Huwelijk willen redden

* Vriendschap * Verliefdheid * Verkering * Liefde *
(Off Topic wordt verwijderd)

Moderators: Memmem, Sterretje, Moderafo's

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Re: Huwelijk willen redden

Berichtdoor Eetietoe » 12 jul 2020 14:38

Ja, ik wil blijven. Maar mijn lijf zegt de hele dag tegen mij iets anders. En ik moet zo mijn best doen in mijn hoofd om te zeggen waarom ik dat wil.
De voors, want de tegens komen probleemloos steeds weer boven.

Ik kan het niet aan dit gevoel. Deze stress. En het voelt niet dat mijn werk de reden is. Ik voel het als dat ik mijn werk niet kan doen doordat ik nu zoveel stress ervaar vanwege onze relatie.
Het lukt me niet om rustig te worden.
Laatst gewijzigd door Eetietoe op 21 aug 2020 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2020 01:41

Wat een vervelende situatie.

Het lijkt me verstandig, en je hebt ook al aangegeven, dat je met huisarts en psycholoog gaat praten. Doen! Vraag dan ook na of ze het idee hebben dat het een burn-out kan zijn. Zo ja, dan kunnen ze je daarmee verder helpen, maar dan kijk je wel tegen een lang traject aan. Hoe lang? Zo lang als nodig is. Herstel van een burnout kun je nu eenmaal niet haasten.

Wat me verder opvalt in je berichten is dat je veel vraagt (aan God) of het goed mag komen, dat je bidt en hoopt, etc. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar vergeet niet dat je huwelijk behouden ook actief wérk van beide kanten vergt. Met zitten en vragen en hopen alleen, kom je er niet. Hoe dat werk eruit ziet, dat hangt helemaal van jullie af, maar veel praten zal er ongetwijfeld deel van uitmaken.

Succes!
Als je toch leugens nodig hebt om "de Waarheid" te verkondigen, dan moet je je eens e.e.a. gaan afvragen.

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 13 jul 2020 08:27

MoesTuin schreef:Ga lekker liggen op de bank of op bed en luister naar dit lied. (desnoods vannacht met koptelefoon op)
Weet niet van welke muziek je houdt, maar het leidt je gedachten heerlijk af....
Goede nacht gewenst en hou je taai!

1. Breng rust in mijn leven, geef vrede vandaag;
gedachten, zij maken verward.
Ik zoek een antwoord, maar vind slechts een vraag:
Heer, mijn God, leg Uw rust in mijn hartGeef mij rust (geef mij rust), hemelrust (hemelrust).
Geef mij rust, stille rust in mijn hart.

3. Wanneer in mijn leven de dagen donker zijn,
als vragen maar komen en gaan;
dan vouw ik mijn handen en zeg U mijn pijn:
Heer, mijn God, neem mij zondaar toch aan.
Geef mij rust (geef mij rust), hemelrust (hemelrust).
Geef mij rust, om gelovig te gaan.

heb het geluisterd. zondagochtend vroeg, een uur of 4 / half 5 omdat ik niet meer kon slapen. Ik heb alleen maar gehuild tijdens het lied. En ps 42 (GKV berijming) geluisterd. "maar de Heer zal uitkomst geven" (die kwam in mij op). Ik hoop het...

Gisteravond voelde ik me eindelijk rustiger, overdag was een drama. Redelijk geslapen vannacht (tot 05:00) en nu voel ik me ook we aardig.
Maar het hele gebeuren zit continu in mijn hoofd.

en uiteraard is veel praten belangrijk. Ik weet ook dat ik veelal negatief denk. Dus voor elke negatieve gedachte heb ik zo 3 positieve nodig om het te "pareren" maar dat is zo makkelijk nog niet. vind het ook moeilijk om haar steeds te moeten confronteren met mijn worsteling omdat het haar zoveel pijn doet.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2020 10:03

Eetietoe schreef:heb het geluisterd. zondagochtend vroeg, een uur of 4 / half 5 omdat ik niet meer kon slapen. Ik heb alleen maar gehuild tijdens het lied. En ps 42 (GKV berijming) geluisterd. "maar de Heer zal uitkomst geven" (die kwam in mij op). Ik hoop het...

Dat is mooi ja, maar er staat nog iets achter he.

Maar de HEER zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags Zijn gunst gebiedt;
'k Zal in dit vertrouwen leven,
En dat melden in mijn lied;
'k Zal Zijn lof zelfs in den nacht
Zingen, daar ik Hem verwacht;

En mijn hart, wat mij moog' treffen,
Tot den God mijns levens heffen.

Ik hoop dat je dit er dan achteraan mag zingen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 13 jul 2020 16:49

Eetietoe schreef:heb het geluisterd. zondagochtend vroeg, een uur of 4 / half 5 omdat ik niet meer kon slapen. Ik heb alleen maar gehuild tijdens het lied. En ps 42 (GKV berijming) geluisterd. "maar de Heer zal uitkomst geven" (die kwam in mij op). Ik hoop het...

Gisteravond voelde ik me eindelijk rustiger, overdag was een drama. Redelijk geslapen vannacht (tot 05:00) en nu voel ik me ook we aardig.
Maar het hele gebeuren zit continu in mijn hoofd.

en uiteraard is veel praten belangrijk. Ik weet ook dat ik veelal negatief denk. Dus voor elke negatieve gedachte heb ik zo 3 positieve nodig om het te "pareren" maar dat is zo makkelijk nog niet. vind het ook moeilijk om haar steeds te moeten confronteren met mijn worsteling omdat het haar zoveel pijn doet.

Rijk Eetietoe!

Hierbij nog een heel mooie bewerking van Psalm 42, misschien voor komende nacht...

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 13 jul 2020 18:20

MoesTuin schreef:Rijk Eetietoe!

Wat bedoel je precies?

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 13 jul 2020 18:39

Eetietoe schreef:Wat bedoel je precies?

Psalm 42 de inhoud :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

pety
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pety » 22 jul 2020 17:36

Hoi eetietoe, hoe is het nu met je? Inmiddels zijn we al weer twee weken verder... Kan je wat met de hulp die je gekregen hebt van de psycholoog en de poh?

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 11 aug 2020 09:20

de afgelopen weken ging het wel. Ik had ook 2 weken vakantie waardoor ik niet aan werk hoefde te denken. Heb in de afgelopen weken voor mijn eerste echte afspraak met de psycholoog (kerel van 25 jaar) om tot die afspraak te overbruggen iedere week een half uurtje een video bel afspraak gehad met de mevrouw die mijn intake gedaan heeft voor de GGZ. Dat was fijn, dat nam bij mij de grootste stress weg door wat ze tegen mij zei.
Heb inmiddels ook mijn eerste afspraak bij de psycholoog gehad. Die gaat aan de slag met mij met wat ze bij mij gediagnosticeerd hebben als 'gegeneraliseerde angststoornis'.
In de tussentijd werk ik nu nog steeds halve dagen maar ik voelde me gisteren al niet fijn en vandaag nog minder.

In mijn hoofd had ik rust maar mijn hart blijft maar raar doen. en de rust die ik had is ook weer een stuk minder: ik ben nu ook weer veel aan het piekeren. Dat maakt me emotioneel en zorgt er ook voor dat ik misschien wel het liefste zou hebben dat mijn leven zou stoppen.
Niet dat ik dat uit mijzelf zou kunnen of willen doen, maar ik kom niet verder nu, mijn lijf/hart werkt niet mee :cry:

Dus nee, het gaat nu weer niet zo best.

K80
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor K80 » 13 aug 2020 17:10

Vervelend man! Hopelijk zullen gesprekken en eventuele medicatie zorgen dat je je beter gaat voelen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 21 aug 2020 08:54

Chaya schreef:Twijfel kennen we denk ik vrijwel allemaal wel. En velen geven aan het gevoel toe, dat die ander leuker of knapper is dan hun man of vrouw.
Wij beloven geen eeuwige verliefdheid, wij beloven TROUW.
Dat is een cruciaal verschil.

Hoe doe je dat als je je voelt zoals ik? Ik wil het heel graag, ik wil ook helemaal niet bij haar weg, maar in mijn hoofd zit een plaatje van hoe het zou moeten zijn en dat is het nu niet. En ik kan het maar niet laten rusten. Waarom kan ik niet blij zijn met wat ik heb?

In mijn hoofd en lijf is zo'n strijd gaande. Elke keer de gedachte dat ik een grote fout gemaakt heb. Mijn hart blijft maar bonsen, ik kom niet tot rust. De hele dag spelen de gedachten door mijn hoofd en ik vraag mij af of ik ooit weer rustig en ontspannen kan zijn, genietend van mijn gezin.

Ik snap niet hoe ik me zo kan voelen. Ik pieker veel en redeneer in mijn hoofd steeds naar het negatieve,. de hele dag thuis zijn helpt ook niet ivm het piekeren en merk dat ik het prettig vind om op kantoor te zijn met mensen om mij heen. Even wat afleiding maar ik heb bijna geen werk te doen dus zit ik daar weer te piekeren.

Ik kan me niet eeuwig zo blijven voelen en blijven worstelen met wat ik denk en voel.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 21 aug 2020 10:46

Eetietoe schreef:Hoe doe je dat als je je voelt zoals ik? Ik wil het heel graag, ik wil ook helemaal niet bij haar weg, maar in mijn hoofd zit een plaatje van hoe het zou moeten zijn en dat is het nu niet. En ik kan het maar niet laten rusten. Waarom kan ik niet blij zijn met wat ik heb?

Ach, dit is zo herkenbaar. En je kunt het maar met weinig mensen bespreken. Want twijfel is zonde.
Daarmee praten ze je nog verder de put in.
Ik leg het aan de Heere voor. En weet je wat dan zo bijzonder is?
Dan beluister ik op zondag een preek en daarin wordt dan precies mijn hart verklaard.
Ik zoek niet eens gericht op een predikant of een tekst.
Eetietoe schreef:Ik snap niet hoe ik me zo kan voelen. Ik pieker veel en redeneer in mijn hoofd steeds naar het negatieve,. de hele dag thuis zijn helpt ook niet ivm het piekeren en merk dat ik het prettig vind om op kantoor te zijn met mensen om mij heen. Even wat afleiding maar ik heb bijna geen werk te doen dus zit ik daar weer te piekeren.

Het internet staat vol met tips en oefeningen, yoga, mindfulness, de fora staan vol met verhalen over blije mensen die het iedere dag kunnen uitjubelen.
Maar je leest zelden over Elia, (ik reik je hier een leespreek aan https://bewaarhetpand.nl/index.php/lees ... s-a-a-egas)

Of over Asaf, die zoveel Psalmen uit de diepten schreef ( https://www.gergemmoerkapelle.nl/index. ... nr-14-2013)

Ik ging vaak op bezoek bij een mevrouw die jarenlang depressief was. Ze begon zelfs aan haar geloof te twijfelen, ja zelfs of de Heere haar nog wel zag. Zo diep kan het gaan!
Ik stuurde haar een kaart met deze bijbeltekst: Merk op, mijn ziel, wat antwoord God u geeft;
Hij spreekt gewis tot elk, die voor Hem leeft,

En die kwam binnen. God spreekt tot ons, maar niet letterlijk met stemmen of dromen. Het kan echter ook zijn dat Hij zwijgt. Om ons te beproeven.
Jakob moest 20 jaar! wachten alvorens God weer tot hem sprak. Pas toen hij volledig vastgelopen was in eigen hoogmoed en vroomheid, riep de Heere naar hem.
Maar kijk eens terug in je leven, herken je de weldaden en zegeningen?
Een oude vriend schreef mij: Richt u spitse pilaren op, merktekenen. Dat betekent: vergeet niet wat God gedaan heeft in je leven. Dit komt uit Jeremia, een profeet die het ook heel moeilijk had.

Stel je vertrouwen op de Heere. Laat alles maar los en leg het eenvoudig in Zijn hand. Het is weleens goed voor een mens om overal eens doorheen te zakken. Geen grond meer te voelen. Want dan houd je alleen nog maar Hem over.
Sterkte! Ik hoop dat ik je een beetje hebt kunnen bemoedigen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 21 aug 2020 11:22

Chaya schreef:Ach, dit is zo herkenbaar. En je kunt het maar met weinig mensen bespreken. Want twijfel is zonde.
Daarmee praten ze je nog verder de put in.

Dat twijfel zonde is, is niet het probleem/mijn overtuiging. Het gaat erom dat het zo'n gevoelige kwestie is en mijn vrouw het ook niet fijn vindt als mensen die zij op straat tegen komt het weten. Omdat ze het heel vervelend vind dat ze altijd bekeken wordt met een bepaald idee. We hebben kennissen die een tijd geleden in relatietherapie waren. En nog steeds vragen we ons dan af hoe het nu met ze zou gaan. Ze houden bij ons altijd dat stempeltje onbewust. En ik begrijp ook wel dat ze dit niet fijn vindt.

Ik heb nu 1 iemand die ik in vertrouwen genomen heb. Maar ook dat is geen oplossing voor het probleem. En het voelt zo dubbel. Het ene moment denk ik nog steeds: waar maak ik me nou druk om? En het volgende ben ik weer aan het piekeren: dat ik het toch beter niet had kunnen doen, dat ik het voor mijzelf zo lastig vind om dingen te vinden om over te praten met haar en dat het daarom dus niet goed is... ik ben continu aan het redeneren.

En als mijn lijf/gevoel nou mee zou werken, dan zou het niet zo erg zijn. Ik voel me zo gehecht aan haar. Zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen om bij haar weg te gaan en haar hart te breken. We hebben genoeg dingen die we samen leuk vinden: thais eten, bepaalde spellen, dingen die we in de toekomst nog graag willen. Maar ergens leg ik de lat zo hoog dat ik de perfecte optie wil. En het lukt me niet om daar vanaf te stappen.

En omdat ik in deze situatie nu zit en nauwelijks me ertoe kan zetten om te werken, ben ik ook nog weer bang dat ik mijn baan kwijt raak en thuis kom te zitten.

Terwijl ik niet eens meer hoef te piekeren over wat ik moet doen: ik heb de keuze toen gemaakt en trouw beloofd. Maar waarom lukt het mij niet om dit dan nu te laten rusten?

k leg het aan de Heere voor. En weet je wat dan zo bijzonder is?
Dan beluister ik op zondag een preek en daarin wordt dan precies mijn hart verklaard.
Ik zoek niet eens gericht op een predikant of een tekst.

Ik luister de EO podcast 'eerst dit'. En afgelopen dinsdag was de bijdrage van Marit Bassa. Dat ging prompt ook over het huwelijk en hoe we tegen het huwelijk aankijken.

Stel je vertrouwen op de Heere. Laat alles maar los en leg het eenvoudig in Zijn hand. Het is weleens goed voor een mens om overal eens doorheen te zakken. Geen grond meer te voelen.

Ik heb het gevoel het flink verknald te hebben en daarmee juist anderen ook beschadigd te hebben. Ik zou niet weten hoe deze situatie opgelost kan worden nu, grond onder mijn voeten voel ik al maanden niet meer.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 21 aug 2020 12:41

Eetietoe schreef:Ik heb het gevoel het flink verknald te hebben en daarmee juist anderen ook beschadigd te hebben. Ik zou niet weten hoe deze situatie opgelost kan worden nu, grond onder mijn voeten voel ik al maanden niet meer.

Dat dacht David ook. Nu heb ik het voorgoed verknald.
Hij had overspel gepleegd en een moord begaan. Was er dan voor hem nog vergeving?
In Psalm 32 zegt hij:
Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet; ik zeide: k zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor de Heere, en Gij ver gaaf t de ongerechtigheid mijner zonde.

Zie dikgemaakte!!

Wie zijn zonden belijdt EN laat, zal vergeving geschonken worden. Dat is niet gemakkelijk, dat is niet goedkoop, maar het is niet hopeloos.

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 22 aug 2020 08:55

Gisteravond weer met elkaar gepraat. Ik snap niet hoe zij zo nuchter blijft. Over haar teleurstellingen richting mij.
Ik ben bang om in de spiegel te moeten kijken en te moeten zeggen : je hebt hier niet goed genoeg over nagedacht voor je trouwde.
En gedurende de jaren dat we getrouwd zijn steeds weer een hoger muurtje om mijzelf gebouwd als het moeilijk werd en ik een situatie meemaakte waardoor mijn twijfel weer boven kwam.

Ik ben bang om te moeten inzien hoe onze relatie veranderd is. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe je een huwelijk vorm geeft als je het gevoel mist van : ja, zij is het helemaal! En hoe we dan samen verder moeten.
Zij is veel realistischer, ziet ook wat we allemaal hetzelfde hebben, onze normen en waarden, hoe we met de kinderen omgaan etc.

Ik voel me zo dubbel: ik wil niet zonder haar en tegelijkertijd ben ik het gevoel een beetje kwijt denk ik.

Terug naar “Relaties”