Tale Kanaäns uitleg

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
aka
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2020 16:42
Locatie: Dicht bij de zee

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor aka » 07 aug 2020 14:40

Gtn schreef:Misschien een idee om hier een topic over te starten. Om zo de tale Kanaäns beter te gaan begrijpen.

Wat mij betreft eerst de uitleg wat ermee bedoeld wordt. Het komt toch ergens vandaan...

Daarna kan er wat mij betreft prima gediscussieerd worden of iets wel of niet Bijbels is, maar graag eerst duidelijk wat het betekent of ermee bedoeld word.

In dit topic ben ik nog niet echt tegengekomen wat er nu met "Tale Kanaäns" wordt bedoeld. Er worden uitdrukkingen gebruikt waarvan men denkt dat ze "des tale Kanaäns" zijn.

Deze link verwijst naar Digibron waar uitleg over Tale Kanaäns wordt gegeven en tevens wordt verwezen naar de bekende dr. Kohlbrügge, die zo'n 170 jaar geleden een boekje schreef, dat hij de naam gaf van „De Taal Kanaans".
Misschien dat dit de discussie wat verder helpt :)
... zo de HEERE de stad niet bewaart, te vergeefs waakt de wachter. Psalm 127:1, tweede deel.
(Trouwtekst van mijn ouders)

Gebruikersavatar
aka
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2020 16:42
Locatie: Dicht bij de zee

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor aka » 07 aug 2020 15:08

Digibron Ds. J.J. van Eckeveld schreef:...De taal van Kanaan te spreken, wil bij Jesaja dus zeggen het leven van het geloof te kennen. "We zien, dat we hier heel dicht komen bij de betekenis, die Bunyan en Kohlbrügge hechten aan „de tale Kanaans". We kunnen het samenvatten: in al deze gevallen heeft het spreken van „de tale Kanaans", alles te maken met het leven van het geloof. Als de Heere in ons hart werkt, dan is dat te zien aan heel onze levenswandel. Dan wordt ons leven vernieuwd door de Heilige Geest. Dan is dat ook te merken aan ons spreken. Gods volk leeft niet zoals de wereld leeft en spreekt niet zoals de wereld spreekt...


Digibron Ds. J.J. van Eckeveld schreef:...En de inleider van Kohlbrügges boekje over de tale Kanaans tekent daarbij nog het volgende aan: Alleen hij zal Gods kind genoemd worden, voor wie de taal Kanaans niet een holle klank, maar een ware hartetaal is; en hij alleen zal zijn mede-reiziger verstaan, wiens hart ook zijn hart is, want daar is: „één wet, één weg, één keus, één wil, één geest, één doop, één Heere, één lijden, één kermen, één psalm en één Vader, Wiens kinderen zij zijn.

Als we zó over „de tale Kanaans" spreken, dan is dat heel wat anders dan een bepaald spraakgebruik, dat te vinden zou zijn in de rechterflank van de Gereformeerde Gezindte. Zo te spreken is het spreken door de Geest, het spreken des geloofs. En het werk van Gods Geest is in alle tijden en alle plaatsen onmisbaar. Mocht de Heere ons die taal leren!...

Ik bid dat ik zó leer spreken!
... zo de HEERE de stad niet bewaart, te vergeefs waakt de wachter. Psalm 127:1, tweede deel.
(Trouwtekst van mijn ouders)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2020 13:09

aka schreef:Ik bid dat ik zó leer spreken!

Dat hoeft niet, zeg het zoals je gewoonlijk ook praat. Het komt anders nogal gekunsteld over. :wink:
Ik denk dat deze taal langzaam zal verdwijnen.
Hij werd voornamelijk gebezigd in de zogenoemde gezelschappen en die bestaan ook nauwelijks nog.

Ik gebruik onbedoeld ook weleens een uitdrukking. Ik houd sowieso van de Nederlandse taal en vaak vinden de vrienden van mijn kinderen het grappig. Wat zeg je nou? Wat betekent dat?
Maar als je goed luistert naar de oude uitdrukkingen hoor je dat het vaak kort en kernachtig samenvat wat anders in veel woorden gezegd moet worden.

Ik blijf "het nachthutje in de komkommerhof" prachtig. Als een schuilplaats te midden van allerlei rumoer, is het een plek van geborgenheid waar reflectie mogelijk is.
In de Herziene staat het zo:
De dochter van Sion is overgebleven als een hutje in een wijngaard, als een nachthutje op een komkommerveld, als een belegerde stad.

DE STAD OP DE BERG
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Gtn » 24 sep 2020 22:24

Je moet geen gist in je schoenen krijgen

Volgens Google is gist in iemands schoenen strooien: iemand prijzen. Ik denk dat het echt anders gebruikt wordt.

Wat wordt hier mee bedoeld? In de tale Kanaäns?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Chaya » 25 sep 2020 09:04

Gtn schreef:Je moet geen gist in je schoenen krijgen
Volgens Google is gist in iemands schoenen strooien: iemand prijzen. Ik denk dat het echt anders gebruikt wordt.
Wat wordt hier mee bedoeld? In de tale Kanaäns?

Dit zou passend zijn in het topic over eigendunk.
Dit werd tegen iemand gezegd die zichzelf nogal hoogachtte w.b. het geestelijk leven.
Dan had zo iemand gist in de schoenen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Gtn » 25 sep 2020 11:29

Dan klopt de omschrijving van Google toch aardig, iemand met gist in de schoenen is dan gewoon iemand die zichzelf prijst :roll:

Klopt, dit kwam in het topic eigendunk voorbij maar niet uitgelegd, de vraag om uitleg paste uiteindelijk beter in dit topic dacht ik zo.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor MoesTuin » 25 sep 2020 14:41

Spreek toch heldere taal!

Ware uitleg mbt de tale Kanaäns in relatie met de huidige tijd door iemand vanuit de Gereformeerde Gemeente.
Ben er geheel mee eens.

Laten we in de kerk toch alsjeblieft gewone taal gebruiken opdat de mens van nu ons kan verstaan. “Dan zoekt zo’n mens op allerlei manier God te bevredigen”, of: “De beweegoffertjes brengen niets toe aan onze zaligheid.” Al die dingen zijn waar, maar het zegt de mens van vandaag niet veel, of helemaal niets.

Ik begrijp dat u jaloers kunt zijn op de genade die mensen hadden die op gezelschappen kwamen. Maar ook nu zijn er mensen die deze genade bezitten en die in de taal van nu over Gods genade en wonderen spreken.

Ik stop met voorbeelden noemen, maar ik zou iedereen willen vragen (smeken): “Spreek toch heldere taal”! De wereld kreunt onder de mokerslagen van de satan. De liefdeloosheid is hemelhoog, tergend diep en kent geen grenzen. Het is buiten de kerk en ook binnen de kerk op veel terreinen gelijk.

Probeer een licht te zijn in plaats van het licht te omfloersen met allerlei moeilijke dingen die totaal geen nut hebben dan ‘herkenningstaal’ te zijn. Ook onze voorgangers zouden hier meer aandacht aan kunnen schenken, om zo met elkaar wat muren te slopen die we rond om de gemeente van Christus hebben opgetrokken.




https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23 ... ere-taal-/

Hierboven het geheel na te lezen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Gtn » 26 sep 2020 10:43

Helemaal mee eens.

Volgens mij is dat trouwens niet het punt hier, we zijn er allemaal wel over eens dat gewone heldere taal gebruiken de voorkeur heeft omdat iedereen het dan kan begrijpen.

Als je een uitdrukking hoort, hier of in een preek oid, die je niet begrijpt en die ook niet uitgelegd wordt, dan kun je hier vragen om uitleg.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor MoesTuin » 26 sep 2020 12:18

Dat klopt, maar mijn voorkeur zou zijn om het zonder omhaal van moeilijke uitdrukkingen te vertellen maar in gangbare taal :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor dalethvav » 27 sep 2020 13:10

MoesTuin schreef:Dat klopt, maar mijn voorkeur zou zijn om het zonder omhaal van moeilijke uitdrukkingen te vertellen maar in gangbare taal :wink:
Ja, want waarom zou je een uitleg geven waar nog een uitleg bij nodig is?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Tale Kanaäns uitleg

Berichtdoor Gtn » 28 sep 2020 09:09

dalethvav schreef:Ja, want waarom zou je een uitleg geven waar nog een uitleg bij nodig is?


Heel goed verwoord :lol:


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten