Budosporten en het geloof.

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Dogar

Budosporten en het geloof.

Berichtdoor Dogar » 05 aug 2020 15:30

Beste allemaal.
afgelopen zondag na de kerkdienst spraken wij (mijn vrouw en ik) nog even na met een echtpaar waar we de laatste tijd vaker even mee nababbelen.

Op een gegeven moment kwamen we op Budo sporten en het geloof. Zij hadden gehoord dat ik les geef en wilden eens informeren voor hun kinderen. De dame van het tweespan bracht wat vragen naar voren waar ik zelf eigenlijk nog nooit echt over nagedacht had.

Gedeeltelijk ging dat over het gebruikelijke groeten. Zoals u misschien wel bekend is is het gebruikelijk dat aan het begin en eind van de les een korte ¨ceremonie¨ is waarbij de leerlingen en docenten elkaar groeten DMV een buiging en gezamelijk groeten naar (indien aanwezig) een foto van de grondlegger van de vorm in kwestie. In dit specifieke geval Jigoro Kano grondlegger van het Judo.

Zij hadden zoiets van is de buiging niet een soort teken van onderwerping aan de sensei (wat niets meer of minder betekend dat leraar/meester/juf) En in ultimo aan de stichter van onze Budo vorm. Waar wij als christenen ons slechts aan God zouden moeten onderwerpen.

De term Budo is afgeleid van Bushi-Do. Bushi = krijger Do betekend weg/pad/manier/wijze. Vrij vertaald de Weg van de krijger. In oude tijden sloeg het op een gedragscode voor de Japanse Samurai (krijgers kaste) en volgens sommige interpertaties hun weg naar verlichting.

De vraag die naar voren kwam moeten wij als christenen eigenlijk niet alleen de gedragscode van de Heere erkennen en komen begrippen als ¨verlichting¨ niet te dicht in de buurt van afgoderij ?

Ten laatste hadden zij vragen over het gemend trainen. In vrijwel alle dojo´s is het gebruikelijk dat jongens en meisjes en dames en heren gewoon met elkaar oefenen. Bij Budo sporten is er vanzelfsprekend sprake van, nogal veel, fysiek contact zeker in het Judo, De vraag van met name de vader was of het niet wijzer is om , zeker na een bepaalde leeftijd, Jongens alleen met jongens te laten oefenen en meisjes alleen met meisjes. Hoewel niet de intentie is het natuurlijk niet helemaal onvermijdelijk dat er wel eens een hand of ander lichaamsdeel contact maakt met tere delen. Hoewel dat in mijn ervaring nooit met opzet is en er van ¨gevoelens of gedachten¨ al helemaal geen sprake is kun je dat in de aanleerfase van een techniek. en randori (oefenpartijtjes) natuurlijk nooit helemaal voorkomen. Fouten maken mensen nu eenmaal. Meestal gebeurt dat als de ander bv net wegdraait als je iets wil grijpen. probeert te ontsnappen uit een houdgreep etc. Er zijn technieken (niet in het Judo maar in andere vormen) waarin technieken voorkomen waarbij je met de vingers in de lies van de ander ¨prikt¨ teneinde een daar zich bevindend zenuwknooppunt te prikkelen (AU!!!). Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat een prettig ID vind maar in de vormen die in onze Dojo onderwezen worden komt dat niet voor.

Er was een kleine vraag over kleding. Bij ons wordt meisjes al van het prilste begin aangeleerd Sterker het is verplicht. om onder het judopak een wit , niet doorschijnend hoog gesloten shirt te dragen en tegen de tijd dat ze zich gaan ontwikkelen een sport BH. Veel meer kan je als club en ouders nier verlangen denk ik.

Natuurlijk heb ik er zo mijn gedachte inmiddels wel over maar ik vroeg me af. Hoe kijken jullie tegen dergelijke zaken aan vanuit jullie interpertatie van het geloof. En hoe vinden/denken jullie dat we er mee zouden moeten omgaan. Ik doel dan op Budo sporten in het algemeen en deze vragen in het bijzonder.

Gebruikersavatar
Kapitein
Mineur
Mineur
Berichten: 234
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:04

Re: Budosporten en het geloof.

Berichtdoor Kapitein » 05 aug 2020 18:06

Ik heb op judo gezeten.

Op onze (Christelijke) judoclub groette we elkaar en de sensai zeker. Een teken van respect enneen belofte dat je aandacht voor elkaars welzijn zou hebben. Een foto van de oprichter hing er niet en we groette er dus ook niet naar. Dat had ik denk ik wel ongemakkelijk gevonden.

We trainen gewoon gemengd (met de kledingregels die je omschreef). Ik vond het gemengde contact niet ongemakkelijk. Volgens mij heb je tijdens (oefen) partijtjes geen tijd om gedachten in een verkeerde richting te ontwikkelen. Met gescheiden kleedkamers zie ik geen probleem.
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Budosporten en het geloof.

Berichtdoor Mortlach » 05 aug 2020 18:12

Zelf in mijn kindertijd veel judo gedaan, zelfs een beetje jiu-jitsu. Man, als je je wilt blesseren, moet je dat gaan doen, maar dat terzijde.

Ik begrijp dat gedoe om dat buigen nooit zo zeer. Buigen wordt meteen gelijkgesteld met onderwerping, terwijl dat toch helemaal niet zo is. Het kan je gronden, het stimuleert dankbaarheid en respect en een stukje groepsgevoel. Heeft volgens mij niks met onderwerping te maken. Net zo min dat je je onderwerpt aan je wiskundeleraar als je op maandagmorgen de klas binnenstapt en hallo zegt.

Ook wat betreft die gedragsregels, die zijn (waarschijnlijk) zo algemeen dat ze gemakkelijk voor christelijke normen kunnen doorgaan. Respect voor elkaar, letten op elkaars veiligheid, sportiviteit, etc. Misschien als je echt hardcore judoka vindt die heel diep in die code duiken dat daar wat op aan te merken zou zijn, maar in een sportschooltje in Wijk West van je stad zal dat allemaal echt wel meevallen.

Gemengd trainen is juist iets goeds dat moet worden gestimuleerd in plaats van vermeden. Eén omdat judo juist een sport is waar je een krachtsverschil kunt goedmaken door techniek. En twee omdat het misschien ook wel eens goed is de lichamen van anderen van de mythen te ontdoen. Lijven zijn gewoon lijven en omgang maakt gewoon, zodat later in andere situaties waar er wél een seksueel element meespeelt, de ander niet zo als onbegrijpelijk of onbereikbaar op een voetstuk wordt gezet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Budosporten en het geloof.

Berichtdoor MoesTuin » 05 aug 2020 20:45

Judo is ook erg goed voor het zelfvertrouwen van kinderen.
Dat het eventueel niet samen kan gaan met geloof is volstrekt nieuw voor mij.
Lijkt me wat vergezocht ook....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Budosporten en het geloof.

Berichtdoor K80 » 06 aug 2020 06:24

Heb toen ik jong vaak heel veel gevraagd of ik op Judo mocht. Een onkerkelijk vriendje van school ,zat ook op Judo.
Mocht niet van mijn moeder, die dacht van dat er thuis ook gestoeid ging worden en dat dan alles kapot ging.
Na een jaar toch een keerr samen naar een les wezen kijken. Ze was mee om. Ze zag hoeveel rust er in de les was en respect voor de leraar. Ik mocht er op en heb het jaren gedaan. Nooit iets vernomen dat het niet zou passen met het Christelijk geloof. Ook de Dominee wist er van, maar ook nooit iets van vernomen met catechisatie dat het niet goed zou zijn.
Gewoon groeten zoals je beschreef, hing nergens een foto van op trouwens.
Meiden inderdaad een wit shirt onder het judo pak. Als je als jongen per ongeluk een borst aanraakte voelde je je vervelender dan de meid. Je kan overal wel weer iets seksueels gaan zoeken. Dat mensen hier weer aan gaan denken begrijp ik niet.
Als je een vrouw feliciteert met drie zoenen heb je meer contact.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Dogar

Re: Budosporten en het geloof.

Berichtdoor Dogar » 06 aug 2020 08:57

In Grote lijnen denk ik er hetzelfde over als de meesten hier zo te lezen. Toch begrijp ik ergens ook wel dat als je nooit met dergelijke sporten/krijgskunsten in aanraking bent geweest je er je vragen bij hebt. Ze hadden zich iig al wat in de achtergrond verdiept dat stemt mij dan natuurlijk positief.

Ik heb natuurlijk aangegeven dat groeten gewoon traditie is en een teken van respect. Het gaat niet om onderwerping. Het si niet voor niets dat de leraar ook terug groet.

Het gemengd trainen is voor mij indd ook erg van belang. Ik heb deze mensen verzekerd dat er van sexueel getinte gedachte og bijbedoeling in mijn ervaring nooit sprake is. In mijn ervaring zie ik juist meiden erg groeien in hun zelfvertrouwen als ze eens een jongen op zijn rug leggen. Ook aangestipt dat , meiden die veel m et jongens trainen vaak ook een betere/fijnere techniek ontwikkelen ? Waarom ? Als je bijna altijd de mindere bent fysiek wordt je vanzelf gedwongen het in techniek te zoeken.

Ook dingen als pest gedrag zien we bijna nooit de laatste 3 jaar heb ik het 1 keer meegemaakt en we hebben toch ruim 200 jeugdleden... Het is ook iets wat ik uitdrukkelijk niet, nooit , onder geen voorwaarde, tolereer. Een ouderwetse donderpreek voor de groep en de pesters heb ik 6 weken uitgesloten van deelname. Dat is niet conform de allerlaatste pedagogische richtlijnen misschien maar het is 1 van de weinige dingen waar ik echt hard tegen optreed. De ouders ook die van de pesters waardeerden dat juist.

Daarnaast is beweging helaas in deze tijd broodnodig voor kinderen. Als ze iets doen wat ze ook echt leuk vinden is de kans dat ze het ook volhouden natuurlijk vele malen groter. Met Judo bouw je ook aan fysieke maar veel belangrijker nog aan mentale weerbaarheid en persoonlijke ontwikkeling. Ik zie zo vaak schuchtere onzekere kinderen , met name meisjes na verloop van tijd uit hun schulp kruipen en voortaan met de kin omhoog en de schouders naar achteren door het leven stappen. Stiekum ben ik daar trotser op dan wedstrijden winnen en prijzen pakken.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Budosporten en het geloof.

Berichtdoor K80 » 09 aug 2020 20:25

Vond het ook super om te doen en lid bij te zijn.
Mijn jongere broers zijn er later ook op gegaan, bijna gedwongen door mijn moeder. :D

Aanrader voor kinderen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Budosporten en het geloof.

Berichtdoor ben db bd » 10 aug 2020 22:08

het is wel al meer dan een halve eeuw terug, maar mijn herinneringen zijn zeer positief, zowel geestelijk als lichamelijk.
Weet je wat ik nu nog steeds zo leuk vind? Dat m'n valreflexen nog steeds bestaan, wat mij veel baat heeft opgeleverd.

Dogar

Re: Budosporten en het geloof.

Berichtdoor Dogar » 11 aug 2020 21:03

Misschien wel de meest praktische vaardigheid dei men kan leren in Budo diciplines. Immers is gelukkig da kans day je eens valt groter dan dat je in een handgemeen terrecht komt.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Budosporten en het geloof.

Berichtdoor K80 » 12 aug 2020 07:14

ben db bd schreef:het is wel al meer dan een halve eeuw terug, maar mijn herinneringen zijn zeer positief, zowel geestelijk als lichamelijk.
Weet je wat ik nu nog steeds zo leuk vind? Dat m'n valreflexen nog steeds bestaan, wat mij veel baat heeft opgeleverd.


Inderdaad
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten