De scheiding tussen kerk en staat

Discussies over het nieuws en de politiek.
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: Memmem, Moderafo's

elburger
Kapitein
Kapitein

De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor elburger » 25 nov 2020 08:45

Gisterenavond, 24 nov.. heb ik met veel belangstelling gekeken via het NPO 2e kamerkanaal naar het overleg over de wet die Covid-19 maatregelen wettelijk maakt. Tot mijn verbazing, en eigenlijk ook weer niet, werden er door verschillende partijen bezwaren gemaakt tegen het feit dat gebedshuizen, van welke orgine dan ook, een uitzonderingspositie bezitten tov bijvoorbeeld, theaters, horeca, ministeries, etc, etc. Het was tenenkrommend hoe sprekers van D'66, PvdA, Groen-links, en enige andere politieke partijen vertegenwoordige sprekers hun aanvallen op CU en de SGP ten woorde brachten. Het was een strijd met argumenten waarin christelijk Nederland, zo werd het gebracht, een uitzonderingspositie heeft als het gaat om wetgeving omtrend Covid-19.
Nu weet ik dat bijv D'66 niets heeft met het feit van scheiding tussen kerk en staat. Deze heer noemde het ook, uw club". Respect voor de hr Stoffer van de SGP en de jonge vrouw van de CU, die zo beproefd werden, maar vasthoudend, onderbouwend antwoorden op de aanvallen.
Ik hoop nooit dat deze partijen de meerderheid krijgen in de 1e en 2e kamer, want dan zal m.i. de grondwet worden herschreven en zal de scheiding tussen kerk en staat uit de grondwet worden gehaald. In mijn sombere gedachten zie ik de 17e en 18e eeuw in Engeland, Ierland en Schotland weer opdoemen.( zal gelukkig nooit zover komen) maar bloedvergieten en vrijuit het Woord verkondigen wat toen gebeurde zal in deze tijd niet meer mogelijk zijn, toch?!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2020 09:35

elburger schreef:Gisterenavond, 24 nov.. heb ik met veel belangstelling gekeken via het NPO 2e kamerkanaal naar het overleg over de wet die Covid-19 maatregelen wettelijk maakt. Tot mijn verbazing, en eigenlijk ook weer niet, werden er door verschillende partijen bezwaren gemaakt tegen het feit dat gebedshuizen, van welke orgine dan ook, een uitzonderingspositie bezitten tov bijvoorbeeld, theaters, horeca, ministeries, etc, etc. Het was tenenkrommend hoe sprekers van D'66, PvdA, Groen-links, en enige andere politieke partijen vertegenwoordige sprekers hun aanvallen op CU en de SGP ten woorde brachten. Het was een strijd met argumenten waarin christelijk Nederland, zo werd het gebracht, een uitzonderingspositie heeft als het gaat om wetgeving omtrend Covid-19.
Nu weet ik dat bijv D'66 niets heeft met het feit van scheiding tussen kerk en staat. Deze heer noemde het ook, uw club". Respect voor de hr Stoffer van de SGP en de jonge vrouw van de CU, die zo beproefd werden, maar vasthoudend, onderbouwend antwoorden op de aanvallen.
Ik hoop nooit dat deze partijen de meerderheid krijgen in de 1e en 2e kamer, want dan zal m.i. de grondwet worden herschreven en zal de scheiding tussen kerk en staat uit de grondwet worden gehaald. In mijn sombere gedachten zie ik de 17e en 18e eeuw in Engeland, Ierland en Schotland weer opdoemen.( zal gelukkig nooit zover komen) maar bloedvergieten en vrijuit het Woord verkondigen wat toen gebeurde zal in deze tijd niet meer mogelijk zijn, toch?!

Hm ja, tegelijkertijd vind ik het ook stom dat ze telkens allerlei uitzonderingen verzinnen die nergens voor nodig zijn. In de uitleg bleek namelijk dat de uitzondering niets te maken heeft met de scheiding van kerk en staat (wat trouwens niet inhoudt dat de kerk zich niet aan de grondwet hoeft te houden) maar kerken officieel weer niet onder publiek toegankelijke gebouwen te vallen (hoewel ik hoop dat ze dat in de praktijk toch wel zijn). Maar dit hele gedoe had eenvoudig opgelost kunnen worden door geen uitzondering voor kerken te maken. Nu krijg je van mensen die het niet op het christendom / religies hebben weer allemaal scheve gezichten: Jahoor, waarom moet iedereen overal een mondkapje op binnen maar krijgt de kerk weer een uitzondering? En dat is ook raar, gelukkig zijn ze in de meeste kerken zo verstandig om desondanks toch gewoon een mondkapje te adviseren en vaak zelfs te verplichten. Hoe moeilijk kan het ook zijn. Je moet dan vanaf de deur totdat je op je plek zit (dat is bij ons ongeveer 15 seconden) een mondkapje dragen. En als je zit mag hij weer af. Kleine moeite toch? Dus ik snap niet waar men zich zo druk om maakt. Ik had liever gezien dat ze het gewoon ook voor kerken hadden verplicht. Had een hoop gezeur gescheeld.
I think that if God forgives us we must forgive ourselves. Otherwise, it is almost like setting up ourselves as a higher tribunal than Him.
C.S. Lewis

Prisma23
Sergeant
Sergeant

Re: De scheiding tussen kerk en staat

Berichtdoor Prisma23 » 25 nov 2020 18:36

elburger schreef:....In mijn sombere gedachten zie ik de 17e en 18e eeuw in Engeland, Ierland en Schotland weer opdoemen.( zal gelukkig nooit zover komen) maar bloedvergieten en vrijuit het Woord verkondigen wat toen gebeurde zal in deze tijd niet meer mogelijk zijn, toch?!

Niet zo somber, dankzij de Brexit zal dit wel meevallen.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”