Huwelijk willen redden

* Vriendschap * Verliefdheid * Verkering * Liefde *
(Off Topic wordt verwijderd)

Moderators: Memmem, Sterretje, Moderafo's

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Re: Huwelijk willen redden

Berichtdoor lekkerbek » 11 jul 2020 09:51

Kun je niet wat rust nemen, ik weet niet naar wat voor kerk je gaat, maar bij de gergem hebben ze de Oase opgestart voor mensen die opgebrand zijn, een burn-out hebben etc. Je kunt daar een aantal weken verblijven om tot rust te komen. Dat lijkt me voor nu even belangrijk. De Herberg is van andere kerken, google eens op die 2, misschien vind je het wat. Je krijgt daar ook gesprekken.
Veel sterkte!

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 11 jul 2020 14:11

Waardevolle tips allemaal Lekkerbek en eerder genoemd in dit topic.
Fijn de onderlinge betrokkenheid en liefde in deze waarin de opdracht van de Heer Jezus, het grote gebod, in vervulling gaat in dit topic!
Zegen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor K80 » 11 jul 2020 14:57

Is het wellicht om dat het je eerste en enigste vriendin/vrouw is?
Zullen vast een hoop andere die dit hebben, maar het gras lijkt altijd groener bij de buurman.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 11 jul 2020 15:12

Misschien, maar ik wordt zo gek van die gevoel. Als het gevoel nou weg gaat uit mijn lijf...

Ik wil gewoon blijven hopen dat het goed komt, maar ik weet niet of ik hoop tegen beter weten in :(

K80
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor K80 » 11 jul 2020 15:22

Komt goed kerel, geduld is het tover woord.

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 11 jul 2020 15:32

Pfft, ik hoop dat je gelijk hebt. Mijn gevoel zegt iets anders namelijk. Continu keert de vraag in mijn hoofd terug : maar waarom is deze ellende begonnen dan?

En dan kom ik weer bij mij gevoelens. Mijn twijfel, mijn vraag of ik wel echt van mijn vrouw houd/hield. Of ik wel met haar had moeten trouwen.

En ik weet dat God wonderen kan doen. En ik heb al ervaren dat ik op sommige momenten dat ik het zo hard nodig had, ineens rust kreeg.

En ik bid steeds of Hij ons als gezin en ons als man en vrouw wil bewaren. En ik vraag Hem of Hij het toch ook niet wil dat een gezin kapot gaat. Maar ik weet ook dat dit best egoïstisch is. En dat ook niet alles in dit leven heel gemaakt zal worden.

Ik hoop en bid zo hard. Maar het duurt al zo lang nu..

K80
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor K80 » 11 jul 2020 16:16

Je zegt vanaf april. Klinkt lullig, maar dat is nog niet zo lang. Je klinkt echt als burn out, overspannen. Dit heeft echt wel even tijd nodig. Een half jaar kan zo maar. Maar het komt goed geduld.
Je blijft nu maar malen, maar dat is funest. En het is zo lastig om je gedachten stil te houden. Vandaar, ga leuke dingen doen en naar buiten.
Maar waarom die twijfel over je vrouw? Was je dan niet hotel de botel verliefd? Je bent toch niet voor niets getrouwd?
Hoe oud was je toen je verkering kreeg en ging trouwen?

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 11 jul 2020 19:00

Maar waarom die twijfel over je vrouw? Was je dan niet hotel de botel verliefd? Je bent toch niet voor niets getrouwd?
Hoe oud was je toen je verkering kreeg en ging trouwen?

Ik was 21 toen we verkering kregen. 25 toen we trouwden.

Die twijfel? Of we bij elkaar passen, of we wel genoeg gezamenlijk hebben om over te praten. Ik was niet zo hotel de botel als ik eerder weleens geweest ben dat ik er niet van kon eten. Ik heb zeker wel heel veel gevoelens voor haar maar zijn het wel de juiste gevoelens? En het doet mij pijn dit. Maar moet ik terugkijkend mij nu beseffen dat ik nooit écht van haar gehouden heb? Is dat het waarom ik zo in de stress geschoten ben die 9e april in het besef dat ik geconfronteerd ben met wat ik bewust / onbewust genegeerd heb al 13 jaar?

En net ging het hier behoorlijk fout. Omdat het mij niet verstandig lijkt om met een project voor het huis verder te gaan omdat ik niet weet hoe het tussen ons gaat aflopen. Omdat mijn gevoel niet goed is. En nu? Weet ik niet hoe het verder gaat /moet. Ze wil niet meer tegen mij praten nu omdat ik alles al kapot aan het maken ben door wat ik zeg.

Ik kan zo hard vragen/bidden of het mag veranderen, of mijn hart gevuld mag worden met liefde voor haar, maar ik weet niet of dat reëel is.

En nu is mijn vrouw boos en verdrietig. Omdat ik dit zeg, omdat ze het gevoel heeft dat ik er niet voor vecht en het nu al opgeef volgens haar. Omdat ik volgens haar maar van 1 mogelijkheid uit ga.

Maar ik wil dat helemaal niet. Maar als het gevoel er niet is, wat moet ik dan? Als de hele dag in mijn hoofd maar rond gaat dat het niet goed is.

En ik probeer alleen maar eerlijk te zijn over mijn gevoelens. Gevoelens waarvan ik zo graag wil dat die anders zijn :cry: :cry:

pety
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pety » 11 jul 2020 21:21

Een deels herkenbaar verhaal. Een half jaar geleden zag mijn leven er deels ook zo uit. Je vraagt wat je moet doen.. je hebt al vele tips gekregen.
- geen beslissingen nemen die je niet terug kan draaien
- ga maandag naar de huisarts! Al is het voor n praatje, wellicht ook voor wat medicatie. Dat je hart zo klopt is omdat je totaal niet goed in je vel zit. Mijn huisarts omschreef het " je bent continu in de angst modus, alsof er een leeuw in de kamer zit die je elk moment kan verscheuren" dit had bij mij te maken met een tekort van n bepaalde stof doordat ik ook al n tijdje overspannen was.
Wellicht kan de huisarts je ook vertellen wat er aan de hand is. Als je weet dat je burnout, overspannen of zelfs depressief bent dan weet je ook waar je gedachtes en gevoelens vandaan komen, en dat er een grote kans is dat deze niet gegrond zijn op waarheden.
- ga schrijven. Schrijf al je gedachten op alles wat er in je op komt. Laat het daarna los en ga wandelen, fietsen, tuinieren.
- houden van is een keus, je schrijft dat jullie het goed hebben samen. Goed is goed! Je hebt gevoelens voor haar maar je weet niet of het de goede zijn. Wat zijn goede gevoelens? Het is voor iedereen anders. Als jullie het goed hebben dan is het oke. Zoek geen leeuwen en beren als ze er niet zijn.
- ga psalmen lezen/ luisteren ze geven rust.
Mocht je spotyfi hebben. Rust is een prachtig album. Netzoals de muziek van Simon Wester. Rustgevend!

Ik weet het, het is lastig. Maar echt je komt hier wel doorheen. Ik had ook ernstige twijfels over van alles en nog wat. Angsten die totaal niet reëel waren. Niks is ervan uitgekomen. Inmiddels mag ik weer aan het werk zijn, er vollop van genieten en is m'n huwelijk beter dan ooit omdat we door dit alles heen anders naar onszelf zijn gaan kijken en daardoor op de juiste manier de verbinding konden maken.

Ik wens je veel sterkte

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 11 jul 2020 21:34

Maandag heb ik een afspraak met de poh. Dinsdag een half uurtje videobellen met de psycholoog om de tijd uit te zitten tot mijn behandeling start.

Maar waarom voelt het de gehele dag verkeerd. Of weet ik het eigenlijk wel maar wil ik er niet aan toe geven?

Ik blijf vragen of het goed mag komen, maar zie eigenlijk niet zo goed hoe dat nog kan :cry:

pety
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pety » 11 jul 2020 22:01

Fijn dat je al wel wat hulp hebt. Woensdag huisarts dan maar ;-)
Gevoel kan je dus danig voor de gek houden. Als ik elke dag tegen mezelf zeg dat ik lelijk ben geloof en voel ik dat ook zo.
Wellicht voel je wel dat jullie niet goed contact hebben of speelt er iets anders tussen jullie. Daar ga je achterkomen.
En dan kun je er aan werken.
Laat het los. Laat je niet gek maken door je gevoel.
Welke gedachte geeft je de meeste rust?
Blijven of gaan?

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 11 jul 2020 22:06

Ik heb ooit een lezing bijgewoond over het huwelijk.
Eén van de vragen van de luisteraars was: maar wat als je niet meer van je partner houdt?
Het antwoord was: het is je plicht om van hem of haar te houden!
Dat heb je beloofd!
Vervolgens legde deze psycholoog uit hoe je weer nader tot elkaar kunt komen, hij vertelde dat het met de juiste (christelijke) therapie écht goed kan komen, het kan zelfs beter dan ooit worden!
Natuurlijk heeft ook hij scheidingen meegemaakt.
Maar hij vertelde echt dat hij mooie dingen heeft zien gebeuren.

Werk eerst aan je herstel! Dan pas zie je alles in juiste proporties en kun je aan "samen" werken!

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 11 jul 2020 22:13

Geen van beide geeft rust gezien de situatie. Blijven het meest, omdat ik dan nog niet definitief iets kapot gemaakt heb.

Het is ook dubbel omdat ik ook vast loop qua werk/carriere en al langer niet weet wat ik nou moet. Dus zijn de keuzes:
-Met mijzelf aan de slag, ontdekken wie ik nog eigenlijk ben. Alles komt boven en dan moet ik wellicht bekennen dat ik een grote fout gemaakt heb. En maak ik mijn gezin kapot.

Maar wordt ik daar zelf dan wel gelukkiger van? En ten koste van het ongeluk van mijn vrouw en kinderen? Ik voel me vreselijk. Maar de rest van mijn leven mee zo naar voelen als nu is ook geen optie.

-optie 2: mijn gevoel negeren en lekker alles weg blijven stoppen. Dan kom ik met mijn werk ook niet meer verder. En deze optie lukt al niet meer, gezien de huidige situatie.

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 11 jul 2020 22:15

lekkerbek schreef:Ik heb ooit een lezing bijgewoond over het huwelijk.
Eén van de vragen van de luisteraars was: maar wat als je niet meer van je partner houdt?
Het antwoord was: het is je plicht om van hem of haar te houden!
Dat heb je beloofd!
Vervolgens legde deze psycholoog uit hoe je weer nader tot elkaar kunt komen, hij vertelde dat het met de juiste (christelijke) therapie écht goed kan komen, het kan zelfs beter dan ooit worden!
Natuurlijk heeft ook hij scheidingen meegemaakt.
Maar hij vertelde echt dat hij mooie dingen heeft zien gebeuren.

Werk eerst aan je herstel! Dan pas zie je alles in juiste proporties en kun je aan "samen" werken!

Hoopgevend... Weet je nog welke psycholoog dat was?

Het voelt zo tegenstrijdig. Van iemand houden als je het niet voelt. Houden van is toch juist ook omdat je het voelt?

houden van is een keus , je schrijft dat jullie het goed hebben samen. Goed is goed! Je hebt gevoelens voor haar maar je weet niet of het de goede zijn. Wat zijn goede gevoelens? Het is voor iedereen anders. Als jullie het goed hebben dan is het oke. Zoek geen leeuwen en beren als ze er niet zijn.

Liefde houdt in dat je iedere dag de keus maakt om wel of niet lief te hebben. Zo simpel is het. Je maakt zelf de keus of je doorgaat met dat proces. Er is een verschil tussen liefde voelen voor iemand (om iemand geven) en van iemand houden (ervoor kiezen om van diegene te houden). Je voelt misschien wel voor altijd liefde voor iemand, maar dat betekent niet dat je ervoor kiest diegene lief te hebben. De keuze voor liefde is geen gevoel, maar een actie

https://www.mynd.nu/van-iemand-houden-liefde-voelen/

Maar hoe doe je dat dan?

Viel ik maar in slaap zonder nog weer wakker te worden :cry:
Laatst gewijzigd door Eetietoe op 12 jul 2020 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

pety
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pety » 12 jul 2020 08:39

Wat mij hielp was opschrijven wat ik fijn vond aan mijn partner. Dus de positieve kant belichten. En mijn gevoel niet te koppelen aan de situatie. Ik ben onrustig als ik naar huis ga--> mijn relatie is niet oké. Nee ik ben onrustig omdat ik ziek ben en moe ben, teveel gedaan of gewoon omdat het zo is. Daardoor kreeg ik een stuk rust. Blijven het meest schrijf je. Dan spreek je nu met jezelf af dat je blijft. Je gaat met jezelf aan de slag en daarna kan je evt nog samen een therapie doen. Bij ons bleek dat niet eens meer nodig aangezien we dichter bij onszelf kwamen.
Daarbij is het denk ik belangrijk dat je eerst aan je eigen herstel gaat werken, want je bent momenteel ziek. Dat is ook de reden dat je werk niet meer lukt. Ik ken je niet maar ik denk dat het feit dat je werk niet lukt niet alleen komt door je twijfel over de relatie, maar dat er meer is. Je zelfbeeld zal in het hele proces meespelen. Klinkt nu heel zwaar maar als je door de moeilijkste tijd heen bent zal je zien dat het best oké is om daarmee aan de slag te gaan.

Terug naar “Relaties”