Iemand handig met computers?

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marlies31
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2021 14:54

Iemand handig met computers?

Berichtdoor Marlies31 » 27 sep 2021 16:50

Hoihoi,

Is er iemand hier die verstand heeft computers? en dan met name opschonen/sneller maken van een laptop? 8-[

Groetjes

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor Mortlach » 27 sep 2021 21:53

Je kunt beginnen met het downloaden van CCleaner, gratis versie en zorgen dat je niks van de 'optionele extra's' installeert. Dit programma schoont de cache en de ongebruikte bestanden op en dat kan allicht helpen.

Verder is het enige wat ik me direct kan bedenken het defragmenteren van de harde schijf. Maar laptops worden na een tijdje nu eenmaal traag, het hangt er een beetje vanaf hoe oud hij is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor Pcrtje » 28 sep 2021 08:28

Aanvullend op Mortlach zou je nog een externe harde schijf kunnen aanschaffen en alle grote bestanden (zoals filmpjes, mappen met vakantiefoto's, etc.) daarop zetten. Als je weer eens een nieuwe laptop koopt is de tip om dan vanaf het begin met een externe harde schijf te werken.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marlies31
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2021 14:54

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor Marlies31 » 28 sep 2021 11:32

Mortlach schreef:Je kunt beginnen met het downloaden van CCleaner, gratis versie en zorgen dat je niks van de 'optionele extra's' installeert. Dit programma schoont de cache en de ongebruikte bestanden op en dat kan allicht helpen.

Verder is het enige wat ik me direct kan bedenken het defragmenteren van de harde schijf. Maar laptops worden na een tijdje nu eenmaal traag, het hangt er een beetje vanaf hoe oud hij is.

Ja nu zo'n 3 jaar ongeveer. Hij staat wel vol met foto's inderdaad, ik zal eens kijken of ik die kan gaan verplaatsen dan!

Gebruikersavatar
Marlies31
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2021 14:54

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor Marlies31 » 28 sep 2021 11:36

Pcrtje schreef:Aanvullend op Mortlach zou je nog een externe harde schijf kunnen aanschaffen en alle grote bestanden (zoals filmpjes, mappen met vakantiefoto's, etc.) daarop zetten. Als je weer eens een nieuwe laptop koopt is de tip om dan vanaf het begin met een externe harde schijf te werken.

Dankjewel, goede tip!

wjvdweg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2021 14:13

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor wjvdweg » 29 sep 2021 14:19

Weet niet wat de leeftijd is van de laptop maar eventueel zou je kunnen overwegen de Interne harde schijf van je laptop te vervangen voor een SSD
Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pricewatch/1645078 ... 500gb.html

Dat zal echt een wereld van verschil geven en dan ken je de laptop niet weer :)

Wat betreft het overzetten van data van de interne harde schijf naar een externe harde schijf, kopieer de data er naar, niet verplaatsen
die externe harde schijf kan defect raken evenals je interne harde schijf, als je dan al je belangrijke foto's maar op 1 plek hebt ben je ze allemaal kwijt, zorg altijd dat dierbare data, dus foto's, video's, muziek etc dat je dat op minimaal 2 plekken bewaard hebt, Dat wanneer 1 van de 2 opslag media defect raakt je alsnog je dierbare bestanden hebt :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2021 14:22

wjvdweg schreef:Weet niet wat de leeftijd is van de laptop maar eventueel zou je kunnen overwegen de Interne harde schijf van je laptop te vervangen voor een SSD
Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pricewatch/1645078 ... 500gb.html

Dat zal echt een wereld van verschil geven en dan ken je de laptop niet weer :)

Wat betreft het overzetten van data van de interne harde schijf naar een externe harde schijf, kopieer de data er naar, niet verplaatsen
die externe harde schijf kan defect raken evenals je interne harde schijf, als je dan al je belangrijke foto's maar op 1 plek hebt ben je ze allemaal kwijt, zorg altijd dat dierbare data, dus foto's, video's, muziek etc dat je dat op minimaal 2 plekken bewaard hebt, Dat wanneer 1 van de 2 opslag media defect raakt je alsnog je dierbare bestanden hebt :)


Van HDD naar SSD levert inderdaad heel veel op qua snelheid. En eventueel het werkgeheugen uitbreiden kan ook wel helpen als de machine vaak aan de max zit. Het enige is dat het bij de meeste laptops niet echt eenvoudig is om een schijf te vervangen, daarom heb ik dat hier niet geplaatst.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

wjvdweg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2021 14:13

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor wjvdweg » 29 sep 2021 14:31

Mee eens, het word tegenwoordig niet (altijd) meer makkelijk gemaakt om zelf 'snel' onderdelen te vervangen
de tijd van een simpel klepje is wel zo'n beetje geweest,
misschien heeft ze iemand in de familie - vrienden die helpen kan :)

Gebruikersavatar
Marlies31
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2021 14:54

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor Marlies31 » 29 sep 2021 15:40

wjvdweg schreef:Weet niet wat de leeftijd is van de laptop maar eventueel zou je kunnen overwegen de Interne harde schijf van je laptop te vervangen voor een SSD
Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pricewatch/1645078 ... 500gb.html

Dat zal echt een wereld van verschil geven en dan ken je de laptop niet weer :)

Wat betreft het overzetten van data van de interne harde schijf naar een externe harde schijf, kopieer de data er naar, niet verplaatsen
die externe harde schijf kan defect raken evenals je interne harde schijf, als je dan al je belangrijke foto's maar op 1 plek hebt ben je ze allemaal kwijt, zorg altijd dat dierbare data, dus foto's, video's, muziek etc dat je dat op minimaal 2 plekken bewaard hebt, Dat wanneer 1 van de 2 opslag media defect raakt je alsnog je dierbare bestanden hebt :)


Ik heb momenteel alles gekopieerd op een usb stick, die was goedkoper dan een externe harde schijf en tegenwoordig groot genoeg volgens de medewerker van expert om foto's etc op te slaan. Nu staat het inderdaad nog wel zowel op mijn laptop als op de usb stick dus van deze actie is hij nog niet sneller geworden :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Marlies31
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2021 14:54

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor Marlies31 » 29 sep 2021 15:43

Marnix schreef:Van HDD naar SSD levert inderdaad heel veel op qua snelheid. En eventueel het werkgeheugen uitbreiden kan ook wel helpen als de machine vaak aan de max zit. Het enige is dat het bij de meeste laptops niet echt eenvoudig is om een schijf te vervangen, daarom heb ik dat hier niet geplaatst.

Dankjewel, ik zal hier eens naar zo'n sdd kijken inderdaad. Ik kijk altijd even zelf of ik iets kan doen voordat ik meteen weer geld uitgeef, en anders kan ik altijd nog naar een computerwinkel met de hele boel 8-[

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2021 21:11

Marlies31 schreef:Dankjewel, ik zal hier eens naar zo'n sdd kijken inderdaad. Ik kijk altijd even zelf of ik iets kan doen voordat ik meteen weer geld uitgeef, en anders kan ik altijd nog naar een computerwinkel met de hele boel 8-[


Precies. Ik weet trouwens niet hoe oud de computer is maar als je flink moet betalen voor een SSD in een oude laptop (als ze dat in een computerwinkel al doen) is een keer een andere laptop met SSD aanschaffen voor een kleine meerprijs misschien ook een optie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor StillAwake » 01 okt 2021 11:41

wjvdweg schreef:Weet niet wat de leeftijd is van de laptop maar eventueel zou je kunnen overwegen de Interne harde schijf van je laptop te vervangen voor een SSD
Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pricewatch/1645078 ... 500gb.html

Dat zal echt een wereld van verschil geven en dan ken je de laptop niet weer :)

Wat betreft het overzetten van data van de interne harde schijf naar een externe harde schijf, kopieer de data er naar, niet verplaatsen
die externe harde schijf kan defect raken evenals je interne harde schijf, als je dan al je belangrijke foto's maar op 1 plek hebt ben je ze allemaal kwijt, zorg altijd dat dierbare data, dus foto's, video's, muziek etc dat je dat op minimaal 2 plekken bewaard hebt, Dat wanneer 1 van de 2 opslag media defect raakt je alsnog je dierbare bestanden hebt :)

Ik heb een laptop met SSD, en da's inderdaad erg snel.
Maar een oudere laptop updaten tot een SSD-machine: ik vraag me een beetje af of dat de investering waard is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor Prisma23 » 01 okt 2021 13:30

Het plaatsen van een SSD is volgens mij de goedkoopste manier om een computer sneller te maken. Maar dan wel als je alleen de kosten van de aanschaf van de SSD rekenend. Als je geld moet uitgeven aan het installeren van de SSD wordt het plaatje natuurlijk anders.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor StillAwake » 01 okt 2021 14:43

Prisma23 schreef:Het plaatsen van een SSD is volgens mij de goedkoopste manier om een computer sneller te maken. Maar dan wel als je alleen de kosten van de aanschaf van de SSD rekenend. Als je geld moet uitgeven aan het installeren van de SSD wordt het plaatje natuurlijk anders.

Mee eens, maar ik denk dat de meeste mensen die technische assistentie vragen op dit gebied zichzelf ook niet het monteren van een nieuwe SSD toevertrouwen.
En als je zo'n ding moet laten plaatsen ben je al snel een heel stuk duurder uit.

Vandaar mijn vraag, ik ben met je eens dat je als je het zelf kunt je veel goedkoper uit bent.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een laadpaal voor je huis, ze vroegen er 3000,- voor om hem te plaatsen.
Ik ben een anderhalve dag zelf bezig geweest (en heb meteen ook de hele groepenkast uitgewisseld met een modernere variant, en 5 nieuwe groepen geplaatst) en was voor 1000,- klaar, inclusief al het materiaal.
Dan is die 2000,- snel verdiend.
En da's bij computers ook zo, er zit globaal een factor drie tussen onderdelen laten monteren en het zelf doen.

Maar dan moet je het wel zelf kunnen, en vooral durven (want heel moeilijk is het niet, als je maar netjes werkt...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Iemand handig met computers?

Berichtdoor Prisma23 » 01 okt 2021 15:53

StillAwake schreef:...

Maar dan moet je het wel zelf kunnen, en vooral durven (want heel moeilijk is het niet, als je maar netjes werkt...)

Of je hebt een handig neefje, nichtje, buurmeisje......


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten