goede werken

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: goede werken

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2023 10:22

naamloos schreef:Dat doe ik toch ook niet! Die tekst op zich kan er prima naast staan zonder hem tekort te doen.
Er wordt eeuwig leven beloofd aan een ieder die in hem gelooft, maar niet exsclusief.
Vers 18 lijkt me op het eerste gezicht een groter probleem 'wie niet in hem gelooft is al veroordeeld'.
Maar als je doorleest blijkt het ook daar over daden te gaan:
Het licht kwam in de wereld maar de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. Wie kwaad doet haat het licht maar wie oprecht handelt zoekt het licht op zodat zichtbaar wordt dat God werkzaamzaam is in alles wat hij doet.
Daarom betekent naar mijn overtuiging 'geloven' ook hier niet 'geloven dat Jezus voor je gestorven is' maar geloven in Jezus vanwege hoe hij is.


Maar toch zeg je dan wel wat anders dan dat er staat. Er staat niet: Ieder die in zijn levenswijze gelooft, die in ZIjn filosofie gelooft maar ieder die in Hem (Gods Zoon) gelooft, omdat God Hem stuurde om mensen te redden. Nogmaals, volgens mij staan ze naast elkaar: Geloven en werken en worden we tot beiden opgeroepen en dat is toch wel iets anders dan "als je werken doet geloof je eigenlijk ook wel"

Die opmerking van mij was meer specifiek bedoelt op dit gedeelte van jouw reactie: "Dat ligt eraan of het mensen redt die goede dingen doen of dat het mensen redt in in Hem geloven."
Ik isoleer Johannes 3:16 niet tot een ijkpunt waaraan alles afgemeten moet worden. Romeinen 2 (om er ook maar 1 te noemen) staat er ook.
Die tekst vind ik zelf vollediger omdat het daar gaat over goede werken vanuit het hart.
Er staat duidelijk bij dat ook zij (die met volharding het goede doen) eeuwig leven ontvangen, net zoals bij een 'ieder die in hem gelooft'.
Dus niet of-of, maar en-en.


Helemaal goed, je moet de Bijbel zeker niet beperken tot een enkel vers. Maar ook niet het ene vers met het andere bestrijden. Ieder die in Hem gelooft heeft eeuwig leven en ik zal zeker niet zeggen dan als iemand Hem niet heeft leren kennen, hij / zij dus per definitie verloren is. Desondanks is het denk ik wel belangrijk om van beiden het belang te zien (maar daarin verschillen we volgens mij niet van mening)

Als je geloven opvat in de zin van 'ik geloof in liefde en rechtvaardigheid, meededogen ...'enz en in degene die zo handelt heb je geen enkel probleem.
Als je geloven opvat in de zin van 'ik geloof dat Jezus voor mij gestorven is' dan zul je het met o.a. Romeinen 2 moeten doen.
Er is natuurlijk nog veel meer Bijbels bewijs. Jezus: 'wie de wil van de vader doet zal zijn koninkrijk ingaan.'
Zij die hun goede werken niet vanuit hun hart doen maar uit plicht, zonder dat ze echt in in de moraal van Jezus geloven (of je hem nou kent of niet) ... het lijkt me redelijk om er gewoon vanuit te gaan dat iedereen geoordeeld wordt overeenkomstig zijn daden, ook volgens de Bijbel.


Het geloof is de zekerheid van wat je hoopt en het bewijs van wat je niet ziet (Hebreeen 11). Het gaat om de overtuiging dat je goed, liefdevol, en rechtvaardig bent voor anderen maar ook om liefde voor Hem, met Hem praten, naar Hem luisteren, uitzien naar het altijd bij Hem zijn. Tegenover de teksten over het doen zijn er natuurlijk tal van andere teksten te zetten die gaan over het contact met Hem, het kennen van Hem. Dus ik denk dat je met gesprekken met mensen dat ook wel moet / mag benadrukken en dan niet denken: Ach als je maar goede dingen doet, dat is het belangrijkste. En hoe dat bij mensen zit bij wie niemand dat ze dat vertelt, dat is niet aan ons. Dan kijk ik ook graag naar Romeinen 2 maar heb ik Romeinen 10:9-15 ook altijd nog wel in mijn achterhoofd)

Die kabouters waren maar een voorbeeld om aan te geven waarom ik denk dat je niet kunt kiezen om ergens wel of niet in te geloven.
Al kreeg ik een miljard dan zou ik er nog niet voor kunnen kiezen om toch maar in kabouterts te gaan geloven, al zou ik nog zo graag willen.
Voor mensen die vanaf het begin gehoord hebben dat er een God is (feit), dat de Bijbel zijn woord is (feit) voelt het vaak allemaal aannemelijk.
Voor jezelf zo aannemelijk dat je het ook aangenomen hebt en het nu 'weet' je het: Dan is is het een feit, een zekerheid dat alles waarop we hopen werkelijkheid wordt en een overtuiging van de waarheid is die we niet zien.
Wordt je in een atheïstisch gezin geboren is dat heel anders.
Bewijs dat er een God bestaat is er niet. Dat een maagd zwanger wordt, Jezus over water liep e.d, dat God zijn bloed nodig had om ons te kunnen vergeven, dat Jezus weer uit de dood opstond en daarna naar de hemel zweefde klinkt allemaal niet heel aannemelijk.
Ik zou natuurlijk nog veel meer kunnen opnoemen (dat kun je zelf ook vast wel bedenken) maar ik geloof niet dat atheïsten uit pure onwil niet in God geloven. Ook als je niet in een atheïstich maar op latere leeftijd zelf tot de overtuiging komt dat er geen God bestaat is dat geen onwil.


Klopt en voor een gereformeerde is het daarom ook lastig om te geloven in mensen die Hem niet kennen / ontkennen en dan toch gered worden. ;-) Overigens zijn er genoeg mensen die zijn opgegroeid met het idee dat God niet bestaat en later toch het tegenovergestelde zijn gaan geloven en helaas nog veel meer mensen in onze omgeving waarbij het tegenovergestelde is gebeurd, dus zo onmogelijk is het toch weer niet om van mening te veranderen.

Daarnaast, maar dat staat los hiervan, ik vind het nog steeds absurd dat mensen geloven dat alles vanuit het niets zou zijn ontstaan, het enorme heelal met alle sterrenstelsels en zo, onze aarde waarop alles klopt om te kunnen leven, de natuur. Het is een enorm kunstwerk waarvan het toch heel vreemd, eigenlijk onmogelijk zou zijn als dat door toeval zomaar ontstaan zou zijn. Dat is trouwens ook Romeinen, dat je Hem kan leren kennen door de natuur. En als je opgroeit met het idee dat het allemaal zomaar ontstaan is snap ik dat het wat lastiger is om dat in te zien maar ik denk wel dat je Hem door de natuur kan kennen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: goede werken

Berichtdoor naamloos » 11 jan 2023 14:59

Marnix schreef:Maar toch zeg je dan wel wat anders dan dat er staat. Er staat niet: Ieder die in zijn levenswijze gelooft, die in ZIjn filosofie gelooft maar ieder die in Hem (Gods Zoon) gelooft, omdat God Hem stuurde om mensen te redden. Nogmaals, volgens mij staan ze naast elkaar: Geloven en werken en worden we tot beiden opgeroepen en dat is toch wel iets anders dan "als je werken doet geloof je eigenlijk ook wel"

Er staat ook niet: een ieder die in mijn bloed gelooft (het theologische dogma-concept van verzoening door voldoening) zal eeuwig leven ontvangen.
De context geeft aan dat het om de werken gaat m.b.t. het geloof, het verwijst niet naar een theologisch concept.
Je gelooft niet in iemand vanwege een bepaalde filosofie ofzo, maar vanwege iemands doen en laten, zijn karakter.
Het is niet moeilijk om in iemand te geloven en hem te vertrouwen die je als liefdevol en integer hebt leren kennen.
Je kunt dus je eerlijk zeggen dat je in Jezus gelooft en hem vertrouwt als je hem zo hebt leren kennen als in de Bijbel beschreven wordt.

In Joh. 10 zegt Jezus: ik heb door de vader veel goeds voor u gedaan, om welke goede daad wilt u me stenigen?
Als wat ik doe niet van mijn vader komt, geloof me dan niet. Maar als dat wel het geval is, en toch gelooft u mij niet, geloof dan tenminste wat ik doe. Dan zult u begrijpen dat de vader in mij is en ik in de vader ben.
Maar als je onder geloven het theologische dogma van het bloed-van-Jezus-verhaal bedoelt dan is dat inderdaad iets anders.
Ik maak dat er niet (meer) uit op. Hij is gekomen om ons te redden van onze zonden en daarom roept hij ons op in het licht te komen.
Hij stelt zichzelf als voorbeeld, niet alleen in dit hoodstuk maar dat kun je op veel meer plaatsen in de Bijbel lezen.
Iemand die het kwade doet wil niet in het licht komen, maar zij die het goede doen wandelen in het licht en volgen hem. Hij is het licht nl.
Aan de werken van iemand kun je zien wie ze volgen, en begrijpen dat het de Geest is die de wet in hun hart geschreven heeft.

De rest laat ik maar liggen want ik moet weer aan het werk. Het zou denk ik toch een beetje meer van hetzelfde worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: goede werken

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2023 09:53

naamloos schreef:Er staat ook niet: een ieder die in mijn bloed gelooft (het theologische dogma-concept van verzoening door voldoening) zal eeuwig leven ontvangen.
De context geeft aan dat het om de werken gaat m.b.t. het geloof, het verwijst niet naar een theologisch concept.
Je gelooft niet in iemand vanwege een bepaalde filosofie ofzo, maar vanwege iemands doen en laten, zijn karakter.
Het is niet moeilijk om in iemand te geloven en hem te vertrouwen die je als liefdevol en integer hebt leren kennen.
Je kunt dus je eerlijk zeggen dat je in Jezus gelooft en hem vertrouwt als je hem zo hebt leren kennen als in de Bijbel beschreven wordt.

In Joh. 10 zegt Jezus: ik heb door de vader veel goeds voor u gedaan, om welke goede daad wilt u me stenigen?
Als wat ik doe niet van mijn vader komt, geloof me dan niet. Maar als dat wel het geval is, en toch gelooft u mij niet, geloof dan tenminste wat ik doe. Dan zult u begrijpen dat de vader in mij is en ik in de vader ben.
Maar als je onder geloven het theologische dogma van het bloed-van-Jezus-verhaal bedoelt dan is dat inderdaad iets anders.
Ik maak dat er niet (meer) uit op. Hij is gekomen om ons te redden van onze zonden en daarom roept hij ons op in het licht te komen.
Hij stelt zichzelf als voorbeeld, niet alleen in dit hoofdstuk maar dat kun je op veel meer plaatsen in de Bijbel lezen.
Iemand die het kwade doet wil niet in het licht komen, maar zij die het goede doen wandelen in het licht en volgen hem. Hij is het licht nl.
Aan de werken van iemand kun je zien wie ze volgen, en begrijpen dat het de Geest is die de wet in hun hart geschreven heeft.

De rest laat ik maar liggen want ik moet weer aan het werk. Het zou denk ik toch een beetje meer van hetzelfde worden.


Je we vallen nu wat in herhaling, we zijn het grotendeels wel met elkaar eens, op sommige punten niet helemaal maar dat hoeft ook niet. Bedankt, het was interessant, leerzaam en leuk om met je van gedachten te wisselen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: goede werken

Berichtdoor naamloos » 13 jan 2023 09:26

Marnix schreef:Je we vallen nu wat in herhaling, we zijn het grotendeels wel met elkaar eens, op sommige punten niet helemaal maar dat hoeft ook niet. Bedankt, het was interessant, leerzaam en leuk om met je van gedachten te wisselen!

Ja inderdaad, fijne gedachtenwisseling. Ook bedankt! :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Mark2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2023 11:30

Re: goede werken

Berichtdoor Mark2 » 23 jan 2023 14:07

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
De Heere Jezus werd verhoogd aan het kruis voor onze zonden.
Een iegelijk die dat met een toeëigenend geloof geloofd gaat niet verloren maar ontvangt het eeuwige leven.
Behouden door geloof alleen, geen werken werken opdat niemand roeme.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: goede werken

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2023 16:25

Mark2 schreef:14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
De Heere Jezus werd verhoogd aan het kruis voor onze zonden.
Een iegelijk die dat met een toeëigenend geloof geloofd gaat niet verloren maar ontvangt het eeuwige leven.
Behouden door geloof alleen, geen werken werken opdat niemand roeme.


Context context context :!: De context in dit stuk zijn de werken. Wat jij zegt kun je er alleen maar uithalen als je het er eerst inlegt.
Het gaat nergens over de kruisdood van Jezus (die nog niet eens plaatsgevonden had ook) wat je dan met toepassing op jezelf zou moeten geloven om behouden te kunnen worden.
Dat lijkt me niks anders dan teksten zoeken bij een theologisch dogma, met als gevolg dat lezen met die kokerbril op de context buiten beschouwing gelaten wordt. Dat is niet geloven in Jezus, maar geloven in een dogma.

God had gezegd 'geef hem de naam Jezus, want hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden. Dáár moeten mensen van geredt worden.
Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam (de naam Jezus betekent redder, de redder van de zonden) van Gods enige zoon.
Jezus heeft het over werdergeboorte m.b.t. vlees en geest. De werken van het vlees staan tegenover de werken van de geest.
Zoals de slang in het middelpunt stond zo stelt Jezus zichzelf in het middelpunt en profileert zich als het licht van de wereld.
Maar de mensen hielden meer van de duisternis want hun daden waren slecht. Wie het kwaad doet haat en schuwt het licht omdat anders zijn daden bekent worden. Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.

Klopt aardig met Jezus' uitspraak dat zij die de wil van de vader doen Gods koninkrijk zullen ingaan.
En dit: 'kom, neem deel aan het koninkrijk want ik had honger en jullie gaven me te eten, ik had dorst en jullie gaven me te drinken, ik was een vreemdeling en jullie namen mij op, ik was naakt en jullie kleedden mij, ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.
Jezus identificeert zichzelf zozeer met de broeders en zuters aan wie deze dingen zijn gedaan dat hij ze beschouwt als aan hemzelf gedaan.
Over geloof in theologische dogma's lees ik verder niks, jij wel?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Mark2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2023 11:30

Re: goede werken

Berichtdoor Mark2 » 26 jan 2023 10:06

Ben jij rooms? Geloof je niet in de sola's?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: goede werken

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2023 13:03

Mark2 schreef:Ben jij rooms? Geloof je niet in de sola's?


Niet in Sola's geloven is wat anders dan Rooms zijn. Ik denk dat je het eerder moet zoeken in de Christus Victor-hoek, die veel breder is dan een bepaalde kerkstroming. Die visie heeft ook moeite met het dogma van "Verzoening door Voldoening".

Voor iets meer info:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Christus_Victor
https://reiniersonneveld.nl/2018/christ ... chismusje/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: goede werken

Berichtdoor naamloos » 27 jan 2023 09:36

Mark2 schreef:Ben jij rooms? Geloof je niet in de sola's?

Nee ik ben niet R.K. Ik ben sowieso niet erg van de etiketjes en voel me dus prima thuis bij vrijzinnig.
Maar wie zich aansluit of blijft bij een bepaalde kerkstroming doet dat ook uit vrije wil/keuze omdat hij/zij vindt dat daar de waarheid wordt verkondigd. En op het moment dat iemand vertrekt naar een andere niet-vrijzinnige kerkstroming omdat hij/zij het met bepaalde leringen niet (meer) eens is, is hij eigenlijk ook gewoon vrijzinnig bezig.
Ik was eerder evangelisch, maar heb voor vrijzinnig gekozen omdat ik niet opnieuw tegen dogmatische kaders wilde aanlopen.

Onder de sola's zou ik nooit mijn handtekening zetten. En ja, ik kan me veel beter vinden in het Christus Viktor concept.
Inderdaad ook moeite met het ''verzoening door voldoening'' concept, maar om weer richting het topic-onderwerp te komen: ik geloof ook niet in ''verzoening door goede werken.'' Ik geloof wel in ''verzoening voor vergeving.''
Het tegenargument ''maar God is ook rechtvaardig'' snap ik nooit zo goed, alsof je van vergeven onrechtvaardig wordt!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Mark2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2023 11:30

Re: goede werken

Berichtdoor Mark2 » 28 jan 2023 09:59

Goede werken komen voort uit dankbaarheid dat de Heere Jezus Christus voor de gelovigen plaatsvervangend is gestorven.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: goede werken

Berichtdoor gravo » 28 jan 2023 10:52

naamloos schreef:(...)
Maar wie zich aansluit of blijft bij een bepaalde kerkstroming doet dat ook uit vrije wil/keuze omdat hij/zij vindt dat daar de waarheid wordt verkondigd. (...)

Dat geldt inderdaad voor sommige mensen. Maar veel mensen blijven bij hun kerkelijke gemeenschap, omdat ze daar familie, vrienden en bekenden hebben. Ik sluit niet uit dat dit 'gemeenschappelijke' misschien wel de hoofdreden is om niet weg te gaan. Immers, de gemeenschap biedt aanspraak, aandacht, hulp, troost, gezelligheid, vastigheid, comfort en maakt het leven compleet. Daarbij komt dat veel mensen niet zo filosofisch of theologisch in elkaar zitten. Ze vinden het veel belangrijker dat er een goede sfeer is en dat er in praktische zin van alles geregeld wordt: kerkdiensten natuurlijk, maar ook verenigingen, hulpacties, wederzijdse bezoeken, gemeente-avonden enzovoorts.

Met een omweg kom je zo eigenlijk toch weer bij de goede werken uit. Als een gemeente gastvrij is, hulpvaardig, open en herbergzaam dan is deze "buitenkant" van een kerk of christelijke gemeenschap een teken dat het met de "binnenkant" (theologie en persoonlijk geloof) ook wel goed zit.

Niet iedereen heeft louter theologische criteria voor zijn handelen. Ook niet in het geval iemand al dan niet aan een kerk verbonden blijft.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: goede werken

Berichtdoor naamloos » 28 jan 2023 12:59

Mark2 schreef:Goede werken komen voort uit dankbaarheid dat de Heere Jezus Christus voor de gelovigen plaatsvervangend is gestorven.

O ja? En hoe zit het met het goede wat ongelovigen doen, waar komt dat uit voort?
Ik vind dankbaarbeid eigenlijk maar een beetje een armetierig motief voor goede werken.
Goede dingen doen vanuit je hart uit liefde en compassie voor je naaste, daar heb ik veel meer mee.
Het is nog Bijbels ook. God die de wet in het hart schrijft volgens het nieuwe verbond.
Waaruit maak jij eigenlijk op dat goede werken in verband staan met het geloof in het theologisch dogma van het plaatsvervangend sterven?
Steeds weer gaat het erom wat onder geloven verstaan wordt, dat heeft niet altijd dezelfde betekenis nl.
Geloven als een misschientje, geloven dat is waar is, of 'geloof in', wat met een hartelijke overtuiging en vertrouwen te maken heeft.
De context is nodig om te weten in welke zin 'geloof' gebruikt wordt.

Lees Jakobus die schrijft over het geloof in Jezus Christus (niet over geloof in de zin van geloof nou maar dat het zo is: een dogma)
''Wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden?
Zo is het ook met geloof; als het zich niet daadwerkelijk bewijst is het dood.''
Ook Jakobus brengt geloof in Jezus rechtstreeks in verband met goede werken, hij noemt ook een aantal voorbeelden.
Wat iemand doet is de vrucht van wat hij/zij in het hart gelooft.
Dat heeft allemaal bar weinig met dogma's te maken. Je kunt geloven in de uitverkiezing, de erfzonde, alle gerechtigheden zijn een wegwerpelijk kleed, onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad, verzoening door voldoening o.i.d.
Maar ik heb geen idee wat dat zou 'moeten' uitwerken. Wat is de natuurlijke vrucht daarvan?
In r.l. blijkt nogal eens dat geloof in dergelijke dogma's helemaal niet met het hart onderschreven wordt.
Ze worden tenminste boos als er iets negatiefs over hen gezegd wordt i.p.v. in te stemmen dat ze inderdaad niks goeds doen.
Ze vinden het oneerlijk als hen iets verweten wordt wat ze niet gedaan hebben, maar ze geloven wel de erfzonde.
Ze vinden het oneerlijk als ze behandeld worden volgens het principe van de uitverkiezing.
Alles is alleen maar oké als God die dingen doet, maar hoe je in r.l. reageert op dergelijke principes bewijst wat je er echt over gelooft.
Het is maar een dood geloofje voor wie dergelijke dingen in r.l. gewoon niks vindt.
Daarmee zeg ik natuurlijk NIET dat het christelijke geloof in Jezus dood is. Dat zal blijken uit de werken!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: goede werken

Berichtdoor naamloos » 28 jan 2023 13:37

gravo schreef:Dat geldt inderdaad voor sommige mensen. Maar veel mensen blijven bij hun kerkelijke gemeenschap, omdat ze daar familie, vrienden en bekenden hebben. Ik sluit niet uit dat dit 'gemeenschappelijke' misschien wel de hoofdreden is om niet weg te gaan. Immers, de gemeenschap biedt aanspraak, aandacht, hulp, troost, gezelligheid, vastigheid, comfort en maakt het leven compleet. Daarbij komt dat veel mensen niet zo filosofisch of theologisch in elkaar zitten. Ze vinden het veel belangrijker dat er een goede sfeer is en dat er in praktische zin van alles geregeld wordt: kerkdiensten natuurlijk, maar ook verenigingen, hulpacties, wederzijdse bezoeken, gemeente-avonden enzovoorts.

Met een omweg kom je zo eigenlijk toch weer bij de goede werken uit. Als een gemeente gastvrij is, hulpvaardig, open en herbergzaam dan is deze "buitenkant" van een kerk of christelijke gemeenschap een teken dat het met de "binnenkant" (theologie en persoonlijk geloof) ook wel goed zit.

Niet iedereen heeft louter theologische criteria voor zijn handelen. Ook niet in het geval iemand al dan niet aan een kerk verbonden blijft.

Nou-ou, dat het met het persoonlijke of gemeenschappelijke geloof wel goed zit wil ik achter elkaar geloven, maar dat hetzelfde geldt over de theologie.., dat zeg ik je niet na.
Dat mensen vanwege sociale motieven bij hun gemeente blijven kan ik goed begrijpen, dat heb ik zelf ook best nog lang volgehouden.
Mijn uitspraak was niet zo generaliserent bedoelt als het er staat. Ik weet ook best dat veel mensen niet zo theologisch zijn aangelegd.
Het was meer een preventieve verdediging voor 'vrijzinnig' omdat ik uit ervaring weet dat 'vrijzinnig' vaak al veroordeeld is door bepaalde kerkgenootschappen voordat ze weten wat je precies gelooft; terwijl ze zelf niet door hebben hoe 'vrijzinnig' ze zelf in wezen ook zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Mark2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2023 11:30

Re: goede werken

Berichtdoor Mark2 » 30 jan 2023 09:25

Wie echt in God geloofd geloofd alles wat Hij zegt in Zijn Woord.
Maar ons hart is zo slecht dat het vaak tegen spreekt en eigen wegen gaat.
Dat is de natuurlijke vrucht van ons hart. Ook van christenen want die hebben nog veel te strijden tegen de oude mens.
Als eerste moeten we onszelf verliezen en Hem in alles geloven en pas dan vallen historisch geloof en toeëigenend geloof samen.
Daarna kunnen we in beginsel door de Heere Jezus Gode aangename vruchten van goede werken voort brengen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: goede werken

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2023 13:02

Mark2 schreef:Wie echt in God geloofd geloofd alles wat Hij zegt in Zijn Woord.
Maar ons hart is zo slecht dat het vaak tegen spreekt en eigen wegen gaat.
Dat is de natuurlijke vrucht van ons hart. Ook van christenen want die hebben nog veel te strijden tegen de oude mens.
Als eerste moeten we onszelf verliezen en Hem in alles geloven en pas dan vallen historisch geloof en toeëigenend geloof samen.
Daarna kunnen we in beginsel door de Heere Jezus Gode aangename vruchten van goede werken voort brengen.


Misschien helpt het als je wat meer ingaat op wat de ander zegt en vanuit de Bijbel de dialoog te voeren, ipv stoïcijns de lesjes af te draaien zoals je ze geleerd hebt en daarmee anderen proberen de les te lezen. Er wordt hier namelijk door niemand ontkend dat Jezus Christus de Verlosser, de discussie gaat over hoe dat precies in z'n werk gaat. Dit komt teveel neer op "als je in God gelooft ben je het wel met mij eens" waarmee iedere discussie al snel klaar is en je je in feite gewoon boven de ander verheft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten