Gescheiden van tafel & bed ervaringen

Moderators: Memmem, Moderafo's

Tonny
Verkenner
Verkenner

Re: Gescheiden van tafel & bed ervaringen

Berichtdoor Tonny » 08 feb 2024 21:21

Het idee van 'scheiden van tafel en bed' is volgens mij vooral dat de weg naar een nieuw huwelijk niet open ligt.

Ik weet ook dat er kerken zijn, die bij een gewone scheiding wél willen dat je schuldbelijdenis doet (muv wanneer de tegenpartij overspel heeft gepleegd), maar bij een 'scheiding van tafel en bed' hoeft dat niet.

Nu vind ik schuldbelijdenis bij scheiding op z'n minst discutabel. God heeft duidelijk toestemming gegeven om te scheiden (het hertrouwen verbiedt Hij). Daarnaast is het doen van schuldbelijdenis een moment om tot inkeer te komen, om je om te keren van je zonde. Het is natuurlijk niet aannemelijk dat je gaat scheiden, schuldbelijdenis doet, en vervolgens weer met je ex gaat trouwen (dat is de enige mogelijkheid om je om je keren van deze zonde).
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Leidy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leidy » 27 feb 2024 23:52

Marvin..mijn ouders zijn gescheiden omdat mijn moeder in levensgevaar was. Narcisme en borderline is geen grapje. Zij heeft dat nooit gewild. Ze is gescheiden van tafel en bed, omdat ze anders geen inkomen had. Ze was op dat moment 72. Zo van de ene op de andere dag weg. Nog even op een bovenkamer gewoond en later kreeg ze een flatje. Nadat mijn vader overleden was, heeft ze nog 9 maanden in het ouderlijk huis gewoond. Dat was fijn voor haar en toen overleden.

Leidy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leidy » 27 feb 2024 23:56

Schuldbelijdenis in het openbaar ken ik niet. Als ik iemand iets heb aangedaan, dan vraag ik God om vergeving en ook de persoon die ik iets heb aangedaan. Vergeef ons onze schulden, gelijk wij vergeven onze schuldenaren. Dat is de andere kant. Ik mag ook van harte vergeven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2024 00:34

Leidy schreef:Marvin..mijn ouders zijn gescheiden omdat mijn moeder in levensgevaar was. Narcisme en borderline is geen grapje. Zij heeft dat nooit gewild. Ze is gescheiden van tafel en bed, omdat ze anders geen inkomen had. Ze was op dat moment 72. Zo van de ene op de andere dag weg. Nog even op een bovenkamer gewoond en later kreeg ze een flatje. Nadat mijn vader overleden was, heeft ze nog 9 maanden in het ouderlijk huis gewoond. Dat was fijn voor haar en toen overleden.

Helder. Bedankt voor je reactie! Zo zie je dat er altijd weer uitzonderingen kunnen zijn waarbij het de minst slechte keuze is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ceciel72
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ceciel72 » 31 jul 2024 17:43

De vraag was wie heeft er ervaring.. niet hoe iemand er over denkt of wat uw mening is.

ceciel72
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ceciel72 » 01 aug 2024 09:09

Marnix schreef:Mag ik vragen waarom je ouders van tafel en bed waren gescheiden?

Want ik kan me voor een flink deel wel in en uiteenzetting vinden (ook al denk ik dat wanneer er echt geen liefde meer is, het ook voor het gezin heel funest kan zijn om bij elkaar te blijven) maar ik heb wel wat moeite met scheiden van tafel en bed zodat je voor de wet niet gescheiden bent omdat dat niet van God mag. Dat soort constructies kloppen gewoon niet omdat het een soort trucje is om wel gescheiden te kunnen leven maar het officieel niet te zijn. Als je gescheiden bent van tafel en bed ben je ook echt gescheiden, ook al is het op papier niet zo. En als er geen onderlinge liefde is maar juist ruzie kan je wel bij elkaar blijven en op papier nog wel getrouwd zijn maar als je in de praktijk geen man en vrouw meer bent, wat zegt dat dan als je het op papier wel blijft? God wil geen scheidingen maar Hij wil ook geen kapotte huwelijken.

De vraag was wie heeft er ervaring mee.. Niet wat iemand zijn mening is.
Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Al geruime tijd problemen. Gelukkig zijn de verhoudingen verbeterd wij kunnen weer samen op een normale manier met elkaar praten ook al verschillen we van karakters. Wie weet is er herstel mogelijk.
De belangrijkste redenen zijn Wat God samengevoegd heeft scheide de mens niet.
Trouw beloofd tot de dood.
Kerkelijke bevestiging waar wij samen voor GODS aangezicht hebben geknield.
Uit ervaring weet ik helaas dat het geen makkelijke periode was. :)
Wat voor de mensen onmogelijk is is mogelijk bij GOD.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2024 14:59

ceciel72 schreef:De vraag was wie heeft er ervaring mee.. Niet wat iemand zijn mening is.
Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Al geruime tijd problemen. Gelukkig zijn de verhoudingen verbeterd wij kunnen weer samen op een normale manier met elkaar praten ook al verschillen we van karakters. Wie weet is er herstel mogelijk.
De belangrijkste redenen zijn Wat God samengevoegd heeft scheide de mens niet.
Trouw beloofd tot de dood.
Kerkelijke bevestiging waar wij samen voor GODS aangezicht hebben geknield.
Uit ervaring weet ik helaas dat het geen makkelijke periode was. :)
Wat voor de mensen onmogelijk is is mogelijk bij GOD.

Ik stelde die vraag volgens mij ook aan Leidy. Ik heb geen ervaring met het onderwerp maar vind het wel interessant om over door te praten. Vandaar dat ik daarover doorvroeg. Want ik snap je punt maar zoals ik al zei, het voelt als een trucje om op papier toch aan die regels van God te voldoen terwijl dat in de praktijk helemaal niet gebeurt. Officieel ben je niet helemaal gescheiden want dat mag niet maar in de praktijk ben je dat op alle vlakken dan wel. Er is dan geen liefde, geen band, geen trouw naar elkaar, je eet niet samen, je slaapt niet samen en praat allicht ook niet samen. Het heet niet voor niets een scheiding van tafel en bed. Het enige wat je nog bindt is de trouwacte maar de bijbehorende beloften om elkaar lief te hebben zijn al lang gebroken toch?

Maar als er ondertussen gewerkt wordt aan herstel is het een ander verhaal, ik meende alleen dat als die intentie er is, mensen doorgaans ook niet kiezen voor een wettelijke scheiding van tafel en bed. Dat doet men meestal als er geen herstel meer in het zicht is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ceciel72
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ceciel72 » 09 aug 2024 19:50

Marnix schreef:Ik stelde die vraag volgens mij ook aan Leidy. Ik heb geen ervaring met het onderwerp maar vind het wel interessant om over door te praten. Vandaar dat ik daarover doorvroeg. Want ik snap je punt maar zoals ik al zei, het voelt als een trucje om op papier toch aan die regels van God te voldoen terwijl dat in de praktijk helemaal niet gebeurt. Officieel ben je niet helemaal gescheiden want dat mag niet maar in de praktijk ben je dat op alle vlakken dan wel. Er is dan geen liefde, geen band, geen trouw naar elkaar, je eet niet samen, je slaapt niet samen en praat allicht ook niet samen. Het heet niet voor niets een scheiding van tafel en bed. Het enige wat je nog bindt is de trouwacte maar de bijbehorende beloften om elkaar lief te hebben zijn al lang gebroken toch?

Maar als er ondertussen gewerkt wordt aan herstel is het een ander verhaal, ik meende alleen dat als die intentie er is, mensen doorgaans ook niet kiezen voor een wettelijke scheiding van tafel en bed. Dat doet men meestal als er geen herstel meer in het zicht is.

Kapot maken gaat meestal sneller dan herstellen.. Heeft de tijd nodig en vooral beide personen moeten dit willen. Herstel begint bij vergeving.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2024 21:31

ceciel72 schreef:Kapot maken gaat meestal sneller dan herstellen.. Heeft de tijd nodig en vooral beide personen moeten dit willen. Herstel begint bij vergeving.

Dat klopt, dat snap ik. Mijn punt was dat als er intentie is tot herstel, er vaak wel wordt gekozen om tijdelijk wat afstand van elkaar te nemen in de weg naar herstel, maar dat er dan doorgaans geen officiële scheiding van tafel en bed wordt geregeld. Juist omdat men herstel voor ogen hebt ga je dan normaal niet wettelijk het tegenovergestelde van herstel, scheiding dus regelen.
― C.S. Lewis”

Terug naar “Relaties”