Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor tulp » 11 jun 2021 09:38

lammetje schreef:Ja tijdje geleden al gelezen in de gezinsgids, mooi artikel en met veel dingen kan ik het volledig eens zijn. Maar mijn punt, waarover ik 'val' komt niet echt aan bod. En dat vind ik best jammer. Er is weinig informatie te vinden over dat het vaccin nog niet volledig is goedgekeurd. Het is en blijft voorlopig een medisch experiment. Dat je dan risico groepen laat vaccineren begrijp ik volkomen. Op eigen initiatief. Maar als je dat niet wilt en je de risico's van corona accepteert... Laat die mensen!

Ik ben van de week in een speeltuin geweest die lang dicht moest vanwege de lockdown. Nu weer open gelukkig, voldoende ruimte om afstand te houden. Goede ventilatie. Waarom zou je daar perse een vaccinatie bewijs of negatieve testuitslag moeten overhandigen om naar binnen te kunnen? Kijk, dat begrijp ik niet.
En nogmaals, wat mij betreft interesseert het me niks als we nog 3 jaar in gedeeltelijke lockdown zouden moeten. Voor mij persoonlijk. Maar ik weet dat er heel veel mensen wel sociaal contact nodig hebben. Er even uit moeten. Maar als je dan dus niet mee wil doen aan het vaccin wat voorlopig is goedgekeurd, dan ben je dus verplicht een dure test af te laten nemen. Dat vind ik niet realistisch. En een stukje chantage.

Ik heb al die tijd gezegd, voorlopig voor mij geen vaccin. En mijn laatste zin over die 10 jaar zou ook best eens volgend jaar of het seizoen erna kunnen worden. Maar nu nog niet. En ik begrijp al die gezonde jonge mensen ook echt niet die alles zo klakkeloos laten inspuiten. Maar goed, ik begrijp ook al die ouders niet die hun kinderen kleurstoffen voeren. Of zonnebrand met microplastic laten smeren. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Andersom zeggen zij waarschijnlijk, waar maak je je druk over...? Tja, dat is een stukje ervaring. Actie - reactie van gedrag, vermoeidheid, huiduitslag etc. Dan ga je op onderzoek uit en uitproberen waardoor iets komt.
En ja, dat was voor mij dus ook de reden om te stoppen halverwege het rijksvaccinatieprogramma. Waarom reageert mijn kind zo? Ik geloof niet dat autisme veroorzaakt wordt door vaccinatie want mijn zoon is nooit gevaccineerd maar wel autistisch. Maar mogelijk wordt bepaald gedrag wel versterkt. En bepaalde ziektes ook, door het eten van bewerkt voedsel. Ik zeg niet dat het daardoor komt, maar het komt misschien wel eerder openbaar. Je kunt bepaalde groei van tumoren verminderen door voeding/dieet. Niet dat je daarmee geneest, maar het is voor mij wel een teken dat je goed voor je lichaam moet zorgen. Ik vind een experiment vaccin daar niet onder vallen.


Ik kan je redenatie helemaal volgen, ben het niet met je eens maar ik begrijp je gedachtegang.
Waar ik over val is het woord 'klakkeloos' wat je gebruikt. Dat is onnodig polariserend.
Er zijn natuurlijk jonge mensen te vinden die zich klakkeloos laten vaccineren maar je generaliseert onnodig.
Door mensen die zich wel laten vaccineren en klakkeloos in een adem te noemen doe je al die mensen die óók onderzoek gedaan hebben, er net als jij goed over nagedacht hebben en dan tot een andere afweging komen dan jij tekort.
Jij vind het niet leuk om op 1 hoop gegooid te worden met wappies en anti-vaxxers, de andere kant vindt het niet leuk als hun overweging afgedaan wordt met 'klakkeloos'.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 11 jun 2021 09:52

Ja dat komt dus door het beeld dat erbij wordt geschetst dat het vaccinatieprogramma een groot experiment is met iets waarvan ze niet weten wat het voor bijwerkingen heeft en welke risico’s eraan vastzitten. Als dat waar zou zijn zou het woord “klakkeloos” op z’n plaats kunnen zijn. Maar als je je een beetje in de ontwikkeling en de keuring van het vaccin verdiept weet je dat men niet de wereldbevolking iets inspuit waarbij ze geen idee hebben wat de risico’s daarvan zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 11 jun 2021 12:26

tulp schreef:Ik kan je redenatie helemaal volgen, ben het niet met je eens maar ik begrijp je gedachtegang.
Waar ik over val is het woord 'klakkeloos' wat je gebruikt. Dat is onnodig polariserend.
Er zijn natuurlijk jonge mensen te vinden die zich klakkeloos laten vaccineren maar je generaliseert onnodig.
Door mensen die zich wel laten vaccineren en klakkeloos in een adem te noemen doe je al die mensen die óók onderzoek gedaan hebben, er net als jij goed over nagedacht hebben en dan tot een andere afweging komen dan jij tekort.
Jij vind het niet leuk om op 1 hoop gegooid te worden met wappies en anti-vaxxers, de andere kant vindt het niet leuk als hun overweging afgedaan wordt met 'klakkeloos'.


Ik doel inderdaad op de groep die niet nadenken, aannemen dat alles wat het rivm zegt waar is. En eerlijk gezegd begrijp ik gewoon niet waarom je als jong persoon het vaccin wil halen. Als je verder gezond bent, je gezin gezond is. Voor de buurman die ziek is en je nooit spreekt hoef je het niet te doen. Er wordt gezegd dat je het voor anderen doet. Dat is in dit geval niet helemaal juist. Natuurlijk, als je zelf of iemand in je directe omgeving in de risicogroep valt (en zelf het vaccin niet kan krijgen om medische reden of mogelijk niet goed werkt) is het een heel ander verhaal.

En ik vind het zelf ook lastig, vooral omdat ik in de zorg werk. Maar zodra ik hier al die negatieve reacties lees over 'hen die niet willen' wordt ik behoorlijk sarcastisch. Want je weet gewoon nog niet wat de (bij)werking is op langer termijn. Straks hebben we allemaal ons vaccin en komt er toch iets uit. Onvruchtbaarheid, bepaalde reactie op je immuunsysteem wat negatieve gevolgen heeft. Je weet het niet. En dan kun je veel zeggen, getest, om Engeland, Israël, zoveel positieve geluiden. Maar eerlijk gezegd heeft het mij nog niet voldoende positief beïnvloed. Mogelijk omdat ik het zelf gehad heb, in mijn familie mensen zelfs 2 keer bij de ggd positief getest geweest. Niemand is er ziek van geweest. En natuurlijk, ik heb genoeg gezien in het verpleeghuis, thuiszorg, in de kerk etc. Dat is dus ook mijn twijfel, de andere kant kwam ook dichtbij. Maar ik blijf erbij, het is voor mij nog teveel onduidelijk. En die 'angst' is groter dan de angst voor corona.

Ik werk oa in een verpleeghuis waar vrijwel niemand is gevaccineerd. Zowel van bewoners als personeel. Maar ook nog geen uitbraak geweest. Wel een paar collega's die het gehad hebben. Ik volg ze op de voet om te kijken hoe het verder loopt. Ook een soort 'experiment' alleen dan wel op eigen initiatief van de mensen die er wonen /werken. Zij zeggen gedeeltelijk hetzelfde als wat ik ervan vind, wacht nog even... Ander gedeelte is puur geloofsovertuiging.

Laatst bij de garage een dame gesproken over vaccineren. Ze kwam er zelf mee, dat ze hem niet heeft gehaald. En haar man ook niet. Als reden voor zichzelf, ik wacht tot september /oktober, kijken hoe het er dan voor staat.
En voor haar man, beginnende dementie, ze was bang dat het zijn dementie zou verergeren. Tja, niks over gehoord, maar wie sluit het uit?
Ze zegt, we gaan ooit een keer hemelen, corona of niet. Als het mijn tijd is dan gebeurd het toch wel. Je weet achteraf pas wat de goede keus was hé. En dat is met alles.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 11 jun 2021 13:01

lammetje schreef:Ik doel inderdaad op de groep die niet nadenken, aannemen dat alles wat het rivm zegt waar is. En eerlijk gezegd begrijp ik gewoon niet waarom je als jong persoon het vaccin wil halen. Als je verder gezond bent, je gezin gezond is. Voor de buurman die ziek is en je nooit spreekt hoef je het niet te doen. Er wordt gezegd dat je het voor anderen doet. Dat is in dit geval niet helemaal juist. Natuurlijk, als je zelf of iemand in je directe omgeving in de risicogroep valt (en zelf het vaccin niet kan krijgen om medische reden of mogelijk niet goed werkt) is het een heel ander verhaal.

En ik vind het zelf ook lastig, vooral omdat ik in de zorg werk. Maar zodra ik hier al die negatieve reacties lees over 'hen die niet willen' wordt ik behoorlijk sarcastisch. Want je weet gewoon nog niet wat de (bij)werking is op langer termijn. Straks hebben we allemaal ons vaccin en komt er toch iets uit. Onvruchtbaarheid, bepaalde reactie op je immuunsysteem wat negatieve gevolgen heeft. Je weet het niet. En dan kun je veel zeggen, getest, om Engeland, Israël, zoveel positieve geluiden. Maar eerlijk gezegd heeft het mij nog niet voldoende positief beïnvloed. Mogelijk omdat ik het zelf gehad heb, in mijn familie mensen zelfs 2 keer bij de ggd positief getest geweest. Niemand is er ziek van geweest. En natuurlijk, ik heb genoeg gezien in het verpleeghuis, thuiszorg, in de kerk etc. Dat is dus ook mijn twijfel, de andere kant kwam ook dichtbij. Maar ik blijf erbij, het is voor mij nog teveel onduidelijk. En die 'angst' is groter dan de angst voor corona.

Ik werk oa in een verpleeghuis waar vrijwel niemand is gevaccineerd. Zowel van bewoners als personeel. Maar ook nog geen uitbraak geweest. Wel een paar collega's die het gehad hebben. Ik volg ze op de voet om te kijken hoe het verder loopt. Ook een soort 'experiment' alleen dan wel op eigen initiatief van de mensen die er wonen /werken. Zij zeggen gedeeltelijk hetzelfde als wat ik ervan vind, wacht nog even... Ander gedeelte is puur geloofsovertuiging.

Laatst bij de garage een dame gesproken over vaccineren. Ze kwam er zelf mee, dat ze hem niet heeft gehaald. En haar man ook niet. Als reden voor zichzelf, ik wacht tot september /oktober, kijken hoe het er dan voor staat.
En voor haar man, beginnende dementie, ze was bang dat het zijn dementie zou verergeren. Tja, niks over gehoord, maar wie sluit het uit?
Ze zegt, we gaan ooit een keer hemelen, corona of niet. Als het mijn tijd is dan gebeurd het toch wel. Je weet achteraf pas wat de goede keus was hé. En dat is met alles.


Op zich weet je dat niet pas achteraf maar van tevoren wel en zo is dat met eerdere vaccinaties ook gegaan. Denk je nou echt dat een tijdelijke goedkeuring door al die gezondheidsinstanties zomaar wordt gegeven? Dan is het je eigen keuze en die respecteer ik. Ik snap alleen niet goed dat je anderen verwijt dat ze zich er niet goed in verdiept hebben en dat je zelf met dingen komt als “wie sluit uit dat beginnende dementie er niet eme verergert?”. Alsof dat soort dingen niet uit te sluiten zijn en niet al uitgesloten zijn. Als je je er even objectief, goed in verdiept…. Iedere expert kan je vertellen dat het coronavaccin geen enkele stof bevat of op andere manier dat soort dingen kan veroorzaken. Daarnaast worden er sinds juli vorig jaar mensen gevaccineerd (toen in de testfase) dus wat het vaccin in bijna een jaar doet is ook bekend.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor naamloos » 11 jun 2021 13:08

lammetje schreef:En eerlijk gezegd begrijp ik gewoon niet waarom je als jong persoon het vaccin wil halen.
Al was het alleen maar om mee te helpen om het risico op mutaties te verminderen.
lammetje schreef:Laatst bij de garage een dame gesproken over vaccineren. Ze kwam er zelf mee, dat ze hem niet heeft gehaald. En haar man ook niet. Als reden voor zichzelf, ik wacht tot september /oktober, kijken hoe het er dan voor staat.
En voor haar man, beginnende dementie, ze was bang dat het zijn dementie zou verergeren. Tja, niks over gehoord, maar wie sluit het uit?
Ze zegt, we gaan ooit een keer hemelen, corona of niet. Als het mijn tijd is dan gebeurd het toch wel. Je weet achteraf pas wat de goede keus was hé. En dat is met alles.
Wat ik me afvraag, m.b.t. mensen die de N.G. onderschrijven, is: hoe kom je aan die angst?
Een tijdje terug heb ik van @Chaya (in een ander topic) een artikel onder mijn neus gekregen waarin stond dat er zonder de wil van de liefhebbende hemelse Vader geen haartje van je hoofd valt.
Dan denk ik, als je niet princiipieel tegen inenten bent, wat doe je dan moeilijk?
Neem die prik gewoon, er gebeurt toch niks wat zonder die prik niet ook zou gebeuren, of juist niet zou gebeuren.
Het punt van je eigen verantwoordelijk nemen snap ik natuurlijk best, maar ik kan me toch niet aan de indruk ontrekken dat er met 2 maten gemeten wordt m.b.t. het volgen en gebruik maken van de wetenschap.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2021 13:25

lammetje schreef:Ik doel inderdaad op de groep die niet nadenken, aannemen dat alles wat het rivm zegt waar is. En eerlijk gezegd begrijp ik gewoon niet waarom je als jong persoon het vaccin wil halen. Als je verder gezond bent, je gezin gezond is. Voor de buurman die ziek is en je nooit spreekt hoef je het niet te doen. Er wordt gezegd dat je het voor anderen doet. Dat is in dit geval niet helemaal juist. Natuurlijk, als je zelf of iemand in je directe omgeving in de risicogroep valt (en zelf het vaccin niet kan krijgen om medische reden of mogelijk niet goed werkt) is het een heel ander verhaal.
Je hebt inderdaad een groep die niet nadenkt, en zich dus laat vaccineren. Aan de andere kant heb je een groep die Facebook/youtube als een wetenschappelijk forum zien (en dus ook niet nadenken. In beide gevallen een onnadenkende keuze, waarbij ik een blind vertrouwen op experts (de eerste groep) persoonlijk minder storend vind dan de groep die de meest schimmige verhalen die de ronde doen als waarheid aannemen.
lammetje schreef:En ik vind het zelf ook lastig, vooral omdat ik in de zorg werk. Maar zodra ik hier al die negatieve reacties lees over 'hen die niet willen' wordt ik behoorlijk sarcastisch. Want je weet gewoon nog niet wat de (bij)werking is op langer termijn. Straks hebben we allemaal ons vaccin en komt er toch iets uit. Onvruchtbaarheid, bepaalde reactie op je immuunsysteem wat negatieve gevolgen heeft. Je weet het niet.
Daar heb je tot op zeker hoogte een punt, maar in het vaccin zitten geen stoffen die dergelijke reacties ooit eerder veroorzaakt hebben.
lammetje schreef:En dan kun je veel zeggen, getest, om Engeland, Israël, zoveel positieve geluiden. Maar eerlijk gezegd heeft het mij nog niet voldoende positief beïnvloed.
Terwijl wat wazige verhalen van een kennis die een zogenaamd spreekverbod gekregen heeft voor jou wel van doorslaggevende waarde is.
lammetje"Mogelijk omdat ik het zelf gehad heb, in mijn familie mensen zelfs 2 keer bij de ggd positief getest geweest. Niemand is er ziek van geweest. En natuurlijk, ik heb genoeg gezien in het verpleeghuis, thuiszorg, in de kerk etc. Dat is dus ook mijn twijfel, de andere kant kwam ook dichtbij. Maar ik blijf erbij, het is voor mij nog teveel onduidelijk. En die 'angst' is groter dan de angst voor corona.
[/quote]Wat dat betreft is de angst voor dit virus weel een stuk realistischer dan de angst voor een vaccin. Het dodental van dit virus staat straks op 4 miljoen... [quote="lammetje schreef:
Ik werk oa in een verpleeghuis waar vrijwel niemand is gevaccineerd. Zowel van bewoners als personeel. Maar ook nog geen uitbraak geweest. Wel een paar collega's die het gehad hebben. Ik volg ze op de voet om te kijken hoe het verder loopt. Ook een soort 'experiment' alleen dan wel op eigen initiatief van de mensen die er wonen /werken. Zij zeggen gedeeltelijk hetzelfde als wat ik ervan vind, wacht nog even... Ander gedeelte is puur geloofsovertuiging.
Besef wel dat dat net zo hard groepsdruk is als wat je de pro-vaxxers verwijt.
lammetje schreef:Laatst bij de garage een dame gesproken over vaccineren. Ze kwam er zelf mee, dat ze hem niet heeft gehaald. En haar man ook niet. Als reden voor zichzelf, ik wacht tot september /oktober, kijken hoe het er dan voor staat.
En voor haar man, beginnende dementie, ze was bang dat het zijn dementie zou verergeren. Tja, niks over gehoord, maar wie sluit het uit?
Ze zegt, we gaan ooit een keer hemelen, corona of niet. Als het mijn tijd is dan gebeurd het toch wel. Je weet achteraf pas wat de goede keus was hé. En dat is met alles.

Je weet inderdaad pas achteraf wat de beste keuze is geweest. Door je echter in te lezen in de materie kun je wel een gevoel krijgen wat waarschijnlijk de beste weg is. En als je die verantwoordelijkheid niet neemt (om je in te lezen, en daarbij ook het kennisniveau van de schrijver/spreker mee te nemen) is dat tot op zekere hoogte verwijtbaar. Zeker als je in de zorg werkt. Als je directeur zijn/haar verantwoordelijkheid zou nemen hoefde je pas weer te gaan werken als de pandemie voorbij is...
Als een Ernst Kuipers wat roept is dat voor mij (en de meeste mensen) meer waard dan wanneer één of ander schimmig youtubekanaal dat doet.
Als een Diederik Gommers iets uitlegt is me dat meer waard dan wanneer Famke Louise het tegenovergestelde beweert.
Zoals Van Ranst zei: als we een Salsa-epidemie krijgen moeten we vooral naar Willem Engel luisteren...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2021 13:31

naamloos schreef:Al was het alleen maar om mee te helpen om het risico op mutaties te verminderen. Wat ik me afvraag, m.b.t. mensen die de N.G. onderschrijven, is: hoe kom je aan die angst?
Een tijdje terug heb ik van @Chaya (in een ander topic) een artikel onder mijn neus gekregen waarin stond dat er zonder de wil van de liefhebbende hemelse Vader geen haartje van je hoofd valt.
Dan denk ik, als je niet princiipieel tegen inenten bent, wat doe je dan moeilijk?
Neem die prik gewoon, er gebeurt toch niks wat zonder die prik niet ook zou gebeuren, of juist niet zou gebeuren.
Het punt van je eigen verantwoordelijk nemen snap ik natuurlijk best, maar ik kan me toch niet aan de indruk ontrekken dat er met 2 maten gemeten wordt m.b.t. het volgen en gebruik maken van de wetenschap.

Volledig met je eens.

Overigens zou zonder de wil van diezelfde Hemelse Vader ook dat vaccin niet ontwikkeld zijn.

Over vaccinweigeraars uit principe.
Ooit bij iemand geholpen met een computerprobleem (in de tijd dat er een mazelenepedimie was, ik meen ergens rond 2000).
Vol trots vertelde hij dat hij zijn kinderen niet had laten vaccineren.
Vervolgens ontdekte ik dat zijn computer wél voorzien was van een virusscanner. Ik ben per direct weggelopen, en heb de computer gelaten voor wat hij was. Zijn computer wel, zijn kinderen niet beschermd. Hoe principieel ben je dan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 379
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor tulp » 11 jun 2021 15:22

lammetje schreef:Ik doel inderdaad op de groep die niet nadenken, aannemen dat alles wat het rivm zegt waar is. En eerlijk gezegd begrijp ik gewoon niet waarom je als jong persoon het vaccin wil halen. Als je verder gezond bent, je gezin gezond is. Voor de buurman die ziek is en je nooit spreekt hoef je het niet te doen. Er wordt gezegd dat je het voor anderen doet. Dat is in dit geval niet helemaal juist. Natuurlijk, als je zelf of iemand in je directe omgeving in de risicogroep valt (en zelf het vaccin niet kan krijgen om medische reden of mogelijk niet goed werkt) is het een heel ander verhaal.

En ik vind het zelf ook lastig, vooral omdat ik in de zorg werk. Maar zodra ik hier al die negatieve reacties lees over 'hen die niet willen' wordt ik behoorlijk sarcastisch. Want je weet gewoon nog niet wat de (bij)werking is op langer termijn. Straks hebben we allemaal ons vaccin en komt er toch iets uit. Onvruchtbaarheid, bepaalde reactie op je immuunsysteem wat negatieve gevolgen heeft. Je weet het niet. En dan kun je veel zeggen, getest, om Engeland, Israël, zoveel positieve geluiden. Maar eerlijk gezegd heeft het mij nog niet voldoende positief beïnvloed. Mogelijk omdat ik het zelf gehad heb, in mijn familie mensen zelfs 2 keer bij de ggd positief getest geweest. Niemand is er ziek van geweest. En natuurlijk, ik heb genoeg gezien in het verpleeghuis, thuiszorg, in de kerk etc. Dat is dus ook mijn twijfel, de andere kant kwam ook dichtbij. Maar ik blijf erbij, het is voor mij nog teveel onduidelijk. En die 'angst' is groter dan de angst voor corona.

Ik werk oa in een verpleeghuis waar vrijwel niemand is gevaccineerd. Zowel van bewoners als personeel. Maar ook nog geen uitbraak geweest. Wel een paar collega's die het gehad hebben. Ik volg ze op de voet om te kijken hoe het verder loopt. Ook een soort 'experiment' alleen dan wel op eigen initiatief van de mensen die er wonen /werken. Zij zeggen gedeeltelijk hetzelfde als wat ik ervan vind, wacht nog even... Ander gedeelte is puur geloofsovertuiging.

Laatst bij de garage een dame gesproken over vaccineren. Ze kwam er zelf mee, dat ze hem niet heeft gehaald. En haar man ook niet. Als reden voor zichzelf, ik wacht tot september /oktober, kijken hoe het er dan voor staat.
En voor haar man, beginnende dementie, ze was bang dat het zijn dementie zou verergeren. Tja, niks over gehoord, maar wie sluit het uit?
Ze zegt, we gaan ooit een keer hemelen, corona of niet. Als het mijn tijd is dan gebeurd het toch wel. Je weet achteraf pas wat de goede keus was hé. En dat is met alles.


Ik hoor angst in je post en in je houding en angst is een rotgevoel (en een slechte raadmeester). Het ís ook moeilijk om een beslissing te nemen als je gewoon geen 100% zekerheid hebt en krijgt over hoe je keuze uit zal gaan pakken.
Wij komen beiden tot een andere conclusie. Ik begrijp wel dat een gezond persoon zich laat vaccineren.
Ik begrijp dan weer niet dat mensen weigeren om zich te laten vaccineren omdat ze zelf geen risico lopen.
Ik loop geen risico, mensen in mijn omgeving ook niet, ik ken zelfs niemand persoonlijk die Corona heeft gehad maar heb me tóch laten vaccineren. Omdat ik denk dat ik hiermee mijn steentje bij kan dragen aan het terugdringen van Corona wereldwijd.
In mijn eentje voorkom ik geen mutaties in India/Taiwan/ Argentinië maar als iedereen doet zoals ik, voorkomen we waarschijnlijk wel mutaties en daarin voel ik dus mijn verantwoordelijkheid.
Voor jou onbegrijpelijk en je zult er vast wat van vinden. Tja, zoveel hoofden, zoveel zinnen...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 12 jun 2021 07:09

"De druk is enorm".
Mensen die zich onder druk gezet voelen om zich wel of niet te laten vaccineren, terwijl ze diep van binnen twijfelen, zou ik adviseren om zich van die druk niets aan te trekken. Het is jouw beslissing en alleen jij kunt die nemen. Niet je familieleden, niet je vrienden, niet je buren, niet je dominee, niet de minister van Volksgezondheid of de premier en ook niet je medeforummer. Alleen God en je eigen overtuiging mogen hier de doorslag geven. En ja, dat kan voor iedereen anders uitpakken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 12 jun 2021 09:16

Ik heb geen angst voor corona. En ik heb ook geen angst voor mutaties van corona. Ik heb eerder angst om met mijn auto bij een dodelijk ongeval om te komen dan door corona.
En als ik in de risicogroep had gezeten, was ik waarschijnlijk wel gewoon gegaan. Maar ik zie nu echt het nut niet van de vaccinatie voor gezonde jongeren.
Als het allemaal echt zo goed werkt kun je altijd nog later gaan. Mocht er iets aan bijwerkingen tevoorschijn komen kun je het er nooit meer uithalen. Ik verwacht echt niet dat alle gevaccineerden opeens dood neervallen, maar ik heb genoeg gezien wat medicatie (ook preventief) kan aanrichten. En als je dat ook op een andere manier kunt aanpakken, waarom niet? Als het niet anders kan is het een heel ander verhaal. Ik ga ook echt wel voor een behandeling in het ziekenhuis mocht er ergens een tumor zitten. Daarom zeg ik ook, risico groepen begrijp ik volkomen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 12 jun 2021 13:15

ik begrijp het nut van een zo'n groot mogelijke groep vaccineren wel, dan is de kans dat een virus rond kan waren gewoon veel kleiner

vergelijk het met de griep, daar vaccineert ook enkel de risico groep zich met als gevolg dat het sommige winters flink rondwaard in de niet risico groep met als gevolg dat daar ook altijd wat slachtoffers vallen van mensen die toch risico geval waren, bovendien werken vaccinaties vaak niet fantastisch bij risicogroepen omdat ze oud zijn of slecht immuunsysteem en ook zij hebben dan weer meer kans om alsnog besmet te raken.

ik vaccineer ook mijn gezonde kind tegen bof ,mazelen, rode hond. Kans dat ze daar wat ernstigs aan overhouden is ook zeer klein maar daardoor is de kans op het circuleren van het virus gewoon veel minder



kortom ik heb de vaccinatie genomen en man doet het ook

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2021 13:36

meribel schreef:ik begrijp het nut van een zo'n groot mogelijke groep vaccineren wel, dan is de kans dat een virus rond kan waren gewoon veel kleiner

vergelijk het met de griep, daar vaccineert ook enkel de risico groep zich met als gevolg dat het sommige winters flink rondwaard in de niet risico groep met als gevolg dat daar ook altijd wat slachtoffers vallen van mensen die toch risico geval waren, bovendien werken vaccinaties vaak niet fantastisch bij risicogroepen omdat ze oud zijn of slecht immuunsysteem en ook zij hebben dan weer meer kans om alsnog besmet te raken.

ik vaccineer ook mijn gezonde kind tegen bof ,mazelen, rode hond. Kans dat ze daar wat ernstigs aan overhouden is ook zeer klein maar daardoor is de kans op het circuleren van het virus gewoon veel minder

kortom ik heb de vaccinatie genomen en man doet het ook


Precies. Overigens geeft het griepvaccin ook veel minder bescherming dus daar zou het ook mindet zin hebben om de hele bevolking in te enten. Los van dat corona ook voor niet-ouderen veel meer impact kan hebben dan griep.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 12 jun 2021 23:18

*dubbel*
Laatst gewijzigd door Dorpeling op 12 jun 2021 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 12 jun 2021 23:19

elbert schreef: Alleen God en je eigen overtuiging mogen hier de doorslag geven. En ja, dat kan voor iedereen anders uitpakken.

Inderdaad. En elkaar in die keuze respecteren; ook een dingetje.

In oa Pakistan gaan ze zelfs zo ver gaan dat ze van weigeraars het salaris inhouden. Of met een doodshoofdspeldje rond laten lopen, zichtbaar als gevaar. Dat is toch te gek voor woorden. Gevolg van het kweken van een angstcultuur.

lammetje schreef:Mocht er iets aan bijwerkingen tevoorschijn komen kun je het er nooit meer uithalen. Ik verwacht echt niet dat alle gevaccineerden opeens dood neervallen, maar ik heb genoeg gezien wat medicatie (ook preventief) kan aanrichten. En als je dat ook op een andere manier kunt aanpakken, waarom niet?

Dat is best een reeel risico. Zoals de Mexicaanse griep toen. Daarbij werd gebruikt gemaakt van een bestaand vaccin (i.t.t. nu) met gebruik van extra adjuvans. Na een paar maanden of soms pas na een jaar kreeg een heel aantal kinderen spontaan last van narcolepsie, veroorzaakt door een overreactie van het inmmuunsysteem. Na onderzoek werd het toegeschreven aan de toevoeging van die extra adjuvans.
Het excuus? ''Er was haast bij, dus het is ook niet helemaal hun schuld''.
Als er toch iets mis mee is hebben we wel een gigantisch probleem.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 12 jun 2021 23:50

Dorpeling schreef:Inderdaad. En elkaar in die keuze respecteren; ook een dingetje.


Tja, ik wil die keuze best respecteren, maar niet de houding dat die keuze geen gevolgen mag hebben. Expres zaken opleggen die er niks mee te maken hebben, dat is zeker verkeerd, maar bijvoorbeeld geweigerd worden in openbare gelegenheden (wat zeker relevant is gezien de volksgezondheid!), dat is gewoon een gevolg van je keuze. De overheid moet alle burgers beschermen. Dat maken mensen die zich niet laten vaccineren lastig(er). De overheid heeft een verantwoordelijkheid naar mij en naar anderen om dat niet zomaar te negeren.

Diep van binnen ben ik echt overtuigd dat je niet verplicht kunt gaan vaccineren. Dat zou ik niet willen en als er ooit een referendum over zou komen, zou ik tegen stemmen. Maar dat de keuze die je maakt gevolgen heeft, dat is de prijs die je betaalt voor je principes.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten