Huwelijk willen redden

* Vriendschap * Verliefdheid * Verkering * Liefde *
(Off Topic wordt verwijderd)

Moderators: Memmem, Sterretje, Moderafo's

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Huwelijk willen redden

Berichtdoor Eetietoe » 10 jul 2020 11:20

Momenteel zit ik in een zware crisis: sinds 9 april staat mijn wereld op zijn kop helaas.
Toen kwam na een gesprek met mijn vrouw naar voren dat het verstandig zou zijn dat ik aan de slag zou gaan met mijzelf: ontdekken wie ik ben en wat ik wil. Wat mij 'beschadigd' heeft in de loop van mijn leven.
Maar dat was direct ook de trigger die een hoop ellende en verdriet naar boven heeft gehaald: mijn twijfels ten aanzien van onze relatie.
Twijfel die er was voordat we trouwden maar onder het mom van "deze twijfel hoort erbij, het is nou eenmaal een grote stap" afgedaan werd. Maar ook erna nog. en in de afgelopen 13 jaren zijn er momenten geweest dat ik weer twijfel had, of bevestiging meende te krijgen van twijfel die ik eerder had: we passen niet bij elkaar. Had ik wel met haar moeten trouwen?
Helaas was ik niet in staat om over mijn twijfels en angst te praten en heb ik het maar weg gestopt.

Dat komt er nu allemaal uit. In een erg zware vorm waardoor ik leef met enorme hartkloppingen de gehele dag en ook bijna niet slaap (normaal van 22:30 tot 7:00 uur ofzo, nu van 23:30 tot 04:00 uur). Ik word met heel veel spanning wakker en weet niet hoe ik de dagen door moet komen. Ik zit al in de ziektewet omdat ik niet kan functioneren met/op mijn werk.
Concreet is mijn grote angst nu dat ik enkel mijzelf kan helpen uit deze crisis te komen door van haar te scheiden. Door mijn twijfels of ik wel van haar houd of bij haar pas. En omdat mijn gevoel nu niet goed is. Ik heb ongeveer elk artikel over "hoe kan ik mijn huwelijk redden" al gelezen op internet. Dat is wat ik wil namelijk. We hebben het al zoveel jaar zo fijn samen (afgezien van momenten die ik weg gestopt heb) en samen 3 prachtige kinderen gekregen. Ik wil de narigheid van de afgelopen tijd achter mij laten en naar de toekomst kunnen kijken. En als ik op internet lees zijn er huwelijken waar het slechter ging en die het overleefd hebben. Maar daar waren geen mensen die door de situatie in de ziektewet gekomen zijn en niet meer konden functioneren.

Diverse gesprekken met haar en met de POH-GGZ hielpen me op dat moment weer rustig te worden, maar mijn hart/gevoel blijft maar tegen werken, waardoor ik geen rust heb. Begin augustus heb ik mijn eerste afspraak bij De Hoop GGZ. maar dat is nog zover weg. Negatieve gedachten kan ik pareren door mijzelf te wijzen op alle goede momenten/tijd die we samen hebben. Maar gevoel in mijn hart kan ik niet met mijn hoofd weerleggen. Plus dat ik vanuit mijn onderbewuste hier ook mee geconfronteerd wordt en dat de reden is dat ik steeds zo vroeg wakker wordt.

Maak ik mijzelf nu helemaal gek en maak ik nu de negatieve dingen veel te groot en vergeet ik al het goede dat er tussen ons is?

Gisteravond wist ik niet hoe het verder zou gaan. We hebben toen weer gepraat. ook over mijn situatie: ik kan niet mijn leven lang zo door blijven gaan. ergens zal ik een knoop door moeten hakken. Maar ik hoop dat mijn therapie en wellicht ook relatietherapie ervoor kunnen zorgen dat het niet zover komt.

13 jaar geleden zijn we getrouwd, ook in de kerk en hebben we een zegen gevraagd over ons huwelijk. Een huwelijk tot de dood ons scheidt en in voor en tegenspoed. Een belofte die mij veel waard is en die ik graag waar wil maken. elke avond en gedurende de dag bid ik of God herstel wil geven, of hij ons huwelijk en gezin wil bewaren.
Vandaag voel ik me gelukkig niet zo naar en ervaar ik gelukkig rust. En denk ik: waarom maak ik me toch zo druk? Maar tegelijk, als ik even voel, voel ik mijn hart nog steeds zo hart kloppen. En heb ik vannacht bijna niet geslapen van de spanning.

Blijf ik mij zo rustig voelen als vandaag, dan kan ik naar de toekomst kijken. Ook al weet ik dat het dan nog zwaar gaat worden. Maar vaak is het maar een dag en is het dag erna weer helemaal mis.

Ik ben ook wanhopig op zoek naar de juiste manier om hiermee aan de slag te gaan, om de kans zo groot mogelijk te maken om ons huwelijk te redden, dat ons gezin heel kan blijven en ik mijn vrouw en kinderen geen pijn hoef te doen. Al doe ik mijn vrouw al veel pijn en verdriet door te vertellen hoe ik me voel en wat er in mij om gaat. Wat zou mij het beste kunnen helpen?

Ik ben zo bang iets kapot te maken wat niet kapot hoeft.

tulp
Sergeant
Sergeant

Re: Huwelijk willen redden

Berichtdoor tulp » 10 jul 2020 13:05

Tjonge, wat een spanning spreekt er uit je post. Je klapt bijna uit elkaar lijkt het wel.
Hoe hoger de spanning, hoe sterker je de druk ervaart om er nú iets aan te doen, denk ik zomaar.
Gevolg is dan nog meer spanning.
Een heel algemene regel is om in tijden van crisis geen ingrijpende beslissingen te nemen.
Het lijkt me dat je allereerst rust nodig hebt en vanuit die rust eens rustig ( :wink: ) kunt gaan bekijken wat er nu precies aan de hand is, wat er allemaal in je woedt, wat je het liefst zou willen en wat er mogelijk is.
Pas als je dat allemaal op een rijtje hebt, kun je gaan voelen en bedenken wat wijsheid is in jouw en jullie situatie. Dan kun je een weloverwogen beslissing nemen.

Je hebt al een afspraak staan bij De Hoop. Goed van jou!
Tot die tijd heb je misschien nog gesprekken met de POH?
Ik denk dat het wijs is als je jezelf geruststelt: nu is niet het moment om knopen door te hakken. Wat je nu kan helpen is om te bedenken dat je nu juist niks hoeft te doen. Je hoeft alleen maar deze onrust te verdragen, en dat is al moeilijk genoeg.
Dit is gewoon een moeilijke tijd die je zo goed mogelijk samen met je vrouw door moet zien te komen.
Dat gaat echt lukken hoor. Leuk is anders maar het gaat echt lukken en dan ga je, samen met iemand van De Hoop, rustig op een rijtje zetten wat er allemaal speelt, dan komt vanzelf boven drijven wat het beste is voor jou en jullie.
Je kunt er gerust op vertrouwen dat de Heere jullie daarbij helpt.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2020 13:30

Nou, ik schrik hier ook van.
Je zit midden in een crisis. Je lichaam vertoont symptomen van ernstige stress.
Ik zou een dubbel consult aanvragen bij je huisarts, zodat hij wat meer tijd voor je neemt en je kunt vertellen dat je stressniveau zeer hoog is.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar dit is niet goed. Alsof je het gaspedaal indrukt, maar met de rem erop.
Dus jouw motor draait te hoge toeren.
Dan is een kalmerend middel wel even nuttig, zodat je weer beter kunt slapen en je gedachten wat kunt ordenen.

Twijfel kennen we denk ik vrijwel allemaal wel. En velen geven aan het gevoel toe, dat die ander leuker of knapper is dan hun man of vrouw.
Wij beloven geen eeuwige verliefdheid, wij beloven TROUW.
Dat is een cruciaal verschil.

Juist bij deze twijfels moet je je toevlucht zoeken tot de Heere. Maar daarnaast mag je zeker ook via de middellijke weg, zoals dat heet, je hulp zoeken. Dus met die afspraak bij De Hoop is dat al een begin. Er zijn ook nog andere instanties die je zouden kunnen helpen.

Heb je niemand in je omgeving wie je in vertrouwen kunt nemen? Want dit is zwaar om in je eentje te moeten dragen.
Tulp heeft je ook waardevolle adviezen gegeven. Ik sluit maar daar geheel bij aan.

Heel veel sterkte en rust toegewenst!
Ik zou U niet zoeken, als U mij niet allang gevonden had ~ Augustinus

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 10 jul 2020 14:44

Bedankt voor de reacties.

Vandaag voel ik me gelukkig niet zo ellendig. Al voelt mij hart niet goed. 3 maanden onafgebroken stress... Hoe vaak ik niet al gewenst heb dat mijn leven op dat moment zou mogen stoppen omdat ik geen uitkomst zag.

Maar vandaag gaat het redelijk. Nu mijn hart nog rustig,, maar vanaf gelukkig geen gepieker.
Ik kan het delen met mijn poh, bespreek het ook met mijn vrouw maar dat probeer ik eigenlijk te beperken om haar te beschermen.
Wil ik ook wel in mijn uppie met relatie therapie beginnen.

Even voor de duidelijkheid... Er is geen ander. Slechts mijn vrouw en ik. En qua "probleem" ben ik de enige met een probleem. Maar mijn vrouw ziet mij lijden en worstelen. En voelt zich er zelf ook onzekerder door worden. Bang dat ik vertrek.

Ik hoop gewoon zo dat hoe ik mij vandaag voel, dat dit zich door zet, maar eerlijk gezegd durf ik niet te hopen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2020 14:57

Ik vind je heel moedig dat je het onder ogen wil zien.
Veel mensen zouden de makkelijkste weg kiezen.
Zelfs veel hulpverleners zouden je aanraden om dan maar voor jezelf te kiezen en je vrouw te verlaten, als blijkt dat je destijds de verkeerde keuze hebt gemaakt.
Het is allemaal schrale troost, ik weet het, maar bedenk dat een huwelijk niet persé goed is als het wederzijdse diepe liefde (en verliefdheid) zou zijn. Ik ken ook wel relaties (dat zie je vaak bij heel oude mensen, die al meer dan 50 jaar getrouwd zijn) dat hun huwelijk in stand gebleven is vanwege wederzijds respect en de gegeven belofte van trouw.
En meestal is het ook zo - weet ik inmiddels uit ervaring - dat er vrijwel altijd een partner de gevende partij is.
Zou je beiden nl. 50% opeisen, dat gaat het mis als de ander dat niet kan of wil geven.

Een voorbeeld: een zeer starre man, met vaste gewoontes en dagelijkse bezigheden, zal een vrouw moeten treffen die flexibel is. Want als je je daaraan gaat ergeren, gaat dat natuurlijk mis.
Ik zou U niet zoeken, als U mij niet allang gevonden had ~ Augustinus

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 10 jul 2020 15:29

Chaya schreef:Ik vind je heel moedig dat je het onder ogen wil zien.
Veel mensen zouden de makkelijkste weg kiezen.
Zelfs veel hulpverleners zouden je aanraden om dan maar voor jezelf te kiezen en je vrouw te verlaten, als blijkt dat je destijds de verkeerde keuze hebt gemaakt.
Het is allemaal schrale troost, ik weet het, maar bedenk dat een huwelijk niet persé goed is als het wederzijdse diepe liefde (en verliefdheid) zou zijn. Ik ken ook wel relaties (dat zie je vaak bij heel oude mensen, die al meer dan 50 jaar getrouwd zijn) dat hun huwelijk in stand gebleven is vanwege wederzijds respect en de gegeven belofte van trouw.
En meestal is het ook zo - weet ik inmiddels uit ervaring - dat er vrijwel altijd een partner de gevende partij is.
Zou je beiden nl. 50% opeisen, dat gaat het mis als de ander dat niet kan of wil geven.

Een voorbeeld: een zeer starre man, met vaste gewoontes en dagelijkse bezigheden, zal een vrouw moeten treffen die flexibel is. Want als je je daaraan gaat ergeren, gaat dat natuurlijk mis.

Wellicht is het nodig, maar ik word ook gedwongen door de situatie. Ik kom de dagen bijna niet door, gewoon werken is niet mogelijk. En dat is al maanden zo. Het is ontstaan met mijn angst en het onder ogen moeten zien van hoe het is. En de enige mogelijkheid om uit die situatie te kunnen komen wordt in mijn hoofd dan mijn vrouw verlaten. Maar ik wil niet opgeven. Ik hoop dat mijn lijf weer rustig wordt en ik kan gaan werken aan mijzelf, aan mijn zelfvertrouwen en een beeld krijg van wat ik wil. Want dat speelt ook nog mee: ik als persoon: geen /weinig zelfvertrouwen / negatief zelfbeeld / minderwaardigheidscomplex / negatieve cq dwanggedachten.

Zoals gezegd voel ik me vandaag redelijk en dan ziet het er allemaal ineens een stuk positiever uit en snap ik ook bijna niet waarom ik me zo druk maak.
Oh en ik ben 37. En het is niet dat ik een vervelende vrouw heb. Ik heb alle ruimte om mijn eigen dingen te kunnen doen.

Het gekke is ook : ik slaap zo weinig dat ik kapot zou moeten zijn. Maar zo voel ik me helemaal niet. En dat vertrouw ik dan ook weer niet...

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 10 jul 2020 16:20

Eetietoe schreef: En de enige mogelijkheid om uit die situatie te kunnen komen wordt in mijn hoofd dan mijn vrouw verlaten.

Heel begrijpelijk dat dat in je hoofd de enige mogelijkheid is.
Lijkt me een beangstigende gedachte, of niet?

Houd je vast aan dat er vrijwel altijd meer mogelijkheden zijn, ook al kun je ze op dat moment niet bedenken.
Bijvoorbeeld: je kunt kiezen om bij je vrouw weg te gaan en je kunt kiezen om bij je vrouw te blijven. Dat zijn al 2 mogelijkheden.
Eerst rust in je hoofd, werken aan je gebrek aan zelfvertrouwen, enz, en dan pas kun je na gaan denken over hoe nu verder.

Bij hoe het nu is, hoort ook dat er het ene moment niks aan de hand is en het volgende moment grijpt de paniek naar je keel.
Heel akelig! Misschien helpt het je al een beetje om je dit te realiseren dan schrik je er mogelijk wat minder van als de rust opeens weg blijkt te zijn: dat is tijdelijk.
Misschien kun je op een goed moment wat dingen bedenken die kunnen helpen op een slecht moment?
Ik zeg maar wat: even een wandelingetje maken, muziek luisteren, door een tijdschrift bladeren, een vriend bellen voor een kletspraatje, aan de Heere vragen of Hij even extra dicht bij je wil zijn? Kopje thee/koffie maken... iets wat bij jou past en wat jou helpt om het volgende uur door te komen.

Dogar
Mineur
Mineur

Berichtdoor Dogar » 10 jul 2020 18:22

Tja, als je ECHT je belofte waar wil maken dan doe je dat. ¨Come whatever may¨ ¨Take the good with the bad¨ en nog een paar van die dooddoeners. Als je dat niet kan opbrengen. Dan is domweg de wil er niet. Niet echt. Maar natuurlijk ben je een huwelijk niet alleen aangegeaan je vrouw zij die dag ook ja en naar ik aanneem ten volle besseffende wat dat betekend. Tot de dood ons scheidt.

Maar je hoeft het allemaal niet alleen te doen gelukkig. Wel zelf maar niet alleen. Met gebed kun je je tot God wenden. En hij gaf sommige mensen het talent en de kennis om je te helpen. Maar laat je ook helpen en dat klinkt helaas makkelijker dan het soms is. Je hoeft het niet alleen te doen maar wel zelf.
Dulce bellum inexpertis.
Nec spe nec metu.

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 10 jul 2020 19:56

In jouw situatie is een goede stelregel dat zodra je voelt dat je "iets moet" je of op je handen gaat zitten of iets gaat doen wat je leuk vindt. Het "iets moeten" is namelijk wat je zo gestrest maakt.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 10 jul 2020 20:17

Dank voor de reacties weer. Ik ga me maandag daarom denk ik ook helemaal ziek melden. Dan heb ik echt rust. Maar tegelijkertijd weet ik dan ook niet hoe ik mijn dag dan in ga vullen. Het beetje werken geeft toch ook wat structuur en afleiding.

Voor nu zou ik zo graag een manier vinden om mijn hart tot rust te brengen. Ik voel het in mijn keel kloppen/bonzen. Terwijl ik me nu verder rustig voel.

Ik hoop vannacht een goede nacht te hebben, zodat ik me ook morgen weer goed mag voelen.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 10 jul 2020 21:10

Eetietoe schreef:
Voor nu zou ik zo graag een manier vinden om mijn hart tot rust te brengen. Ik voel het in mijn keel kloppen/bonzen. Terwijl ik me nu verder rustig voel.

Ik hoop vannacht een goede nacht te hebben, zodat ik me ook morgen weer goed mag voelen.

Ga lekker liggen op de bank of op bed en luister naar dit lied. (desnoods vannacht met koptelefoon op)
Weet niet van welke muziek je houdt, maar het leidt je gedachten heerlijk af....
Goede nacht gewenst en hou je taai!

1. Breng rust in mijn leven, geef vrede vandaag;
gedachten, zij maken verward.
Ik zoek een antwoord, maar vind slechts een vraag:
Heer, mijn God, leg Uw rust in mijn hartGeef mij rust (geef mij rust), hemelrust (hemelrust).
Geef mij rust, stille rust in mijn hart.

3. Wanneer in mijn leven de dagen donker zijn,
als vragen maar komen en gaan;
dan vouw ik mijn handen en zeg U mijn pijn:
Heer, mijn God, neem mij zondaar toch aan.
Geef mij rust (geef mij rust), hemelrust (hemelrust).
Geef mij rust, om gelovig te gaan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor K80 » 10 jul 2020 21:13

Ga naar de huisarts voor hulp hierbij. Wellicht verstandig om wat medicatie te gebruiken om wat rustiger te worden.
Je zit nu namelijk in een cirkel. Je slaapt slecht, hierdoor ben je onrustig, waardoor je sneller stress krijgt, doordat je dus overdag zo opgefokt bent slaap je weer slechter.
Heb er ook zo bij gezeten jaren geleden toen ik een burn out heb gehad. Probleem is wellicht ook dat je overdag teveel bezig bent met hoe je slaapt, daardoor wordt het ook weer slechter van.
Wat echt helpt, ga naar buiten en ga wandelen. Ik heb zolen versleten maar het helpt echt om je rustiger te krijgen. Ga alleen of met een maatje.
Je kunt ook ademhaling oefeningen doen. Yoga is hier goed voor.
Waarschijnlijk zit je adem nu hoog in de borstkas. Dat is niet goed, hier wordt je gespannen van. Met yoga kan je leren je adem weer naar je buik en bekken te sturen.
Ik dacht ook dat het onzin was, maar op aanraden van een vriendin toch gaan doen. Ben jaren lid geweest van een yoga school. Maar wat ik daar geleerd heb, heb ik nu ook nog profijt van. En het is echt geen occulte hocus pocus hoor, wat soms wordt beweert.

Weet niet of je tv hebt? Van series kijken kom ik ook tot rust, kijk wat grappigs en gezellig. Lezen zal wellicht te zwaar zijn vermoed ik.

Belangrijk is ook om een goed ritme voor slapen te houden. Overdag proberen niet op bed te liggen. En maximaal 8 uur op bed doorbrengen. Te lang blijven liggen zorgt er voor dat je slaapritme verloopt. Door kortere tijden te houden dik je je slaap in zodat de kwaliteit van slaap beter wordt.

Van je af schrijven kan ook helpen. Praten met een maatje is ook goed.

Wat maakt je aan het twijfelen aan je relatie? Waarom doe je dat? Ook al voor je trouwen begrijp ik dus?
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor K80 » 10 jul 2020 21:17

O ja, puzzelen is niet inspannend en je bent wel bezig, Pak anders de Lego van je kinderen. Prima manier om je gedachten af te leiden. Je gedachten laten malen is killing.
Soms wordt hier ook een anti depresiva voor voorgeschreven.

Veel sterkte
Vandaag is het gisteren van morgen.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 10 jul 2020 21:36

@k80 d:)b
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Eetietoe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eetietoe » 11 jul 2020 08:23

K80 schreef:Wat maakt je aan het twijfelen aan je relatie? Waarom doe je dat? Ook al voor je trouwen begrijp ik dus?

Mijn gevoel...
En begrijp me niet verkeerd : ik vind het heel fijn om met haar samen te zijn. Hebben echt hele fijne tijd samen voor verreweg het grootste gedeelte van die 13 jaar dat we getrouwd zijn. Maar toch heb ik mijn gevoel blijkbaar onderdrukt en moest ik dat recht in de ogen kijken na dat gesprek met mijn vrouw toen deze situatie ontstond.

Nu leef ik met de vrees dat mijn leven nooit meer wordt zoals het was en dat ik nooit meer echt ontspannen zal zijn.

Vannacht heb ik aardig geslapen: 22:15 - 06:00. En werd ik relaxed wakker waarbij ik constateerde dat mijn hart ook rustig was. Maar inmiddels is de spanning in mijn lijf toch alweer aardig opgelopen.

Ik wil gewoon dat het een slechte droom is en dat het allemaal voorbij is.. :cry:

Dat het gewoon fijn en ontspannen is tussen ons.

Terug naar “Relaties”