Volgende stap (stoppen met wiet in mijn geval).

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
BroerKobijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 aug 2016 06:00

Ongelovig verleden met de 'Rock', twijfelend toch.

Berichtdoor BroerKobijn » 08 okt 2018 19:59

Ik waag toch een poging hier, ondanks mogelijke kritiek op mijn 'Rock & Roll' -leven...

Aanvankelijk is de christelijke leer zeer populair geweest in Europa en daarbuiten. Het verving zo'n beetje alle reeksen aan goden die niet joods of aan Israël gebonden lijken te zijn.
Zoals ik het begrepen heb, is het een uitvinding van de Romeinen om er een staatsgodsdienst van te maken. Alle neuzen dezelfde kant op => steengoed idee. Maar volgens mijn inzicht is daarmee tegelijk de houdbaarheid van kerkgeloof aangebroken: De mensen die niet willen zullen alleen maar roet in het eten gooien. Mijn mening is dat je het niet kunt of mag verplichtten.
Neem nu de Nederlandse staatsgodsdienst van weleer: tijdelijk houdbaar.
Bovendien heeft onze koning als kroonprins voor een katholieke vrouw gekozen => nogmaals is de staatsgodsdienst verder weg.

Godsdienst op zich is prima voor mij, het hoeft alleen niet per staat bepaalt te worden. In mijn anarchistische 'Rock & Roll' -visie is juist de "Totalitaire macht" des duivels, zoals we gezien hebben in wat meer recente geschiedenis; Adolf Hitler bijvoorbeeld, of Josef Stalin. Daar is geen christelijke weg meer in te vinden.
In Rock & Roll soms ook niet. Zie volgende voorbeelden.
Een Amerikaanse Rock & Roll -uitspatting is de Metal. Daar kennen ze de godslasterlijke band 'Deicide'. Deicide doet het er ook om. of de band 'Morbid Angel', of de Nederlandse Metalband variant 'Altar'. Altar met het album 'Youth Against Christ'. Zwaar, dreigend en agressief; Dat willen ze juist. Dat zegt het wel, ikzelf hou er niet echt van, het beschrijft duidelijk niet mijn song van 'vrede en liefde', maar ben toch bekend met Death -Metal.

Rock & Roll hoort in ieder geval met de elektrische gitaar, voortgekomen uit de bluesrock, om de electrische gitaar wat meer 'body' te geven in een muziekgezelschap. Ik luister graag naar Amerikaanse Rock, van Nirvana (met Kurt Cobain: die in mijn avatar) tot Jefferson Airplane; Dat luistert prettiger dan Death Metal, zo vind ik, en het is zeker geen "verplichte" klassieke compositie zoals Bach, Beethoven en die anderen.

Ik wil best geloven in Jezus en God, en in de kerk een betere eredienst volgen...
Maar ook niet onder dwang, ik hou niet van staatsgodsdienst. Al problemen genoeg toen ik als kind vaders' regel overtrad. Ik ben aan het vallen sindsdien, het lijkt wel die sombere 'Doom Metal', of 'Gothic'.

In ieder geval, Rock is niet mijn bijbel of wet. Mijn leven is ruimer: Dat geloof ik wel. Misschien hoort God en de leer van Jezus daar in. Mijn vader en moeder volgen de kerk; Zij hebben al genoeg met mij te stellen. In alle vrijheden hebben ze me de Rockmuziek nog nooit verboden. Zij verbieden me nu nog weinig, ik ben al middelbare leeftijd. Oud en Wijs genoeg zo zegt men (zelfs daar kan ik soms nog aan twijfelen).
Rock is volgens mij ook niet het Duivels' werk, maar het is wel zeker wilde muziek voor jongelui (het kan magisch zijn...).

Ik sta nu ook wel open voor commentaar, denk ik. Schrijf maar raak hieronder, als het uitnodigt.
Groeten van BroerKobijn.
Come as you are

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Ongelovig verleden met de 'Rock', twijfelend toch.

Berichtdoor coby6 » 11 okt 2018 18:37

Laat het dienen van God niet iets zijn wat moet. Het moet niet, het mag. Verbieden werkt averechts. Pak een hond niet zijn oude bot af, werp hem een beter bot toe. Ik had allemaal muziek waarvan de kerk zou zeggen: niet goed. Niemand heeft me verboden het te hebben. Op een gegeven moment had ik er genoeg van en luisterde ik liever gospel.
Mijn vader was niet christelijk. Die dwong me om naar een discotheek te gaan. Ik haat discotheken nu.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Ongelovig verleden met de 'Rock', twijfelend toch.

Berichtdoor DeDwaler » 23 nov 2018 08:26

.
BroerKobijn schreef:Ik wil best geloven in Jezus en God, en in de kerk een betere eredienst volgen...
Maar ook niet onder dwang, ik hou niet van staatsgodsdienst. Al problemen genoeg toen ik als kind vaders' regel overtrad. Ik ben aan het vallen sindsdien, het lijkt wel die sombere 'Doom Metal', of 'Gothic'.


De hemelse Vader heeft ook regels die we overtreden. Heb je daarom misschien het gevoel dat je aan het vallen bent? De Heere Jezus kwam naar de wereld om ons te behouden, maar de wereld zat niet op Hem te wachten, omdat Hij kwam om Zijn leven te geven voor zondaren. Jezus schreeuwde niet en Hij dwong niemand. De mensen kwamen naar Jezus toe, omdat ze Hem in hun nood nodig hadden.

Muziek (of wat dan ook) op zich is niet goed of slecht. Het gaat om wat ons hart heeft. Als de Heere ons hart heeft dan is alles goed en rein. Als de wereld ons hart heeft dan is alles onrein.

.
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Ongelovig verleden met de 'Rock', twijfelend toch.

Berichtdoor Veendam » 23 nov 2018 13:23

BroerKobijn schreef:Ik waag toch een poging hier, ondanks mogelijke kritiek op mijn 'Rock & Roll' -leven...

Aanvankelijk is de christelijke leer zeer populair geweest in Europa en daarbuiten. Het verving zo'n beetje alle reeksen aan goden die niet joods of aan Israël gebonden lijken te zijn.
Zoals ik het begrepen heb, is het een uitvinding van de Romeinen om er een staatsgodsdienst van te maken. Alle neuzen dezelfde kant op => steengoed idee. Maar volgens mijn inzicht is daarmee tegelijk de houdbaarheid van kerkgeloof aangebroken: De mensen die niet willen zullen alleen maar roet in het eten gooien. Mijn mening is dat je het niet kunt of mag verplichtten.
Neem nu de Nederlandse staatsgodsdienst van weleer: tijdelijk houdbaar.
Bovendien heeft onze koning als kroonprins voor een katholieke vrouw gekozen => nogmaals is de staatsgodsdienst verder weg.

Godsdienst op zich is prima voor mij, het hoeft alleen niet per staat bepaalt te worden. In mijn anarchistische 'Rock & Roll' -visie is juist de "Totalitaire macht" des duivels, zoals we gezien hebben in wat meer recente geschiedenis; Adolf Hitler bijvoorbeeld, of Josef Stalin. Daar is geen christelijke weg meer in te vinden.
In Rock & Roll soms ook niet. Zie volgende voorbeelden.
Een Amerikaanse Rock & Roll -uitspatting is de Metal. Daar kennen ze de godslasterlijke band 'Deicide'. Deicide doet het er ook om. of de band 'Morbid Angel', of de Nederlandse Metalband variant 'Altar'. Altar met het album 'Youth Against Christ'. Zwaar, dreigend en agressief; Dat willen ze juist. Dat zegt het wel, ikzelf hou er niet echt van, het beschrijft duidelijk niet mijn song van 'vrede en liefde', maar ben toch bekend met Death -Metal.

Rock & Roll hoort in ieder geval met de elektrische gitaar, voortgekomen uit de bluesrock, om de electrische gitaar wat meer 'body' te geven in een muziekgezelschap. Ik luister graag naar Amerikaanse Rock, van Nirvana (met Kurt Cobain: die in mijn avatar) tot Jefferson Airplane; Dat luistert prettiger dan Death Metal, zo vind ik, en het is zeker geen "verplichte" klassieke compositie zoals Bach, Beethoven en die anderen.

Ik wil best geloven in Jezus en God, en in de kerk een betere eredienst volgen...
Maar ook niet onder dwang, ik hou niet van staatsgodsdienst. Al problemen genoeg toen ik als kind vaders' regel overtrad. Ik ben aan het vallen sindsdien, het lijkt wel die sombere 'Doom Metal', of 'Gothic'.

In ieder geval, Rock is niet mijn bijbel of wet. Mijn leven is ruimer: Dat geloof ik wel. Misschien hoort God en de leer van Jezus daar in. Mijn vader en moeder volgen de kerk; Zij hebben al genoeg met mij te stellen. In alle vrijheden hebben ze me de Rockmuziek nog nooit verboden. Zij verbieden me nu nog weinig, ik ben al middelbare leeftijd. Oud en Wijs genoeg zo zegt men (zelfs daar kan ik soms nog aan twijfelen).
Rock is volgens mij ook niet het Duivels' werk, maar het is wel zeker wilde muziek voor jongelui (het kan magisch zijn...).

Ik sta nu ook wel open voor commentaar, denk ik. Schrijf maar raak hieronder, als het uitnodigt.
Groeten van BroerKobijn.


Inderdaad is de LEER van de kerk in Europa heel populair geweest en dat hangt inderdaad samen met het feit dat keizer Constantijn de Kerk als staatsgodsdienst heeft ingesteld. Veel Cristenen waren daar wel blij mee, omdat er daarom voor hen dus ook geen vervolging meer was.
Als iemand weg ging bij de kerk dan had hij het risico dat mensen dan bijvoorbeeld geen brood meer bij hem gingen kopen als hij bakker was omdat hij niet meer bij de kerk hoorde. Dit zelfde zagen we na de vrijmaking en het begin van de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk.
Het doel van keizer Constantijn was dat de mensen dan maar in het gareel zouden lopen van de regels van de kerk, namelijk de overheid gehoorzamen en geen geweld gebruiken en goed zijn voor elkaar, hard werken en belasting betalen.

Wanneer we terugkijken naar het effect wat het maken tot staatsgodsdienst heeft gehad dan moeten we constateren dat er nu nog wel mensen in de kerk zitten maar dat een groot deel van hen er zit omdat hun ouders er ook zitten. Dat is dus niet de goede motivatie.
Ook zien we dat bijvoorbeeld het leerstuk van Kuyper over de veronderstelde wedergeboorte er toe heeft bijgedragen dat veel mensen de oproep in Gods Woord om wedergeboren te worden naast zich neerleggen omdat ze veronderstellen dat ze al wedergeboren zijn omdat ze in de kerk zitten en omdat hun ouders daar lid zijn of waren.

Wanneer je dus vandaag de dag kijkt dan zie je veel mensen die er maar zitten en niet wedergeboren zijn.
Wanneer de preken steeds zo zijn dat iedereen wordt aangesproken als kinderen Gods dan denken die mensen dat het met hen wel goed zit, maar zo is het niet. De oproep om wederomgeboren te worden is voor iedereen dus voor mensen buiten de kerk maar ook juist voor hen die onder het Woord zitten iedere zondag.

Staatsgodsdienst in daarom inderdaad te beschrijven als kerk met verstreken houdbaarheid.

De enige manier van Kerk zijn is ook niet het kerk zijn, maar Gemeente zijn van Christus, door zelf een ieder persoonlijk te zijn ingevoegd als levende stenen door de wedergeboorte. De kerk is dus niet meer van deze tijd, maar de Gemeente is nu nog steeds wat daadwerkelijk zijn werking en kracht en functie niet heeft verloren.

Iedere kerk die voor een groot deel bestaat uit deze wedergeboren mensen mag zich daarom gelukkig prijzen omdat deze mensen zorgen dat het Leven vanuit God door die mensen heen kan stromen naar anderen toe.
De wedergeboren mensen moeten zich wel realiseren dat we mensen die niet wederomgeboren zijn niet de regeltjes kunnen en mogen opleggen die wij voor ons eigen leven hanteren. Het enigste wat we mogen en moeten zeggen tegen hen is dat ze een relatie moeten hebben met God, door wedergeboorte. Alle werken die wedergeboren mensen doen ook al spreken anderen daar nog zo goed van hebben totaal geen enkele waarde, hoewel het heel vroom lijkt van de buitenkant. Alles wat niet gedaan is uit liefde tot Jezus dat zal wegwaaien en heeft geen waarde voor God.

Ik zal het heel zwart / wit stellen, maar het is wel Bijbels om te zeggen dat mensen die niet wedergeboren zijn kinderen van de duivel zijn en onder de macht van de duivel liggen en dat wedergeboren mensen kinderen van God zijn en dus niet meer onder de macht van de duivel liggen, maar onder de genade van God die effectief is geworden in hun leven. Er is dus in deze wereld een tweedeling, namelijk het koninkrijk van de duivel en het Koninkrijk van God. Overal waar iemand tot geloof komt en God groot gemaakt wordt daar wordt het koninkrijk van de duivel weer verder teruggedrongen.

Zo is in de muziekwereld ook een verschil in werelden, namelijk de Christelijke muziek tegenover de rest.
Dat is normaal voor de tijd waar we nu in leven dat ook daar een tweedeling is.
Er bestaat wel een ander verschil bij alle muziek die niet tot het Christelijke genre behoord, namelijk puur slechte muziek met teksten die de duivel aanbidden en muziek met gematigde teksten die over koetjes en kalfjes gaan om maar zo te zeggen.
Alles wat we horen komt in onze hersenen binnen en daar gaan wij naar handelen als we dat maar vaak genoeg horen.

Daarom is het van belang dat wij zelf keuzes maken in het uitzoeken van muziek waar we naar luisteren.
Het kan best zijn dat iemand van stevige muziek houdt dus die zullen niet naar Elly en Rikkert luisteren bijvoorbeeld, omdat ze dat niks aan vinden.
Zelf vind ik de rockband Petra wel mooi om soms naar te luisteren, stevige rock maar wel goede teksten.

Ook alle klassieke muziek is niet 1 pot nat, omdat sommige componisten openlijk er voor uit kwamen dat ze de duivel dienden als hun heer en god.
Hun muziek is dan ook doordrenkt van satanische invloeden.
Zo is een ieder zelf verantwoordelijk voor het uitzoeken van de muziek waar ze naar luisteren, ongeacht hun muziekstijl voorkeur.

Gebruikersavatar
BroerKobijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 aug 2016 06:00

Re: Ongelovig verleden met de 'Rock', twijfelend toch.

Berichtdoor BroerKobijn » 15 dec 2018 10:32

Bedankt voor de antwoorden en inzichten. Ik heb het goed gelezen en even niets aan te vullen...
Groeten,
BroerKobijn.
Come as you are

Gebruikersavatar
BroerKobijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 aug 2016 06:00

Re: Ongelovig verleden met de 'Rock', twijfelend toch.

Berichtdoor BroerKobijn » 18 apr 2019 17:49

Inmiddels heb ik een kerk gevonden om naar toe te gaan, ééntje van de PKN, een Ontmoetingskerk. Ik ga zo mij voegen bij de viering van het avondmaal. Dat lijkt me méér dan alleen het kijken van de film 'Jesus Christ Superstar', hoe vakkundig die film ook is gemaakt.

Tevens ga ik zondag naar de paasdienst, voor het eerst sinds lange tijd. Op eigen houtje er naar toe, maar ik heb al iemand gesproken van die kerk, die zal mij bij de ingang opwachten. Zo kan ik kijken of het weer wat is.

Ik heb toch al wel behoefte aan een verdieping in mijn leven op het gebied van religie.

Groeten,
BroerKobijn.
Come as you are

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Ongelovig verleden met de 'Rock', twijfelend toch.

Berichtdoor coby6 » 18 apr 2019 18:51

BroerKobijn schreef:Inmiddels heb ik een kerk gevonden om naar toe te gaan, ééntje van de PKN, een Ontmoetingskerk. Ik ga zo mij voegen bij de viering van het avondmaal. Dat lijkt me méér dan alleen het kijken van de film 'Jesus Christ Superstar', hoe vakkundig die film ook is gemaakt.

Tevens ga ik zondag naar de paasdienst, voor het eerst sinds lange tijd. Op eigen houtje er naar toe, maar ik heb al iemand gesproken van die kerk, die zal mij bij de ingang opwachten. Zo kan ik kijken of het weer wat is.

Ik heb toch al wel behoefte aan een verdieping in mijn leven op het gebied van religie.

Groeten,
BroerKobijn.

Oh wat leuk!

Gebruikersavatar
BroerKobijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 aug 2016 06:00

Meer nodig in het leven.

Berichtdoor BroerKobijn » 03 sep 2019 19:33

Ik schrijf toch maar iets hier, voor de andere fora heb ik speciaal lidmaatschap nodig, en ik weet daarvan niet of ik het begrepen heb.
(zoals de bijbel als onfeilbaar woord van God, ik respecteer wel de geloofsbelijdenis, maar snap weer niet de apostolische geloofsbelijdenis).

Ik had eerder geschreven dat ik een ongelovig verleden heb met de Rock 'n Roll, maar heb ook eerder geschreven dat ik weer met de kerk ben gaan praten.

Dat laatste, dat doe ik wederom.
Ik ben in gesprekken met een 'Ontmoetingskerk', heb er een paasdienst en Pinksteren meegevierd dit jaar. Nu gaan toekomstige gesprekken verder. Mogelijk in de toekomst wil ik nog echt belijdenis doen ook.

Ik ben er even uit geweest. Nou ja, 'even'... Rond mijn 18e levensjaar kreeg ik de keus of ik wat meer blijvend de kerk wilde volgen, en omdat ik de keuze had (en geen "valse" belijdenis wilde doen), ben ik na die tijd minder kerkganger geweest. Uitzondering daarop was met Kerst en Pasen, mijn vader en moeder wilden dat ik dat in ieder geval wèl meedeed. Nadat ik op mezelf ging wonen is het 'naar de kerk gaan' helemaal verdwenen uit mijn leven.
Nu ben ik 44 jaar, en heb gesprekken met de mensen van de kerk. Mogelijk laat ik mijn neus weer zien, aankomende zondag.
Er zijn echter nog genoeg dingen die ik niet snap...

Klopt het als ik stel: "Belijdenis is om je voor de kerkgemeente aan te geven dat je gelovig bent"?
Hoe moet ik trouwens met het idee van Israël omgaan? Is het de naam van het volk, dat ook het Heilige Land is gaan noemen naar Israël?
Hoe trouwens zit het met huidig Israël? Of is dat teveel discussie oproepend?
Waarom wordt in de bijbel vanaf een bepaald moment de Joden genoemd als volk, en eerder dan dat moment nog nauwelijks tot niet? Heb ik (wederom) ergens overheen gekeken? Is de erkenning van huidig Israël nodig voor een goed geloof?

Op de laatste reeks vragen heb ik niet direct een antwoord nodig, maar die vragen kunnen me wel aan het puzzelen/denken zetten.

Soms ben ik ook een doemdenker als het gaat over de "gezondheid van de wereld", soms heb ik het idee dat het bergafwaarts gaat met de wereld. Ik wil alleen niet geloven dat God dat gaat doen, het lijkt een gevolg van verkeerd menselijk onderhoud van de aarde. Aan de andere kant lijkt het me dan weer juist gunstig als blijkt dat niet een mens, maar God het laatste woord heeft. Geen mens hoeft dan het licht uit te doen...

Sorry, ik dwaal soms wat af.

In ieder geval ben ik nieuwsgierig naar reacties op mijn topic, ik ga alle daarvan lezen, indien aanwezig.
Overkoepelend onderwerp is dat ik meer nodig heb dan alleen dingen lezen op internet.
Soms heb ik geloofsdiscussie nodig, soms simpelweg kerk.

Ik wil mijn horizon verruimen, dit keer zonder de drugs (marijuana was mijn genot). En voor de info: ...Al een jaar of 4 zonder alcohol.
Met de groeten,
BroerKobijn.
Come as you are

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Meer nodig in het leven.

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2019 19:59

Geloofsbelijdenis is zoals het woord zegt: je belijdt je geloof. Dat wil niet zeggen dat je op alle vragen een antwoord hebt of ieder stukje van de theologie van de kerk / het kerkverband waar je belijdenis doet te onderschrijven. Je kan daar het beste even over in gesprek gaan met de voorganger of zo maar doorgaans onderschrijf je in ieder geval de kern: God gaf Zijn Zoon uit liefde voor de wereld zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Overigens is e apostolische geloofsbelijdenis een mooie en beknopte samenvatting van die kern. Welk gedeelte begrijp je niet of waar heb je moeite mee?

Als laatste, als je het niet zo goed weet, in veel kerken is er ook wel de mogelijkheid tot onderwijs dmv catechisatie, andere vormen van bijbels onderwijs, een alpha cursus etc. Je kan ook dat eerst doen zodat je wat beter begrijpt wat we geloven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Meer nodig in het leven.

Berichtdoor MoesTuin » 04 sep 2019 10:53

De Heer Jezus heb je alleen nodig, in eenvoudig Geloof, in Hem, in je hart.
vandaaruit volgt de rest....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
BroerKobijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 aug 2016 06:00

Volgende stap (stoppen met wiet in mijn geval).

Berichtdoor BroerKobijn » 30 jun 2020 20:17

Korte intro:

Ik ben BroerKobijn (45 jaar op deze wereld), gediagnosticeerd met schizo klachten, verslaafd aan alcohol en wiet (nog steeds). Alcohol -> nog steeds verslaafd, alhoewel niet meer drinkend, Wiet -> binnenkort op eigen kracht stoppen (voor het eerst sinds mijn 16e).

Ik volg professionele programma's van een professionele verslavingszorg. Die hebben me ook van de alcohol af gekregen. Dat is een andere dan de Brijder -stichting, bij mijn weten zoeken die met religieuze achtergrond naar oplossingen. Ik ga ook niet in Afrika zitten, want thuis zal het in het echt moeten gebeuren.

Misschien dat ik deze week al zover ben dat ik een datum ga prikken om te stoppen met wiet, er moet mogelijk eerst nog aan een terugvalpreventieplan gewerkt worden. Ik begin er achter te staan, ik geef het een kans.

Wiet heeft veel impact op mijn psyche, van verward tot de schizo klachten (horen van ontwijkende stemmen, niet demonisch), vergeetachtig en andere dingen van de menselijke hersens. Want daar werkt wiet wel ontspannend, maar kent ook een paar extra gevolgen, zoals ik er een paar noemde. Niet zonder risico.
Het was eerst niet eens echt ingrijpend, maar gedurende studie liep ik stress op, begon meer te drinken en te blowen, en dat zijn bij elkaar gevaarlijke omstandigheden. Tijdens mijn studie Informatica begonnen dus ook die stemmen. Daarom heb ik volgens de Nederlandse overheid recht op een Wajong -uitkering. Ik doe er tegenwoordig van alles aan om niet meer af te glijden, gebruik medicatie en volg de drie maal R. Rust, Reinheid en Regelmaat. En dat gaat steeds beter.

Tot zover maar weer even.
Groeten,
BroerKobijn.
Come as you are

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volgende stap (stoppen met wiet in mijn geval).

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2020 08:47

Succes. Ik kan allerlei rationele argumenten aanhalen waarom je van wiet niet gelukkig wordt (en jij al helemaal niet) maar volgens mij is dat wel duidelijk. De praktijk is lastiger maar het helpt wel om doordrongen te zijn van de feiten en waarom je wil stoppen. Zet dat anders nog eens op een papiertje (welke negatieve eigenschappen het voor je heeft en je ermee wil stoppen) en hang het op een prominente plek in je woning zodat je er regelmatig aan herinnerd wordt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Volgende stap (stoppen met wiet in mijn geval).

Berichtdoor K80 » 01 jul 2020 13:10

Veel sterkte en succes.
Ik hoop dat het allemaal goed voor je mag komen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Volgende stap (stoppen met wiet in mijn geval).

Berichtdoor Gtn » 19 sep 2020 21:31

BroerKobijn schreef:Korte intro:

Ik ben BroerKobijn (45 jaar op deze wereld), gediagnosticeerd met schizo klachten, verslaafd aan alcohol en wiet (nog steeds). Alcohol -> nog steeds verslaafd, alhoewel niet meer drinkend, Wiet -> binnenkort op eigen kracht stoppen (voor het eerst sinds mijn 16e).

Ik volg professionele programma's van een professionele verslavingszorg. Die hebben me ook van de alcohol af gekregen. Dat is een andere dan de Brijder -stichting, bij mijn weten zoeken die met religieuze achtergrond naar oplossingen. Ik ga ook niet in Afrika zitten, want thuis zal het in het echt moeten gebeuren.

Misschien dat ik deze week al zover ben dat ik een datum ga prikken om te stoppen met wiet, er moet mogelijk eerst nog aan een terugvalpreventieplan gewerkt worden. Ik begin er achter te staan, ik geef het een kans.

Wiet heeft veel impact op mijn psyche, van verward tot de schizo klachten (horen van ontwijkende stemmen, niet demonisch), vergeetachtig en andere dingen van de menselijke hersens. Want daar werkt wiet wel ontspannend, maar kent ook een paar extra gevolgen, zoals ik er een paar noemde. Niet zonder risico.
Het was eerst niet eens echt ingrijpend, maar gedurende studie liep ik stress op, begon meer te drinken en te blowen, en dat zijn bij elkaar gevaarlijke omstandigheden. Tijdens mijn studie Informatica begonnen dus ook die stemmen. Daarom heb ik volgens de Nederlandse overheid recht op een Wajong -uitkering. Ik doe er tegenwoordig van alles aan om niet meer af te glijden, gebruik medicatie en volg de drie maal R. Rust, Reinheid en Regelmaat. En dat gaat steeds beter.

Tot zover maar weer even.
Groeten,
BroerKobijn.


Beste BroerKobijn, Hoe gaat het nu met je? Lukt het om clean te worden of te blijven?
Ik heb er echt respect voor dat je zelf deze stappen neemt. Enorm goed bezig!

Weet je, ik kan hier een heel gelovig verhaal op gaan hangen, maar 1 ding kan ik je uit eigen ervaring vertellen: God kan je echt van een verslaving afhelpen, je daar ook de kracht voor geven. En het mooie is: je mag bij God komen zoals je bent. Benoem maar gewoon wat er mis is en dat je heel veel kracht nodig gaat hebben, God luistert daar naar. Poets jezelf niet op, vertel gewoon eerlijk hoe het is. Dat is in essentie namelijk het enige wat God vraagt: erkennen dat je het zelf niet kan, en geloven dat God je wil helpen. De rest volgt dan vanzelf. Niet dat het vanzelf gaat :wink: maar echt, zo goed is God.

Gebruikersavatar
BroerKobijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 aug 2016 06:00

Re: Volgende stap (stoppen met wiet in mijn geval).

Berichtdoor BroerKobijn » 25 sep 2020 16:59

Hallo en hoi!

Stoppen met de laatste wiet in het weekend is de zwaarste, zo lijkt. Mijn motivatie is ietwat gedaald, daarom weinig kans dat ik het opgeef.
Voorlopig blow ik alleen op vrijdag met uitloop naar de zaterdag. Misschien ging ik wel te snel.
Het is net alsof de duvel een staartje heeft, op het gebied van verslaving. Na aanvankelijk succes en optimisme blijkt verslaving een hardere dobber dan gedacht.

Maar ik heb momenteel redelijk vrede met de dingen in mijn leven. Afgaand op de 'kwaliteit van leven' mag ik niet klagen.
Ik heb veel winst geboekt afgelopen jaren -> betere psyche, doordat geen drank meer. Tevens betere gezondheid.

Ik pak redelijk mijn geloof op, na een dertigtal jaar geleden met black metal bezig te zijn geweest. Tussen de vreemde goden uit de Heavy Metal vond ikzelf het wel weer tijd om mijn neus de goede kant op te zetten en maar aan te nemen dat wat religie betreft ik een niet -sektarisch idee heb als het over God of goden gaat. Misschien zoek ik ook duidelijkheid...
Come as you are


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten