Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 30 mar 2020 18:43

Btj late reactie..ik heb niet alles terug gelezen dus wanneer ik in herhaling val, alvast mijn excuses.
Inmiddels is het leven zo veranderd, en dat zal overal ervaren worden. Hier is de verandering vooral het allergisch worden voor het c-woord, niet naar werk en winkel mogen ivm verkoudheid, kinders al enkele weken thuis les moeten geven en dan de 'gewone' dingen nog die mijn dagen tegenwoordig vullen. Maar goed, als het niet erger is..

reactie gaat dus over 6 - 7 maart, pag. 1:
naamloos schreef:Ja natuurlijk serieus. Alleen als je verkeerd bezig bent moet je je bekeren, logisch lijkt mij. En dat zul je toch echt zelf moeten doen hoor, en hopelijk hoeft dat niet elke dag. Lees Lukas 3 er maar eens op na als je een Bijbels voorbeeld wilt.

Bekeer jij jezelf? Het enige wat ik vanuit mezelf doe is afdwalen.. maar Hij redt mij, keer op keer!
Het is waar; wie echt bekeerd wordt, verliest dat nooit meer. Omdat het bij God vast ligt. Maar geloof is niet iets wat je 1 keer krijgt en vervolgens altijd heb­t, maar van dagelijks krij­gen en beoefe­nen. Elke dag bidden we weer: ver­geef ons onze schulden. In Lucas 22 zegt de Heere tegen Petrus (hij wás bekeerd): 'En gij, wanneer gij eens zult bekeerd zijn, versterk uw broe­ders'. Hij moest opnieuw bekeerd worden. En Jeremia bad in zijn laatste hoofdstuk van klaagliederen: 'HEERE, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn; vernieuw onze dagen als van ouds..'

Oke, ontopic maar weer:
Nou ja, zonder corona heb ik ook wel door dat we op deze aarde het eeuwige leven niet hebben hoor.
Ik heb ook niet zoveel met 'het gaat niet om ons' want het gaat wel zeker óók om ons.
En verder lijkt het me uitermate belangrijk hoe we onze tijd doorbrengen, zeker ook op met het oog op het hier en nu. Heel Bijbels hoor.
Gewoon omzien naar je medemens uit compassie/empathie, en niet om puntjes te scoren voor het hiernamaals.


Het is inderdaad onze dure plicht om naar onze medemens om te zien, vooral in deze tijd. Wat een lijden, wat een levens! Hulp waar mogelijk, maar ook ons gebed is hard nodig! Maar om 'puntjes te scoren voor het hiernamaals?' Dan heb je duidelijk de boodschap van 'genade alleen' niet goed begrepen.
Overigens was mijn opmerking niet daarop gericht, ik doelde erop dat het leven niet om ons gaat, in de zin van dat we niet alleen voor ons eigen genoegen hier leven. We hebben het leven gekregen van God om te leven tot Zijn eer. En in die zin hebben we dat doel gemist. Een ieder is van nature toch vooral gericht op het hier en nu. Dat zie je nu ook, er is paniek alom wanneer ons leven in gevaar komt. En het ís ook beangstigend, die onzekerheid. Raakt het onze ouders, kinderen, mijn man, mezelf.. en dan?
Maar dan kom ik toch weer terug op mijn eerste post: '(...)is een roepstem van God. Dat we het eeuwige leven niet hebben, maar we elke dag in genadetijd leven en die moeten gebruiken nu het nog kan. Want als je sterft als kind van God, of dat nu op je 20ste, je 55ste of je 90ste is, door een ongeluk, hartaanval of virus... maakt dat geen verschil. Dan hoef je niet bang te zijn, want sterven is dan erven. Het eeuwig mogen leven bij God. En dáár draait het hele leven om. Niet om ons, niet om maar zoveel mogelijk uit het leven te halen. Voorbereidingstijd. Hoe is het met mij als ik God moet ontmoeten?' (…)

Wanneer we gelovig ons leven in Zijn hand mogen leggen, erop vertrouwen mogen dat Hij weet wat goed voor ons is, geeft dat toch een rust in deze onrustige tijd. Als je onderstaand lied van harte mee kunt zingen en persoonlijk Zijn nabijheid mag ervaren, ben je echt gelukkig en dat kan niets of niemand weer afnemen, ook de dood niet:

Blijf bij mij Heer, als 't zonlicht niet meer straalt.
Blijf met mij, Heer, als straks de avond daalt (...)
ach, nimmer geeft ons d'aarde blijvend vreugd.
Alles snelt henen, glorie gaat voorbij; (...)
Als in de doodsvallei ik eens zal staan,
en 'k zie de poorten voor mij opengaan
en Gij mij d'ogen sluit, dan juich ik blij,
in leven en in dood waart Gij met mij.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor pindas83 » 30 mar 2020 19:18

irmo schreef:Dat is inderdaad het probleem ja. Meer dan de helft van de spanjaarden huppelt nog buiten op straat rond, en de meesten denken dat de maatregelen vooral voor een ander zijn. Combineer dat met de slechte gezondheidszorg en het feit dat de meeste mensen chronisch ziek zijn en veel medicijnen slikken, net als in Italie, en daar ga je dan....niet voor niets dat de politie hier doorlopend loopt te commanderen om terug naar huis te gaan.


Ik dacht dat die spaghettivreters veel gezonder leefden als wij?
Het ouwe omaatjes die verse tomaten en basilicum uit eigen tuin plukt. Papa die een biologisch biggetje slacht ten aanzien van de bambino ‘s...Of is dit een romantisch beeld wat niet klopt?

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 30 mar 2020 19:40

pindas83 schreef:Ik dacht dat die spaghettivreters veel gezonder leefden als wij?
Het ouwe omaatjes die verse tomaten en basilicum uit eigen tuin plukt. Papa die een biologisch biggetje slacht ten aanzien van de bambino ‘s...Of is dit een romantisch beeld wat niet klopt?



Dat is een heerlijk romantisch beeld wat graag in stand gehouden wordt voor de toeristen.

De gemiddelde italiaan en Spanjaard slikt minimaal tien verschillende soorten medicijnen, en als ze ziek zijn komt daar nog het een en ander bij. Je bent immers als arts verplicht om antibiotica mee te geven, andeers ben je een waardeloze arts. Tel daarbij op dat de gezondheidszorg niet zo heel goed is, de oostbloklanden zijn wat mij betreft beter. En als je dan vervolgens overspoelt wordt door een enge ziekte en je ic ligt vol, ja dan heb je een problem. Vandaar ook dat ze hier nu een stuk stricter zijn dan in nederland. De boetes zijn fors en de buren geven je gewoon aan bij de politie als je je huis uitgaat, zo bang zijn de mensen hier nu.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 30 mar 2020 20:50

irmo schreef:Dat is een heerlijk romantisch beeld wat graag in stand gehouden wordt voor de toeristen.

De gemiddelde italiaan en Spanjaard slikt minimaal tien verschillende soorten medicijnen, en als ze ziek zijn komt daar nog het een en ander bij. Je bent immers als arts verplicht om antibiotica mee te geven, andeers ben je een waardeloze arts. Tel daarbij op dat de gezondheidszorg niet zo heel goed is, de oostbloklanden zijn wat mij betreft beter.
Volgens de WHO heeft Italië de een na beste gezondheidszorg ter wereld. Spanje staat op 7. Nederland op plaats 17. Het is op basis van een al wat ouder onderzoek (begin deze eeuw) en er zal sindsdien wel wat veranderd zijn, maar het is tenminste officieel en niet gebaseerd op wat wij denken dat het wel zal zijn. Met name de ziekenhuizen in het rijke noorden van Italie behoren tot de top.
Bron
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor MoesTuin » 30 mar 2020 22:32

Dorpeling schreef:
(...)

Wanneer we gelovig ons leven in Zijn hand mogen leggen, erop vertrouwen mogen dat Hij weet wat goed voor ons is, geeft dat toch een rust in deze onrustige tijd. Als je onderstaand lied van harte mee kunt zingen en persoonlijk Zijn nabijheid mag ervaren, ben je echt gelukkig en dat kan niets of niemand weer afnemen, ook de dood niet:

Blijf bij mij Heer, als 't zonlicht niet meer straalt.
Blijf met mij, Heer, als straks de avond daalt (...)
ach, nimmer geeft ons d'aarde blijvend vreugd.
Alles snelt henen, glorie gaat voorbij; (...)
Als in de doodsvallei ik eens zal staan,
en 'k zie de poorten voor mij opengaan
en Gij mij d'ogen sluit, dan juich ik blij,
in leven en in dood waart Gij met mij.


En nu, wat verwacht ik, o HEERE! Mijn hoop, die is op U.
Prachtig lied.
God is nabij en al woont de Heer Jezus in jou hart, dichterbij kan Hij dan niet zijn.....in Hem ben je beveiligd...
Zing maar mee....tekst in beeld

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 30 mar 2020 23:57

elbert schreef:Volgens de WHO heeft Italië de een na beste gezondheidszorg ter wereld. Spanje staat op 7. Nederland op plaats 17. Het is op basis van een al wat ouder onderzoek (begin deze eeuw) en er zal sindsdien wel wat veranderd zijn, maar het is tenminste officieel en niet gebaseerd op wat wij denken dat het wel zal zijn. Met name de ziekenhuizen in het rijke noorden van Italie behoren tot de top.
Bron


Als je geld hebt ja...anders kun je gewoon doodvallen. Italie en Spanje hebben ook een hoop armen hoor, vergis je daar maar niet in. En die hebben geen toegang tot die zo fantastische gezondheidszorg...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2020 06:52

irmo schreef:Dat is een heerlijk romantisch beeld wat graag in stand gehouden wordt voor de toeristen.

De gemiddelde italiaan en Spanjaard slikt minimaal tien verschillende soorten medicijnen, en als ze ziek zijn komt daar nog het een en ander bij. Je bent immers als arts verplicht om antibiotica mee te geven, andeers ben je een waardeloze arts. Tel daarbij op dat de gezondheidszorg niet zo heel goed is, de oostbloklanden zijn wat mij betreft beter. En als je dan vervolgens overspoelt wordt door een enge ziekte en je ic ligt vol, ja dan heb je een problem. Vandaar ook dat ze hier nu een stuk stricter zijn dan in nederland. De boetes zijn fors en de buren geven je gewoon aan bij de politie als je je huis uitgaat, zo bang zijn de mensen hier nu.


Een beetje, het is denk ik niet helemaal het Bertoli-verhaal dat het puur door de olijfolie en de pasta komt maar de levensverwachting ligt in Italie nog steeds iets hoger 82,5 om 81,5 jaar) dan in Nederland. Dat verschil is trouwens wel groter geweest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 31 mar 2020 07:15

irmo schreef:Als je geld hebt ja...anders kun je gewoon doodvallen. Italie en Spanje hebben ook een hoop armen hoor, vergis je daar maar niet in. En die hebben geen toegang tot die zo fantastische gezondheidszorg...
In Italië hebben ze algemene gezondheidszorg waarbij de zorg grotendeels gratis is. En in Spanje hebben ze een mix tussen algemene en private zorg, waarbij de basiszorg gewoon gratis is.
Dus ik snap niet waar je het over hebt. Verwar je nu niet de situatie in Spanje en Italie met die in de VS?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 31 mar 2020 14:18

Het lijkt bij ons in Brabant er op, dat het gelukkig stabiliseert .
Hopelijk zet het zo door voor heel Nederland.

Maar ja, het moet wereldwijd terug lopen, anders heeft het voor ons ook niet zo veel zin.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor irmo » 31 mar 2020 20:17

elbert schreef:In Italië hebben ze algemene gezondheidszorg waarbij de zorg grotendeels gratis is. En in Spanje hebben ze een mix tussen algemene en private zorg, waarbij de basiszorg gewoon gratis is.
Dus ik snap niet waar je het over hebt. Verwar je nu niet de situatie in Spanje en Italie met die in de VS?




Hoe het in Italie is geregeld weet ik niet precies. Maar in Spanje heb ik het woord gratis nog niet gehoord.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 01 apr 2020 10:35

De oorzaak en gevolg van het coronavirus ligt in China (dat wisten we al) maar vooral met hun levenswijze!!

Terwijl landen wereldwijd worstelen om het virus te bedwingen, haasten onderzoekers zich om vast te stellen waar het vandaan komt en – misschien nog wel belangrijker – waar het heengaat.

Special Professor Emerging en Zoonotic Viruses dr. Wim van der Poel van de Universiteit Wageningen onderzoekt dit soort virussen al 20 jaar. “De term COVID-19 voor de ziekte wordt vooral gebruikt door de WHO, maar wij spreken liever van SARS Coronavirus 2. Het virus lijkt namelijk sterk op SARS uit 2003, maar dan gemuteerd in een versie die veel makkelijker en sneller van mens op mens wordt doorgegeven. Ter vergelijking: SARS werd in 2003 pas na 4 maanden door de Chinese autoriteiten geïdentificeerd en daarna alsnog succesvol onder controle gebracht. SARS Corona 2 werd na 1 maand al volledig geclassificeerd. En besmette alsnog veel meer mensen. Overigens hebben ze deze zaken nu veel beter op orde in China.”

SARS Corona 2 is een zoönose, een ziekte die van dieren op mensen kan overspringen. Ook Ebola, BSE en de pest zijn zoönosen. Van der Poel benadrukt het belang van het onderzoek naar zoönosen voor de mensheid. “Zo’n 70% van alle virussen die de mensheid in de toekomst naar verwachting zal treffen, zal van dieren afkomstig zijn. Dat is geen nieuwe ontwikkeling, dat is altijd al zo geweest. Maar we weten nu veel meer dan 20 jaar geleden. En we komen ook steeds meer te weten. We hebben een goed beeld van hoe SARS Corona 2 ontstaan is.”

Civetkat als corona-gastdier?
Van der Poel kan met grote waarschijnlijkheid de oorspronkelijke drager van het virus duiden.

lees hier verder <> https://www.scientias.nl/het-nieuwe-cor ... t-naartoe/

Civetkatten. SARS en het Wuhan-coronavirus <> https://nl.wikipedia.org/wiki/Civetkatten

De civetkat wordt in Zuid-China gezien als delicatesse
Ik vraag mij dus af wat bezielen die chinezen om dergelijke dier te verhandelen en te eten?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Pcrtje » 01 apr 2020 10:54

benefietdiner schreef:De oorzaak en gevolg van het coronavirus ligt in China (dat wisten we al) maar vooral met hun levenswijze!!
(...)
De civetkat wordt in Zuid-China gezien als delicatesse
Ik vraag mij dus af wat bezielen die chinezen om dergelijke dier te verhandelen en te eten?
Mazelen, pokken en tuberculose komen van runderen, kinkhoest van varkens en griep van kippen. (Op de varkentjes na toch reine dieren volgens het OT.) Wat bezielt Europeanen om dergelijke dieren te verhandelen en te eten?
"Een libelle zweeft over het water..."

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor naamloos » 01 apr 2020 11:47

Dorpeling schreef:reactie gaat dus over 6 - 7 maart, pag. 1:
Je reactie gaat over iets wat ik op pagina 4 heb gezegd :wink: maar het is allemaal nogal offtopic geworden.
Daarom zal ik in het topic 'bekering geloof' op je reageren: viewtopic.php?f=31&t=32019
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor K80 » 01 apr 2020 12:39

Pcrtje schreef:Mazelen, pokken en tuberculose komen van runderen, kinkhoest van varkens en griep van kippen. (Op de varkentjes na toch reine dieren volgens het OT.) Wat bezielt Europeanen om dergelijke dieren te verhandelen en te eten?



Omdat we ook moeten eten :D
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 01 apr 2020 13:52

benefietdiner schreef:“De term COVID-19 voor de ziekte wordt vooral gebruikt door de WHO, maar wij spreken liever van SARS Coronavirus 2.


als deze meneer de termen al door elkaar husselt, komt zijn hele betoog erg warrig over, óf het is verkeerd gequote in een publicatie of door eerste poster.
Het eerste deel van de zin klopt, en het tweede OP ZICH ook..maar samen in één niet.
Het eerste is de ziekte..klopt, maar het tweede is het virus, dat is niet één en hetzelfde.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten