Katlheen schreef:Mwah, die auto's mogen op papier 1300 kg trekken, in de praktijk is dat heel hard werken voor die kleine motoren. In de praktijk kijk je dan toch al snel naar een auto die minstens 1600 kan trekken, dan heb je nog wat ruimte over. Kom je al weer snel op de zwaardere benzine motoren uit, en die lusten wel en slokje.
Klopt. Op een vlakke weg is het nog wel te doen met een klein geblazen benzineblok, maar als je veel bergop moet zul je snel ontdekken dat zo'n mini-blok zijn vermogen voornamelijk uit zijn turbo haalt.
Vandaar ook mijn advies om naar een atmosferisch blok te kijken voor een caravan. En inderdaad, een atmosferisch blok met voldoende vermogen voor een caravan zal vaak een wat groter blok zijn.
Overigens is vermogen koppel*toerental, dus om hetzelfde vermogen te halen bij een kleinere motor zal het toerental hoger liggen.
Katlheen schreef:De wegenbelasting is helaas wel pittig, maar het verbruik is minder. En ja, je kunt ook drie weken per jaar een auto huren voor de vakantie. Maar ook dat is prijzig. Ben je ook al snel 2500 euro kwijt.
Toen ik nog in Nederland werkte waren er een aantal collega's die in de vakantie ruilden van auto. In NL kom je prima uit met een truttig 1.2 blok, in Zwitserland nam je dan de auto van je collega mee zodat je je caravan kon trekken.
Dat ging overigens over leasebakken...
Katlheen schreef:En ja, wat je mag trekken staat gewoon in de papieren en is zeker afhankelijk van je rem vermogen. Schijnt vrij essentieel te zijn, op tijd stilstaan
Ze zeggen het...
Katlheen schreef:Qua benzine kom je toch al weer snel uit bij de zwaardere modellen, dus 2.0 liter blokken.
Dat is zeker waar. Wél is het zo dat een tweeliter, als je er rustig mee rijdt, niet eens heel veel meer verbruikt dan een kleinere motor. Net zoals jouw 2.2 liter diesel (naar ik aanneem overigens ook een geblazen blok) meer zal gebruiken dan een kleiner dieselmotortje.
Katlheen schreef:Het koppel bij electrisch is natuurlijk niet te overtreffen. Alleen hoever je met een electro bak komt met caravan is een beetje een dingetje nog zullen we maar zeggen.
Dat klopt. Maar voor een hybride valt dat best mee. Dan kun je bergop elektrisch rijden, en bergaf weer bijladen. Puur elektrisch is qua laden inderdaad nog wel een ding (overigens geldt bij een Diesel ook dat je bereik halveert, maar omdat tanken niet zo lang duurt voel je dat wat minder.
Katlheen schreef:Nu zeur ik voor de rest niet hoor, mijn diesel heeft een 2.2 liter erin liggen. En dat trekt prima en rijdt rustig door.

Als je een diesel hebt: houden tot ie er mee stopt zou ik zeggen.
Ik zou het nu niet meer durven kopen, ik weet hier in de buurt een aantal wegen waar je met een diesel niet op mag.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.