

Daarnaast begrijp ik dat er ook vanuit die kerkenraad onzorgvuldig is omgegaan met wat jullie vertrouwelijk hebben besproken, meerdere ernstige beschadigingen en schenden van geheimhouding. Mag er op dat vlak dat ook geen wederzijdse schuldbelijdenis worden verwacht van betreffende gemeente?

Ik zou dat in ieder geval heel duidelijk maken, dat de reden van de breuk met de vorige gemeente niet alleen door eigen handelen kwam maar ook door hoe de kerkenraad van die gemeente met jullie is omgegaan en dat je daarom ook niet bij hen schuldbelijdenis wil doen maar bij je nieuwe kerkverband, ze hebben jullie immers ernstig beschadigd en de plicht van de KR is om je terecht te wijzen, te vermanen, misschien zelfs te straffen / onder de tucht te plaatsen maar met als doel om mensen te behouden, niet om ze te beschadigen.

Aan de andere kant, als je beseft dat jullie fout zaten kan het geen kwaad om dat ook te belijden, ook als de andere kant geen berouw toont van hun onzorgvuldige handelen. Misschien brengt het een het ander teweeg, wie weet. Maar gezien wat er gebeurd is en jullie daar geen lid meer zijn zou ik daar niet voor bij hen langsgaan, het is niet jullie verantwoording meer. Je zou wel een brief kunnen schrijven waarin je vertelt dat je inziet dat ze het inhoudelijk bij het juiste eind hadden, dat je verkeerd hebt gehandeld en daarvan spijt hebt en ze bedankt dat ze je dat duidelijk hebben willen maken. Dat je daarin ook aangeeft van hun kant gekwetst te zijn en je bij een andere gemeente aansluiting hebt gevonden en ze het goede toewenst. Dan sluit je het gevoelsmatig allicht goed af, heb je dat naar hen uitgesproken. En misschien dat als je dat voorstelt aan de KR van je nieuwe gemeente dat ze dan begrip hebben gezien wat er gebeurd is en ze dit een goede tussenoplossing vinden.

Veel zegen gewenst!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor benefietdiner » 26 okt 2021 16:33

LH65 schreef:en nu de vraag/het dilemma:
LH65 schreef:De kerkenraad verwacht van ons dat wij schuldbelijdenis gaan afleggen voor de kerkenraad van de gemeente (GerGem) waartoe man bijna 5 jaar geleden behoorde.
Dat is juist.
LH65 schreef:Kan iemand ons vertellen of dit een gebruikelijke weg is? Wij kunnen er in Kerkordes niet voldoende over terug vinden.
Het is geen gebruikelijk weg, het is een bijzondere zaak waarbij een kerkenraad een mening kan en mag hebben, dus een voorwaarde en die hebben ze.
LH65 schreef:Maar schuldbelijdenis doen in een andere woonplaats dan waar je nu woont, bij een kerkgemeenschap waartoe je al jaren niet meer behoort lijkt een typische gang van zaken?
Nee je moet schuldbelijdenis doen in de kerk waar je uitgegaan bent.
LH65 schreef:Zou deze schuldbelijdenis niet afgelegd moeten worden voor de kerkenraad van de gemeente waar wij ons nu gemeld hebben?
Nee dat kan niet omdat het niet in die kerk heeft afgespeeld waarvoor je schuldbelijdenis voor wil doen.
LH65 schreef:Wie kan ons op weg helpen met wat handvatten in deze?
De grootste vraag is of je werkelijk hartelijk schuld erkend? Je schreef:
LH65 schreef: na tot volle inzicht van onze schuld en zonden in deze kwestie te zijn gekomen, willen wij ons weer voegen bij een kerkelijke gemeente
Als dat werkelijk zo is ga je je verbinden en onderwerpen aan de tucht van die behoudende CGK, je doet dus weer een belijdenis, dat kan toch niet als je nu al twijfels hebt over de voorwaarde van die behoudende CGK.

Mijn antwoord roept natuurlijk meer vragen op als zij beantwoord.

Ik zou je aanraden om eerst eens een paar jaar naar die behoudende CGK te gaan kerken voordat je daar werkelijk lid wil worden. Dan kun je, na die jaren, werkelijk weten of je standpunt nog steeds de zelfde is.

Veel wijsheid toegewenst.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor Jesaja40 » 26 okt 2021 17:02

LH65 citeert:

Wij zijn een getrouwd stel (voor de wet getrouwd) met even kort opgesomd het volgende verleden:

- man is enkele jaren geleden ongeoorloofd gescheiden en binnen zijn toenmalige kerkverband GerGem onder stille censuur geplaatst
- wegens schenden van de geheimhouding door de kerkenraad en meerdere ernstige beschadigingen van het vertrouwen in de kerkenraad heeft man besloten om zijn bewijs van lidmaatschap op te vragen.
- huidige vrouw afkomstig uit andere gemeente, waar vanwege ervaren onzuiverheden in de leer het lidmaatschap is opgezegd.
- hierdoor enkele jaren als getrouwd stel niet samen bij een kerkelijke gemeente behoord
- na tot volle inzicht van onze schuld en zonden in deze kwestie te zijn gekomen, willen wij ons weer voegen bij een kerkelijke gemeente
- wij beseffen ten volle dat er alsnog schuldbelijdenis afgelegd moet worden door ons
- wij zijn in gesprek getreden met de kerkenraad van een behoudende CGK

en nu de vraag/het dilemma:

De kerkenraad verwacht van ons dat wij schuldbelijdenis gaan afleggen voor de kerkenraad van de gemeente (GerGem) waartoe man bijna 5 jaar geleden behoorde.
Kan iemand ons vertellen of dit een gebruikelijke weg is? Wij kunnen er in Kerkordes niet voldoende over terug vinden.
Maar schuldbelijdenis doen in een andere woonplaats dan waar je nu woont, bij een kerkgemeenschap waartoe je al jaren niet meer behoort lijkt een typische gang van zaken?
Zou deze schuldbelijdenis niet afgelegd moeten worden voor de kerkenraad van de gemeente waar wij ons nu gemeld hebben?


Het ongeoorloofd gescheiden is een term waar ik enigzins moeite mee heb. Dat is een etiket ergens op plakken en in een bepaald (kerkelijk?) hokje plaatsen.
Anders gezegd: hoe kom je van dat etiket af en kom je uit dat hokje. Eerder ben ik geneigd aan te nemen dat een kerkelijk hokje ontstaat als je niet meer voldoet aan de algemene eis van het kerkelijke leven. Eerlijk gezegd is dat de opmaat naar een open censuurstelling. Kerkrechtelijk zullen allerlei gangbare afwijkingen keurig gerubriceerdworden. Met alle respect: dit is toch echt kerkje spelen om personen te dwingen om zich te herschikken in het "gebruikelijke" kerkelijke leven.

Oeps, dan uw opmerking over onzuiverheden in de leer waar uw vrouw afstand heeft genomen van haar vorige gemeente. Vaak is het zo dat men bij het toetreden bij welk kerkverband dan ook wil weten wat de beweegredenen zijn om aan te sluiten. Uw motief om u volledig aan te sluiten geeft u helder weer. Soms is het heel erg moeilijk om in een behoudende gemeente binnen te komen als volwaardig lid. Jullie doopceel wordt opnieuw gelicht en het goede of kwade gerucht over u is bepalend om toegelaten te worden. Het is alsof er een toegangsexamen moet worden afgelegd voor de kerkenraad. U noemt een opgelopen beschadiging op door het naar buiten brengen van vertrouwelijke zaken door de kerkenraad. Een uiterst kwalijke zaak, daarvoor dient de persoon die zijn ambtsgeheim schend van zijn/haar functie worden ontheven.

Ik kan u adviseren: wordt gastlid in uw beoogde nieuwe gemeente. Leef en doe mee met de activiteiten die daar plaats vinden. Wees zeer terughoudend over personen die hun ambtsgeheim hebben misbruikt en u daarmee hebben beschadigd. Leg vooral deze last neer bij de Eeuwige, Die rechtvaardiger is dan hen die zich rechtvaardigen door hun kerkelijke systemen.

Dus schuldbelijdenis bij een nieuwe kerkelijke gemeente is geheel ongewenst. Het is gezien vanuit een kerkelijk standpunt: de vuile was meenemen naar een nieuwe gemeente met het verzoek om die was schoon te krijgen. Daar komen alleen maar tranen van die heel moeilijk opdrogen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor Chaya » 27 okt 2021 13:37

LH65 schreef:
De kerkenraad verwacht van ons dat wij schuldbelijdenis gaan afleggen voor de kerkenraad van de gemeente (GerGem) waartoe man bijna 5 jaar geleden behoorde.
Kan iemand ons vertellen of dit een gebruikelijke weg is? Wij kunnen er in Kerkordes niet voldoende over terug vinden.
Maar schuldbelijdenis doen in een andere woonplaats dan waar je nu woont, bij een kerkgemeenschap waartoe je al jaren niet meer behoort lijkt een typische gang van zaken?
Zou deze schuldbelijdenis niet afgelegd moeten worden voor de kerkenraad van de gemeente waar wij ons nu gemeld hebben?

Wie kan ons op weg helpen met wat handvatten in deze?
Bedankt alvast voor jullie reacties.

Welke kerkenraad bedoel je? Die van de GG waarin jullie lid waren of de toekomstige van de CGK waar je lid wil worden?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2021 15:59

Chaya schreef:Welke kerkenraad bedoel je? Die van de GG waarin jullie lid waren of de toekomstige van de CGK waar je lid wil worden?


De KR van hun nieuwe gemeente (behoudende CGK) zegt dat ze schuldbelijdenis moeten doen bij de KR van hun oude gemeente (die niet netjes met hen en hun info is omgegaan). Dat zou logisch zijn als je toen een schuld zou hebben opgebouwd bij hen. Maar het gaat hier natuurlijk niet om een schuld die je bij mensen hebt maar om een schuld die je bij God hebt en voor belijdenis daarvan hoor je bij de huidige gemeente te zijn, zeker wanneer die andere kerkenraad ook schuld heeft omdat ze onzorgvuldig met je zijn omgegaan. Pastoraal gezien is het dan heel slecht om iemand naar zijn oude gemeente terug te willen sturen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor benefietdiner » 27 okt 2021 16:31

Marnix schreef: Maar het gaat hier natuurlijk niet om een schuld die je bij mensen hebt maar om een schuld die je bij God hebt
Ik verneem daar totaal niets van bij de topicstarter.
Ik hoor over een geopenbaarde schuld en niet over een verborgen schuld.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2021 19:11

benefietdiner schreef:Ik verneem daar totaal niets van bij de topicstarter.
Ik hoor over een geopenbaarde schuld en niet over een verborgen schuld.


Dan heb je toch alsnog een schuld bij God? Als ik zondig heb ik toch per definitie een schuld bij Hem en niet bij de KR? Die ondernemen actie als ik weiger tot inkeer te komen, zijn meer een soort tussenpersoon. Natuurlijk heb je als je mensen verkeerd behandelt ook een schuld bij hen maar dat is dan ook niet bij de KR maar in dit geval bij de eerste partner toch? Of de zonde verborgen of geopenbaard is verandert daar toch niet mee?

Dus bij God je schuld belijden en bij de persoon die je hebt gekwetst is goed. Ik snap sowieso niet zo goed waarom dat bij je kerkenraad zou moeten doen en dan vooral als het om overspel gaat volgens mij, maar als dat al zo is, dan bij de kerkenraad van je huidige gemeente en niet bij die van je oude gemeente die zelf ook ernstig in gebreke is gebleven door niet vertrouwelijk er mee om te gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor StillAwake » 28 okt 2021 08:32

Chaya schreef:Welke kerkenraad bedoel je? Die van de GG waarin jullie lid waren of de toekomstige van de CGK waar je lid wil worden?

Een kerkenraad die je niet vertrouwt omdat je eerdere vertrouwen beschaamd is lijkt mij niet de juiste plaats om schuldbelijdenis te doen.
En als ik eea zo lees lijkt een schuldbelijdenis de andere kant op me eerder op zijn plaats.
De eerdere kerkenraad heeft mensen persoonlijk gekwetst en beschadigd, dat lijkt me persoonlijk zwaarder wegen dan het afwijken van de (veelal niet op de Bijbel, maar op de traditie gebaseerde) regels van een genootschap.

Ik besef terdege dat dit verhaal twee kanten heeft (waarbij slechts 1 kant van het verhaal hier gepresenteerd is), maar als je je hebt onttrokken aan een bepaald genootschap lijkt het me niet juist om dáár schuldbelijdenis te doen.
Het zou, als het van je nieuwe gemeente een eis zou zijn, voor mij een reden zijn om nog even verder te zoeken naar een gemeente.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor benefietdiner » 28 okt 2021 09:38

Marnix schreef:Dan heb je toch alsnog een schuld bij God? Als ik zondig heb ik toch per definitie een schuld bij Hem en niet bij de KR? Die ondernemen actie als ik weiger tot inkeer te komen, zijn meer een soort tussenpersoon. Natuurlijk heb je als je mensen verkeerd behandelt ook een schuld bij hen maar dat is dan ook niet bij de KR maar in dit geval bij de eerste partner toch? Of de zonde verborgen of geopenbaard is verandert daar toch niet mee?

Dus bij God je schuld belijden en bij de persoon die je hebt gekwetst is goed. Ik snap sowieso niet zo goed waarom dat bij je kerkenraad zou moeten doen en dan vooral als het om overspel gaat volgens mij, maar als dat al zo is, dan bij de kerkenraad van je huidige gemeente en niet bij die van je oude gemeente die zelf ook ernstig in gebreke is gebleven door niet vertrouwelijk er mee om te gaan.

De schendig die topicstarter noemt door de kerkenraad van de Ger.Gem. gaat ik niet op in want je kunt geen hoor en wederhoor toepassen. Dat geld ook voor het mentale van de topcistarter, omdat daar ook niets over gezegd wordt. Alleen het fysieke staat gemeld (ik wil schuldbelijdenis doen voor de kerkenraad), vandaar mijn reactie.

Je hebt natuurlijk gelijk dat hier verborgen schuld, schuld bij God, aan vooraf gegaan is maar het wordt niet vermeld.

De kerkenraad is inderdaad een soort tussenpersoon toch vind ik de kerkenraad iets meer dan een tussenpersoon namelijk een afbeelding of plaatje van de Christelijke gemeente in een ambt (bediening). Als er een huwelijk gesloten wordt doe je dat ook voor God én Zijn gemeente. Als er een huwelijksverbond ontsloten wordt doe je dat ook voor God en Zijn gemeente wat dus meestal allen voor dat plaatje gebeurd of voor de het ambt oftewel kerkenraad.

Dus omdat een huwelijk openbaar wordt gesloten wordt het ook openbaar ontsloten voor een kleinere kring de kerkenraad door middel van schuldbelijdenis.
In de tijd van mijn overgrootvader werd dat absoluut niet voor een kerkenraad alleen gedaan maar ook in openbaar voor de gehele gemeente. Misschien is dat ook wel de oorzaak van de velen scheidingen in de Christelijk gemeente. Dit is niet zo’n gemakkelijk materie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor Marnix » 28 okt 2021 10:44

benefietdiner schreef:De schendig die topicstarter noemt door de kerkenraad van de Ger.Gem. gaat ik niet op in want je kunt geen hoor en wederhoor toepassen. Dat geld ook voor het mentale van de topcistarter, omdat daar ook niets over gezegd wordt. Alleen het fysieke staat gemeld (ik wil schuldbelijdenis doen voor de kerkenraad), vandaar mijn reactie.

Je hebt natuurlijk gelijk dat hier verborgen schuld, schuld bij God, aan vooraf gegaan is maar het wordt niet vermeld.

De kerkenraad is inderdaad een soort tussenpersoon toch vind ik de kerkenraad iets meer dan een tussenpersoon namelijk een afbeelding of plaatje van de Christelijke gemeente in een ambt (bediening). Als er een huwelijk gesloten wordt doe je dat ook voor God én Zijn gemeente. Als er een huwelijksverbond ontsloten wordt doe je dat ook voor God en Zijn gemeente wat dus meestal allen voor dat plaatje gebeurd of voor de het ambt oftewel kerkenraad.

Dus omdat een huwelijk openbaar wordt gesloten wordt het ook openbaar ontsloten voor een kleinere kring de kerkenraad door middel van schuldbelijdenis.
In de tijd van mijn overgrootvader werd dat absoluut niet voor een kerkenraad alleen gedaan maar ook in openbaar voor de gehele gemeente. Misschien is dat ook wel de oorzaak van de velen scheidingen in de Christelijk gemeente. Dit is niet zo’n gemakkelijk materie.


Theoretisch gezien klopt dat wel aardig, pastoraal gezien is het niet verstandig om als iemand met zo'n verhaal komt te zeggen: Wat de andere kerkenraad betreft kan ik er niets van zeggen want we kunnen geen hoor en wederhoor toepassen. Men hoeft geen uitspraak te doen over het handelen van de kerkenraad van de vorige gemeente maar wel rekening houden met wat iemand zegt dat er gebeurd is. Zonder hoor en wederhoor iemand alsnog naar die kerkenraad terugsturen is dan niet wijs. Want wat als het waar is dat er onzorgvuldig met die persoon is omgegaan door die kerkenraad? Je kan niet doen alsof dat niet gebeurd is omdat je het verhaal niet kan verifiëren.

En ik zie nog niet goed in waarom zo iemand naar zijn kerkenraad zou gaan van de gemeente waar hij lid van was toen hij trouwde. Het huwelijk is immers al jaren ontsloten voor de personen in kwestie en voor God en iedereen is daarvan op de hoogte.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor BladeStraight » 28 okt 2021 11:00

Omdat ik hier vooral veel reacties zie met meningen die maar even geponeerd worden op basis van eigen inzicht, hier een wat zakelijker reactie op basis van de kerkorde.

Het doen van schuldbelijdenis voor de kerkenraad (dus van de voorgaande gemeente) is een voorwaarde voor het opheffen van de stille censuur. De kerkenraad van de nieuwe gemeente kan de stille censuur niet opheffen, daar het niet in de eerste plaats door hen is opgelegd. Het is dus niet vreemd dat de kerkenraad van de huidige gemeente dit van jullie vraagt.

Zie ook art. 3.12.5. van de kerkorde van de Gereformeerde Gemeenten. (http://www.kerkrecht.nl/node/4794)
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor Chaya » 28 okt 2021 11:02

StillAwake schreef:Een kerkenraad die je niet vertrouwt omdat je eerdere vertrouwen beschaamd is lijkt mij niet de juiste plaats om schuldbelijdenis te doen.
En als ik eea zo lees lijkt een schuldbelijdenis de andere kant op me eerder op zijn plaats.
De eerdere kerkenraad heeft mensen persoonlijk gekwetst en beschadigd, dat lijkt me persoonlijk zwaarder wegen dan het afwijken van de (veelal niet op de Bijbel, maar op de traditie gebaseerde) regels van een genootschap.

Ik besef terdege dat dit verhaal twee kanten heeft (waarbij slechts 1 kant van het verhaal hier gepresenteerd is), maar als je je hebt onttrokken aan een bepaald genootschap lijkt het me niet juist om dáár schuldbelijdenis te doen.
Het zou, als het van je nieuwe gemeente een eis zou zijn, voor mij een reden zijn om nog even verder te zoeken naar een gemeente.

Ik heb hier altijd al zeer grote weerzin tegen gehad. Ik heb meegemaakt dat een stel voorin de kerk zat en schuldbelijdenis moest doen omdat ze zwanger was en nog niet getrouwd.
Ik wist dat die goser - op zn Rotterdams gezegd een lompe eikel was en dat dit zeker niet persé haar schuld was - maar goed, je moet met zn tweëen zijn he, voor zoiets. En daarna konden ze trouwen.
Een paar jaar later waren ze gescheiden, maar dit terzijde.....

Als ik weet dat zoiets plaats gaat vinden, ga ik niet naar de kerk! Wat een hypocrisie. :x
Alsof "vooruitgrijpen op een huwelijk" veel erger is dan zwart werken (wat veelvuldig voorkomt in de refogezindte) of liegen en bedriegen.

Okay, als dit de regel is, laat de mensen dan alleen voor de predikant en k.r. hun schuld belijden, maar haal die middeleeuwse schandpaal weg.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Vraag m.b.t. schuldbelijdenis

Berichtdoor Veendam » 28 okt 2021 11:06

Niemand maar dan ook niemand heeft het recht om te eisen dat te doen.
Je kunt gewoon heen gaan en diensten bijwonen maar geen lid zijn op papier.

Of je gaat gewoon naar een andere Gemeente.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten