Huwelijk willen redden

* Vriendschap * Verliefdheid * Verkering * Liefde *
(Off Topic wordt verwijderd)

Moderators: Memmem, Sterretje, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Huwelijk willen redden

Berichtdoor Chaya » 22 aug 2020 09:12

Eetietoe schreef:Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe je een huwelijk vorm geeft als je het gevoel mist van : ja, zij is het helemaal! En hoe we dan samen verder moeten.

Deze zin pik ik er even uit. Hier worstelen velen mee en gooien dan maar de handdoek in de ring. Want hun vrouw, of man, is niet meer die leuke bink of sexy schoonheid waarop je ooit gevallen was.
Maar je belooft elkaar geen eeuwige verliefdheid, of aantrekkingskracht, je belooft elkaar TROUW!
En DAT is nu het probleem. Want zoveel huwelijken worden beëindigd omdat de buurman veel leuker is, die collega kun je tenminste mee lachen.
Het leven is zo saai en voorspelbaar geworden.
Ik ben al zo'n 35 jaar getrouwd en veel dagen gaan gewoon voorbij zonder dat er werkelijk iets leuks gebeurt.
Er zijn ook wel eens meneren op mijn pad gekomen, die veel leuker en spannender waren dan mijn man.
De enige reden waarom ik ons huwelijk zou verbreken is als hij vreemd zou gaan.
Ik heb voor God's Aangezicht beloofd dat ik hem trouw zou blijven, tot de dood ons scheidt.
En dat is echt niet elke dag een feestje, integendeel. In een gezin is er veel dynamiek. Je moet je voortdurend aanpassen.
Eerst kleine kinderen, dan pubers, dan jong volwassenen en nu zit ik met volwassen kinderen in huis.

Ik denk dat jij je beeld van een christelijk huwelijk zult moeten bijstellen. Zo begint het Formulier:

"vermits aan de gehuwden gewoonlijk velerhande tegenspoed en kruis vanwege de zonde overkomt; opdat gij N. en N., die uw echtelijke verbintenis in Gods naam openlijk alhier in de kerk wilt laten bevestigen, ook in uw harten verzekerd moogt zijn van de gewisse hulp van God in uw kruis; zo hoort uit het Woord van God, hoe eerbaar de huwelijke staat is en dat hij een inzetting van God is, die Hem behaagt; waarom Hij ook de getrouwden wil zegenen en hen bijstaan, gelijk Hij beloofd heeft; daarentegen de hoereerders en overspelers wil Hij oordelen en straffen."

Vroeger dacht ik, ja ja, het zal wel. Wat een somberheid op deze blijde dag. Intussen ben ik jaren verder, heb menigmaal het Formulier horen voorlezen en ik ben het steeds meer gaan inleven.
Maar zie het roodgemaakte!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 22 aug 2020 10:30

Helemaal eens met Chaya dat je elkaar geen verliefdheid maar trouw belooft!!!
Je dénkt verkeerd. Je blijft maar denken: heb ik er wel goed aan gedaan om met haar te trouwen, ik mis wat.
Nee, je moet denken: we zitten in deze situatie, hoe komen we hier sterker uit! Hoe krijg je de liefde weer terug!
Begin weer eens overnieuw, ga weer met elkaar "daten", spreek af zonder kinderen. Ga eens uit eten, bereid een diner voor samen en geniet er samen van. Praat over vroeger, dingen wat leuk waren, waar jullie beiden van genoten. De week erna maak je een mooie avondwandeling samen, kijkend naar de zonsondergang. Zoek verbinding! Als je dit biddend doet en je gaat er voor 100 procent samen tegenaan wil de Heere dit zegenen!
Maar je moet geen zegen verwachten als je maar blijft hangen op datgene wat je nu doet!
Je keert hiermee de situatie niet ten goede! Ga nu eens stappen zetten ipv te blijven zeggen dat je het zo anders had gewild en dat je wat mist. Je hebt zelf namelijk de sleutel in je hand maar je wilt het de verkeerde kant op draaien!

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 22 aug 2020 10:46

Je lijkt bang voor je twijfel en je lijkt te denken dat twijfelen niet mag, er niet hoort te zijn. Dat is niet reëel want zie maar hoe jij twijfelt. :wink:
Alle gevoel wat er niet mag zijn, gaat alleen maar harder roepen om aandacht te krijgen. Dat doet het bij jou ook. De gedachten waar je het meest bang voor bent (ik ben met de verkeerde getrouwd), blijft zich aan je opdringen.

Wat je kan helpen is om bewust een keuze te maken en daar achter te blijven staan.
Je kunt voor je huwelijk kiezen, zodat je niet machteloos verder moet met wat je overkomen is.
Je kunt voor een 10 gaan, maar een huwelijk van een 8 of een 7 is ook geen drama. Buiten de perfectie is het leven ook nog prima te doen. :)

Een keuze maken kun je pas als je beide opties gedegen onderzocht hebt en dat houdt in dat je je twijfel eerst eens de ruimte moet geven en helemaal moet uitdenken.
Niet gelijk ‘ja maar… ze is ook lief, we hebben kinderen, ik mag een huwelijk kapotmaken… Nee, helemaal uitdenken. Zou je echt willen scheiden? Welke voordelen heeft dat? Houd je inderdaad niet genoeg van je vrouw? Wat vind je moeilijk aan haar? Zou je daarmee kunnen leven (en dan mag je dus denken: nee, dat kan ik niet)
Pas als je die kant helemaal uitgedacht hebt, kun je een keuze maken en dan zul je zien dat je dat rust geeft.

Niets in het leven is volmaakt, er gaat maar weinig zoals we gedacht/gehoopt hadden maar als jij echt, zelf kiest, dan krijg je rust, dan kun je je verantwoordelijkheid nemen en dragen.
Dan is je huwelijk je niet overkomen maar heb je zelf er grip op.

Dit is veel te eng en te groot om in je eentje te doen, daarom hoop ik dat je snel bij een therapeut terecht kunt.
Ik hoop en gun je dat je dit samen met de Heere kunt doordenken.

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 22 aug 2020 11:24

Ik heb maandag weer een gesprek bij de psycholoog en ga hem ook vragen of ik met een relatietherapeut in gesprek kan.
Want ik snap alles wat jullie schrijven maar het lukt mij niet om hier rust in te krijgen.

pety
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pety » 20 sep 2020 16:57

Hai, hoop dat je inmiddels weer n klein stapje verder bent.
Ik herken de vragen en de twijfel en wat mij de afgelopen week heel erg geholpen heeft en me heel veel heeft duidelijk gemaakt is het boekje.
De vijf talen van de liefde van Gary Chapman. Daarin wordt heel mooi uitgelegd waardoor je bepaalde gevoelens gaat ervaren en waardoor jij nu mss wel het gevoel hebt van is zij het wel voor mij. En waarom de verliefdheid niet blijvend is en wat er gebeurt met je relatie nadat je getrouwd bent.. Kortom een echte aanrader, lees makkelijk weg en is best wel praktisch ik denk dat je er veel in kan gaan herkennen.
Het zou helemaal mooi zijn als je hem samen met je vrouw zou kunnen lezen. Dan kun je elkaar helpen en versterken...

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 21 sep 2020 11:21

Dank voor je suggestie. Ga er eens naar kijken. Ik lees hier: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17 ... -huwelijk/ ook
Het kan ook goed zijn samen eens een boekje te lezen, bijvoorbeeld dat van John Piper, "Gedeeld geluk", maar er zijn er veel meer. Je huwelijk zal niet volmaakt zijn, maar er kan wel nieuwe vreugde komen. De Heere heeft dat ook beloofd. Bid Hem er veel om, en Hij zal je niet beschaamd doen uitkomen.

ik ben al aantal weken meerdere dagen op kantoor. In principe halve dagen, maar probeer er wat meer uren van te maken.
Wat mij dwars zit is dat ik de hele dag door, onophoudelijk geconfronteerd wordt met mijn gedachten. zelfs als ik even denk: oe ik voel me best goed nu, gaat het direct daarna weer los in mijn hoofd.

de psycholoog probeert me ook te helpen met het piekeren, maar met wat ik tot nu toe ook probeer, vooral vroeg in de ochtend (5 uur) als ik uit mijn diepe slaap kom, loop ik vol met mijn gedachten. Ik lees alle tips over verwachtingen, bij elkaar blijven, etc, maar niks helpt mij om van dat rot gevoel af te komen.

Ik weet niet hoe ik verder moet hiermee, ik wil graag gewoon slapen en niet meer geteisterd worden door mijn gevoelens en gedachten.
Wil af van de twijfels die ik heb en had. En denk regelmatig: waar maak ik me nou zo druk om? En even later ontsporen mijn gedachten weer :cry:

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 21 sep 2020 11:48

Heb je wel eens gevraagd of antidepressiva je zouden kunnen helpen? Die kunnen je wat rust in je hoofd geven.

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 22 sep 2020 19:02

Nee, nog niet. Heb morgen weer een afspraak staan met de psycholoog, zal hem er eens naar vragen.

*update* psycholoog zou in het teamoverleg gaan bespreken of het verstandig is om medicijnen te vragen via psychiater/huisarts.
Ben benieuwd... Zoals het nu gaat, gaat het sowieso niet.

Ik zie nu wel waar het vermijden van conflicten toe kan leiden helaas :(
maar zie nu geen oplossing.

Terug naar “Relaties”