Vakantie !!!

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor StillAwake » 20 jul 2020 15:11

Chaya schreef:Ik ben nooit in Noorwegen geweest, maar wat is de reden dat alcohol zo duur is en zijn er dan ook minder alcoholisten?
In Rusland werkt dat niet helemaal, dan stoken ze het desnoods zelf.

Maar het lijkt me geweldig om ooit een fjordencruise te maken.

Ik heb zowel in Rusland als in Noorwegen gewoond, maar het voornaamste verschil is dat alcoholisme in Rusland geaccepteerd is.
Wodka bij het ontbijt is volkomen normaal.

In Scandinavie komt ook bijzonder veel alcoholisme voor, maar het zit in de taboe-sfeer.
En dat alcohol onbetaalbaar is in Noorwegen: voor Nederlanders wel (Noren verdienen gemiddeld genomen meer), en het is in Noorwegen ook nog eens verschrikkelijk makkelijk om aan thuisgestookte Aquavit te komen (overigens ontzettend vies, maar dat terzijde).
Zeker in het hoge noorden is alcoholisme een enorm probleem, en door de hoge prijzen wordt het gezondheidsrisico alleen maar groter, want je wilt echt niet weten wat daar gedronken wordt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2020 21:26

StillAwake schreef:Ik besef echt wel dat ik het financieel niet slecht heb, en dat ik niet echt op de kleintjes hoef te letten.
Maar als je in Nederland niet perse op de onderste schappen hoeft te kijken bij je boodschappen hoef je het mijns inziens daar ook niet.
Tenzij je inderdaad vlees wilt eten, aardappelen wilt kopen en met alle geweld de groenten die hier in de supermarkt liggen wilt kopen.



Wat ik er de eerste keer (2013, een maand door Noorwegen touren met een oude Volkswagen T3 camper) leerde is dat je niet van tevoren moet bedenken wat je wil eten. We wilden iets met paprika maar dat was heel duur. Dus switchten we naar een betaalbare groente. Daarna gingen we gewoon naar de supermarkt, eerst naar de groenteafdeling en bepaalden daar wat we gingen eten. Van tevoren zouden we nooit hutspot bedacht hebben maar wat smaakte dat heerlijk na 5 uur klauteren ergens langs een fjord. Alcohol namen we inderdaaad mee, paar tappen wijn en een fles whisky. Bier nam teveel ruimte in beslag dus dat dronk ik er weinig. Wel vond ik het verschil tussen “eigen merk van de supermarkt” en de grote merken erg groot, vandaar dat we vaak wat lager in de schappen keken. En dan vind ik het prima betaalbaar. Niet te vaak vlees is sowieso prima, af en toe verse vis halen, dat is daar zo lekker.

De tweede keer (2018, 3 weken hytte) vond ik het nog wat meer meevallen maar goed, we werkten beiden toen ook al een poos. En Nederland wordt ook niet goedkoper dus misschien verklaart dat wat. Toen wel wat vaker simpel uit eten geweest, dat was ook best te doen. Maar de kwaliteit is wel iets minder, een elkburger met friet en salade en zo ;-) echt wat meer culinair uot eten gaan is vast wel duur nog.

Maar ach, zo’n mooi land, dan ben je heel snel gelukkig en tevreden. Jammer dat zo weinig Nederlanders nooit in Scandinavie komen omdat het weer ze afschrikt, omdat ze graag lange warme zomeravonden (of bloedhitte) hebben. Maar daardoor is het er wel extra rustig :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2020 21:43

Chaya schreef:Ik ben nooit in Noorwegen geweest, maar wat is de reden dat alcohol zo duur is en zijn er dan ook minder alcoholisten?
In Rusland werkt dat niet helemaal, dan stoken ze het desnoods zelf.

Maar het lijkt me geweldig om ooit een fjordencruise te maken.


Zeker doen! Hoewel het idee van een cruise me totaal niet aanspreekt. Je kan er ook prima met de auto / boot kan komen hoor ;-) Maar jij bent volgens mij ook niet zo’n hitte-liefhebber en dan is het helemaal een heerlijk land.

Wat alcohol betreft, dat is sowieso een groter probleem in landen die kouder zijn en donkerder in de zomer. Misschien ook die veel dunner bevolkt zijn. De grootste problemen waren er ook in het noorden van Noorwegen. De staatsmonopoly op drank (boven de 4,5 procent dacht ik) is dan ook een jaar of 100 geleden ontstaan omdat er veel alcohol-problemen waren. Overall levert dag best goede resultaten op. Het klopt dat er, zeker op het platteland vast een hoop moonshine zelf wordt gestookt en gedronken, aan de andere kant ligt de alcoholconsumptie onder jongeren wel ruim lager dan in bijvoorbeeld Nederland. Veel Noren vinden het idee daarom ook niet zo slecht en steunen het beleid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dogar

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Dogar » 09 aug 2020 21:28

Net terug van een paar dagen Fryslan met de kinderen. In een onmogelijk klein gehucht van het type 1 kerk geen kroeg 2 huizen 3 boerderijen..... Lekker kamperen bij de boer. Mijn vrouw en ik brachten de meiden naar Oma en Opa voor een logeer partijtje daar aangekomen Stond er een busje klaar of we maar direct in wilde stappen tegenspraak niet geaaccepteert vragen genegeerd Opa achter het stuur en daar gingen we dan. .Wat bleek het geval de meiden hadden de afgelopen maanden veel klusjes gedaan bij Opa in de zaak. En hadden bedacht dat ze van het geld op vakantie wilden gaan in het geboorte gehucht van Oma. Mijn schoonmoeder was daar bijna 3 decennia niet meer geweest En al even verbaasd als wij. Dat hadden die kleine regeltantetjes zonder enig benul van ons en hun oma. Lekker zitten bekokstoven met Opa.

Nou ja die moest voor het vervoer en de materialen zorgen stiekum de boodschappen doen want oma mocht natuurlijk ook van niets weten. etc. Campingstandplaatsen, eten en uitjes daar hadden de meiden op gestaan dat zij dat zouden betalen. We ¨moesten¨ zelfs de bankpassen inleveren voor het geval wij stiekum toch iets zouden betalen. Hoe ze het gedaan hebben ik weet het niet maar zelfs mijn zwembroek hadden ze weten te bemactigen en die boer zo gek gekregen dat Gin en Tonic (onze honden) mee mochten.

Voor Oma was het natuurlijk best wel een gebeuren allemaal zeker toen bleek dat een paar van haar jeugdvriendinnen er nog wonen. Daar had ze niet op gerekend eigenlijk.

Dan smelt als vader en grootouder je hart hoor. we zijn net terug en ik loop met een glimlach rond die er voorlopig niet meer af gaat kan ik u verzekeren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2020 23:02

Leuk!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
aka
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2020 16:42
Locatie: Dicht bij de zee

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor aka » 11 aug 2020 09:17

Dogar schreef:...Dan smelt als vader en grootouder je hart hoor. we zijn net terug en ik loop met een glimlach rond die er voorlopig niet meer af gaat kan ik u verzekeren.

Pure rijkdom :)
... zo de HEERE de stad niet bewaart, te vergeefs waakt de wachter. Psalm 127:1, tweede deel.
(Trouwtekst van mijn ouders)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Prisma23 » 11 aug 2020 20:00

Dogar schreef:Net terug van een paar dagen Fryslan met de kinderen.


Is ook een heerlijke provincie om te fietsen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2020 06:47

Groetjes uit Lombardije, Italie. Goed te doen hier nu, vakantie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor lekkerbek » 12 sep 2020 09:36

Leuk Marnix, fijne vakantie, geniet ervan!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor MoesTuin » 13 sep 2020 08:42

Fijne vakantie Marnix
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Hodia » 15 sep 2020 14:35

vakantie tijd, dat doe ik dit jaar gewoon thuis. Kan ik heerlijk in mooie religieuze boeken duiken.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2020 18:06

Hodia schreef:vakantie tijd, dat doe ik dit jaar gewoon thuis. Kan ik heerlijk in mooie religieuze boeken duiken.


Dat kan elders ook ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor K80 » 30 sep 2020 19:18

Hodia schreef:vakantie tijd, dat doe ik dit jaar gewoon thuis. Kan ik heerlijk in mooie religieuze boeken duiken.



Lees je alleen religieuze boeken, of ook nog andere non-fictie of fictie?

En inderdaad, buiten de vakanties om kan je ook lezen ;)
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Hodia » 01 okt 2020 14:33

K80 schreef

Lees je alleen religieuze boeken, of ook nog andere non-fictie of fictie?


Ik houd mij voornamelijk bezig met het bestuderen van christelijke boeken, maar als ontspanning mag ik ook graag wel eens mijn neus drukken in autobiografieën, en dan het liefst over vroegere en ontdekkingsreizen
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vakantie !!!

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2021 22:36

Het kampeerseizoen is weer begonnen. Komende dagen wat wisselvallig en de eerste macht met 3 graden wat frisjes maar wel weer genieten :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron