Bekering/geloof

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Liesjuhh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2020 15:49

Bekering/geloof

Berichtdoor Liesjuhh » 26 mar 2020 15:53

Beste,

Misschien ga ik nu iets vragen wat al open staat, maar ik kon het niet direct vinden.

Ik wil echt geloven, maar ik kom er niet aan uit hoe ik weet of ik echt geloof. In de Bijbel staat geloof/bekeerd u maar wanneer weet ik of ik dat doe?

Heeft iemand concrete tips hoe ik in mijn stille tijd hier een antwoord op kan krijgen? Of een boek wat misschien een handvat zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Teus » 26 mar 2020 16:10

Beste Liesjuhh,

Ik heb er een boek over geschreven.
https://dagelijkslevenmetgod.nl/dagelijks-leven-met-god/
Je kunt het gratis als e-book downloaden.
Veel zegen bij het lezen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Liesjuhh
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2020 15:49

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Liesjuhh » 26 mar 2020 16:13

Bedankt Teus, ik heb het boek gedownload en ga het lezen!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Teus » 26 mar 2020 16:26

Liesjuhh schreef:Bedankt Teus, ik heb het boek gedownload en ga het lezen!

Graag gedaan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2020 18:07

Liesjuhh schreef:Beste,

Misschien ga ik nu iets vragen wat al open staat, maar ik kon het niet direct vinden.

Ik wil echt geloven, maar ik kom er niet aan uit hoe ik weet of ik echt geloof. In de Bijbel staat geloof/bekeerd u maar wanneer weet ik of ik dat doe?

Heeft iemand concrete tips hoe ik in mijn stille tijd hier een antwoord op kan krijgen? Of een boek wat misschien een handvat zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties.


Geloven is Jezus volgen en luisteren naar wat Hij zegt en vraagt. Daar staan tal van voorbeelden van in de Bijbel. Misschien is dat niet altijd makkelijk persoonlijk toe te passen, vraag het aan Hem en luister wat Hij zegt. En geef het tijd. Je krijgt niet altijd direct antwoord.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Keurhorst » 27 mar 2020 19:55

Ik wil echt geloven, maar ik kom er niet aan uit hoe ik weet of ik echt geloof. In de Bijbel staat geloof/bekeerd u maar wanneer weet ik of ik dat doe?


Wat een wonder dat je echt wilt geloven en dat je Jezus wilt volgen. Dat is een verlangen die Hij in jou werkt. En nu moet je geloven dat is vertrouwen in Hem en Hem alleen. Dat betekend ook dat je niet in jezelf iets moet gaan zoeken of het wel echt is of dat je wel genoeg zonde kennis hebt maar echt alleen op Jezus Christus vertrouwen en eenvoudig geloven dat Hij ook voor jou is gestorven aan het kruis. Als je gelooft in Hem mag je Hem ook met vreugde aannemen zoals de stokbewaarder bij Paulus in de gevangenis, Handelingen 16:34
Twijfel je aan God? Als ik je reactie zo lees twijfel je niet aan God, en Hij zegt dat je mag komen zoals je bent en Hij zal je aannemen tot Zijn kind. Dat is niet misschien want als God dat zegt is dat waar.
Ik bid dat je mag zien dat de Vader met open armen op je wacht en dat je in geloof je mag laten vallen in Zijn armen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor naamloos » 01 apr 2020 11:49

Dorpeling schreef:Bekeer jij jezelf?
Ja natuurlijk, wie zou dat anders voor me moeten doen? Speciaal voor hen die overal een Bijbeltekst bij nodig hebben heb ik Lukas 3 als voorbeeld aangehaald. Johannes, die de doop der bekering tot vergeving van zonden preekte, noemt een aantal concrete relevante dingen zoals dat ze zich moeten bekeren van oplichterij en afpersing.
Heel appart als ze zouden zeggen ''dat kan ik niet want ik moet bekeerd worden'' en dat moet God doen.
Dikke flauwe kul want dat we kunnen wél. Bekeren is een opdracht! De Bijbel staat er vol mee.
Dorpeling schreef:Het enige wat ik vanuit mezelf doe is afdwalen..
Bekeren is omkeren van bedriegen naar eerlijk zijn, van afpersen naar meededeelzaam zijn, van overspel naar trouw zijn enz. enz.
Iedereen struikelt, en dan moet je belijden, opstaan en weer verdergaan. (staat ook in de Bijbel hoor Jakobus en Johannes)
Struikelend achter Jezus aan is wat anders dan doelbewust een zondige weg kiezen of zover afdwalen dat Jezus uit beeld is.
Dán moet je je (weer) omkeren/bekeren, en anders geldt opstaan en verdergaan.
Dorpeling schreef:Het is waar; wie echt bekeerd wordt, verliest dat nooit meer.
Jawel hoor. Iemand kan nadat hij zich bekeerd heeft (niet bekeerd worden) opnieuw een verkeerde weg inslaan.
Zoiemand moet zich daar dan weer van bekeren, zich omkeren en de goede weg weer gaan.
Dorpeling schreef:Het is waar; wie echt bekeerd wordt, verliest dat nooit meer. Omdat het bij God vast ligt. Maar geloof is niet iets wat je 1 keer krijgt en vervolgens altijd heb­t, maar van dagelijks krij­gen en beoefe­nen.
Bekeren en geloven zijn twee verschillende dingen al hebben ze wel met elkaar te maken.
Bekeren = terugkeren, omkeren, terug gaan/komen, de rug toekeren, afwenden..

Geloof heeft ook met overtuiging en vertrouwen te maken, en ik hoef niet elke dag overtuigt te worden van iets waar ik al van overtuigt ben.
Dorpeling schreef:In Lucas 22 zegt de Heere tegen Petrus (hij wás bekeerd): 'En gij, wanneer gij eens zult bekeerd zijn, versterk uw broe­ders'. Hij moest opnieuw bekeerd worden.
Nou, Petrus was nog niet bekeerd van zijn eigendunk. Hij had woorden met de rest van de discipelen over wie de belangrijkste was.
En Petrus dacht van zichzelf dat hij voor Jezus de gevangenis en zelfs de dood in zou gaan. Hij moest nog leren om een toontje lager te zingen.
Dorpeling schreef:En Jeremia bad in zijn laatste hoofdstuk van klaagliederen: 'HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn; vernieuw onze dagen als van ouds..'
Dat is een gebed over de terugkeer/wederkeer vanuit de ballingschap naar het eigen land, dat het hen weer zou vergaan als voorheen (lees het voorgaande en gebruik geen teksten voor een theologisch bevindelijk systeem, daar gaat het totaal niet over).
Ze mochten natuurlijk niet op eigen houtje wederkeren, er was toestemming nodig van Kores.
Dorpeling schreef:Het is inderdaad onze dure plicht om naar onze medemens om te zien, vooral in deze tijd.
Nog mooier zou het zijn als het een liefdedienst naar de medemens is ipv plicht.
Dorpeling schreef:Wat een lijden, wat een levens! Hulp waar mogelijk, maar ook ons gebed is hard nodig! Maar om 'puntjes te scoren voor het hiernamaals?' Dan heb je duidelijk de boodschap van 'genade alleen' niet goed begrepen.
In verband met 'genade' heb ik het helemaal niet over 'puntjes scoren voor het hiernamaals' gehad (overigens worden goede werken wel beloond in het hiernamaals volgens de Bijbel). Ik zei juist dat het niet om puntjes scoren ging.
Mijn punt was dat ik de dingen die ik nu doe niet doe met het oog op het hiernamaals.
Ik doe dingen die ik wil, omdat ik er in geloof, omdat ze nuttig zijn voor het hier en nu ...
Dorpeling schreef:Overigens was mijn opmerking niet daarop gericht, ik doelde erop dat het leven niet om ons gaat, in de zin van dat we niet alleen voor ons eigen genoegen hier leven. We hebben het leven gekregen van God om te leven tot Zijn eer. En in die zin hebben we dat doel gemist. Een ieder is van nature toch vooral gericht op het hier en nu. Dat zie je nu ook, er is paniek alom wanneer ons leven in gevaar komt. En het ís ook beangstigend, die onzekerheid. Raakt het onze ouders, kinderen, mijn man, mezelf.. en dan?
Maar dan kom ik toch weer terug op mijn eerste post: '(...)is een roepstem van God. Dat we het eeuwige leven niet hebben, maar we elke dag in genadetijd leven en die moeten gebruiken nu het nog kan. Want als je sterft als kind van God, of dat nu op je 20ste, je 55ste of je 90ste is, door een ongeluk, hartaanval of virus... maakt dat geen verschil. Dan hoef je niet bang te zijn, want sterven is dan erven. Het eeuwig mogen leven bij God. En dáár draait het hele leven om. Niet om ons, niet om maar zoveel mogelijk uit het leven te halen. Voorbereidingstijd. Hoe is het met mij als ik God moet ontmoeten?' (…)
Als het niet ons/jou gaat maakt het ook niet uit hoe het met ons/jou is als we God gaan ontmoeten.

God dienen doe je door met compassie/empathie, in woord en daad, om te zien naar je medemens. Jakobus 1.
En alles wat we doen voor de 'minste' beschouwd Hij als gedaan voor Hem. Matt. 25.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Nina

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Nina » 02 apr 2020 08:03

Als ik de reacties van dorpeling lees, gooit hij 'bekering' en 'heiliging' door elkaar. Dat zijn onderscheiden zaken. Je moet je niet dagelijks bekeren, maar het werken aan je heiliging is een dagelijks terugkerende zaak.

Dat je jezelf niet kunt bekeren (letterlijk is het: je omkeren naar God) is een leugen van satan en een smoes die mensen gebruiken om verder te gaan met hun zondige levenswijze. Ds Maarten Ezinga zei altijd: Als God zegt "bekeer je" dan bekeer je je, dan ga je niet zeggen dat dat niet kan.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Chaya » 02 apr 2020 14:32

Nina schreef:Als ik de reacties van dorpeling lees, gooit hij 'bekering' en 'heiliging' door elkaar. Dat zijn onderscheiden zaken. Je moet je niet dagelijks bekeren, maar het werken aan je heiliging is een dagelijks terugkerende zaak.

Dorpeling is een zij Nina. :D
In dit topic zal iedereen langs elkaar heen blijven praten, omdat termen zoals bekering, omkering, heiliging op verschillende wijzen geinterpreteerd worden.
Echte bekering komt van de Heere, een mens is daartoe echt niet in staat.
Je kunt jezelf oppoetsen, afkerig worden van boze daden, maar daarmee ben je nog niet echt bekeerd.
En dan is er inderdaad de dagelijkse bekering, omdat we ook na ontvangen Genade, blijven zondigen.

Naamloos noemt daarbij de goede werken, die inderaad een vrucht zijn van bekering.
Maar je kunt supernetjes leven, zonder daadwerkelijk bekeerd te zijn.

En ja, dan kom je in bepaalde kringen uit op de term: omhelzing.
Het blijft lastig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Nina » 02 apr 2020 18:19

Chaya schreef:Dorpeling is een zij Nina. :D
In dit topic zal iedereen langs elkaar heen blijven praten, omdat termen zoals bekering, omkering, heiliging op verschillende wijzen geinterpreteerd worden.
Echte bekering komt van de Heere, een mens is daartoe echt niet in staat.
Je kunt jezelf oppoetsen, afkerig worden van boze daden, maar daarmee ben je nog niet echt bekeerd.
En dan is er inderdaad de dagelijkse bekering, omdat we ook na ontvangen Genade, blijven zondigen.

Naamloos noemt daarbij de goede werken, die inderaad een vrucht zijn van bekering.
Maar je kunt supernetjes leven, zonder daadwerkelijk bekeerd te zijn.

En ja, dan kom je in bepaalde kringen uit op de term: omhelzing.
Het blijft lastig.


Niks er van: 'echte' bekering komt niet van de Here. God trekt, maar een mens moet zich bekeren. Anders zou een mens zelf nooit verantwoordelijk kunnen worden gehouden, maar dan zou God de schuldige zijn dat iemand niet tot geloof is gekomen. Ik heb het dan ook wel eens horen zeggen: ik heb mijn leven lang gebeden of God mij wil bekeren, maar het is niet gebeurd. Fraai, dan krijgt God de schuld!
God trekt, maar een mens kan 'nee' zeggen. Bekering gaat nooit buiten de wil van de mens om.

Inderdaad blijven we tijdnes dit leven altijd weer zondigen. Heiliging is een proces dat een leven lang duurt.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor schaapje » 02 apr 2020 19:07

Ik zie hier denk ik het verschil in de opvatting van: je bekeren en de wedergeboorte.
Bekering moet de mens doen in de oproep van God, de wedergeboorte is het Werk van God, dat kan de mens niet zelf doen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor MoesTuin » 02 apr 2020 21:45

De ruimte in de uitnodiging van de Heer Jezus vaagt dit allemaal weg. Vrij Zijn IN Christus!
Voor iedereen, maar je moet wel zelf komen (actieve actie vanuit jou gevraagd)

Komt ALLEN die vermoeid en belast zijn en Ik zal u RUST geven....
Komt dan (ongeacht je toestand of verleden en laat niets of niemand je hierin tegenhouden)

Beste Topic Starter, voor jou (maar voor iedereen die geraakt wordt met het hart van de uitnodiging van de Heer)


Het is ook voor jou u en mij ook de Genade, komen tot Hem, Rust in Hem en als wedergeborenen in en vanuit het hart kunnen we Hem dienen en eren tot in Eeuwigheid.




Leg maar stil je hand in Zijn handen,
zeg maar stil Amen op Zijn woord.
Laat Zijn licht in je hart zo branden
voor Hem, Die je ja heeft gehoord.

Leg maar stil je hand in Zijn handen,
zeg maar stil Amen op Zijn woord.
Op de weg naar hemelse landen,
naar de stad met gouden poort.

Kom maar steeds met moeilijke vragen,
tot de God, die het antwoord weet.
Hij die jouw lasten ook wil dragen,
is het, die je nimmer vergeet.

Leg maar stil je hand in Zijn handen, zeg maar stil Amen op Zijn woord.
Op de weg naar hemelse landen,
naar de stad met gouden poort.

Geef Hem maar je volste vertrouwen,
weet ook dat je Zijn kind mag zijn.
Je mag Zijn kerk mee helpen bouwen,
zing maar mee, heel zacht het refrein.

Leg maar stil je hand in Zijn handen, zeg maar stil Amen op Zijn woord.
Op de weg naar hemelse landen,
naar de stad met gouden poort.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2020 07:52

schaapje schreef:Ik zie hier denk ik het verschil in de opvatting van: je bekeren en de wedergeboorte.
Bekering moet de mens doen in de oproep van God, de wedergeboorte is het Werk van God, dat kan de mens niet zelf doen.


Het gaat vooral on de volgorde. Want aan de oproep tot bekering kan een mens alleen gehoor geven als hij wedergeboren wordt. En dus uitverkoren is. Anders kan je je ook niet bekeren. Dat is de ene lijn. En andere is: je moet je bekeren en dan word je werdergeboren. Even heel gechargeerd. Maar ik denk dat de waarheid ergens in het midden zit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Gtn » 03 apr 2020 09:00

De term dagelijkse bekering geeft veel verwarring, ook bij mij. Net alsof je niet volledig bekeerd bent als je bekeerd bent :-k . Met heiliging of heiligmaking wordt hetzelfde bedoeld. Dat maakt het voor mij in ieder geval beter te begrijpen.

Over uitverkiezing hoeven wij ons niet druk te maken. Over onze bekering wel.

Ik denk trouwens dat iemand die op zoek is naar God niet echt gebaat is bij allerlei theologische dogma's en leerstellingen. Dat geeft maar verwarring.

Stille tijd nemen en Bijbel lezen wil God zegenen!

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Bekering/geloof

Berichtdoor Gtn » 03 apr 2020 09:03

Wat ik trouwens niet begrijp, ik lees wel citaten van "dorpeling" maar het bericht zie ik helemaal niet? Hoe kan dat?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 16 gasten