Wat is de waarheid?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein

Wat is de waarheid?

Berichtdoor DeLange » 20 apr 2020 11:13

Wat is de waarheid en hoe vind je die?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Matthias04
Verkenner
Verkenner

Re: Wat is de waarheid?

Berichtdoor Matthias04 » 07 sep 2021 17:38

Jezus is de waarheid

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 sep 2021 18:01

Hopelijk na dit leven

Prisma23
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Prisma23 » 08 sep 2021 09:59

Afbeelding

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 08 sep 2021 12:01

De waarheid is het eeuwig wonder dat God's genade voor mensen gekomen is in Christus.

16 En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, ook genade voor genade.
17 Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid is door Jezus Christus geworden.
18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 sep 2021 13:43

Als het er op aan komt

Christenen hebben soms het gevoel dat ze op achterstand staan, dat het moeilijker is om te geloven dat God bestaat dan dat Hij niet bestaat. Maar als we het in het juiste perspectief zien, blijkt het andersom. Zo leren we o.a. uit dit verhaal van Richard Wurmbrand:
‘In de gevangenis vroeg de politieke beambte mij op barse toon: ‘Hoe lang zul je nog vasthouden aan je dwaze godsdienst?’
Ik zei tegen hem: ‘Ik heb ontelbaar veel atheïsten gezien die het op hun sterfbed betreurden dat zij
godloos waren geweest; zij riepen tot Christus. Kunt u zich voorstellen, dat een christen, als de dood nader komt, er spijt van heeft dat hij christen is geweest, om dan Marx of Lenin aan te roepen om hem te bevrijden van zijn geloof?’
Hij begon te lachen: ‘Dat is een knap antwoord!’

Ik ging voort: ‘Als een ingenieur een brug heeft gebouwd, dan is het feit dat een kat er over kan lopen geen bewijs dat de brug goed is. Er moet een trein overheen rijden om de sterkte ervan te bewijzen. Het feit dat u atheïst kunt zijn als alles goed gaat, is geen bewijs voor de waarheid van het atheïsme. In de ogenblikken van de grote crisis houdt het geen stand’.

Ziehier, DeLange.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lydia63
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lydia63 » 08 sep 2021 14:23

Jezus Christus is de "Weg" de "Waarheid" en het "leven" Johannes 14:6

https://youtu.be/6kHgMyYHS7g
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 sep 2021 16:06

Prachtig stuk @Chaya!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2021 17:31

Mooi stuk. Ps. De Lange is hier al een poosje geen lid meer.
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 sep 2021 13:22

meribel schreef:Prachtig stuk @Chaya!!

Ja mooi he.
Marnix schreef:Mooi stuk. Ps. De Lange is hier al een poosje geen lid meer.

Ik vond het ook al zo raar. Ben niet naar boven gescrold, het topic is nieuw leven ingeblazen.
Voortaan toch maar eerst teruglezen dan. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 06 dec 2021 17:58

Wat is de waarheid???
Mooie vraag Chaya.
De waarheid is m.i. heden ten dage voor ieder zijn/haar waarheid.
Soms mag de waarheid niet uitgesproken worden.
Echter; als ik geloof dat mijn waarheid, waarheid is, en ik leef naar Gods geboden, wie is er dan km mij of jou te zeggen dat het niet de waarheid is?
De waarheid kent tegenwoordig zoveel "waarheden" dat men goed moet opletten wat de echte waarheid is.
In de Bijbel staat dat velen zullen komen die zeggen de waarheid te spreken maar afgezanten zijn van satan.

Eén waarheid staat vast. Al wat in de Bijbel staat IS de waarheid! Gij zult daat geen woord aan toevoegen nog weglaten!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2021 20:52

[-X
elburger schreef:Wat is de waarheid???
Mooie vraag Chaya.
Soms mag de waarheid niet uitgesproken worden.
Echter; als ik geloof dat mijn waarheid, waarheid is, en ik leef naar Gods geboden, wie is er dan km mij of jou te zeggen dat het niet de waarheid is?
De waarheid kent tegenwoordig zoveel "waarheden" dat men goed moet opletten wat de echte waarheid is.
In de Bijbel staat dat velen zullen komen die zeggen de waarheid te spreken maar afgezanten zijn van satan.

Eén waarheid staat vast. Al wat in de Bijbel staat IS de waarheid! Gij zult daat geen woord aan toevoegen nog weglaten!

Helemaal mee eens. Al zal een ander zeggen: “ja zeg jij nou wel, maar dat is jouw waarheid. Prima als jij dat wil geloven maar ik geloof daar niet in.“ Dat is wel lastig in deze tijd. Het individualisme zorgt ervoor dat er wel respect is voor verschillende meningen, zolang anderen daar maar geen last van hebben en je anderen je mening niet opdringt. Dat maakt het wel moeilijker om anderen te vertellen over de Waarheid.
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 dec 2021 13:50

elburger schreef:Wat is de waarheid???
Mooie vraag Chaya.

Dat is waar Elburger, kijk maar op de social media.
Naast de waarheid heerst er ook wantrouwen.
elburger schreef:Soms mag de waarheid niet uitgesproken worden.

De rede is hard, zeiden de discipelen in Johannes 6 al.

Afgelopen zondag hoorde ik een ernstige preek en daar werd in gewaarschuwd voor de hel. Dat hoor je niet vaak meer.
Nee, het was geen uitgetreden gemeente, maar een jonge predikant in de HHG.
Mijn kinderen horen hem heel graag.
Het is niet zo dat de jongere generatie deze preken niet meer willen horen, als de predikant open en eerlijk is over zijn eigen worstelingen.

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 09 dec 2021 13:41

Chaya schreef

Afgelopen zondag hoorde ik een ernstige preek en daar werd in gewaarschuwd voor de hel. Dat hoor je niet vaak meer

Dit is iets wat ik veel vaker hoor. Echter alleen uit de "zwaardere religieuze hoek"
Dat is dus iets wat in bijv. PKN gemeenschappen niet of nauwelijks nog voorkomt in een preek.
Enige weken geleden nog eens naar een PKN kerkdienst geweest en hoe jammer was het dat de opbouw naar de vermaning zo mooi was, maar de vermaningen zelf met geen woord werd benoemd.

Zelfde geldt voor rouwdiensten.
Bij de één was de overledene een goed mens en zou wel in de hemel komen.
Bij de HHG werden de goede maar ook de slechte kanten benoemd en werden de aanwezigen aangespoord om toch vooral God te zoeken en zijn geboden te onderhouden, want anders is het hellevuur een opengesperd graf voor eeuwig.( weet preciese woorden niet meer)

Dus ja, wie vertelt de waarheid?
Eenmaal zal een ieder bemerken of zijn/haar waarheid, de waarheid is.
Tot troost en steun: Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Deze woorden van onze Heere mogen, nee moeten, onze leidraad zijn.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Terug naar “[Religie] - Algemeen”