Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 28 mei 2020 22:20

Kinders toch...ik ben dr ff twee dagen niet en kijk wat er gebeurt…

Hier gaan over een maand de grenzen weer open....ik ben bang dat ze er in twee maanden er een heel toeristenseizoen doorheen proberen te jagen...en dat we dan vervolgens in de winter weer gezellig opgesloten zitten met een tweede epidemie. Echt geen zin in. Maar goed, we gaan het zien.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Jerommel » 28 mei 2020 22:56

Zal wel loslopen met die 2e golf.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2020 23:04

irmo schreef:Kinders toch...ik ben dr ff twee dagen niet en kijk wat er gebeurt…

Hier gaan over een maand de grenzen weer open....ik ben bang dat ze er in twee maanden er een heel toeristenseizoen doorheen proberen te jagen...en dat we dan vervolgens in de winter weer gezellig opgesloten zitten met een tweede epidemie. Echt geen zin in. Maar goed, we gaan het zien.



Precies, je moet hier gewoon dagelijks blijven komen ;-)

Ik neem aan dat de toeristen zich nog wel aan allerlei maatregelen moeten houden en heb daarom wel goede hoop dat een eventuele tweede golf wat minder heftig zal zijn.



Dorpeling schreef:Een tip, DeLange, maak je niet dik. Zoveel mensen, zoveel zinnen.
Ik ben het wel met Marnix eens dat het artikel wat je citeerde, een populistische ondertoon heeft. En als hij je dan vervolgens 'populist' noemt, wel ja.. laat het los. En laat je vooral niet wegjagen, RW is zoveel meer dan alleen dit topic.


Volgens mij is hij vertrokken, als ik op zijn naam klik zie ik dat zijn profiel niet meer bestaat. Jammer, ook al was het soms lastig met hem discussieren.

Overigens is het een gegeven dat de 1,5 meter afstand eraan bijdraagt om besmettingen te voorkomen. Dan begrijp ik eerlijk gezegd niet helemaal dat je zo hard juicht over een eventuele afschaffing ervan. Persoonlijk heb ik er niet veel moeite mee, als dat levens kan redden, waar is dan je juichen op gebaseerd? Aan alles komt een eind hoor, en daar richt ik me dan maar op.


Nou ja, het is toch fijn als het afgeschaft kan worden. Wat moet moet, maar leuk is het daarmee nog niet. Misschien hebben introverte mensen er wat minder moeite mee dan extraverte mensen? (Kweenie of ik je jou daarmee goed inschat) Het elkaar angstvallig uit de weg gaan, geen fysiek contact, een arm, een kus, een knuffel bij familie en vrienden, ik vind dat verschrikkelijk. Dus ik ben blij als dat over is. Je moet het alleen niet afschaffen omdat het niet leuk is wanneer het nog niet kan. Het doel heiligt hier het middel. Er er wordt wel meer duidelijk dat je bijvoorbeeld buiten het virus niet zo makkelijk overdraagt dus als dat aanleiding is om die maatregelen in ieder geval wat te versoepelen, dan zou dat wel fijn zijn. Ik vertrouw erop dat men daarin goede afwegingen maakt op basis van wat men weet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 29 mei 2020 09:02

Jerommel schreef:Zal wel loslopen met die 2e golf.


laten we even afwachten .. en niet alleen tot volgende week, maar aan het eind van het jaar, wanneer we weer met z'n allen ramen en deuren dichtdoen en bij elkaar voor de kachel kruipen.

Op het moment gaat het echt nog niet zo lekker op een paar plekken.. een paar abbatoirs( of vleesverwerkers netjes gezegd) en ook in verzorgingstehuizen zijn er nog haarden, deze week bijv ook weer eentje in Bruinisse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2020 09:30

hans0166 schreef:laten we even afwachten .. en niet alleen tot volgende week, maar aan het eind van het jaar, wanneer we weer met z'n allen ramen en deuren dichtdoen en bij elkaar voor de kachel kruipen.

Op het moment gaat het echt nog niet zo lekker op een paar plekken.. een paar abbatoirs( of vleesverwerkers netjes gezegd) en ook in verzorgingstehuizen zijn er nog haarden, deze week bijv ook weer eentje in Bruinisse.


Precies, of het losloopt met een tweede golf hangt ook af van hoe serieus men het virus over een paar paar maanden nog neemt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 29 mei 2020 13:55

irmo schreef:Hier gaan over een maand de grenzen weer open....ik ben bang dat ze er in twee maanden er een heel toeristenseizoen doorheen proberen te jagen...en dat we dan vervolgens in de winter weer gezellig opgesloten zitten met een tweede epidemie. Echt geen zin in. Maar goed, we gaan het zien.

Hier gaan de terrassen open en zolang het mooi weer is en de mensen nog enige afstand bewaren, zal het wel meevallen.
Maar ik vrees voor later in het jaar, dan lijkt alles weer gewoon geworden en heeft het zo lang geduurd dat de meeste mensen er wel klaar mee zijn. Zoals ik nu al soms hoor.

En ik ben geen doemdenker of pessimist, maar het zal hier echt niet bij blijven. Na het COVID virus komt weer een ander.
Volgens sommige deskundigen is het "normaal" dat er eens in de 10 jaar eentje opduikt, het Mexicaanse virus is achteraf meegevallen, maar deze hakt er pittig in.
Heeft de mensheid er iets van geleerd?
Gaan de markten in het Verre Oosten veranderen, hygiënischer te werk? Gaan we met zn allen minder vlees eten zodat dit soort toestanden niet meer nodig zijn? Ik waag het te betwijfelen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 29 mei 2020 16:01

Chaya schreef:Hier gaan de terrassen open en zolang het mooi weer is en de mensen nog enige afstand bewaren, zal het wel meevallen.


Behalve als het bedienend personeel besmettelijk is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 29 mei 2020 19:40

Chaya schreef:Hier gaan de terrassen open en zolang het mooi weer is en de mensen nog enige afstand bewaren, zal het wel meevallen.
Maar ik vrees voor later in het jaar, dan lijkt alles weer gewoon geworden en heeft het zo lang geduurd dat de meeste mensen er wel klaar mee zijn. Zoals ik nu al soms hoor.

En ik ben geen doemdenker of pessimist, maar het zal hier echt niet bij blijven. Na het COVID virus komt weer een ander.
Volgens sommige deskundigen is het "normaal" dat er eens in de 10 jaar eentje opduikt, het Mexicaanse virus is achteraf meegevallen, maar deze hakt er pittig in.
Heeft de mensheid er iets van geleerd?
Gaan de markten in het Verre Oosten veranderen, hygiënischer te werk? Gaan we met zn allen minder vlees eten zodat dit soort toestanden niet meer nodig zijn? Ik waag het te betwijfelen.



Neuh,boeiuh….we gaan nog steeds allemaal dood, maak je maar niet bezorgd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2020 20:23

Chaya schreef:Hier gaan de terrassen open en zolang het mooi weer is en de mensen nog enige afstand bewaren, zal het wel meevallen.
Maar ik vrees voor later in het jaar, dan lijkt alles weer gewoon geworden en heeft het zo lang geduurd dat de meeste mensen er wel klaar mee zijn. Zoals ik nu al soms hoor.

En ik ben geen doemdenker of pessimist, maar het zal hier echt niet bij blijven. Na het COVID virus komt weer een ander.
Volgens sommige deskundigen is het "normaal" dat er eens in de 10 jaar eentje opduikt, het Mexicaanse virus is achteraf meegevallen, maar deze hakt er pittig in.
Heeft de mensheid er iets van geleerd?
Gaan de markten in het Verre Oosten veranderen, hygiënischer te werk? Gaan we met zn allen minder vlees eten zodat dit soort toestanden niet meer nodig zijn? Ik waag het te betwijfelen.


Toch zijn er niet zoveel geweest in de vorige eeuw. Nu in 20 jaar Sars, Mers en de Mexicaanse griep voor Corona. Is eens in de 10
Jaar ook een nieuw normaal? Of wordt een virus eerder een pandemie door steeds toenemende reisbewegingen? Hoe het ook is, Sars en Mers hebben hier nauwelijks impact gehad. Van de Mexicaanse griep weet ik dat er extra zeep en reinigingsdoekjes op het werk waren maar dat was het wel zo ongeveer. De impact van dit virus is wel ongekend en ik denk niet dat dat iedere 10 jaar terug gaat komen. Ik hoop dat de volgende pandemieën weer minder impact hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 29 mei 2020 20:40

Ik geloof dat die aanname wel realistisch is Marnix.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Jerommel » 30 mei 2020 10:21

"HCQ is not a controversial drug"
https://twitter.com/i/status/1266006071413374978

"Australian researchers see virus design manipulation"
https://www.washingtontimes.com/news/20 ... anipulati/

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 30 mei 2020 11:08

Marnix schreef:Toch zijn er niet zoveel geweest in de vorige eeuw. Nu in 20 jaar Sars, Mers en de Mexicaanse griep voor Corona. Is eens in de 10
Jaar ook een nieuw normaal? Of wordt een virus eerder een pandemie door steeds toenemende reisbewegingen? Hoe het ook is, Sars en Mers hebben hier nauwelijks impact gehad. Van de Mexicaanse griep weet ik dat er extra zeep en reinigingsdoekjes op het werk waren maar dat was het wel zo ongeveer. De impact van dit virus is wel ongekend en ik denk niet dat dat iedere 10 jaar terug gaat komen. Ik hoop dat de volgende pandemieën weer minder impact hebben.

Ik meen dat Osterhaus dit een keer zei. Maar niet ieder virus krijgt evenveel aandacht, omdat er minder mensen besmet raken.
Kijk hier eens naar, 7 meest dodelijke virussen die nog rondzweven:

Hiv. Veroorzaakt aids, een ziekte die je immuunsysteem afbreekt. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raakten sinds het begin van de epidemie 75 miljoen mensen besmet, en overleden er 32 miljoen mensen aan. Eind 2018 leefden er wereldwijd 37,9 miljoen mensen met hiv. In sommige delen van Afrika draagt 1 op de 25 mannen het virus met zich mee.

Hepatitis. Veroorzaakt leverontsteking. Er zijn vijf typen: A, B, C, D, E. De WHO schat in dat hepatitis B en C in 2015 aan ruim 1,3 miljoen mensen het leven kostte. Het aantal dodelijke slachtoffers is sinds 2000 met 22 procent gestegen.
Griep. Is vooral gevaarlijk voor ouderen en mensen met chronische longziekten. Vaccinatie kan de ziekte voorkomen of symptomen verminderen. Geschat aantal doden: 290.000 tot 650.000 per jaar.
HPV. Veroorzaakt (potentieel dodelijke) baarmoederhalskanker. Dat is de vierde op de lijst van meest voorkomende kankersoorten bij vrouwen, met wereldwijd 570.000 nieuwe gevallen in 2018. Er overlijden 311.000 vrouwen per jaar aan de ziekte, van wie 85 procent in minder ontwikkelde landen.
Rabies. Hondsdolheid. Besmet de hersenen. De WHO schat dat er jaarlijks zo'n 59.000 mensen besmet raken met het virus. Het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk veel hoger, omdat veel gevallen niet gemeld worden. In 99 procent van de gevallen wordt de ziekte door een hond overgedragen. In Noord-Amerika zijn vooral vleermuizen de boosdoeners.
Knokkelkoorts (dengue). Komt voor in tropische gebieden, maar breidt zich sterk uit. Het virus veroorzaakt griepachtige symptomen, en de ernstige variant kan dodelijk zijn. 2016 gaat de boeken in als het 'dengue-jaar', met 2,38 miljoen gevallen op het Amerikaanse continent en 375.000 in het Pacifisch gebied. Jaarlijks moeten er wereldwijd 500.000 mensen worden opgenomen in het ziekenhuis, van wie 2,5 procent overlijdt.
Ebola. Komt vooral voor in afgelegen gebieden vlak bij tropisch regenwoud. Veroorzaakt hoge koorts, overgeven en diarree. Tussen 2014 en 2016 woedde de ziekte in West-Afrika, met 28.600 besmettingen en 11.325 doden tot gevolg. Gemiddeld overleeft ongeveer de helft van de patiënten de ziekte niet. Maar tijdens eerdere uitbraken kon dit percentage flink hoger uitpakken, tot wel 90 procent.

bron: Quest.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2020 11:16

Klopt, verschil is alleen hoe ze overdraagbaar zijn. Een virus is nog niet een pandemie. Een pandemie verspreidt zich wereldwijd en heeft daarom extra veel impact. En ik hoop dat we dat niet iedere tien jaar meemaken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Jerommel » 30 mei 2020 13:20

Japan Ends Coronavirus Emergency With 850 Deaths and No Lockdown
https://www.newsweek.com/japan-ends-cor ... wn-1506336
(Japan heeft 126 miljoen inwoners)
Laatst gewijzigd door Jerommel op 30 mei 2020 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 30 mei 2020 13:23

Marnix schreef:Klopt, verschil is alleen hoe ze overdraagbaar zijn. Een virus is nog niet een pandemie. Een pandemie verspreidt zich wereldwijd en heeft daarom extra veel impact. En ik hoop dat we dat niet iedere tien jaar meemaken.

Zolang wij onze manier van leven niet zullen wijzigen, vrees ik dat de ene pandemie de andere op zou kunnen volgen.
En niet alleen dat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten