Wat hebben we gemeen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Wat hebben we gemeen?

Berichtdoor DeLange » 26 mei 2020 20:51

:P Laten we eens kijken naar de overeenkomsten tussen de christelijke kerken. Wat hebben we gemeen met elkaar? Waarin kunnen we elkaar vinden?

Laten we kijken naar de volgende punten:
Wie is Jezus?
Hoe leer je God kennen?
Wat is Gods wil?
Wat is de kracht van ons geloof?
Wat is het doel van God met ons?
Wat is Gods middel of weg tot Zijn doel met ons?
Wat onderwijst God ons?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat hebben we gemeen?

Berichtdoor MoesTuin » 27 mei 2020 21:08

Pinksteren, door de Geest ontstaat eenheid, samen kerk samen sterk

De heilige Geest troost, verbindt en waait waarheen Hij wil.



De liefde is geduldig;

de liefde is vriendelijk;

de liefde is niet jaloers.

Zij doet niet gewichtig en is niet trots;

zij kwetst niet,

is niet egoïstisch en voelt zich nooit beledigd;

zij neemt niemand iets kwalijk;

zij is niet blij met onrecht, maar juist met de waarheid.

De liefde beschermt altijd,

heeft altijd vertrouwen,

verwacht het altijd van God en houdt stand.

Aan de liefde komt nooit een einde.
Er zijn drie dingen die blijven: Geloof, hoop en liefde.

Maar de liefde is het voornaamste.

(1 Korintiërs 13:4-7,13)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Wat hebben we gemeen?

Berichtdoor Gtn » 29 mei 2020 19:26

Mooi uitgangspunt, dit is beter dan de verschillen te benadrukken.

Wat we in ieder geval gemeen hebben is dat God onze zonden vergeeft door het geloof in Jezus. En dat dit enkel genade is. En dat we God daarvoor dankbaar zijn.

Dit is ook wat God ons leert. Door middel van de Bijbel, Zijn Woord. De prediking helpt ons om meer van God te leren.

Ik kopieer even je lijstje:

Laten we kijken naar de volgende punten:
Wie is Jezus? Zoon van God, onze Zaligmaker
Hoe leer je God kennen? Door Zijn Woord, en door een relatie met God te hebben
Wat is Gods wil? Dat we in Hem geloven
Wat is de kracht van ons geloof? Troost, zekerheid, uitzien naar de eeuwigheid
Wat is het doel van God met ons? Dat we Hem eren
Wat is Gods middel of weg tot Zijn doel met ons? de Bijbel, prediking
Wat onderwijst God ons?dat Hij Zijn Zoon heeft gestuurd om in onze plaats te betalen voor onze zonden

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat hebben we gemeen?

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2020 07:37

Klopt Gtn
We hebben zoveel te meer gemeen dan we (willen) beseffen of (willen) weten.
Het probleem is wellicht dat we (kleine niets zeggende) verschillen zo graag willen uitvergroten.
En waarom?

De Liefde overbrugt en overwint in Christus alles.
Als we ons daar nu door laten leiden...
Alles word zo anders...
Pinkster weekend nu, laat Zijn Geest waaien door alles heen.....zoals de woorden van het lied...



Gezang 477

1 Geest van hierboven,
leer ons geloven,
hopen, liefhebben door uw kracht!
Hemelse Vrede,
deel U nu mede
aan een wereld die U verwacht!
Wij mogen zingen
van grote dingen,
als wij ontvangen
al ons verlangen,
met Christus opgestaan. Halleluja!
Eeuwigheidsleven
zal Hij ons geven,
als wij herboren
Hem toebehoren,
die ons is voorgegaan. Halleluja!

2 Wat kan ons schaden,
wat van U scheiden,
Liefde die ons hebt liefgehad?
Niets is ten kwade,
wat wij ook lijden,
Gij houdt ons bij de hand gevat.
Gij hebt de zege
voor ons verkregen,
Gij zult op aarde
de macht aanvaarden
en onze koning zijn. Halleluja!
Gij, onze Here,
doet triomferen
die naar U heten
en in U weten,
dat wij Gods zonen zijn. Halleluja!


Liedboek voor de Kerken 1973
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat hebben we gemeen?

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2020 08:26

Gtn schreef:Mooi uitgangspunt, dit is beter dan de verschillen te benadrukken.

Wat we in ieder geval gemeen hebben is dat God onze zonden vergeeft door het geloof in Jezus. En dat dit enkel genade is. En dat we God daarvoor dankbaar zijn.

Dit is ook wat God ons leert. Door middel van de Bijbel, Zijn Woord. De prediking helpt ons om meer van God te leren.

Ik kopieer even je lijstje:

Laten we kijken naar de volgende punten:
Wie is Jezus? Zoon van God, onze Zaligmaker
Hoe leer je God kennen? Door Zijn Woord, en door een relatie met God te hebben
Wat is Gods wil? Dat we in Hem geloven
Wat is de kracht van ons geloof? Troost, zekerheid, uitzien naar de eeuwigheid
Wat is het doel van God met ons? Dat we Hem eren
Wat is Gods middel of weg tot Zijn doel met ons? de Bijbel, prediking
Wat onderwijst God ons?dat Hij Zijn Zoon heeft gestuurd om in onze plaats te betalen voor onze zonden


Ik wil deze graag (vooral) aanvullen voor de verbreding.

-Jezus is ook mens geworden. Misschien een inkopper maar ik vind dat wel heel bemoedigend om te beseffen. Juist in de combinatie van dat Hij God is en mens werd schuilt volgens mij enorme troost en rijkdom voor de mensheid.

- Naast God kennen door Zijn Woord, leer je hem volgens mij ook kennen door anderen heen. Dat staat niet los van de Bijbel maar als je met mensen omgaat die van Hem houden en met hen praat en dingen doet leer je Hem extra goed kennen. We hebben niet alleen het Woord, we hebben ook elkaar gekregen om te groeien in geloof en steeds meer over Hem te leren.

- God wil dat we in Hem geloven en dat dat ons vervolgens andere mensen maakt, dat we steeds meer op Hem gaan lijken.

- de kracht van het geloof is denk ik ook dat we het niet zelf kunnen en hoeven verdienen maar alles uit liefde en genade is. Daarmee hebben we een heel andere boodschap voor anderen dan wat andere religies leren. En dat God betrokken is bij de mensheid maar ook bij een ieder persoonlijk. God die oneindigd groot is maar ook klein wordt en zo heel dichtbij komt

- ik weet niet zeker of het Gods doel is men ons dat we Hem eren. Dat we dat doen / gaan doen is wel helder maar is het God daarom te doen? Maakte God mensen daarom? Om meer eer te ontvangen? De Bijbel vergelijkt ons met een bruid en God met de bruidegom, maar is het doel van trouwen dat je (meer) eer ontvangt van je geliefde? Dat lijkt me een bijzondere reden om te trouwen. Interessant om verder over na te denken!

- de Bijbel is essentieel, de prediking belangrijk. Wat een goed gereformeerd antwoord is. Volgens mij is de Geest echter ook onmisbaar, die verandert ons, richt ons op God en leert en Hem te verstaan. Daarnaast kan God ook bijvoorbeeld muziek gebruiken, een goede film, een gedicht, een schilderij, een goed boek, de natuur.

- wat me altijd is bijgebleven is een preek waarin de predikant aangaf dat verlossing niet zozeer een doel is, maar een middel. Het doel is wat we heilig worden. Dat klinkt misschien wat apart maar wat hij bedoelde is de heiliging. Steeds meer op God gaan lijken, in liefde, genade, het vergeven van anderen, steeds meer op anderen gericht zijn en minder op jezelf. Dat leek wat te conflicteren met de protestantse leer waar de nadruk vaak sterk ligt op verlossing door Jezus Christus (Johannes 3:16 als kerntekst) Maar in de HC volgt na ellende en verlossing de dankbaarheid. En na Johannes 3:16 volgt als het goed is dat we steeds meer naar Zijn beeld hervormd worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Wat hebben we gemeen?

Berichtdoor Gtn » 30 mei 2020 09:19

Marnix schreef:Ik wil deze graag (vooral) aanvullen voor de verbreding.

-Jezus is ook mens geworden. Misschien een inkopper maar ik vind dat wel heel bemoedigend om te beseffen. Juist in de combinatie van dat Hij God is en mens werd schuilt volgens mij enorme troost en rijkdom voor de mensheid.

- Naast God kennen door Zijn Woord, leer je hem volgens mij ook kennen door anderen heen. Dat staat niet los van de Bijbel maar als je met mensen omgaat die van Hem houden en met hen praat en dingen doet leer je Hem extra goed kennen. We hebben niet alleen het Woord, we hebben ook elkaar gekregen om te groeien in geloof en steeds meer over Hem te leren.

- God wil dat we in Hem geloven en dat dat ons vervolgens andere mensen maakt, dat we steeds meer op Hem gaan lijken.

- de kracht van het geloof is denk ik ook dat we het niet zelf kunnen en hoeven verdienen maar alles uit liefde en genade is. Daarmee hebben we een heel andere boodschap voor anderen dan wat andere religies leren. En dat God betrokken is bij de mensheid maar ook bij een ieder persoonlijk. God die oneindigd groot is maar ook klein wordt en zo heel dichtbij komt

- ik weet niet zeker of het Gods doel is men ons dat we Hem eren. Dat we dat doen / gaan doen is wel helder maar is het God daarom te doen? Maakte God mensen daarom? Om meer eer te ontvangen? De Bijbel vergelijkt ons met een bruid en God met de bruidegom, maar is het doel van trouwen dat je (meer) eer ontvangt van je geliefde? Dat lijkt me een bijzondere reden om te trouwen. Interessant om verder over na te denken!

- de Bijbel is essentieel, de prediking belangrijk. Wat een goed gereformeerd antwoord is. Volgens mij is de Geest echter ook onmisbaar, die verandert ons, richt ons op God en leert en Hem te verstaan. Daarnaast kan God ook bijvoorbeeld muziek gebruiken, een goede film, een gedicht, een schilderij, een goed boek, de natuur.

- wat me altijd is bijgebleven is een preek waarin de predikant aangaf dat verlossing niet zozeer een doel is, maar een middel. Het doel is wat we heilig worden. Dat klinkt misschien wat apart maar wat hij bedoelde is de heiliging. Steeds meer op God gaan lijken, in liefde, genade, het vergeven van anderen, steeds meer op anderen gericht zijn en minder op jezelf. Dat leek wat te conflicteren met de protestantse leer waar de nadruk vaak sterk ligt op verlossing door Jezus Christus (Johannes 3:16 als kerntekst) Maar in de HC volgt na ellende en verlossing de dankbaarheid. En na Johannes 3:16 volgt als het goed is dat we steeds meer naar Zijn beeld hervormd worden.


Mooie aanvulling!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat hebben we gemeen?

Berichtdoor naamloos » 30 mei 2020 13:20

DeLange schreef:Wat onderwijst God ons?
Dat hij vergeeft, en ons verlossen wil uit de macht van de zonden met als doel dat we gelijkvormig worden aan het beeld van Jezus.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wat hebben we gemeen?

Berichtdoor elburger » 07 dec 2020 11:38

1 ding heeft ieder mens gemeen. Wij worden allen geboren als zondaar.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat hebben we gemeen?

Berichtdoor MoesTuin » 31 dec 2020 10:15

Re-For-Meren
telkens kere
Ge-Re-For-Meerd

Als dat proces zonder stilstaan doorgaat in eenvoudig Geloof, dan worden we continue door elkaar gekneed en gaan we verder en verder... Samen in Christus....daar vinden we elkaar dan keer op keer....in gemeenschap met ALLE Gelovigen....

Dat hebben we gemeen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wat hebben we gemeen?

Berichtdoor krid » 31 dec 2020 15:12

DeLange schreef::P Laten we eens kijken naar de overeenkomsten tussen de christelijke kerken. Wat hebben we gemeen met elkaar? Waarin kunnen we elkaar vinden?

Laten we kijken naar de volgende punten:
Wie is Jezus?
Hoe leer je God kennen?
Wat is Gods wil?
Wat is de kracht van ons geloof?
Wat is het doel van God met ons?
Wat is Gods middel of weg tot Zijn doel met ons?
Wat onderwijst God ons?


Is WIE niet een betere vraag dan "wat"?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wat hebben we gemeen?

Berichtdoor krid » 31 dec 2020 15:12

MoesTuin schreef:....in gemeenschap met ALLE Gelovigen....

Dat hebben we gemeen!


Ook met Jehovah's getuigen, moslims, e.d?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat hebben we gemeen?

Berichtdoor MoesTuin » 02 jan 2021 21:39

krid schreef:Ook met Jehovah's getuigen, moslims, e.d?

MoesTuin schreef:Re-For-Meren
telkens kere
Ge-Re-For-Meerd

Als dat proces zonder stilstaan doorgaat in eenvoudig Geloof, dan worden we continue door elkaar gekneed en gaan we verder en verder... Samen in Christus....daar vinden we elkaar dan keer op keer....in gemeenschap met ALLE Gelovigen....

Dat hebben we gemeen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat hebben we gemeen?

Berichtdoor Haaibaai » 25 jun 2021 10:01

krid schreef:Ook met Jehovah's getuigen, moslims, e.d?


Niet met moslims ook niet met het wachttoren genootschap en mormonen dat zijn geen Christenen ze maken gebruik van Christelijke elementen; maar Christenen zijn het niet.

Katholiek,Anglicaans, Orthodox, Calvinisme, Protestants,Lutherana, Oosterse Kerken.Allemaal Broeders en Zusters in de Heer van Eeuwig Leven.
Want als men is wat moeite zou doen en niet onder de eigen steen zou blijven liggen zal men zien dat men meer gemeen heeft dan ooit gedacht.
=== Op dat zij allen een zijn=== :!: :!: :!:
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten