Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor hans0166 » 26 jul 2021 19:02

BladeStraight schreef:Kinderen en volwassenen die worstelen met hun identiteit zullen altijd welkom zijn bij een liefdevolle God. Geborgen zijn in Christus en het kennen van Zijn liefde geeft een leven vol vreugde.


Klopt.. áls je daar in mag staan. Maar zo is het niet vaak, je ligt in de goot van je eigen bestaan, en de dominee/gemeente/kerkeraad/school/en vaak familie en vrienden rijden dan de mestkar nog even over je leeg.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 26 jul 2021 19:09

BladeStraight schreef:Geborgen zijn in Christus en het kennen van Zijn liefde geeft een leven vol vreugde. Dat betekent niet dat dit het enige antwoord is op een transgender persoon. ... Juist daarom moet ook gewezen worden op Christus, Hem kennen geeft oprechte rust voor een onrustige ziel in crisis.


Zie je zelf ook dat dit de deur wagenwijd open zet voor het uitoefenen van onrechtmatige druk? Als je namelijk géén leven vol vreugde hebt, geen oprechte rust ervaart en je ziel nog steeds in crisis is, nou, dat moet dan wel aan jezelf liggen! Want als je voldoende geloofde in Christus die zijn leven gegeven heeft etc, etc, dan zou je je immers niet zo voelen. En aangezien dat dus niet aan Jezus kan liggen, ligt het aan jou!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor ajl » 26 jul 2021 20:16

Mortlach schreef:Weet je, het is helemaal niet "intens verdrietig"; dat wordt het er in de kerk van gemaakt. De transgender mensen die ik ken, die zijn gewoon gelukkig en geïntegreerd in het netwerk waar ze zich thuisvoelen.

Maar dat artikel geeft de toon wel goed aan: schokkend, verdriet, niet-Bijbels, pijnlijk, teleurstellend. Er is zelfs een bijeenkomst waar je als postoperatieve transgender alleen mag meedoen als je spijt hebt van je operatie, als waarschuwing voor de anderen. Dat is toch te zot voor woorden!?

Ik moet in dit kader veel denken aan de uitspraak die ik een tijdje terug op het internet tegenkwam: "Don't stay where you are tolerated; go where you are celebrated."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2021 02:04

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... 6lErOo8zLE

Helaas weer een pijnlijke herinnering dat geweld tegen transgenders veel, veel vaker voorkomt dan geweld door transgenders (of mensen die zich als zodanig voordoen).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor naamloos » 27 jul 2021 08:25

BladeStraight schreef:Als je niet gelooft in de levensveranderende liefde van Christus, die alle moeilijkheden tot een lichte last maakt, heb je inderdaad hier niks mee. Dit is echter een christelijk forum en daar mag zeker gewezen worden op Jezus. Kinderen en volwassenen die worstelen met hun identiteit zullen altijd welkom zijn bij een liefdevolle God. Geborgen zijn in Christus en het kennen van Zijn liefde geeft een leven vol vreugde. Dat betekent niet dat dit het enige antwoord is op een transgender persoon. Ikzelf ben van mening dat transitie zeker een mogelijkheid is, ook voor jongeren, maar het klakkeloos meegaan in elk verhaal van een jongere met een identiteitscrisis lijkt me daarin ook niet altijd de juiste optie. Je noemt heel terecht het gevaar van zelfmoord. En het zorgen voor de ziel dient voorop te staan. Echter, zoals blijkt uit veel wetenschappelijk onderzoek, is transitie lang niet altijd automatisch ook het einde van een identiteitscrisis. Juist daarom moet ook gewezen worden op Christus, Hem kennen geeft oprechte rust voor een onrustige ziel in crisis.

Sorry dat ik het zo zeg hoor, maar Jezus is geen toverpleister die je op alle pijn leed en ellende kunt plakken, en hopla ... alles is opeens een lichte last, en je hebt een garantie op een leven vol vreugde te pakken. De werkelijkheid is wel even anders, of is je geloof anders niet 'echt?'

Ik heb er niets op tegen om op Jezus te wijzen, maar wees dan wel realistich.
En graag in situaties waarin dat passend is, zo ook wat je zegt over de zielzorg die voorop dient te staan.
Als je naar een dokter gaat, om wat voor reden dan ook, dan moet ie bij het onderwerp blijven en niet over Jezus en je ziel beginnen.
En zeker niet zeggen dat alles prima te dragen is vanwege de liefde van Christus.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor ajl » 27 jul 2021 09:24

Mortlach schreef:Weet je, het is helemaal niet "intens verdrietig"; dat wordt het er in de kerk van gemaakt. De transgender mensen die ik ken, die zijn gewoon gelukkig en geïntegreerd in het netwerk waar ze zich thuisvoelen.

Maar dat artikel geeft de toon wel goed aan: schokkend, verdriet, niet-Bijbels, pijnlijk, teleurstellend. Er is zelfs een bijeenkomst waar je als postoperatieve transgender alleen mag meedoen als je spijt hebt van je operatie, als waarschuwing voor de anderen. Dat is toch te zot voor woorden!?

Ik moet in dit kader veel denken aan de uitspraak die ik een tijdje terug op het internet tegenkwam: "Don't stay where you are tolerated; go where you are celebrated."


Jij stelt je op het standpunt dat de kerk zich niet verdiept in deze situatie en daarnaast dat de kerk niets doet met deze mensen. ik stuur jou een stuk toe waaruit blijkt dat een ( pastorale) predikant als sinds de jaren 80 mensen begeleid die transgender zijn. Als er iemand niet veroordelend en pastoraal is, is het deze predikant. De uitkomst, het benoemen van transitie als onbijbels, staat jou alleen niet aan. Wie accepteert wiens standpunt niet?

Daarnaast stel jij je op het standpunt dat de transgenders die transitie zijn geweest, bijzonder gelukkig zijn in hun nieuwe situatie. Deze predikant komt regelmatig in aanraking met mensen die spijt hebben van transitie. Volgens jouw idee is dat logisch, omdat deze mensen niet geaccepteerd worden door hun omgeving. Zoals aangegeven in het stuk wordt deze predikant ook benaderd door spijtoptanten buiten de reformatorische gezindte. Daarnaast heeft BNN in 2018 een reportage gemaakt over de spijtoptanten na transitie. ook de seculiere BNN signaleert spijtoptanten in het seculiere milieu die tussen wal en schip vallen. Het probleem is wellicht in dat opzicht groter dan jij denkt en stelt.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor ajl » 27 jul 2021 09:26

Mortlach schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5244535/meisje-mishandeld-om-geslacht?fbclid=IwAR1fIeNy8kQ04SpPEZ0XdpkcZ_2T5_VCTZM-Vs28q-C3orqNQ6lErOo8zLE

Helaas weer een pijnlijke herinnering dat geweld tegen transgenders veel, veel vaker voorkomt dan geweld door transgenders (of mensen die zich als zodanig voordoen).


Geweld tegen een minderheid komt in alle facetten van de maatschappij voor. Dat is niet onjuist, maar niet specifiek kenmerkend voor transgenders.

N.B. De vader verklaart nu dat zij helemaal geen transgender is.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Lydia63 » 27 jul 2021 13:54

'n warm bericht van 'n deelnemende ouder met 'n transdochter op de studiedag rond transgenderisme, waar ik dit topic mee startte.


22 juli 2021 door Patrick Goede
Mart van de Kamp is vader van een transdochter: "Transitietraject is aangrijpend"
Mart van de Kamp is vader van een transdochter en was aanwezig op de studiedag naar transgenderisme, eerder deze maand in Alblasserdam. In het video-interview met CIP.nl geeft hij aan dat de "normatieve kadering van transgenders" hem verdriet doet. Tegelijkertijd is hij blij dat er kritische vragen gesteld worden rond transgenderzorg en een eventuele 'transgendercultus'.

lees verder des gewenst:

https://cip.nl/cip+/86609-mart-van-de-k ... angrijpend
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Lydia63 » 27 jul 2021 14:02

Mortlach schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5244535/meisje-mishandeld-om-geslacht?fbclid=IwAR1fIeNy8kQ04SpPEZ0XdpkcZ_2T5_VCTZM-Vs28q-C3orqNQ6lErOo8zLE

Helaas weer een pijnlijke herinnering dat geweld tegen transgenders veel, veel vaker voorkomt dan geweld door transgenders (of mensen die zich als zodanig voordoen).


Wat verschrikkelijk voor z'n kind, maar sorry als ik zeg! dat ik hier 'n hele lijst kan plaatsen wat ik ook allemaal verschrikkelijk vind :(
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor naamloos » 27 jul 2021 14:08

Lydia63 schreef:Wat verschrikkelijk voor z'n kind, maar sorry als ik zeg! dat ik hier 'n hele lijst kan plaatsen wat ik ook allemaal verschrikkelijk vind
Dat zal best, ook allemaal over dit (m.i. onderschatte) topic-onderwerp?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Lydia63 » 27 jul 2021 14:11

naamloos schreef:Dat zal best, ook allemaal over dit (m.i. onderschatte) topic-onderwerp?


'n onderwerp niet bespreken lijd/leid (t) niet tot begrip m.i.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2021 14:39

ajl schreef:Jij stelt je op het standpunt dat de kerk zich niet verdiept in deze situatie en daarnaast dat de kerk niets doet met deze mensen. ik stuur jou een stuk toe waaruit blijkt dat een ( pastorale) predikant als sinds de jaren 80 mensen begeleid die transgender zijn. Als er iemand niet veroordelend en pastoraal is, is het deze predikant. De uitkomst, het benoemen van transitie als onbijbels, staat jou alleen niet aan. Wie accepteert wiens standpunt niet?


Niet veroordelend? Hij organiseert bijeenkomsten waar je als transgender persoon alleen mag komen als je je kleed als je oude gender en als je post-op bent, mag je alleen komen als je spijt hebt als waarschuwing voor de rest. En dat zou geen oordeel inhouden zijn? Ik zou daar als transgender persoon hartelijk voor bedanken.

En nee, natuurlijk accepteer ik dat standpunt niet. Kijk, wat mensen elkaar in de kerk allemaal willen aandoen, dat kan me weinig schelen. Maak elkaar maar diep ongelukkig; je kunt immers altijd vertrekken. De buitenwereld zal je met open armen ontvangen! Het wordt alleen een probleem wanneer de houding over de kerkmuren naar buiten klotst en kerkgangers denken dat er ook daar naar hen dient te worden geluisterd.

Daarnaast stel jij je op het standpunt dat de transgenders die transitie zijn geweest, bijzonder gelukkig zijn in hun nieuwe situatie. Deze predikant komt regelmatig in aanraking met mensen die spijt hebben van transitie. Volgens jouw idee is dat logisch, omdat deze mensen niet geaccepteerd worden door hun omgeving. Zoals aangegeven in het stuk wordt deze predikant ook benaderd door spijtoptanten buiten de reformatorische gezindte. Daarnaast heeft BNN in 2018 een reportage gemaakt over de spijtoptanten na transitie. ook de seculiere BNN signaleert spijtoptanten in het seculiere milieu die tussen wal en schip vallen. Het probleem is wellicht in dat opzicht groter dan jij denkt en stelt.


Ja, het probleem van niet accepteren is niet exclusief voor bepaalde kerkelijke stromingen. Dat heb ik ook nooit gezegd. Ook in seculiere gezinnen en omgevingen zie je dat soms helemaal verkeerd gaan, helaas. Ik heb alleen wel het gevoel dat het in bepaalde kerkelijke stromingen vaker fout gaat dan erbuiten.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 27 jul 2021 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2021 14:44

ajl schreef:Geweld tegen een minderheid komt in alle facetten van de maatschappij voor. Dat is niet onjuist, maar niet specifiek kenmerkend voor transgenders.


Ook hier heb ik nergens gezegd dat het specifiek voor transgenders is. En ook hier zie je hetzelfde patroon dat we hebben voor minderheden. Ze zijn veel vaker slachtoffer dan dader, maar o, wat worden we bang gemaakt met transgender mensen die de kleedruimtes van "onze vrouwen" proberen binnen te dringen om ze daar aan te randen. Die verdachtmakingen zie je ook bij zo goed als elke minderheid terugkeren.

N.B. De vader verklaart nu dat zij helemaal geen transgender is.


Nou en? Het is toch overduidelijk dat dat kind in elkaar is gebeukt omdat ze zich enigszins androgyn kleedt en ze haar gender niet wilde vertellen aan een wildvreemde. Dat is toch te zot voor woorden? Ga je dan echt die haar klieven om toch nog enigszins gelijk te hebben?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2021 15:22



Uit het artikel
"Spijtoptanten
Toch zijn er ook verhalen van mensen die achteraf spijt krijgen van hun transitie."

Hoera, we beginnen alvast maar weer eens met dat er mensen zijn die spijt hebben! Want o, o, o, dat is toch zo belangrijk. Doe vooral geen dingen waarvan je redelijkerwijs mag verwachten dat je er gelukkig van wordt, want het kan ook verkeerd uitpakken!" Zit je vast in een ellendige baan? Geen nieuwe zoeken hoor, want misschien krijg je er wel spijt van!" Wil je gaan studeren? Doe maar niet, want misschien krijg je daar wel spijt van als je iets kiest wat achteraf niet juist blijkt. Lekker binnen blijven zitten met een deken over je hoofd, dan heb je in ieder geval nergens spijt van.

Dus alle kritische vragen over transgenderzorg, transgendercultus of onderwijs mogen gesteld worden. Sterker nog, ik vind dat we daar kritisch op moéten zijn.


Het is heel gek, maar steeds als ik iemand de term "kritische vragen" hoor gebruiken, stijgt mijn vermoeden dat ze niet in de antwoorden geïnteresseerd zijn. "Kritisch" is tegenwoordig gewoon synoniem voor "afwijzend"

De eerste lezing ging er ook over dat je deze kritische vragen ook moet stellen vanuit een historisch besef van hoe we tot deze situatie zijn gekomen. Waarom mensen vrijheid en gelijkheid vandaag de dag zo belangrijk vinden. Zijn er geen andere waarden die vanuit het christelijk geloof tot andere keuzes zouden kunnen lijden? Ik ben blij dat er gekozen wordt voor verdieping."


Veelzeggende fout van de CIP-redactie. Maar verder... historisch besef? Hoe historisch? Welke fictionele geschiedenis wordt hier voor het karretje gespannen? En waarom we vrijheid en gelijkheid toch zo belangrijk vinden? Joh, geen idee! Ik weet echter wel dat je nog nooit in je vrijheid of je gelijkheid beperkt moet zijn geweest om zo'n domme vraag te stellen.

"Er was net een blokje over christelijke ethiek, dat je vanuit die ethiek toch wel sterk afwijzend zou moeten staan tegenover alles wat met medische transitie te maken heeft. De hele kadering daarvan is dan heel erg normatief, als ze dat tegen mij of tegen mijn dochter zouden zeggen dan zou dat echt een afwijzing zijn.


Transitie is niet automatisch medische transitie, maar verder... zie het zelf: sterk afwijzend staan tegenover transities wordt ervaren als afwijzing van de persoon! Wat gek!

Maar ik heb onlangs ook een boekje gelezen over genderdysforie vanuit de Gereformeerde Bond waarin staat dat het zelfs tuchtwaardig zou kunnen zijn.


Genderdysforie tuchtwaardig? Nee, daar gaat het vast direct van over! Maar gelukkig weet de transgender persoon met genderdysforie zich gesteund en omarmd door de GB hoor!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Een studiedag rond transgenderisme van uit de Gereformeerde Gezindte

Berichtdoor ajl » 28 jul 2021 06:59

Mortlach schreef:Niet veroordelend? Hij organiseert bijeenkomsten waar je als transgender persoon alleen mag komen als je je kleed als je oude gender en als je post-op bent, mag je alleen komen als je spijt hebt als waarschuwing voor de rest. En dat zou geen oordeel inhouden zijn? Ik zou daar als transgender persoon hartelijk voor bedanken.

En nee, natuurlijk accepteer ik dat standpunt niet. Kijk, wat mensen elkaar in de kerk allemaal willen aandoen, dat kan me weinig schelen. Maak elkaar maar diep ongelukkig; je kunt immers altijd vertrekken. De buitenwereld zal je met open armen ontvangen! Het wordt alleen een probleem wanneer de houding over de kerkmuren naar buiten klotst en kerkgangers denken dat er ook daar naar hen dient te worden geluisterd.



Ja, het probleem van niet accepteren is niet exclusief voor bepaalde kerkelijke stromingen. Dat heb ik ook nooit gezegd. Ook in seculiere gezinnen en omgevingen zie je dat soms helemaal verkeerd gaan, helaas. Ik heb alleen wel het gevoel dat het in bepaalde kerkelijke stromingen vaker fout gaat dan erbuiten.


Natuurlijk organiseert hij bijeenkomsten voor mensen die niet in transitie zijn geweest. Dat is voor deze predikant ook de bijbelse weg. Hij begeleidt mensen en echtparen die niet de keuze van transitie maken. Hij legt in het stuk uit waarin daar geen mensen bijzijn die wel in transitie gaan. Als je daarnaast je 'verzuurde pet' af zou doen over dit onderwerp lees je ook dat hij jaarlijks naar bijeenkomsten gaat waar mensen wel in transitie gaan. Dat hij zelf niet hier achter staat, is een ander verhaal. Ik ken deze predikant goed genoeg om te weten dat hij niet veroordelend, maar pastoraal aanwezig is op deze bijeenkomsten. Daarnaast lees je in het stuk ook dat seculiere transgenders hem benaderen, puur voor het luisterend oor.

Natuurlijk gaat het wel eens mis binnen christelijke gezinnen in begeleiding van deze mensen. Net zoals je zelf ook aangeeft het mis gaat in seculiere kringen. Dat het in kerkelijke kringen vaker mis gaat, is een aanname die nergens op gebaseerd is.


Ik ben als christen in een seculiere (hoogopgeleide) familie getrouwd. Seculieren die geconfronteerd worden met anders denkenden sluiten ook de gelederen. Het verbaast altijd mij dat seculieren vinden dat het schort aan acceptatie bij christenen, maar daarnaast ook totaal niet de standpunten van christenen accepteren. De standpunten van het geloof zijn standpunten van een paar eeuwen terug. Daar moet je je maar eens overeen zetten. Het gaat niet over de acceptatie. Je mag zelfs niet meer vinden dat transitie en homoseksuele praksis niet de bijbelse lijn zijn. Je moet en zal het normaal vinden


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast