Hoge energieprijzen

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 25 jan 2023 18:51

lammetje schreef:Klinkt een beetje jaloers hoor

Jaloers? Totaal niet. Ik hoor tot de groep die het helemaal niet nodig heeft.
Ik zei meteen al dat al dat geld beter gebruikt kon worden om huizen te isoleren ipv water naar de zee te dragen.
Ik bezuiniging op mijn verbruik voor het klimaat, en ik probeer zo goedkoop mogelijk uit te zijn omdat ik dat gewoon een uitdaging vind.
Het geld wat ik daarmee bespaar gaat samen met een deel van m'n spaargeld naar andere klimaatvriendelijkere dingen zodat ik van het gas af kan.
Geen idee waarom ik jaloers zou moeten zijn eigenlijk. Omdat een ander minder op de meter heeft staan? Kom nou ..!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 25 jan 2023 19:22

naamloos schreef:Jaloers? Totaal niet. Ik hoor tot de groep die het helemaal niet nodig heeft.
Ik zei meteen al dat al dat geld beter gebruikt kon worden om huizen te isoleren ipv water naar de zee te dragen.
Ik bezuiniging op mijn verbruik voor het klimaat, en ik probeer zo goedkoop mogelijk uit te zijn omdat ik dat gewoon een uitdaging vind.
Het geld wat ik daarmee bespaar gaat samen met een deel van m'n spaargeld naar andere klimaatvriendelijkere dingen zodat ik van het gas af kan.
Geen idee waarom ik jaloers zou moeten zijn eigenlijk. Omdat een ander minder op de meter heeft staan? Kom nou ..!


Zo komt het wel over, klinkt een beetje alsof je het een ander niet gunt. Sorry, zo komt het over, maar tis op papier anders dan je met elkaar en gesprek voert dus fijn dat je het zo niet bedoelde. Ik heb het ook niet nodig maar ik was er wel blij mee. Ik bedoel, alles wat je niet hoeft te betalen is mooi meegenomen toch. En ik denk dat je het uiteindelijk toch zelf betaald, maar goed, dat is met alles wat je 'krijgt' van de overheid.

Ik las trouwens iets over infrarood panelen. Ik denk dat ik toch liever voor airco's ga, die kunnen verwarmen en ontvochtigen. Is misschien duurder qua aanschaf, het is echt goedkoper in gebruik. Je hebt meer rendement en in de zomer is koelen misschien een luxe, in de slaapkamers op het zuiden wel heel prettig.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 27 jan 2023 09:46

lammetje schreef:Begrijp wel wat je bedoeld maar ben het er niet mee eens. Iedereen had recht op deze compensatie.
Het recht naar de letter, inderdaad. Maar je begrijpt dat ik het daar niet over had?
lammetje schreef:Ik las trouwens iets over infrarood panelen. Ik denk dat ik toch liever voor airco's ga, die kunnen verwarmen en ontvochtigen. Is misschien duurder qua aanschaf, het is echt goedkoper in gebruik. Je hebt meer rendement en in de zomer is koelen misschien een luxe, in de slaapkamers op het zuiden wel heel prettig.
De airco ja, die was bij mij een beetje uit beeld geraakt. Blij dat je het zegt. Ik betaal liever wat meer aanschaf want dat is maar 1x.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2023 07:56

Airco is wel beter dan infrarood qua rendement plus dat je het comfort van koeling in de zomer hebt. Infrarood is mooier (je hebt tegenwoordig verwarmende fotopanelen, spiegels bijvoorbeeld) en bij airco heb je een buitenunit en binnenunits die doorgaans niet zo mooi zijn om te zien. En ook wel wat duurder, zeker als je er naast je woonkamer ook nog slaapkamers op wil aansluiten die je niet of nauwelijks verwarmt maar alleen of en toe koelt. Ik zou dan overigens die airco’s op de gang plaatsen, met 1 unit per verdieping kan je een huis doorgaans aardig koelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2023 13:14

Marnix schreef:Airco is wel beter dan infrarood qua rendement plus dat je het comfort van koeling in de zomer hebt. Infrarood is mooier (je hebt tegenwoordig verwarmende fotopanelen, spiegels bijvoorbeeld) en bij airco heb je een buitenunit en binnenunits die doorgaans niet zo mooi zijn om te zien. En ook wel wat duurder, zeker als je er naast je woonkamer ook nog slaapkamers op wil aansluiten die je niet of nauwelijks verwarmt maar alleen of en toe koelt. Ik zou dan overigens die airco’s op de gang plaatsen, met 1 unit per verdieping kan je een huis doorgaans aardig koelen.


Boven verwarm je juist wel met airco's. Als je kinderen gaan studeren bijvoorbeeld, is het ideaal, je hebt meteen warmte. Gaat razend snel en kost in verhouding met infrarood panelen echt minder tov de warmte die je ervoor terug krijgt.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2023 13:19

naamloos schreef:Het recht naar de letter, inderdaad. Maar je begrijpt dat ik het daar niet over had?


Ik denk zelf dat iedereen het goed kon gebruiken. Moet je indenken dat mensen met een riant inkomen vaak ook een riant huis hebben met een bijbehorende riante energierekening tov een tijd geleden. Ik hoorde van een collega die gewoon 1000 euro moest gaan betalen, 3 dubbele van normaal. Als je een slecht geïsoleerd huis hebt maar bepaalde ruimtes wel moet verwarmen wordt het al snel heel duur. Niet verwarmen betekend vaak veel vocht waardoor je weer andere problemen kunt krijgen in oude niet goed geïsoleerde huizen... Daarom vind ik het goed dat ze deze regeling voor iedereen hebben ingesteld en vind ik dat je er gewoon gebruik van mag maken, ook als je zelf weinig energiekosten hebt gemaakt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 28 jan 2023 13:53

Marnix schreef:Airco is wel beter dan infrarood qua rendement plus dat je het comfort van koeling in de zomer hebt. Infrarood is mooier (je hebt tegenwoordig verwarmende fotopanelen, spiegels bijvoorbeeld) en bij airco heb je een buitenunit en binnenunits die doorgaans niet zo mooi zijn om te zien. En ook wel wat duurder, zeker als je er naast je woonkamer ook nog slaapkamers op wil aansluiten die je niet of nauwelijks verwarmt maar alleen of en toe koelt. Ik zou dan overigens die airco’s op de gang plaatsen, met 1 unit per verdieping kan je een huis doorgaans aardig koelen.

Ik heb eens gekeken naar die fotopanelen, ik wist niet dat dat bestond. Daar zitten echt hele leuke tussen.
M'n man wordt knettergek van me. Ik heb hem net richting airco gepraat en nu twijfel ik weer. :lol:
We zijn niet van plan om boven airco te gaan gebruiken, dus eigenlijk zouden we dan maar 1 of 2 panelen nodig hebben.
Volgens mij is het verschil tussen airco en panelen dan niet zo heel groot.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2023 16:41

naamloos schreef:Ik heb eens gekeken naar die fotopanelen, ik wist niet dat dat bestond. Daar zitten echt hele leuke tussen.
M'n man wordt knettergek van me. Ik heb hem net richting airco gepraat en nu twijfel ik weer. :lol:
We zijn niet van plan om boven airco te gaan gebruiken, dus eigenlijk zouden we dan maar 1 of 2 panelen nodig hebben.
Volgens mij is het verschil tussen airco en panelen dan niet zo heel groot.


Verschil is dat de airco de hele ruimte verwarmd met een hoger rendement dan een paneel die alleen verwarmd waar je hem neerzet of hangt. Bijvoorbeeld boven je bureau, maar dan blijft de rest van de ruimte echt gewoon koud. Als je kind dus bijvoorbeeld een groter oppervlakte gebruikt om te spelen of studeren is een airco vele malen efficiënter.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor naamloos » 28 jan 2023 16:52

lammetje schreef:Verschil is dat de airco de hele ruimte verwarmd met een hoger rendement dan een paneel die alleen verwarmd waar je hem neerzet of hangt. Bijvoorbeeld boven je bureau, maar dan blijft de rest van de ruimte echt gewoon koud. Als je kind dus bijvoorbeeld een groter oppervlakte gebruikt om te spelen of studeren is een airco vele malen efficiënter.
Ik bedoel het verschil qua geld.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Prisma23 » 28 jan 2023 17:33

lammetje schreef:...
Ik las trouwens iets over infrarood panelen. ...


Ik heb twee infrarood panelen (400W per stuk, 60x75 cm, iets meer dan 100 euro per stuk) gekocht om mijn werkkamer te verwarmen.
Valt tegen, echt behaaglijk wordt het er niet van. Ruimte is redelijk geïsoleerd, woning is iets van 12 jaar oud. Ik gebruik die dingen niet meer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2023 22:01

naamloos schreef:Ik heb eens gekeken naar die fotopanelen, ik wist niet dat dat bestond. Daar zitten echt hele leuke tussen.
M'n man wordt knettergek van me. Ik heb hem net richting airco gepraat en nu twijfel ik weer. :lol:
We zijn niet van plan om boven airco te gaan gebruiken, dus eigenlijk zouden we dan maar 1 of 2 panelen nodig hebben.
Volgens mij is het verschil tussen airco en panelen dan niet zo heel groot.


Airco blijft wel duurder in de aanschaf maar uiteindelijk efficienter en comfortabeler en ik denk uiteindelijk ook goedkoper.
Plus dat je er ook mee kan koelen, daarvoor zou ik toch ook wel een airco op de slaapkamer overwegen voor die warme nachten. Maar goed twee airco’s op een split-unit, 1 per verdieping is dan vaak al voldoende. Dan kan je je eerste verdieping en je begane grond koelen en verwarmen tenzij ke een heel groot huis hebt ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2023 09:20

In maart vorig jaar is ons termijnbedrag van 79 naar 300 gegaan omdat het contract afliep en we het opladen van de auto's nog niet hadden meeberekend in het voorschot. Met de huidige prijzen en verbruik van de auto's had ik echt verwacht dat we enorm moesten bij betalen. Wat een meevaller, we krijgen ruim 400 euro terug. Toch wel leuk ondanks ons niet goed geïsoleerde huis.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 08 feb 2023 10:09

Lalage schreef:Geen auto is nog altijd beter voor het milieu dan een auto! ik begrijp dat dit niet voor iedereen haalbaar is, maar wie in een stad woont kan in elk geval eens nadenken of het wel nodig is. En als je niet helemaal zonder kunt, dan kan je misschien wat minder rijden.
Wij hebben al jaren geen auto meer en dat gaat prima. Af en toe huren we een Greenwheels. Dat lijkt duur, maar als je alles bij elkaar optelt dan is het stukken goedkoper dan zelf een auto hebben.

Klopt, geen auto is beter, maar eigenlijk alleen haalbaar als je in de stad woont, en je hele sociale netwerk zich eveneens in de stad bevindt.
Als je in een stad leeft besef je wellicht niet altijd dat er ook plaatsen zijn die maximaal 1 bus per uur hebben (en dan alleen buiten de schoolvakanties).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor StillAwake » 09 feb 2023 08:41

lammetje schreef:Verschil is dat de airco de hele ruimte verwarmd met een hoger rendement dan een paneel die alleen verwarmd waar je hem neerzet of hangt. Bijvoorbeeld boven je bureau, maar dan blijft de rest van de ruimte echt gewoon koud. Als je kind dus bijvoorbeeld een groter oppervlakte gebruikt om te spelen of studeren is een airco vele malen efficiënter.

Per definitie is een airco efficienter.
Deze units zitten op een COP van 4,5 (in de volksmond: een thermisch rendement van 450%), waar een IR-paneel zo rond de 99% zal zitten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Hoge energieprijzen

Berichtdoor ajl » 09 feb 2023 14:37

StillAwake schreef:Klopt, geen auto is beter, maar eigenlijk alleen haalbaar als je in de stad woont, en je hele sociale netwerk zich eveneens in de stad bevindt.
Als je in een stad leeft besef je wellicht niet altijd dat er ook plaatsen zijn die maximaal 1 bus per uur hebben (en dan alleen buiten de schoolvakanties).


Precies en met kinderen is geen auto hebben ook erg lastig. Je hebt immers ook tijdschema's voor sporten en als de kinderen ouders worden, zal je hen ook regelmatig bij nacht en ontij moeten halen.

Wij hebben 1 auto en ik heb deze vrijwel altijd mee naar kantoor. Mijn man gaat met ov. Heel vaak vallen treinen en bussen uit en hij hij later thuis. Dan is het maar wat fijn dat ik daar geen last van heb en alles thuis door kan draaien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten