Bidden.......... en danken! ( wat zovaak wordt vergeten )

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Bidden.......... en danken! ( wat zovaak wordt vergeten )

Berichtdoor Hodia » 08 mei 2020 09:29

Bidden.

Bidden, het lijkt zo gewoon, maar wat kan het een worsteling zijn, vooral voor hen die nog maar pas de liefde tot God en bovenal de liefde van God hebben mogen ervaren.
Een predikant verwoorde het zo in één van zijn preken. “O vrienden! Er zijn weinig goede bidders, maar indien u behoefte mocht hebben of krijgen om het bidden te leren, dan zeggen we met Paulus: “Houd sterk aan in het gebed”.
Zoek het aldoende te leren, onder inwachting van de Geest der genade en de gebeden. Jezus zal nooit een wenende zondaar afwijzen”!

Ik schrijf hier over persoonlijk bidden. Over de moeiten die dat soms met zich mee kan brengen; over de zegen die erin kan liggen voor onszelf en voor anderen. Mensen woorden kunnen ons gebedsleven niet tot wasdom brengen. Dat kan alleen Gods Woord en het wek van de Heilige Geest.

De profeet riep uit, : ” Mijn ziel dorst naar God”. ( Ps. 42 -3 )
In Psalm 27. : 7 -8 en 9a lezen wij de woorden van David :”Hoor Heere mijne stem als ik roep, en wees mij genadig en antwoord mij. Mijn hart zegt tot U: Gij zegt: zoek mijn aangezicht; ik zoek uw aangezicht, o Heere. En dan iets verder…. Verberg Uw aangezicht niet voor mij……”.
En dat is nu juist iets waar beginnend gelovigen maar zeker ook gelovigen niet ervaren dat God hun gebeden verhoort. Dat men niet iets van God “ziet” omdat waar men om vroeg niet verkregen is.
Maar er staat een duidelijke boodschap geschreven in de Bijbel. “Bidt zonder ophouden” ( 1 Tess. 5 -17 ) en deze boodschap staat ook in Luc 18; 1 , Romeinen 12; 12 en 2 Kol. 4 -2.
Een mens moet standvastig blijven in het geloof als ook in het bidden. God hoort uw bede terwijl gij het uitspreek, ja zelf in uw gedachten. God verhoort, op Zijn tijd. Natuurlijk worden gebeden direct verhoort, maar dat gebeurd maar zelden. Blijf geduldig, blijf volharden. Het is niet: “onze wil die geschiedde, maar Uw wil geschiedde”.
En daarmee komen wij dan gelijk bij het gebed des Heeren, het onze Vader, zoals Jezus eenieder leerde Matth. 6. 9 – 15. Maar Matth. 6 de verzen 5 – 8 zijn net zo belangrijk, misschien nog wel belangrijker om voordat men het onze Vader gaat bidden, even daarbij stil te staan. Het gebed moet/mag geen hol vat zijn. Maar als men als jong gelovige het moeilijk vindt om te bidden dan is dit gebed een prima basis om te leren bidden.

Zo valt er zoveel te schrijven over bidden, ben er bewust niet diep ingedoken in deze topic omdat Ik hoop dat deelnemers hun eigen input geven, mensen een handvat kunnen aanreiken die het moeilijk vinden om te bidden.

Tenslotte nog deze zijsprong. Bidden doen we dus al, maar danken wij ook genoeg?
Ook hier valt het één en ander over te schrijven.
Ik laat mij verrassen.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden.......... en danken! ( wat zovaak wordt vergeten )

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2020 11:00

Hodia schreef:Bidden.

Bidden, het lijkt zo gewoon, maar wat kan het een worsteling zijn, vooral voor hen die nog maar pas de liefde tot God en bovenal de liefde van God hebben mogen ervaren.
Een predikant verwoorde het zo in één van zijn preken. “O vrienden! Er zijn weinig goede bidders, maar indien u behoefte mocht hebben of krijgen om het bidden te leren, dan zeggen we met Paulus: “Houd sterk aan in het gebed”.
Zoek het aldoende te leren, onder inwachting van de Geest der genade en de gebeden. Jezus zal nooit een wenende zondaar afwijzen”!

Ik schrijf hier over persoonlijk bidden. Over de moeiten die dat soms met zich mee kan brengen; over de zegen die erin kan liggen voor onszelf en voor anderen. Mensen woorden kunnen ons gebedsleven niet tot wasdom brengen. Dat kan alleen Gods Woord en het wek van de Heilige Geest.

De profeet riep uit, : ” Mijn ziel dorst naar God”. ( Ps. 42 -3 )
In Psalm 27. : 7 -8 en 9a lezen wij de woorden van David :”Hoor Heere mijne stem als ik roep, en wees mij genadig en antwoord mij. Mijn hart zegt tot U: Gij zegt: zoek mijn aangezicht; ik zoek uw aangezicht, o Heere. En dan iets verder…. Verberg Uw aangezicht niet voor mij……”.
En dat is nu juist iets waar beginnend gelovigen maar zeker ook gelovigen niet ervaren dat God hun gebeden verhoort. Dat men niet iets van God “ziet” omdat waar men om vroeg niet verkregen is.
Maar er staat een duidelijke boodschap geschreven in de Bijbel. “Bidt zonder ophouden” ( 1 Tess. 5 -17 ) en deze boodschap staat ook in Luc 18; 1 , Romeinen 12; 12 en 2 Kol. 4 -2.
Een mens moet standvastig blijven in het geloof als ook in het bidden. God hoort uw bede terwijl gij het uitspreek, ja zelf in uw gedachten. God verhoort, op Zijn tijd. Natuurlijk worden gebeden direct verhoort, maar dat gebeurd maar zelden. Blijf geduldig, blijf volharden. Het is niet: “onze wil die geschiedde, maar Uw wil geschiedde”.
En daarmee komen wij dan gelijk bij het gebed des Heeren, het onze Vader, zoals Jezus eenieder leerde Matth. 6. 9 – 15. Maar Matth. 6 de verzen 5 – 8 zijn net zo belangrijk, misschien nog wel belangrijker om voordat men het onze Vader gaat bidden, even daarbij stil te staan. Het gebed moet/mag geen hol vat zijn. Maar als men als jong gelovige het moeilijk vindt om te bidden dan is dit gebed een prima basis om te leren bidden.

Zo valt er zoveel te schrijven over bidden, ben er bewust niet diep ingedoken in deze topic omdat Ik hoop dat deelnemers hun eigen input geven, mensen een handvat kunnen aanreiken die het moeilijk vinden om te bidden.

Tenslotte nog deze zijsprong. Bidden doen we dus al, maar danken wij ook genoeg?
Ook hier valt het één en ander over te schrijven.
Ik laat mij verrassen.


Mijn ervaring is juist dat mensen die niet lang geleden zijn bekeerd, vaak juist enthousiast en vurig bidden, waar bij mensen die lang geloven de sleur en de gewoonte er soms wat insluipt. Waarom zou een jonggelovige moeite hebben met bidden? Ik kan me voorstellen dat dat zo is als iemand nog niet echt durft te geloven dat in Christus al zijn zonden vergeven zijn. Ik denk dat dan een stuk pastoraat en onderwijs echt kan helpen.

Wat bidden en danken betreft, dat kan. Ik denk dat naast danken nog een belangrijk punt genoemd mag worden: aanbidden. Bidden begint met God groot te maken. Als Hij groot is worden jouw problemen kleiner. Daarom begint het Onze Vader met aan aanbidding, God groot maken. En daarna mogen we ook dingen vragen, in de verwachting dat God hoort en verhoort, want we hebben een grote, machtige, genadige en liefdevolle God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bidden.......... en danken! ( wat zovaak wordt vergeten )

Berichtdoor Chaya » 08 mei 2020 13:28

Nood leert bidden, maar nood leert niet altijd danken.
De ware dankzegging kan worden gemist.
Bij het Wondergeloof zie je dat met name terug. Iemand is ziek, smeekt om genezing, de Heere verhoort het gebed en de genezene vergeet te danken.
Zie de gelijkenis van de 10 melaatsen, hoeveel kwamen er terug? Slecht één!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bidden.......... en danken! ( wat zovaak wordt vergeten )

Berichtdoor MoesTuin » 08 mei 2020 18:53

Bidden is eenvoudig gesteld praten met God...
Alles kan je bij Hem brengen overleggen vragen en bedanken.
Ook kun je overal met God praten....
In een relatie met mensen praat je ook en zo ook in relatie met de Heer....
God is echter veel Grootser en niet in ons verstand te bevatten en daarom is het van groot belang om alles wat je bij God brengt in gebed dat ook bij Hem te laten zodat je weer verder kunt en mag gaan omdat Hij het geheel overziet en wat Hij doet hoe dan ook goed is.
In dat Geloofs vertrouwen kun je 24h bij God terecht...
God wil ook geëerd geloofd worden en gedankt...
Dat kan ook heel goed via lofprijzing in liederen psalmen gezangen of wat er maar in je hart opkomt, alles tot Zijn eer....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bidden.......... en danken! ( wat zovaak wordt vergeten )

Berichtdoor Teus » 09 mei 2020 11:26

M.i. heeft een jonggelovige juist geen moeite met bidden en danken.

Wanneer je Jezus lief hebt, de zekerheid hebt dat Hij je Heiland en Verlosser is, dat Hij je zonden vergeven heeft, is Hij het Middelpunt van je leven en heb je een biddend leven, een relatie. Dan is praten met God je levensstandaard. Je vergeet niet te danken want je ziet Hem in alles.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden.......... en danken! ( wat zovaak wordt vergeten )

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2020 13:59

Ik zat er nog eens over na te denken, het verschilt denk ik ook per situatie en kerkelijke achtergrond. Als iemand vanuit een heftig verleden tot geloof komt kan er nog wel eens twijfel zijn: is het echt voor mij? Ik heb zoveel slechte dingen gedaan. Feitelijk kan je dat dan weten maar je zal vast wel op je verleden worden aangevallen? Jij een kind van God? Kijk eens terug. Denk je nou echt dat jij nog bij God aan kan komen? Maar als het goed is mag je dan ook bemoedigd worden door God, door de Bijbel, door mensen om je heen. Jezus stierf niet voor heiligen maar voor zondaren. Er is voor ieder die gelooft genade, zelfs voor de grootste zondaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Bidden.......... en danken! ( wat zovaak wordt vergeten )

Berichtdoor Hodia » 11 mei 2020 15:58

Ik bemerkt dat veel forumdeelnemers hier niet zo heel veel over te schrijven hebben.
Is het omdat wij allemaal wel weten hoe te bidden?
Uiteraard neem ik aan dat eenieder iedere dag een of meerdere malen zijn/haar handen vouwt en in gebed gaat, om te dankbaarheid te betonen, om schuldvergeving te vragen om bemoediging, er is zo veel om voor te bidden en te danken. Marnix schreef over aanbidden.
Ik heb al aangegeven dat er zoveel over valt te schrijven, te discussiëren, maar zo het er nu naar uitziet sta ik daar alleen in met enige anderen. Doelbewust heb ik zaken niet benoemd, maar met dit schrijven wil ik toch weer eens proberen of er enige vorm van discussie kan zijn.

Mijn vraag is, bidt u voordat u gaat eten en dankt nu na het genuttigde eten en het eventueel nog een gedeelte te hebben gelezen uit Gods Woord?
Ik kan deze vraag ook uitdiepen.
Bidt u als u uiteten bent?
Bidt u als u op uw werk uw lunch gebruikt?
Zo maar enige punten waar volgens mij veel persoonlijke verhalen mee naar voren kunnen komen.
Ik ben zeer benieuwd naar hetgeen u mee aan komt.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Bidden.......... en danken! ( wat zovaak wordt vergeten )

Berichtdoor tulp » 11 mei 2020 16:08

Hodia schreef:Ik bemerkt dat veel forumdeelnemers hier niet zo heel veel over te schrijven hebben.
Is het omdat wij allemaal wel weten hoe te bidden?


Wat wil je bespreken dan?
Hier op het forum wordt alles wat je erover zegt langs de meetlat gelegd: je doet het goed of je doet het niet goed.
Ik persoonlijk wordt liever beoordeeld door mensen die me écht kennen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bidden.......... en danken! ( wat zovaak wordt vergeten )

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2020 16:56

Hodia schreef:Ik bemerkt dat veel forumdeelnemers hier niet zo heel veel over te schrijven hebben.
Is het omdat wij allemaal wel weten hoe te bidden?
Uiteraard neem ik aan dat eenieder iedere dag een of meerdere malen zijn/haar handen vouwt en in gebed gaat, om te dankbaarheid te betonen, om schuldvergeving te vragen om bemoediging, er is zo veel om voor te bidden en te danken. Marnix schreef over aanbidden.
Ik heb al aangegeven dat er zoveel over valt te schrijven, te discussiëren, maar zo het er nu naar uitziet sta ik daar alleen in met enige anderen. Doelbewust heb ik zaken niet benoemd, maar met dit schrijven wil ik toch weer eens proberen of er enige vorm van discussie kan zijn.

Mijn vraag is, bidt u voordat u gaat eten en dankt nu na het genuttigde eten en het eventueel nog een gedeelte te hebben gelezen uit Gods Woord?
Ik kan deze vraag ook uitdiepen.
Bidt u als u uiteten bent?
Bidt u als u op uw werk uw lunch gebruikt?
Zo maar enige punten waar volgens mij veel persoonlijke verhalen mee naar voren kunnen komen.
Ik ben zeer benieuwd naar hetgeen u mee aan komt.


Er wordt toch best gereageerd hier?

Ik bid en dank voor het eten. Na het eten zingen we meestal met de kids.

Als ik uit eten ga bid ik als het een beetje rustig is.

In de kantine bid ik niet. Vaak na afloop als ik even een klein rondje buiten loop.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Bidden.......... en danken! ( wat zovaak wordt vergeten )

Berichtdoor Hodia » 30 mei 2020 12:20

Bidden er valt zoveel over te schrijven maar er wordt zo weinig over gesproken.
Niet dat men er altijd maar over moet praten, maar om mij heen hoor ik het zelf ook zo weinig.
Een gebed is iets persoonlijks, men gaat met God in gesprek, men belijdt de zonden, men mag om bijstand vragen. God hoort hoor! God verhoort!

Ons persoonlijk bestaan is verbonden met dat van anderen. Dat is des Heeren wil. Dat wij leven met familie, vrienden, collega’s. Van de kerk, van een volk, de maatschappij waarin wij leven. Daarom kan ons bidden nooit alleen maar een onderonsje zijn tussen God en de ziel. Het staat altijd midden in de tijd. In Gods tijd. Midden in de wereld waarin wij leven. In Gods wereld.

Al in het O.T. lezen wij van voorbidders en voorbeden.
Abraham pleit voor Sodom. Mozes heeft voorbeden gedaan voor Mirjam, en zo zijn er vele voorbeelden te vinden in de Bijbel, waarvan ik nog wil noemen, David, Salomo, Jesaja, Jeremia, Samuël en vele anderen.
In het N.T (Luc.22:32) zegt de Heere Jezus tegen Petrus: “Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet zou bezwijken”. En ook in het N.T. staan vele voorbeelden van voorbeden. Lees enkel maar de brieven van Paulus aan de gemeenten, zoveel voorbeden en daar zijn er nog zovele meer te lezen in de Bijbel.

Jacobus schrijft: ”Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander opdat gij gezond wordt. Een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel”.
Als wij er kennis van hebben dat er ergens zorgen of verdriet is, dan zeggen wij al snel: Ik zal voor u bidden. Voorbede, maar hoe vaak doen wij dat? Bidden wij standvastig voor hen? Bidt men samen om vergeving, belijdt men elkander de zonden? Bidden wij dan of praten wij meer dan wij smeken?!

Wij mogen bidden voor onze huisgenoten, familieleden, buren, vrienden, kennissen, collega’s, maar ook voor de eenzamen onder ons, de zieken, de rouwdragenden, gehandicapten en allen die hen omringen en liefhebben. Maar bijzonder ook voor de gemeente van Christus. Voor onze broeders en zusters in onze kerk en voor de kerk in het algemeen, voor de kerk in de verdrukking, voor het volk Israël. Voor de ambtsdragers, voor ons volk, de regering, het koningshuis. Voor de zending. Voor de wereldleiders, voor de honger en droogte in vele landen. Voor het “klasse” verschil in alle landen. Het lijstje kan nog met zovele zaken worden aangevuld.
Eenieder kan achterwege laten of toevoegen waarvoor hij/zij wil bidden. Onze persoonlijke gebed blijven persoonlijk, maar men mag en kan ook samen bidden, thuis, bij gebedsbijeenkomsten, op huisbezoek, ja overal eigenlijk.

Toen ik begon te bidden was het vaak voor mijzelf en mijn ouders, broertjes en zusje. Nog enige anderen daaraan toegevoegd soms. Maar heel vaak het: Onze Vader. Maar na verloop van tijd geeft dat geen genoeg doening meer. Het was zo standaard. Dan ga je “leren” bidden. In het begin was ik bang om “fout” te bidden. Maar God kent de woorden aleer men ze uitspreekt. Ik besefte dat ik mij veel meer open moest stellen voor de Geest, niet alles zelf willen vragen aan de Heere. Nu bid ik zoals ik denk dat het goed is. Angst dat ik vast raak in het gebed ken ik niet meer. Ik laat mij leiden door de Geest. En ja, er is zoveel om voor te bidden dat het vreugde schept om verder te kijken dan jouw eigen “straatje”. Wij allen zijn Gods kinderen. En ook bid ik voor hen die nu nog niets van God willen afweten. Ook voor hen mogen wij bidden dat zij net als ons christenen ook de liefde en barmhartigheid mogen ervaren die God voor ons ieder heeft.

Dit geschrevene zal velen van u, zo niet eenieder misschien doen denken: dat is oud nieuws voor mij.
Fijn, maar misschien leest een verdwaalde gast op dit forum dit bericht en heeft hij of zij nu een paar handvatten gelezen waarmee hij/zij de gebeden “vrijelijke” kan bidden.
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten