Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2020 10:27

elburger schreef:@Gtn

Wat een mooi stuk heb ik via u kunnen lezen, bedoelende de link u u meestuurde.
Wat een nuchterheid maar bovenal, welk een waarheid schuilt daarin.
Heb gelijk het boek van Jacobus Koelman besteld.



Mooi gezegd, niets zijn wij, een NUL -0- , maar zoals ik al opmerkte, als je dasr een 1 voorzet, en bovenal Die Een, dan mag je iets zijn. Maar niet uit jezelf.
Heb kort geleden een preek gelezen dat een mens zich beter kan vernederen dan verhogen. Beter zich niets voelen in zijn natuur dan iets zonder het oprechte geloof.

Allen dank voor deze mooie discussie.
Leerzaam.


Ja want het werkt averechts in het koninkrijk van God. Wie zichzelf groot vindt is klein, wie klein is is groot. Wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden, wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden. Denk niet groot van jezelf maar van Christus. En denk niet klein van anderen. Dan verhoogt God je en mag je er zijn in Zijn ogen. En dat is uiteindelijk een van de kernwaarden van het evangelie. Je identiteit heb je niet in jezelf maar in Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
dingo
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 mar 2014 18:24
Contacteer:

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor dingo » 07 jul 2020 11:37

Tegelijkertijd zijn we in Christus ook Zijn oogappel dus alles. Context is belangrijk.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor Jesaja40 » 07 jul 2020 18:09

Elburger vraagt:

Zijn wij, ben ik dan met mijn zwak geloof niets?
Want al doe ik het goede toch is de zonde daarbij.
Heb zelf wel eens meegemaakt dat ik voor een naaste iets goeds heb gedaan en dat ik dan dacht: dat zal God plezieren.
Dat is toch goed doen EN zondigen?

Ik hoop hierover iets te leren.


Een zeer goede vraag Elburger.

U geeft ons eigenlijk al een hint: u doet iets goed voor uw naaste en de gedachte dat u daar G'd mee pleziert koppelt u daaraan vast. Uitstekende gedachte, daar doe ik niets aan af.

Mag ik met uw permissie uw naaste brengen in een veel kleinere kring. Uw echtgenote, uw kinderen is de eerste cirkel die u mag zien als uw naaste. U bent een zorgdrager voor uw gezin met verschillende taken binnen uw gezin. Als iemand een specifieke taak van een ander overneemt is dat niet vanzelfsprekend, in mijn optiek is dat bijzonder. Met uw inspanning heeft u de ander een plezier mee gedaan. Daar volgt in de regel meestal een compliment op. In de regel wordt een compliment vaak weggewuifd "het was maar een kleinigheid" of "geen dank hoor". Het Bijbelse principe is om "een compliment" te beantwoorden met dank-u-wel. Daarmee doet u recht aan degene die u "het compliment" geeft.

Ik trek die lijn door op een ander vlak: u heeft van de Eeuwige een talent gekregen waarmee u mag woekeren. Dan mag u met een gerust hart zeggen: ik gebruik dat talent en zet dat in voor hen die in de kleine kring aan mij zijn toevertrouwd. Het leiding geven aan uw gezin is een gave én een opgave! Gave en opgave kunnen ook gezien worden als vallen en weer opstaan. Het vallen is negatief en is ten dele gelukt. Het opstaan laat iets anders zien: ik ga er weer tegen aan en probeer het beter te doen.

Dat is geen cirkeldenken, veel eerder een doorlopende lijn van voortschrijdend inzicht en een leerproces.

Natuurlijk zijn er bredere kringen waar u zich dienstbaar kunt maken, wetende: "dat het niet hoeft maar "het mag". Iedere begrenzing kan het juiste evenwicht brengen. Een dat laatste is ook een talent, waarvan velen zullen opmerken: wat weet hij "het evenwicht" te bewaren. Mag je dat als zondig zien omdat je niet nog meer had kunnen geven? Ik denk het niet. Laat ik een voorbeeld geven: iemand is ingeroosterd voor corvee en moet die taak gewoon verrichten. Mag je dan ongevraagd die taak overnemen? Dan toon je goede bedoelingen denken wij maar al te vaak. Maar het is wel respectloos naar degene die het corvee opgedragen is. Deze heeft zijn/haar taak niet naar behoren vervuld. Aan de ene kant is hij blij, maar aan de andere kant; wat heeft het voor zin gehad om in te roosteren?

Het goed doen op de juiste wijze zal G'd zeker een plezier doen. Je hebt niemand voor de voeten gelopen en je hebt een compliment gekregen. Soms zit er meer in een vraag om daarover te leren.

Ja, wij mensen zijn terdege iets. Wij mogen een tekstregel in de Bijbel niet direct isoleren en op ons toepassen. Er zit meer in en wij mogen in alle aspecten de talenten ontdekken die G'd ons heeft gegeven.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor Gtn » 07 jul 2020 19:34

elburger schreef:@Gtn
Heb gelijk het boek van Jacobus Koelman besteld.


Ik had zelf nog niet naar het boek gekeken maar dat nu wel gedaan. Het lijkt me inderdaad een mooi boek en ik ben binnenkort jarig dus ik heb het meteen op m'n verlanglijstje gezet!

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor elburger » 07 jul 2020 20:14

Jesaja40 schreef

Het goed doen op de juiste wijze zal G'd ........etc..etc...


Natuurlijk, goed doen in de kleine kring, zoals u dat zo mooi noemt. Goed doen in de ruimere familie kring, of vrienden-,werkkring, dat is goed doen. Ook voor mij heeft dat die betekenis.

Ik zal u allen een voorbeeld geven van iets wat ik vorige week heb gedaan, en dat vind ik goeddoen.
Tijdens onze vakantie wandelde ik op een vroeg avonduur door de straten van Vijlen. Op een bepaald moment zie ik 2 meisjes van ongeveer 10 jaar staan die samen uit een bakje schepijs eten. Verlopend zak ik midden op straat een een paar bolletjes ijs liggen die het ene meisje uit haar hoorntje had laten vallen. Omkijkend zag ik dat zij met een lepeltje van dat ijsje wilde gaan eten. Gelukkig kwam er een auto aan en moest zij terug de stoep op. Ik liep door maar 20m verder haalde ik mijn laatste losgeld, in dit geval €2=, en gooide het de meisjes toe. Ik zag hun verwonderende en blijde blik. Dat vind ik iets goed doen, goed doen aan een naaste die je niet kent. Goed doen voor bekenden, dichtbij of veraf, is voor mij normaal. Vanzelfsprekend zoals u zelf opmerkte.
Ik heb nu niet de gedachte gehad van: ik heb iets goeds gedaan in Gods ogen. Nee, zulke kleine dingen geven mij meer voldoening als iets vanzelfsprekends doen.
Ik geef liever dan dat ik ontvang. Heb er zulk een hekel aan als ik iets doe dat men iets terug denkt te moeten doen!
Daar hou ik niet van, hoe goed bedoeld ook. Geef en er zal gegeven worden, als u begrijpt waar ik op doel.

Dan mag ik als zondaar, mij niets voelende toch iets voelen. Het hoeft niet groot te zijn. Misschien doe ik zulks onbewust wel uit schuldgevoelens.
Ik weet het niet,, maar in dit geval waren er 2 kinderen blij gemaakt met iets.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2020 09:23

elburger schreef:
Dan mag ik als zondaar, mij niets voelende toch iets voelen. Het hoeft niet groot te zijn. Misschien doe ik zulks onbewust wel uit schuldgevoelens.


Hier wil ik even los van het voorbeeld op ingaan. Terecht geef je aan dat het “je niets boeken” verband houdt met zondig zo zijn en je schuldig voelen? Dat is hier ook wel besproken. Maar we hebben het ook gehad over het wel iets zijn in Christus. Je oude en je nieuwe natuur. Hoe verhoudt zich dat bij jou tot elkaar?

Want we geloven toch dat Christus over de zonden vergeeft en dan in de zin dat hij je schuld heeft gedragen en heeft weggedaan? En dat je oude natuur met Hem is gekruisigd em met Hem is opgestaan? Niet dat er dan nooit meer zondebesef en schukdgevoel meer is. Maar is er ook vergevingsbesef? Besef dat je vrij van schuld bent door Hem?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor MoesTuin » 10 jul 2020 09:48

Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?
luidt de topic titel.

Eerst moet dan helder zijn wat er onder een ware gelovige verstaan wordt.

Maar het is zeker een vast onbetwijfelbaar feit dat iedere Gelovige gegrond in het Fundament van Christus meer dan een Overwinnaar is.

Dus zijn wij niets als ware gelovige?
Het antwoord is nee.
We zijn juist alles in Hem die ons allen lief heeft!
Liefde overwint ook alles.
Denk aan het grote gebod....

De bekende radiopredikant uit Bloemendaal met wapperende haren ds. G. Toornvliet stond eens op de preekstoel met in zijn omhooggeheven hand een duikelaar.
Hij gaf het een mep en de pop ging omver en stond op.
En hij riep: "Wij állen zijn Gods duikelaars. Het leven kan voor ieder keihard zijn.
We lopen klappen op. We dreigen het te verliezen. Máár in iedere gelovige woont de heilige Geest die ook Jezus leidde en deed opstaan uit de doden. En daarom, om die Geest van Jezus, staan ook wij altijd weer op".

En zo is het.
Want dankzij die inwonende Geest van Christus zullen wij altijd overwinnaars zijn.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dogar

Re: Zijn wij niets, ook al zijn wij ware gelovigen?

Berichtdoor Dogar » 24 jul 2020 15:25

Kan een mens zich dan echt een beeld vormen van wat dat dan is, niets ?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten