Geloof is Bekering.
Waarom onnodig het zo moeilijk maken?
hoe helder, zo eenvoudig!
(in aanvulling op wat ik eerder al schreef in dit topic voordat er weer van alles gemist wordt..

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Chaya schreef: Ik vind het persoonlijk jammer dat jongere mensen van taalgebruik veranderen, zodra het over het geloofsleven gaat.
Dat is wel de cultuur, maar het maakt onnodig versluierend en geeft de indruk dat iemand niet authentiek is. Maar dat hoeft niet zo te zijn.
Chaya schreef:Bij ouderen kan het nog wel passend zijn, omdat zij vaak toch ook in het dagelijks spraakgebruik oudere woorden hanteren.
Als jongeren opeens in de gesluierde kanseltaal gaan praten, dat vind ik jammer.
Chaya schreef:Het zou niet moeten gaan over ons gevoel he! Het moet gaan over hetgeen bijbels is. En helaas kunnen daar de meningen dan ook over verschillen.
MoesTuin schreef:eigenlijk is bekering gewoon geloof
Geloof is Bekering.
Waarom onnodig het zo moeilijk maken?
hoe helder, zo eenvoudig!
(in aanvulling op wat ik eerder al schreef in dit topic voordat er weer van alles gemist wordt..., de Heer is op de hoogte van al mijn slechtheid en tekortkomingen en is onbeschrijfelijk goed voor mij geweest en nog altijd....altijd mag ik weer terug komen bij Hem)
DeLange schreef:Ik zeg dan: "levend geloof". Het geloof dat vrucht draagt en me ook door de Heilige Geest vernieuwd van binnen.
Gtn schreef:Ik begreep je blijkbaar niet goed, ik dacht dat je de andere kant op dacht![]()
MoesTuin schreef:eigenlijk is bekering gewoon geloof
Geloof is Bekering.
Waarom onnodig het zo moeilijk maken?
hoe helder, zo eenvoudig!
(in aanvulling op wat ik eerder al schreef in dit topic voordat er weer van alles gemist wordt..., de Heer is op de hoogte van al mijn slechtheid en tekortkomingen en is onbeschrijfelijk goed voor mij geweest en nog altijd....altijd mag ik weer terug komen bij Hem)
gravo schreef:Ik ben het met je eens dat het geloof in de kern van de zaak eenvoudig is. Niet voor niets neemt Jezus een kind als voorbeeld.
Maar toch is het goed om de verschillende aspecten in het leven van een gelovige ook apart te blijven benoemen. Anders loopt alles door elkaar.
Misschien ben je het er niet mee eens, maar volgens mij kunnen we toch de volgende (klassieke) begrippen onderscheiden, ook nog eens in een klassieke volgorde (al wordt die volgorde soms betwist):
roeping
een uiterlijk, maar ook een innerlijk waarneembare veelbelovende oproep die duidelijk van God afkomstig is.
wedergeboorte
het aan het licht komen van een pril nieuw geestelijk leven, vanuit een nieuw levensbeginsel (een nieuw hart) dat aan God te danken is.
geloof
het uitoefenen van een actieve houding van vertrouwen en overtuiging.
rechtvaardigmaking
het schuldenvrij gemaakt worden voor God oftewel de verzoening met God op grond van het offer van Jezus Christus.
bekering
Het daadwerkelijk afkeren van het kwade om ten goede te veranderen.
heiligmaking
het verbeterde leven van een gelovige vanwege de dankbaarheid voor en het verlangen naar al het bovenstaande.
Merk op dat er in de klassieke heilsorde niet zoiets is als een voorafgaande kennis of houding inzake zonde en schuld.
Dat zit namelijk allemaal vervat in het begrip "roeping".
Zodra God een mens roept, ziet hij opeens hoe arm, ellendig, blind en naakt hij wel niet is. Hij steekt donker af bij het grote licht dat wordt ontstoken. Onze schuld en zonde wordt dus alleen een issue in het licht van het gepredikte Evangelie, de kracht Gods tot zaligheid.
Bij de roeping dus. Je kunt ook zeggen (tot troost): als je je verloren en schuldig voelt vanwege je zonden, dan is God je al aan het roepen!
Dat is niet van elkaar te scheiden[/i]
gravo
gravo schreef:Ik ben het met je eens dat het geloof in de kern van de zaak eenvoudig is. Niet voor niets neemt Jezus een kind als voorbeeld.
Maar toch is het goed om de verschillende aspecten in het leven van een gelovige ook apart te blijven benoemen. Anders loopt alles door elkaar.
Misschien ben je het er niet mee eens, maar volgens mij kunnen we toch de volgende (klassieke) begrippen onderscheiden, ook nog eens in een klassieke volgorde (al wordt die volgorde soms betwist):
roeping
een uiterlijk, maar ook een innerlijk waarneembare veelbelovende oproep die duidelijk van God afkomstig is.
wedergeboorte
het aan het licht komen van een pril nieuw geestelijk leven, vanuit een nieuw levensbeginsel (een nieuw hart) dat aan God te danken is.
geloof
het uitoefenen van een actieve houding van vertrouwen en overtuiging.
rechtvaardigmaking
het schuldenvrij gemaakt worden voor God oftewel de verzoening met God op grond van het offer van Jezus Christus.
bekering
Het daadwerkelijk afkeren van het kwade om ten goede te veranderen.
heiligmaking
het verbeterde leven van een gelovige vanwege de dankbaarheid voor en het verlangen naar al het bovenstaande.
Merk op dat er in de klassieke heilsorde niet zoiets is als een voorafgaande kennis of houding inzake zonde en schuld.
Dat zit namelijk allemaal vervat in het begrip "roeping".
Zodra God een mens roept, ziet hij opeens hoe arm, ellendig, blind en naakt hij wel niet is. Hij steekt donker af bij het grote licht dat wordt ontstoken. Onze schuld en zonde wordt dus alleen een issue in het licht van het gepredikte Evangelie, de kracht Gods tot zaligheid.
Bij de roeping dus. Je kunt ook zeggen (tot troost): als je je verloren en schuldig voelt vanwege je zonden, dan is God je al aan het roepen!
Dat is niet van elkaar te scheiden.
Het komt dus zeker voor, die ellende-kennis, die schrik die je om je hart slaat als je werkelijk hoort en ziet wie je bent, maar het maakt geen deel uit van de heilsorde.
Die ellende, die schuld en die zonde, waaraan je op een gegeven moment "ontdekt" wordt ...daar moet je nu juist vanaf!
En dat gaan we dus niet in termen van "heil" benoemen.
We zeggen niet "zondebesef is een noodzakelijk onderdeel van het heil, zonder dat gaat het niet".
Nee, het punt is nu juist dat het zonder "roeping" niet gaat.
Romeinen 10:
"En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden?"
gravo
Gtn schreef:@Gravo, ik kwam toevallig op een ouder topic terecht waarin jij de openingspost deed:
viewtopic.php?f=31&t=30616 (topic: wat zou er gebeuren...)
Die post heb ik aandachtig gelezen. Ik ben een jonge gelovige (in de zin van dat ik God nog niet erg lang ken als mijn Vader).
Ik heb er dus nog geen ervaring mee of het klopt wat je schrijft, maar het heeft me wel aan het denken gezet. Het zou best wel eens zo kunnen zijn, en dan is het vrij logisch dat niet altijd alles begrepen wordt van elkaar. Ik vond het een mooie bijdrage. Ik plaats het hier omdat ik even terug in dit topic een bijdrage van jouw kant ook niet helemaal begreep, en meteen hieraan moest denken toen ik het las.
DeLange schreef:Eén ding valt me vaak wel op aan gereformeerden (als insider toen en outsider nu), is dat ze vaak werken van dankbaarheid "voor God" willen doen, maar het besef dat dit "zonder de Heilige Geest" niet eens mogelijk is, komt er weinig aan te pas. Het gevolg is vaak "teleurstelling" en gevoel van "zwakte en falen". Veel christenen komen niet veel verder dan het schuld en zondebesef en lijken vast te zitten in drijfzand.
Maar Jezus zei: "Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken."
Lees eerst maar eens wat er precies staat.In Johannes 15:1-8 zegt Jezus:
‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.’
(NBV)
Als ik de bovenstaande woorden lees, kan het niet uit mijzelf komen, maar moet het van de Heilige Geest, ja van Jezus zelf komen.
Gtn schreef:Ik heb er dus nog geen ervaring mee of het klopt wat je schrijft.....
Gtn schreef:Maar hoe kun je nu geloven als je nog niet rechtvaardig gemaakt bent? Of hoe kun je wedergeboren zijn zonder rechtvaardig gemaakt te zijn?
Daarom snap ik wel dat de volgorde betwist wordt.
gravo schreef:Dag DeLange, je hebt wel een punt. De gereformeerde theologie is erg gericht op de sola's van de Reformatie, waarin alléén het geloof en alléén Christus erg belangrijk zijn. De theologie is veel minder sterk ontwikkeld op het vlak van de Heilige Geest. Dat wordt ook wel het "pneumatologische manco" genoemd van de gereformeerde theologie.
Waar je wel veel hoort over de (werkingen van de) Geest zijn de bevindelijke, zeg maar de meer mystieke kringen van het gereformeerd protestantisme. Daar is meer oog voor de werkingen van God in het hart. Maar dat is weer een andere houding als veel evangelicalen of pentecostale christenen die van het manco van de kerken echt hun unique selling-point gemaakt hebben: alle nadruk op de Heilige Geest (pinksterkerken). Daar wordt de gave van de Geest vaak als een tweede extra gave van God gezien (doop met de Heilige Geest).
Kortom, er zijn eenzijdigheden ingeslopen, zowel aan de ene als aan de andere kant van het protestantse spectrum.
Belangrijk lijkt mij dat we weer eens goed nadenken over de Heilige Geest op een aantal terreinen:
- allereerst bij de prediking van het Woord. Bij die prediking hoort ook de Geest betrokken te worden. De Geest is de werkzame, levende kracht die het Woord vruchtbaar en krachtig maakt. De roeping van God bereikt ons niet alleen via woorden en intelligente voordrachten, of louter verstandelijk via leerdiensten en uitleg, maar ook via het kanaal van ons hart. Gods roeping is ook een emotioneel gebeuren, een daad van liefde en aandacht. God wendt zich niet zakelijk tot ons, maar persoonlijk. Wij voelen de ontferming waarmee Hij ons begroet. Dat kanaal is de werking van de Geest. Gods Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn.
- ten tweede moeten we ook de innerlijke overtuigingen en werkingen, zeg maar het tweegesprek in ons eigen hart zien als een werk van de Heilige Geest. Hij overtuigt ons van zonde, gerechtigheid en oordeel. Dat wil zeggen dat de Geest onze onverschilligheid wegblaast. Hij veegt ons hart schoon, zuivert het en dwingt ons om eerlijk te zijn over onze houding tot God. De Geest maakt de ontmoeting tussen God en mens mogelijk, op grond van de liefde van God en het heil van Christus.
- tenslotte moeten we rol van de Heilige Geest als Trooster misschien meer benadrukken. Bij afwezigheid van Christus, die in de hemel is, hebben wij de Geest ontvangen. Als een inwoning van God in ons hart. Hij troost ons met de ervaring van nabijheid en leiding. De Geest zal ons helpen te spreken, staat ergens in de Bijbel. De Geest opent de wegen, effent het pad. Want de Geest van God is dynamisch en krachtig. Hij herinnert ons aan de grote mogelijkheden en werken van God op deze aarde. Heel troostrijk als we ons soms alleen en onmachtig voelen. En de Geest is daarin volkomen vrij. Op de meest ongedachte tijden en plekken kan Hij werken. Wie oog krijgt voor de werkingen van de Geest staat ook in die vrijheid. Er is geen beletsel. Omdat de geest is uitgestort op alle vlees, kunnen we de Heilige Geest ook overal aan het werk zien.
De troost is dat de Geest de Geest van God is en de Geest van Christus. De Geest blijft ons dus voortdurend herinneren aan de werkelijkheid van God en aan het heil van Christus, hoewel de Vader en de Zoon onzichtbaar zijn voor ons.
gravo
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten