politieke scheidingslijnen

Discussies over het nieuws en de politiek.
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: Memmem, Moderafo's

elburger
Kapitein
Kapitein

politieke scheidingslijnen

Berichtdoor elburger » 04 jun 2020 13:32

De politiek bestaat uit partijen die zich aan de linkerzijde in het politieke landschap bevinden, aan de rechterzijde, dan zijn er nog de christelijke partijen, de centrumpartijen, allochtonenpartijen, dierenwelzijn partijen, ouderen partijen en zo zijn er nog wel enige.
Wat mij opvalt is dat het respect wat men onderling voor elkaar heeft steeds minder wordt.
Zelfs de landelijke tv, NPO geheten, drukt steeds vaker een stempel met een voorkeur voor een bepaalde richting.

Ik kan hier nog veel meer over schrijven, maar ik wacht eerst eens de reacties af.
Eén ding is zeker, men gunt elkaar steeds minder "het licht in de ogen".
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: politieke scheidingslijnen

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2020 14:20

Misschien kan je je statement eerst wat meer onderbouwen. Op basis waarvan kom je tot die conclusie?
I think that if God forgives us we must forgive ourselves. Otherwise, it is almost like setting up ourselves as a higher tribunal than Him.
C.S. Lewis

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2020 16:29

Stel dat de politie het om de een of andere reden gemunt heeft op SGP-leden, lekker makkelijk herkenbaar, ze wonen zelfs in grote getale dicht bij elkaar in aparte steden. Dat deze mensen worden lastiggevallen, overmatig zware gevangenisstraffen krijgen en zelfs zo nu en dan worden vermoord. En de rest van het land, ach, die zijn geen lid van de SGP, dus wat maakt het hen uit? Hoe lang moet je als SGP dan 'respectvol' blijven? Wanneer begin je "SGP-lives matter" te roepen?
Als je toch leugens nodig hebt om "de Waarheid" te verkondigen, dan moet je je eens e.e.a. gaan afvragen.

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 04 jun 2020 17:11

Mortlach schreef

Misschien kan je je statement eerst wat meer onderbouwen

Voorbeeld, gestoeld op 100% gedegen cijfers.
In de maand mei zijn er op de NPO 31 politici op de tv geweest, in praat of discussie/consumenten programma's.
Koploper van gevraagde gasten was D'66.
Ook diverse mensen van de PVDA, Groenlinks en de SP kwamen aanbod.
VVD was ook goed voor een kleine inbreng net als de CDA en CU.
FvD niet eenmaal en PVV eenmaal.
Links werd goed vertegenwoordigt op TV.

Dit is zo maar een voorbeeld van de scheidingslijn die er wel degelijk door de NL samenleving loopt, zij het dat hij bijna onzichtbaar is.
Als zoiets in Polen of Hongarije gebeurd staat iedereen op zn achterste benen, hier is men "links" blind of men heeft het niet door.
En wat jouw relaas over de SGP betreft, dat is klink klare onzin. Ook de SGP is tegen racisme,!
Staat er niet in de Bijbel hebt uw naaste lief?!
Wie daar niets van wil weten is een hypocriete SGP stemmer.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2020 19:02

elburger schreef:En wat jouw relaas over de SGP betreft, dat is klink klare onzin. Ook de SGP is tegen racisme,!
Staat er niet in de Bijbel hebt uw naaste lief?!
Wie daar niets van wil weten is een hypocriete SGP stemmer.

Ja, gelukkig is het inderdaad onzin. Maar let op, ik schrijf niet dat SGP'ers hier dader zouden zijn van het racisme, maar slachtoffer. Dat is heel wat anders. Mijn vergelijking was meer om aan te geven dat er mensen zijn die blijkbaar niet begrijpen waarom Afro-amerikanen zo boos zijn; nou, als 'jouw groep' stelselmatig door de politie zou worden vermoord, hoe redelijk is het dan te verwachten dat je gewoon kalm blijft en "alstublief" blijft zeggen?
Als je toch leugens nodig hebt om "de Waarheid" te verkondigen, dan moet je je eens e.e.a. gaan afvragen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2020 20:26

Let op, ik zeg niet dat ik de huidige polarisering toejuich. Het is altijd sneu als mensen om politieke redenen relaties verbreken. Maar aan de andere kant zou ik geen vrienden kunnen zijn met mensen die alle moslims het land uit willen gooien, om eens wat te noemen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2020 22:54

elburger schreef:De politiek bestaat uit partijen die zich aan de linkerzijde in het politieke landschap bevinden, aan de rechterzijde, dan zijn er nog de christelijke partijen, de centrumpartijen, allochtonenpartijen, dierenwelzijn partijen, ouderen partijen en zo zijn er nog wel enige.
Wat mij opvalt is dat het respect wat men onderling voor elkaar heeft steeds minder wordt.
Zelfs de landelijke tv, NPO geheten, drukt steeds vaker een stempel met een voorkeur voor een bepaalde richting.

Ik kan hier nog veel meer over schrijven, maar ik wacht eerst eens de reacties af.
Eén ding is zeker, men gunt elkaar steeds minder "het licht in de ogen".

Wat wel goed is om te beseffen, is dat de NPO geen omroep is. Het is een overkoepelende organisate die de omroepen die er zijn huisvest. Die omroepen zijn opgericht door burgers, met mandaat van burgers en met een bepaald profiel. Die omroepen dienen formats in en de NPO beoordeelt die en wijst zendtijd daaraan toe. De NPO bepaalt niet wie er bij Op 1 aan tafel zitten bijvoorbeeld. Het feit dat rechts doorgaans sowieso al heel kritisch is op de omroep werkt daarin trouwens niet mee, dan heb je zo iemand voor een goed gesprek misschien liever niet aan tafel. En met twee politici aan tafel krijg je al snel een politiek debat. Misschien dat er daarom vaak wordt gekozen voor mensen van een partij die aardig in het midden zit.

Verder klopt het denk ik wel dat de media wat linkser is dan de gemiddelde Nederlander want journalisten zijn vaak ook wat linkser. En allicht zijn er dan nog wel mogelijkheden om daarop te sturen. Maar daarnaast is het ook aan de burgers om te zorgen dat hun geluid vertegenwoordigd is in een omroep. Met WNL, Powned en Ongehoord Nederland wordt dat wel geprobeerd nu trouwens.

En ja, de polarisatie tussen links en rechts herken ik wel. Dat komt ook omdat er in beide hoeken mensen verder naar links en rechts bewegen en dus verder uit elkaar komen te staan. Ik ben redelijk links en hoe rechtser het geluid is dat ik hoor, hoe meer ik me er aan stoor. En dat zal vast wederzijds zijn :-)
Laatst gewijzigd door Marnix op 05 jun 2020 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
I think that if God forgives us we must forgive ourselves. Otherwise, it is almost like setting up ourselves as a higher tribunal than Him.
C.S. Lewis

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2020 23:15

Marnix schreef:... Ongehoord Nederland

"Ongehoord Nederland"? Wauw, slachtofferrol en complottheorie tegelijkertijd. Plus een dijk van een oxymoron.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2020 23:41

Je moet trouwens ook wel weer oppassen dat je niet 'te neutraal' bent; dan krijg je van die BBC-praktijken waar verplicht voor alles hoor- en wederhoor gelijke zendtijd (50:50) moet krijgen, ook al liggen de verhoudingen in de maatschappij op 99,9:0,1. Dan krijg je ook weer een heel vertekend beeld en ga je denken dat marginale figuren een standpunt vertegenwoordigen dat door meer mensen wordt gedeeld.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jun 2020 06:17

Mortlach schreef:"Ongehoord Nederland"? Wauw, slachtofferrol en complottheorie tegelijkertijd. Plus een dijk van een oxymoron.

Mwah, ze zijn opgericht voor meer groepen waarvan ze vinden dat die ongehoord zijn binnen het publieke omroepbestel. Media zouden te links zijn en negatief zijn over rechtse partijen. Dat kan best voor een deel kloppen, het heeft ook zijn redenen. Het is dan wel hun recht om dan een omroep op te richten.
C.S. Lewis

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 05 jun 2020 08:06

Kan mij in jullie bijdragen wel vinden, Mortlach en Marnix.
Misschien dat ik daarom ook liever naar de BBC kijk en de VRT dan het Nederlands publieke omroep bestel. Al moet ik zeggen dat men bij de VRT er ook een heeft rondlopen die het maar al te prettig vind om de negatieve kant van de VS uit te lichten . (Soenens).
Ook bij de VRT bespeurde ik een "anti " VK gevoel, vooral indertijd inzake "Brexit".
Waar ik altijd wel heel erg graag naar kijk is op de VRT dan weer Rudy Vrankx, die zegt hoe het ervoor staat en noemt man en paard.
Volgens mij is dat journalistiek. Het brengen van nieuws, zowel het goede als het slechte van een situatie/mens.
Ook op RTL loopt er een rond die maar al te graag de negatieven kant van de VS toont.
Ik weet Mortlach dat jij een "hekel" hebt aan DT, dan respecteer ik.
Maar er gebeuren zoveel meer zaken in de VS die wel nieuwswaardig zijn, ook globaal, waar die beste man ( Eric ) niet op ingaat, en die losstaan van wat DT zegt/doet.
Dat noem ik selectieve verslaggeving.

Wat betreft de situatie elders , bijv in Polen, Hongarije, Oostenrijk,Turkije, Rusland, Brazilië, Venezuela, Ecuador en nog zovele andere landen, daar klinkt over het algemeen alleen het negatieve.
Ik zou zeggen, zoek daar dan het positieve en belicht dat, zodat die mensen ook de mogelijkheid krijgen om hun verhaal te doen.
Want neem bijv. Polen.
De pers, de tv zijn voor het overgrote deel in handen van hen die zeggen democratisch te zijn, maar ondertussen de ene na de andere wet/maatregel invoeren die de vrijheid van meningsuiting aan banden legt.
Dat mag, moet verteld worden, maar wat m.i. zeker moet is de oppositie daartegen nog meer naar voren brengen en hen de mogelijkheid geven om zo hun stem te laten horen.
Hier heb je dus een punt van politieke scheidingslijnen.
Zo erg is het in Nederland (nog) niet, maar er zijn er hier maar weinigen die een objectieve verslaggeving hebben. Het wordt vaak in een hoek gedrukt als links of rechts.
Kan nog wel scherper worden, maar dat laat ik maar even.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 jun 2020 14:19

elburger schreef:Ook op RTL loopt er een rond die maar al te graag de negatieven kant van de VS toont.
Ik weet Mortlach dat jij een "hekel" hebt aan DT, dan respecteer ik.
Maar er gebeuren zoveel meer zaken in de VS die wel nieuwswaardig zijn, ook globaal, waar die beste man ( Eric ) niet op ingaat, en die losstaan van wat DT zegt/doet.
Dat noem ik selectieve verslaggeving.

Wat betreft de situatie elders , bijv in Polen, Hongarije, Oostenrijk,Turkije, Rusland, Brazilië, Venezuela, Ecuador en nog zovele andere landen, daar klinkt over het algemeen alleen het negatieve.
Ik zou zeggen, zoek daar dan het positieve en belicht dat, zodat die mensen ook de mogelijkheid krijgen om hun verhaal te doen.

Dat komt toch een beetje over als zeggen dat de tuin er zo prachtig bij ligt terwijl het huis in brand staat.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 05 jun 2020 14:35

Ben momenteel over onze minister president Rutte prima tevreden....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Terug naar “Actualiteit & Politiek”